Himmelsk julegløgg uten tilsatt søtning

Hei bloggen! Nå har jeg savnet dere. Det blir roligere de neste dagene, men det vet jeg at dere tåler fint. Jeg trenger plass til å bare være meg, senke skuldrene og nyte julen. Det blir lite fri når en blogger, aldri helt fri! Det trenger jeg nå 🙂 Jeg oppdaterer på snapchat så følg meg gjerne der (heleneragnhild) <3

På fredag hadde jeg jentekveld med masse julekos og da serverte jeg en sunn og deilig julegløgg som ble godt tatt imot. Gløgg er jo ikke hjernekirurgi, det er en eller annen søt drikke med masse deilig krydder. Du kan altså fint prøve deg frem med andre smaker og juicer. Eple er også veldig godt, men jeg hadde en tranebærjuice jeg skulle bruke opp 🙂

Helenes sunne gløgg

2 dl husholdningssaft uten tilsatt sukker (jeg brukte lerum)

Ca 3 dl tranebærjuice (du kan også bruke eple)

8 dl vann

Ferske ingefærskiver (jeg liker masse)

2-3 kanelstenger

10-15 nellikspiker

Stjerneanis (jeg hadde i to)

Hemmeligheten er å la det hele stå og trekke på lav varme lenge så alle de gode smakene får utviklet seg. Jeg hadde ingen behov for søtning i denne, den var mer enn søt nok (til og med Jonna synes det).

Når den har trukket i minst 30 minutter siler du av krydderet og serverer sammen med hakkede nøtter og gojibær.

Nam <3

12 kommentarer

Siste innlegg