Spis deg til mindre betennelse og en glad kropp

  • 07.12.2016 kl. 12:35

Betennelse er en ndvendig prosess i kroppen som utlses for rydde opp i skader. Noen ganger kan betennelse g over i en kronisk form og da kan vi oppleve gjentakende symptomer i hele kroppen. Symptomene kan vre mange, men noen eksempler er plager knyttet til fordyelsen, smerter og hevelser i ledd og eksem, uren hud eller andre hudplager.

Det finnes mange fine artikler om betennelsesdempende mat som ingefr, br, gurkemeie og kraft, men i dag vil jeg gi deg noen konkrete tips til hvordan du kan endre matvanene dine for dempe betennelser.

Spis rikelig med frukt og grnt

Da mener jeg rikelig! Ikke en skive tomat p skiven, men grnnsaker til minst to av tre hovedmltider og gjerne en stor variasjon. Alt av grnne blader, avokado, grnnkl, agurk, tomat, stpotet, mango, br, paprika, beter, gulrot osv, det finnes jo s mye godt! Tilbered grnnsaker med fett for ke opptaket av vitaminer og bruk gjerne sknsom varme for gjre dem lettere fordye.

Kutt ut sukker og hvitt mel

Alle har godt av spise minst mulig av disse, men noen er mer pvirkelige enn andre. Selv har jeg det best uten sukker og hvitt mel, og fungerer best p mindre karbo (ikke nullkarbo). Jeg koser meg med alternative stsaker og er veldig fornyd med det!

Sukker skaper blodsukkersvingninger, og kroppen m bruke energi p stabilisere. Nr du spiser sukker svinger blodsukkeret ditt og du m bruke energi p stabilisere og maten du har spist. Siden sukker ikke tilfrer noen nring kan du si at det faktisk stjeler nringsstoffer fra kroppen din. Det er ogs lettere legge p seg nr du spiser mye sukker da det stimulerer til fettlagring.

Spis gunstig fett

Fett er s viktig for en sunn kropp, og fett er utrolig spennende! Etter at jeg kte fettinntaket mitt fungerer jeg bedre p alle mter. Finere hud, bedre konsentrasjon, mindre hjernetke, mer energi, jevnere humr osv. Hormonnivene mine er ogs fine, selv om ikke kommunikasjonen fungerer helt som den skal.

Det er viktig at du fr io deg bde mettet, enumettet og flerumettet fett. Jeg anbefaler f omega 3 primrt fra sm, fete fisker som makrell eller fra tilskudd som omega cure. Omega 3 fra fisk er mer potent enn omega 3 fra planter som chiafr og linfr, men disse er fortsatt gunstige for deg. Enumettet fett fr du fra olivenolje,kjtt, ntter, fr og avokado. Mettet fett finner du i fete kjttstykker, kokosolje og fete meieriprodukter som smr, rmme og flte.

Kutt ut eller reduser gluten

Du er ikke allergisk for gluten s lenge du ikke har cliaki, men gluten kan i seg selv virke irriterende p tarmcellene. Den enkleste mten unng gluten er redusere brdspising tenker jeg. Spis salater, smoothier, supper, egg osv i stedet for kjpe glutenfritt brd. Mange tler ogs ekte surdeigsbrd godt, s dette er et alternativ for deg som ikke vil gi opp brdet eller gjenninnfre det etterhvert.

Glutenfrie havregryn, quinoa og bokhvete kan ogs brukes, men har du en irritert fordyelse ville jeg kuttet alt av korn en periode for gi tarmen ro.

Spis minst mulig bearbeidet mat

Jeg mener ikke at du skal leve p raw food eller unng rmme fordi det er prossesert, men velg mest mulig, hel, ubearbeidet mat. Dette er faktisk et av de viktigste tingene du kan gjre fordi det automatisk fr deg til mtte lage maten din selv. Da fr du et mer bevisst forhold til maten du spiser og unngr mange undvendige tilsetningsstoffer.

Her lever jeg etter 80/20 regelen. 80% av det jeg spiser er ubearbeidet og 20% er hva som helst.

Fyll p med betennelsesdempende matvarer

Det finnes spesifikke matvarer som er vist dempe betennelser i kroppen, hvor fantastisk er ikke det? Mine favoritter er kraft, ingefr, gurkemeie, hvitlk, sjokolade og br. Fermentert mat er fantastisk for tarmen, og siden den er en s stor del av immunforsvaret gjr du godt i ta vare p den.

Gi deg selv masse kjrlighet og ros p veien

endre vaner er ikke lett! Du m legge energi i det endre deg, det kommer selvflgelig ikke av seg selv. Gi kroppen din masse kjrlighet og gi deg selv en klapp p skulderen for all insatsen du har gjort. Kroppen din vil takke deg!



Har du prvd et betennelsesdempende kosthold? Jeg hrer gjerne fra deg!

21 Kommentarer

Emilie

07.12.2016 kl. 12:44
Hei Helene :-) Skal du snart skrive mer om veien videre mtp. babydrmmen? Kjrer dere p med en runde til med spryter? Har dere vurdert prverr?

Klem

Helene Ragnhild

07.12.2016 kl. 12:54
Emilie: Hei :) jeg trengte en pause fra den tette delingen rett og slett, det ble litt mye for meg :) men det kommer etterhvert! takk for at du bryr deg, det synes jeg bare er koselig <3 stor klem!

Tina

07.12.2016 kl. 13:12
Kjre fine gode Helene! Jeg syns det er s fint nr du kommer med innlegg som dette - at du deler av kunnskapen du har, med andre :)

Jeg har selv en kronisk betennelse i tarmen (som ogs til tider pvirker meg p andre omrder, hovne og vonde ledd og drlig psyke), s den har p en mte krevd at jeg har lagt om kostholdet. Mindre gluten, sukker, halvfabrikat mat osv, men jeg har vrt syk i s mange r, at det har gtt gradvis og automatisk for min del, selv om jeg har prvet og feilet MANGE ganger p veien.

N har jeg en samboer som har begynt f mage i ulaget ogs, og alt han spiser er brdskive med brunost (nesten :P) og middagen jeg lager, s du kan si det er litt vanskelig finne ut hvor man skal begynne endre kostholdet da. Hehe. Men jeg bruker av det jeg kan, ogs leser jeg veldig mye inne p bloggen din (og bl.a de andre Kostholdsdamene) for f inspirasjon! Du er gullegod <3

Anette

07.12.2016 kl. 14:18
S flott innlegg 😊 du har en fin mte spre kunnskap p 😊 Jeg er nettopp begynt med Chlorella (inspirasjon fra deg) og er spent se effekten 😊 Jeg et syk p 8.dagen n s dette passet bra. Jeg har hatt laryngitt og vrt stemmels i to dager, men n er stemmen tilbake. Her om dagen hadde jeg en abscess p halsen som jeg mtte til lege tmme. N hper jeg arret blir penest mulig. Jeg fler jeg gjr noe feil med kostholdet. Jeg spiser avokado hver dag og det er jo betennelsesdempende, men ikke hver uke jeg inntar kraft. Fet fisk kunne jeg vrt flinkere spise. Spiser sauerkraut da som jeg selv lager og det gir jo gode bakterier til tarmen. Hvor kjper du gurkemeie og ingefr?

Victoria Larsen

07.12.2016 kl. 15:24
Veeeldig fint innlegg! :)

Arianne

07.12.2016 kl. 16:27
Hva tenker du om melkeprotein og dets evne til skape inflammasjon? Ser du spiser mye melkeprodukter.

Helene Ragnhild

07.12.2016 kl. 20:50
Arianne: S lenge du tler det og ikke overdriver er det ikke noe problem. Det er ikke vist at melk er inflammasjonsskapende, men har du problemer med tarmen vil det selvflgelig kunne plage deg og dermed skape inflammasjon.

Kamilla

07.12.2016 kl. 17:44
Kjempeflott innlegg! I forbindelse med prversbehandling har legen satt meg p betennelsesdempende medisiner etter et mislykket forsk. Jeg flger i tillegg mye av det du beskriver her, og har lagt om kosthold n i prveperioden. Krysser fingrene for at det hjelper :)

Takk for mange gode tips, elsker bloggen din!

Helene Ragnhild

07.12.2016 kl. 20:49
Kamilla: Tusen takk! Jeg er helt sikker p at mitt kosthold har hjulpet meg til mindre bivirkninger av hormonene i hvert fall! Huden min har holdt seg fin osv.
Masse lykke til og god klem <3

julie

07.12.2016 kl. 18:18
ris pasta...samme som hvitt mel?

Helene Ragnhild

07.12.2016 kl. 20:50
julie: Ikke helt, men p blodsukkeret er det nesten det samme ;)

Kamilla K

07.12.2016 kl. 19:27
S fint innlegg, tipper mange kan ha nytte av dette! :) Selv er jeg overbevist om at jeg i stor, stor grad kan takke kostholdet mitt for god helse, ingen plager og ingen skader, til tross for en noe voldsom treningsbelastning. Hele maskineriet henger jo sammen :) I stor grad 80/20-prinsippet her i grden ogs, kjekk balanse det!

Helene Ragnhild

07.12.2016 kl. 20:47
Kamilla K: Hrte akkurat p deg p ingefr jeg, igjen! Du er superinspirerende og jeg digger holdningen din!! <3

Merete

07.12.2016 kl. 21:42
Flott innlegg! Jeg har lrt mye av deg det siste ret jeg har fulgt deg og det er s spennende hvor mye vi kan bedre symptomene ved betennelsessykdommer med riktig kosthold. Det har fungert veldig bra for meg! Savner ikke gluten eller sukker i det hele tatt, for det fins s mye godt man kan lage uten! Jeg har en instagramkonto (revmaliv) der jeg deler om betennelsesdempende kosthold, mer eller mindre etter samme prinsipp som du skriver om her. ♡ Veldig mange har ikke anelse om at de kan spise seg bedre. Man bare tar medisinene man fr og tenker at det bare er snn. Supert at du deler om det.

Helene Ragnhild

07.12.2016 kl. 23:49
Merete: Fantastisk, da er vi to :D

Anne-Grethe

08.12.2016 kl. 09:12
Hei,

Flott innlegg - som alltid vi jeg si-.

Jeg har bde litt tarmplager/reumatiske plager - og har fulgt rdene dine lenge med hensyn til dette.Jeg lurer p en ting n som julen nrmer seg med stormskritt. Jeg unngr sukker MEN jeg elsker vin - og der er det jo sukker - hva tenker du om dette?

Helene Ragnhild

08.12.2016 kl. 10:37
Anne: Velg trre viner ;)

Maren

08.12.2016 kl. 15:44
Hei, Helene!

Dette sprsmlet har ikke noe med akkurat dette innlegget, men angende bulletproof kaffen. Jeg kjpte n nylig det samme kollagenet du bruker fra iherb(den grnne) og lagde meg bulletproof etter din oppskrift, men med kaffe og uten mct-olje. Jeg opplevde derimot at bulletproof kaffen smakte litt gelatin eller kjttsmak, hvis du forstr hva jeg mener? Er dette vanlig og noe du selv opplever?

Jeg har s lyst til like det da jeg ser og har lest hvor godt det er for kroppen!

Helene Ragnhild

08.12.2016 kl. 19:55
Maren: Det kan hende du er mer sensitiv for smaken, prv eventuelt mindre mengde og k etterhvert :)

08.12.2016 kl. 18:27
http://www.uib.no/mofa/103168/frikjenner-mettet-fett

Frikjenner mettet fett kun HVIS det spises i kombinasjon med lavkarbo. Alts er ikke kombinasjonen av karbo og mettet fett

Srlig gunstig, spesielt ikke for de med feks pcos.

Maria

11.12.2016 kl. 12:18
Hei Helene! Jeg sliter for tiden med betennelse i kroppen, det gjr at jeg blir sliten og lei og dermed spiser usunn og drlig mat. En ond sirkel med andre ord. I helgen har jeg lest meg opp p betennelsesdempende kosthold og skal ut og handle inn til uken i dag. Vet du cottage cheese br unngs? Hvis du har andre gode tips til mer energi tar jeg det gjerne i mot. Jeg gleder meg til f mer energi igjen:)

Ps: jeg lurer p om vi var i UBB samtidig i 2009. Lykke til med veien til bli mamma:)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits