Du vet at du prøver å bli gravid når…

Jeg har hatt et sterkt babyønske i mange år, men de siste to har jeg hatt en “nå kan jeg bli mamma når som helst” tankegang som til tider har gjort meg kokko! Jeg elsker å lese slike innlegg selv, så jeg tenkte det var morsomt. Det er viktig å ha litt galgenhumor vet dere, det hjelper i hvert fall meg. Del gjerne dine med meg i kommentarfeltet!

Du vet du prøver å bli gravid når:

♥ Du ser barnevogner og struttende mager hvorenn du snur deg

♥ Du til enhver tid har oversikt over hvilken syklusdag du er på

♥ Du lever i bli gravid forumet på kk mamma

♥ Du snakker i koder som ingen andre skjønner; dpo, IKM, FSH…

♥ Du klemmer på puppene dine for å kjenne om de er ømme i tide og utide

♥ Du bruker mer penger på eggløsningstester og graviditetstester enn du bruker på shopping

♥ Du allerede snakker om barna dine som om de finnes, gjerne med navnene dere allerede har valgt

♥ Du slutter å kjøpe klær og undertøy fordi kroppen din snart skal forandre seg

♥ Du har allerede bestemt hvilken vogn du skal ha og strikket ferdig hentesettet

♥ Kjæresten din er lei av å høre om babyting før du i det hele tatt har blitt gravid

♥ Du er avholds to uker i måneden

♥ Når noen nevner egg og du ikke tenker frokost

♥ Fødeavdelingen har blitt ditt nye favorittprogram, og du gråter hver gang et barn kommer til verden

♥ Facebookfeeden din er full av reklamer for gravid- og mammautstyr

♥ Tegn på kvalme gir deg sommerfugler i magen

Og en bonus for oss som har prøvd leeenge…

Du vet du er ufrivillig barnløs når:

♥ Gynekologen din ser deg oftere naken enn kjæresten din

♥ Du bruker halve månedslønnen på hormoner

♥ Du nekter kjæresten å legge planer rundt eggløsningdagen din

♥ Du gråter hver gang noen andre blir gravide (delt glede og sorg)

♥ Du du har plastkopper på badet som du kan tisse i

♥ Du grugleder deg til å stå opp og tisse

♥ Du føler at du gjør noe forbudt når du kjøper bladet babydrøm

♥ Du gråter og ler om hverandre i en crazy hormonrus

♥ Sprøyteskrekken din har forduftet og du stikker deg selv gladelig hver dag

♥ Du har lyst til å slå ned folk når de sier at du “ikke skal stresse, så blir du gravid”

♥ Du gråter igjen :p

Noen som kjenner seg igjen? Vær så snill, si det ikke bare er meg!

<3

42 kommentarer
    1. Herlig innlegg:-) Er i IVF karusellen selv og kjenner meg godt igjen så du er ikke alene nei <3 Humor og ikke minst galgenhumor er nødvendig for å overleve i dette gamet:-)

    2. Kjenner meg igjen i alt du skriver! Er veldig frustrerende, men litt gøy også da når man leser det slik! hehe. Leser bloggen din hver dag! Håper ikke det er så lenge til at dere sitter med en positiv test i hånden <3 Selv er jeg lei av å vente at snart hopper vi nok på IFV bølgen. Har du vurdert offentlig IFV?

    3. Hei!
      Kjenner meg veldig igjen.. Har ikke prøvd like lenge som deg, men i 8 mnd. Og tiden går så sent når man følger med på hver eneste dag!
      Lurer litt på veien deres videre? Blir det IVF?
      Heier på dere og følger med på bloggen din og liker når det kommer gravid-innlegg 🙂

    4. For et herlig innlegg 😊 Elsker galgenhumor 😊 Tenk hvor ønsket deres fremtidige barn kommer til å føle seg 😊
      Så du Julianne Nygard på “God morgen Norge” her om dagen? Du har sikkert hørt om henne. Jeg fant både hennes blogg og din blogg via bloggen til Sara Lossius 😊 Jeg synes dere er sterk og tøff som er så åpen

    5. Lisa: Stor klem til deg Lisa <3
      Akkurat nå tar jeg litt tid og finner ut hva vi tenker videre. Det ble litt mye for meg å dele så tett da jeg fikk masse spørsmål hele tiden om jeg var gravid og ble så minnet på det hele tiden. Det er så koselig, men akkurat de dagene dpo ble det alt for mye for meg!

      Masse lykke til :-*

    6. Kjære skjønne deg ! 💕
      Et utrolig bra innlegg ! 😄 En veldig frustrerende situasjon å være i ! Det der er akkurat som å lese hvordan jeg har det ! Håper babyen kommer snart for dere ☺️💕 Det ordner seg nok tilslutt – det er det jeg prøver å holde meg fast til 😏

    7. Hei
      Så gøy å lese, jeg føler meg helt med på nesten alt. Jeg sluttet på pillene for 1 år siden, men begynte først å forsøke for 3 mnd siden.Vi har en spennende tid i vente! og den J*vla Frasen: “slapp av, dere må ikke stresse, det kommer når det kommer” herregud som jeg har lyst til å slå. Jeg som virkelig ikke har stresset med dette i det hele tatt..
      Hilsen Anonym 24 år 🙂

    8. Takk for svar. 🙂 Skjønner at det ble for mye for deg å dele så tett! Det respekterer jeg 100%.
      Gleder meg uansett på deres vegne når alt klaffer ❤️ God jul til dere!

    9. Spot on! Haha er godt å kunne le bort all seriøsiteten av og til! Blir fort opphengt i det. Likte best den siste delen om ufrivillig barnløshet. Godt jeg ikke er alene med alle disse følelsene 🙂
      Masse lykke til Helene! Digger deg sykt!! <3

    10. Ha ha ha jeg lo godt men kjenner meg sååå igjen i begge ! Det er virkelig godt man kan ha galgenhumor for d er ikke moro i d hele tatt de mnd og årene vi ikke blir gravide. Men jeg vet den snart sitter hos dere ❤️!

    11. Kjente meg igjen på alt 🙈 Er ca på din alder. Og vi har allerede vært “prøvere” i over 4 år 😭😓 det er en tøff kamp!! Jeg er vanligvis ikke en som kommenterer! Men tenkte jeg måtte takke deg for din åpenhet og den inspirasjonen du er! Jeg finner litt ny pågangsmot av å lese om at vi er flere i samme situasjon.. Og vi skal nok lykkes til slutt 😅 Man trenger litt humor oppi det hele.. Jeg ønsker dere masse lykke til ❤️ Og håper virkelig dere får ønskebabyen deres!! (Og det er lov til å ha dårlige/triste dager!! Hvis ikke hadde vi ikke vært menneskelige. For det er en helt forferdelig tøff kamp 😣 Man slutter aldri å håpe måned etter måned, og det er lov til å bli skuffet, hvertfall når man føler man har gjort ALT riktig etter “boken”.

    12. Janne: Uff, ja, det er viktig! Jeg blir fort trist når jeg tenker på det og kan ikke være i det hele tiden :/ vi må ha det litt gøy også!! Takk i lige måte søte du <3

    13. Anne: Tusen takk Anne <3 vet ikke hva annet jeg skal si enn tusen takk for at også skriver til meg! Det er ml som denne som gjør at jeg orker å fortsette denne kampen, særlig så åpent. Stor stor klem og masse lykke til <3

    14. Må bare starte med å si for en flott ung dame du er! Nydelig på innsiden og utsiden 🙂
      Og for en blogg! Lest den en stund, men første kommentar nå 🙂
      Føler så utrolig med deg med all prøvingen med å få barn! Jeg er så uendelig heldig å ha en datter på 6 år som kom på naturligvis med verdens beste kjæreste…<3 Men veien å få nr to skulle ta mange år!! Ble aldri gravid igjen, hva skjedde? Er jeg syk? Har vært igjennom uendelig med undersøkelser, blodprøver etc.. Følte meg deprimert alt for ofte, ble oftere usosial og ville virkelig slå ihjel den som kommenterte at det var på tide å få nr to, eller at jeg måtte slappe av så ville det skje før jeg ante det.. ventetiden er grusom! Endte med ivf, etter nesten 5 år med prøving.. og jeg er endelig gravid igjen! 🙂 <3 Jeg håper så inderlig at det ordner seg for deg snart, krysser fingrer og alt som er! Du fortjener virkelig å få dette ønske oppfylt 🙂 heia;)

    15. Anonym: Tusen takk <3 denne kommentaren trengte jeg nå <3 jeg kjenner meg sånn igjen i ensomheten, for andre kan bare ikke forstå... god klem og så koselig at det ordnet seg til slutt <3

    16. Hei Helene,
      Først vil jeg rose deg for å våge å være så åpen som du er. Det er ikke alltid like lett å stå i når man først har valgt å være åpen om en såpass sårbar prosess 🙂 Det er en periode i livet med masse bølger av følelser og hormoner, av håp og skuffelser. Og du gjør det i tillegg helt offentlig og har til og med fått ditt eget lille nettroll. Ikke bry deg om den personen. Du er flott og vet best hva som er best for deg 🙂
      Har selv valgt å være åpen om ufrivillig barnløs, og det kjennes noen ganger veldig positivt men det er også veldig tungt til tider da ord som er ment som trøst oftes ikke kjennes som trøst.
      Kommentarer som ofte går igjen er; “det kommer til å ordne seg, jeg bare vet det”. Vel, det vet du ikke.
      Dere kan jo alltids bare adoptere”. Det er ikke sånn at man bare kan hente seg et barn. Jeg stiller meg positiv til det, men akkurat nå holder vi på med dette. Ikke tving meg til å måtte se lengre frem. Og hvis det bare var å adoptert, hvorfor har du da valgt å få egne barn? Hvorfor skal ikke jeg få ønske meg det samme som du har?
      “Du må stresse ned” – takk for at du gir meg dårlig samvittighet og får meg til å føle at jeg er skyld i dette selv.
      “Jeg vet om et par som slet lenge – men de fikk til slutt. Så du må ikke gi opp”. Flott, og ikke misforstå jeg er veldig glad på alles vegne som får det til. Men det minner meg også på at jeg kanskje ikke blir en del av de prosentene som får dette til og kanskje må innfinne meg med at vi aldri fikk egne barn.
      Slike kommentarer føler jeg er veldig “vanlig” og jeg VET det absolutt er ment i beste mening. Men det føles bare ikke sånn. Det er det som gjør at man føler seg alene omkring dette emne tror jeg, for om man ikke har kjent på disse tinga selv så vet man bare ikke hva man snakker om.
      Da vi startet med å prøve å bli gravid hadde jeg ikke i min villeste fantasi forestilt meg hvor tøft det skulle bli. Tøft rent fysisk for kroppen men mest mentalt – masse hormoner i kroppen gjør vondt over tid og man begynner å lure på når jeg sist var helt meg selv. Er det reelle følelser jeg kjenner på nå eller er det hormoner som snakker? Kroppen er på utlån, den er ikke min og absolutt ikke samboeren min sin (hehe). Mindre romantikk for å skape et barn tror jeg man ikke får 🙂 En god test for forholdet dette her, vi bestemte oss tidlig at vi måtte aldri stoppe å snakke sammen og at vi måtte fortsette å være kjærester i dette her. Fort å glemme når man føler at livet står på stedet hvil og man bare går å venter.
      Vi har hatt noen runder nå og har nok en gang satt inn et lite frø på mandag som vi håper skal henge seg fast denne gang <3
      Jeg krysser fingre for at det skal gå veien for dere Helene.
      Tillat deg å kjenne på håp når man skal håpe, sorgen når man har mister troen og gleden når den en dag kommer <3
      Klem Karine

    17. Karine: Tusen takk Karine <3 Jeg har kjent på alle de samme følelsene, på akkurat de samme kommentarene. Det er helt klart at en ikke vet hva en skal si, og det er også greit. Det er ikke så mye som blir rett for oss, annet enn å bli gravide. Men jeg synes at det beste er når andre sier "jeg skjønner at dette er veldig tøft, jeg tenker på deg" osv er det beste. Jeg får heldigvis utrolig mye støtte fra mange rundt meg. Gjennom bloggen har jeg blitt kjent med andre som virkelig forstår, nemlig andre kvinner som har vært gjennom eller går gjennom det samme. Det er jeg utrolig takknemlig for. Jeg har også fått tilbakemeldinger på at min åpenhet hjelper andre, og det hjelper meg faktisk også mye!

      Krysser alt jeg har for positiv test for oss snart!! Stor klem fra meg <3

    18. Måtte flire da jeg leste dette! Det er SÅ sant!! Vi har prøvd i 1,5 år nå på nr to. Er på pergo for første gang denne mnd, så håper det hjelper 🙂
      Masse lykke til! Babystøv sendes din veg :*

    19. For en flott blogg du har! :)Kjenner meg veldig igjen i alle punktene.;) Er selv ufrivillig barnløs, og skal i gang med IVF. Ønsker deg masse lykke til fremmover 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg