Næringsrike og sukkerfrie kransekakestenger med to ingredienser

Jeg elsker søtsaker, men jeg elsker ikke svingende blodsukker, søtsug og alle de andre negative konsekvensene sukker har på kroppen min. Jeg sluttet med sukker for ti år siden og jeg har ikke sett meg tilbake. Selvfølgelig kan jeg spise “vanlig” sukker en gang i mellom, men jeg trives best med sukkerfritt og kjenner at kroppen min har det best med det.

Det beste med å bake sunne og sukkerfrie godsaker i julen er at du kan kose deg med dem hele desember med den beste samvittigheten. En bit kransekake kan fint fungere som et lite mellommåltid, fordi den tilfører gunstige fettsyrer og holder blodsukkeret stabilt. Det er jo fantastisk! Selv liker jeg å fokusere på all den gode maten jeg ønsker å gi kroppen min, og jeg ser det ikke som straff. Det har hjulpet meg enormt i hvert fall!

Disse slang jeg sammen på 123 i går. Jeg brukte mandler som jeg hadde bløtlagt og tørket, de var faktisk fermentert. For å gjøre nøttene mer næringsrike legger du dem i vann sammen med en ss surdeigsstarter, molkosan, vita biosa eller eplecidereddik og la dem stå i 12-24 timer. Skyll godt av nøttene og la dem tørke i ovnen på 50 grader i ca 24 timer. Når vi behandler nøttene slik brytes antinæringsstoffer ned og nøttene blir lettere å fordøye og mer næringsrike.

Du kan fint bruke ubehandlede nøtter eller ferdig kvernede mandler.

Kransekakestenger

3 dl mandler

1 dl fibersirup clear

Hvis du vil ha de søtere kan du tilsette en ss surkin gold eller kokossukker.

Kjør først mandlene i en foodprosessor til de er finmalte. Så tilsetter du fibersirup og kjører til du får en fast masse.

Jeg formet små stenger som jeg stekte på 180 grader i 6-7 minutter. Hvis du steker dem for lenge blir de ikke mye i midten, men de er gode uansett. Da de var kalde pyntet jeg dem med mørk sjokolade og sukrinmelis blandet med litt vann.

Husk at du kan melde deg på konkurransen min og vinne en bakepakke fra funksjonellmat her!

Nå er det ikke lenge til jule dere, hva er ditt favoritt julegodt?

<3

Adlinks

32 kommentarer

Siste innlegg