Redd verden med meg (litt) og vinn 10 000kr

I samarbeid med Grønt Punkt Norge

God morgen kjære du!

I vår så jeg serien Live redder verden. Litt. og det fikk meg til å tenke over mitt eget forbruk. Jeg har aldri vært spesielt engasjert i miljø. Jeg sier ikke at jeg ikke bryr meg, men det er ikke min hjertesak. Jeg har absolutt et forhold til hvordan min livsstil påvirker miljøet, men jeg er ikke veldig motivert til å gjøre drastiske tiltak for at mitt forbruk skal være null. I stedet prøver jeg å gjøre små ting, hver dag. For det er nettopp det, små ting utgjør faktisk en forskjell. Når vi er så mange som skal dele på ressusene er det faktisk langt viktigere at alle gjør litt, enn at enkelte gjør alt.

Her er noen av tingene jeg gjør for å redde verden. litt…

♥ Sortere papp, glass og farlig avfall. Jeg prøver å bli flinkere på plast og mat også, men her synder vi innimellom.

♥ Gå i stedet for å kjøre eller ta bussen. Jeg elsker å gå og har jeg tid og mulighet går jeg til nesten alle møter, trening, til venninner og til og med til vors. Dette er bra for helsen min også, vinn vinn.

♥ Kjøpe mindre kjøtt og heller velge lokale bønder som bryr seg og dyrene og miljøet

♥ Handle mer økologisk

♥ Handle mindre klær, sko, vesker – jeg kjøper meg heller en kvalitetsgenser enn fem billige

Å gjøre noe bra gjør også at du føler deg bedre. Nå kan du til og med vinne penger på å spare miljøet! Jeg husker så godt da vi var små og stappet kartonger nedi hverandre før vi skrev på navn og nummer. Vi vant aldri, men jeg synes alltid det var gøy. I år relanseres returkartonglotteriet med helt nye regler. Fra nå av kan du skrive navn og nummer på hver eneste kartong du kjøper. Lever kartongene sammen med annen papp og papis og du er automatisk med i trekningen om 10 000 kroner. Hvis du fortsatt vil stappe flere kortonger i hverandre kan du stappe 6 melkekartonger oppi en syvende, da kan du ville hele 100 000. Du kan lese alle reglene her.

Jeg har samlet opp alle kartongene våre de siste ukene og i går skrev jeg navn og nummer på alle. Perfekt søndagsaktivitet her jeg stod sminkefri på kjøkkenet.

Jeg håper du har lyst til å være med å redde verden med meg, i hvert fall litt <3


 

10 kommentarer
    1. Så bra tiltak! Jeg har et spm til deg angående ernæring. Har du noen type/merke D og C vitamin tilskudd å anbefale?

    2. Hvor mye kjøtt spiser du i uka da? Når du her skriver at det er positivt å spise mindre kjøtt, så avhenger jo det av hvor mye kjøtt man spiser i utgangspunktet! Noen burde vel spise mere kjøtt også? Ellers et bra innlegg!!!

    3. Gode tips, vi sorterer ganske mye – plast, papp, papir, mat, glass, metall osv – kan nok være flinkere til å “stappe” kartonger men skal prøve å gjøre ett godt forsøk fremover 😀
      Vi handler mest økologisk også 🙂

    4. Lilly: Ja, det er individuelt 😉 men det skal ikke så mye til, men det er jo da viktig å spise andre kilder til vitaminer og mineraler. Om en har sensitiv tarm bør en kanskje unngå bønner og linser, og heller spise mer egg og fisk.

    5. Jeg så også Live redder verden litt før jul og ble motivert til å tenke over eget forbruk! Kildesortering gjør jeg alltid, men det som jeg mest ønsker å redusere på er plast. Så fra nå av er det alltid handlenett og prøver å handle så mye som mulig uten emballasje. Tenker små ting kan gjøre mye <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg