Spis deg til mindre betennelse og en glad kropp

Betennelse er en nødvendig prosess i kroppen som utløses for å rydde opp i skader. Noen ganger kan betennelse gå over i en kronisk form og da kan vi oppleve gjentakende symptomer i hele kroppen. Symptomene kan være mange, men noen eksempler er plager knyttet til fordøyelsen, smerter og hevelser i ledd og eksem, uren hud eller andre hudplager.

Det finnes mange fine artikler om betennelsesdempende mat som ingefær, bær, gurkemeie og kraft, men i dag vil jeg gi deg noen konkrete tips til hvordan du kan endre matvanene dine for å dempe betennelser.

Spis rikelig med frukt og grønt

Da mener jeg rikelig! Ikke en skive tomat på skiven, men grønnsaker til minst to av tre hovedmåltider og gjerne en stor variasjon. Alt av grønne blader, avokado, grønnkål, agurk, tomat, søtpotet, mango, bær, paprika, beter, gulrot osv, det finnes jo så mye godt! Tilbered grønnsaker med fett for å øke opptaket av vitaminer og bruk gjerne skånsom varme for å gjøre dem lettere å fordøye.

Kutt ut sukker og hvitt mel

Alle har godt av å spise minst mulig av disse, men noen er mer påvirkelige enn andre. Selv har jeg det best uten sukker og hvitt mel, og fungerer best på mindre karbo (ikke nullkarbo). Jeg koser meg med alternative søtsaker og er veldig fornøyd med det!

Sukker skaper blodsukkersvingninger, og kroppen må bruke energi på å stabilisere. Når du spiser sukker svinger blodsukkeret ditt og du må bruke energi på å stabilisere og maten du har spist. Siden sukker ikke tilfører noen næring kan du si at det faktisk stjeler næringsstoffer fra kroppen din. Det er også lettere å legge på seg når du spiser mye sukker da det stimulerer til fettlagring.

Spis gunstig fett

Fett er så viktig for en sunn kropp, og fett er utrolig spennende! Etter at jeg økte fettinntaket mitt fungerer jeg bedre på alle måter. Finere hud, bedre konsentrasjon, mindre hjernetåke, mer energi, jevnere humør osv. Hormonnivåene mine er også fine, selv om ikke kommunikasjonen fungerer helt som den skal.

Det er viktig at du får io deg både mettet, enumettet og flerumettet fett. Jeg anbefaler å få omega 3 primært fra små, fete fisker som makrell eller fra tilskudd som omega cure. Omega 3 fra fisk er mer potent enn omega 3 fra planter som chiafrø og linfrø, men disse er fortsatt gunstige for deg. Enumettet fett får du fra olivenolje,kjøtt, nøtter, frø og avokado. Mettet fett finner du i fete kjøttstykker, kokosolje og fete meieriprodukter som smør, rømme og fløte.

Kutt ut eller reduser gluten

Du er ikke allergisk for gluten så lenge du ikke har cøliaki, men gluten kan i seg selv virke irriterende på tarmcellene. Den enkleste måten å unngå gluten er å redusere brødspising tenker jeg. Spis salater, smoothier, supper, egg osv i stedet for å kjøpe glutenfritt brød. Mange tåler også ekte surdeigsbrød godt, så dette er et alternativ for deg som ikke vil gi opp brødet eller gjenninnføre det etterhvert.

Glutenfrie havregryn, quinoa og bokhvete kan også brukes, men har du en irritert fordøyelse ville jeg kuttet alt av korn en periode for å gi tarmen ro.

Spis minst mulig bearbeidet mat

Jeg mener ikke at du skal leve på raw food eller unngå rømme fordi det er prossesert, men velg mest mulig, hel, ubearbeidet mat. Dette er faktisk et av de viktigste tingene du kan gjøre fordi det automatisk får deg til å måtte lage maten din selv. Da får du et mer bevisst forhold til maten du spiser og unngår mange unødvendige tilsetningsstoffer.

Her lever jeg etter 80/20 regelen. 80% av det jeg spiser er ubearbeidet og 20% er hva som helst.

Fyll på med betennelsesdempende matvarer

Det finnes spesifikke matvarer som er vist å dempe betennelser i kroppen, hvor fantastisk er ikke det? Mine favoritter er kraft, ingefær, gurkemeie, hvitløk, sjokolade og bær. Fermentert mat er fantastisk for tarmen, og siden den er en så stor del av immunforsvaret gjør du godt i å ta vare på den.

Gi deg selv masse kjærlighet og ros på veien

Å endre vaner er ikke lett! Du må legge energi i det å endre deg, det kommer selvfølgelig ikke av seg selv. Gi kroppen din masse kjærlighet og gi deg selv en klapp på skulderen for all insatsen du har gjort. Kroppen din vil takke deg!

Har du prøvd et betennelsesdempende kosthold? Jeg hører gjerne fra deg!

22 kommentarer
    1. Hei Helene 🙂 Skal du snart skrive mer om veien videre mtp. babydrømmen? Kjører dere på med en runde til med sprøyter? Har dere vurdert prøverør?
      Klem

    2. Emilie: Hei 🙂 jeg trengte en pause fra den tette delingen rett og slett, det ble litt mye for meg 🙂 men det kommer etterhvert! takk for at du bryr deg, det synes jeg bare er koselig <3 stor klem!

    3. Kjære fine gode Helene! Jeg syns det er så fint når du kommer med innlegg som dette – at du deler av kunnskapen du har, med andre 🙂
      Jeg har selv en kronisk betennelse i tarmen (som også til tider påvirker meg på andre områder, hovne og vonde ledd og dårlig psyke), så den har på en måte krevd at jeg har lagt om kostholdet. Mindre gluten, sukker, halvfabrikat mat osv, men jeg har vært syk i så mange år, at det har gått gradvis og automatisk for min del, selv om jeg har prøvet og feilet MANGE ganger på veien.
      Nå har jeg en samboer som har begynt å få mage i ulaget også, og alt han spiser er brødskive med brunost (nesten :P) og middagen jeg lager, så du kan si det er litt vanskelig å finne ut hvor man skal begynne å endre kostholdet da. Hehe. Men jeg bruker av det jeg kan, også leser jeg veldig mye inne på bloggen din (og bl.a de andre Kostholdsdamene) for å få inspirasjon! Du er gullegod <3

    4. Så flott innlegg 😊 du har en fin måte å spre kunnskap på 😊 Jeg er nettopp begynt med Chlorella (inspirasjon fra deg) og er spent å se effekten 😊 Jeg et syk på 8.dagen nå så dette passet bra. Jeg har hatt laryngitt og vært stemmeløs i to dager, men nå er stemmen tilbake. Her om dagen hadde jeg en abscess på halsen som jeg måtte til lege å tømme. Nå håper jeg arret blir penest mulig. Jeg føler jeg gjør noe feil med kostholdet. Jeg spiser avokado hver dag og det er jo betennelsesdempende, men ikke hver uke jeg inntar kraft. Fet fisk kunne jeg vært flinkere å spise. Spiser sauerkraut da som jeg selv lager og det gir jo gode bakterier til tarmen. Hvor kjøper du gurkemeie og ingefær?

    5. Hva tenker du om melkeprotein og dets evne til å skape inflammasjon? Ser du spiser mye melkeprodukter.

    6. Kjempeflott innlegg! I forbindelse med prøverøsbehandling har legen satt meg på betennelsesdempende medisiner etter et mislykket forsøk. Jeg følger i tillegg mye av det du beskriver her, og har lagt om kosthold nå i prøveperioden. Krysser fingrene for at det hjelper 🙂
      Takk for mange gode tips, elsker bloggen din!

    7. Så fint innlegg, tipper mange kan ha nytte av dette! 🙂 Selv er jeg overbevist om at jeg i stor, stor grad kan takke kostholdet mitt for god helse, ingen plager og ingen skader, til tross for en noe voldsom treningsbelastning. Hele maskineriet henger jo sammen 🙂 I stor grad 80/20-prinsippet her i gården også, kjekk balanse det!

    8. Kamilla: Tusen takk! Jeg er helt sikker på at mitt kosthold har hjulpet meg til mindre bivirkninger av hormonene i hvert fall! Huden min har holdt seg fin osv.
      Masse lykke til og god klem <3

    9. Arianne: Så lenge du tåler det og ikke overdriver er det ikke noe problem. Det er ikke vist at melk er inflammasjonsskapende, men har du problemer med tarmen vil det selvfølgelig kunne plage deg og dermed skape inflammasjon.

    10. Flott innlegg! Jeg har lært mye av deg det siste året jeg har fulgt deg og det er så spennende hvor mye vi kan bedre symptomene ved betennelsessykdommer med riktig kosthold. Det har fungert veldig bra for meg! Savner ikke gluten eller sukker i det hele tatt, for det fins så mye godt man kan lage uten! Jeg har en instagramkonto (revmaliv) der jeg deler om betennelsesdempende kosthold, mer eller mindre etter samme prinsipp som du skriver om her. ♡ Veldig mange har ikke anelse om at de kan spise seg bedre. Man bare tar medisinene man får og tenker at det bare er sånn. Supert at du deler om det.

    11. Hei,
      Flott innlegg – som alltid vi jeg si-.
      Jeg har både litt tarmplager/reumatiske plager – og har fulgt rådene dine lenge med hensyn til dette.Jeg lurer på en ting nå som julen nærmer seg med stormskritt. Jeg unngår sukker MEN jeg elsker vin – og der er det jo sukker – hva tenker du om dette?

    12. Hei, Helene!
      Dette spørsmålet har ikke noe med akkurat dette innlegget, men angående bulletproof kaffen. Jeg kjøpte nå nylig det samme kollagenet du bruker fra iherb(den grønne) og lagde meg bulletproof etter din oppskrift, men med kaffe og uten mct-olje. Jeg opplevde derimot at bulletproof kaffen smakte litt gelatin eller kjøttsmak, hvis du forstår hva jeg mener? Er dette vanlig og noe du selv opplever?
      Jeg har så lyst til å like det da jeg ser og har lest hvor godt det er for kroppen!

    13. Hei Helene! Jeg sliter for tiden med betennelse i kroppen, det gjør at jeg blir sliten og lei og dermed spiser usunn og dårlig mat. En ond sirkel med andre ord. I helgen har jeg lest meg opp på betennelsesdempende kosthold og skal ut og handle inn til uken i dag. Vet du cottage cheese bør unngås? Hvis du har andre gode tips til mer energi tar jeg det gjerne i mot. Jeg gleder meg til å få mer energi igjen:)
      Ps: jeg lurer på om vi var i UBB samtidig i 2009. Lykke til med veien til å bli mamma:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg