Nyt deg slank og sukkerfri

Å være sukkerfri betyr ikke at du ikke kan kose deg med god mat. Faktisk er det slik at etter få dager uten sukker begynner maten du ellers spiser å smake bedre. Smaksløkene dine tilpasses maten du spiser og derfor kan du merke at ting du før syntes smakte lite nå smaker mer. Plutselig trenger du kun en halv banan i smoothien eller noen dråper stevia i kefiren for at den skal være søt nok. Ikke minst begynner du å tilpasse deg andre smaker som syrlig og bittert. Selv om vi er voksne er det så viktig å smake på maten og tilvenne oss ny mat.

Kroppen din trenger skikkelig mat, sånn er det. Så fyll tallerkenen med egg, grønnsaker, kjøtt, fisk, meieriprodukter, frø og nøtter. I tillegg til dette kan du finne ting du kan kose deg med, uten at det gir deg mer søtsug, svingende blodsukker og uren hud. Høres det bra ut?

Mange vil sikkert si at absolutt all søtning må kuttes ut for at en skal være “sukkerfri”, men det er ingen livvstil for meg i hvert fall. Livet er ikke sort hvitt, og jeg har lyst til å kose meg på veien til topp helse, energi og overskudd. Jeg mener også at det er fullt mulig! Hvis du vil lære hvilke søtningsstoffer jeg anbefaler og hvilke jeg synes du bør styre unna kan du laste ned den store søtningsguiden – helt gratis <3

Mer er mine søte favoritter:

Hjemmelaget rå sjokolademousse

Denne oppskriften inneholder masse deilig næring, den smaker fantastisk og den holder deg mett. Jeg lager ofte opp en porsjon av denne og har i kjøleskapet slik at jeg kan ta meg en porsjon når jeg har lyst på noe godt, men sunt. Du finner min beste oppskrift her 😀

Questbarer

Jeg har litt sånn elsk hat forhold til questbarene da jeg liker dem veldig godt, men ikke ønsker å spise for mange av dem i hverdagen. Innholdet er det beste av alle barer jeg har funnet da jeg ønsker å unngå frukt- og nøttebarer. Jeg bruker disse som kos til kaffen eller som et på farten måltid i knipe. Mine favoritter er cookie dough og blueberry pie, men det er så mange gode.

Kremet sukkerfri is

Har du en god blender, en foodprosessor eller en stavmikser kan du lage deg en sunn is på 123. Jeg blander bær, proteinpulver og litt kokosmelk eller fløte for å få en is som blir kremet og god, men samtidig ikke får blodsukkeret mitt til å svinge. Selv om is er veldig sommer er det godt hele året, særlig etter trening er dette skikkelig digg! Her finner du en av mine favoritter 🙂

Hjemmelaget nøttesmør eller kokossmør

Nøttesmør smaker himmelsk, inneholder mye sunt fett og fungerer knall mot søtsug. Selv elsker jeg å lage mitt eget, da kan jeg være kreativ og tilsette de smakene jeg selv har lyst på. Mine favoritter er mandelsmør, mandelsmør med valnøtter, hasselnøttsmør og kokossmør. Sistnevnte er ganske annerledes enn de første, men må bare prøves. Du kan spise nøttesmør som snacks på en skje, men du kan også tilsette det i smoothie, cottage cheese eller sjokolademousse, eventulet i grøt. Skikkelig nam!

Hva er din søte favoritt?

Lær mer om søtsug i mitt gratiskurs “slik blir du kvitt søtsug” her eller i min store søtningsguide!

Lag deg en nydelig tirsdag <3 Jeg skal jobbe på “kontoret” og møte beste Tilly med baby <3

 

19 kommentarer

Siste innlegg