Oljen som brenner fett, gir overskudd og bedrer hukommelsen

  • 12.01.2017 kl. 09:58

Adlinks

De siste ukene har jeg brukt en helt spesiell olje i hverdagen. Jeg har snappet den noen ganger om fått veldig mange spørsmål om jeg ikke kunne fortelle mer. Derfor tenkte jeg at jeg skulle lage et helt innlegg om denne vidunderoljen som jeg liker så godt.

Oljen jeg snakker om heter MCT olje, som står for "medium chain triglyseride" og betyr mellomlang fettsyre. Disse fettsyrene er kortere enn de fleste andre fettsyrer og har derfor helt spesielle egenskaper og virkninger i kroppen. MCT har mellom 6-12 karbonatomer sammenlignet med omega-3-fettsyrer som har 13-22 karbonatomer.

Selv merker jeg helt klart økt energi, mer varme i kroppen og en klarere hjerne når jeg bruker denne oljen. Huden min elsker den også! Jeg tilsetter den til bulletproof kaffe eller te og til smoothies, men du kan også bruke den i dressinger og til å lage hjemmelaget majones. Du kan til og med bake med den hvis du vil.

Jeg har aldri fungert bra på mye sukker og karbohydrater, kroppen min elsker faktisk å brenne fett. Dette er meget spennende sett i lys av den nye ME-forskningen som har kommet ut, med en hypotese om at ME kan være forårsaket av en feil i nettopp glukose (sukker) forbrenningen. Hvis jeg har denne feilen ville den forklart hvorfan et kosthold rikt på fett kunne få meg til å fungere veldig mye bedre. Utrolig spennende rett og slett, jeg gleder meg til det kommer mer forskning på dette!

Her kan du lære å lage min bulletproof kaffe eller te:

Jeg bruker en stor kopp kaffe eller varmt vann og to ss dandyblend (kjøpes her). Dandyblend er en glutenfri tedrikk uten koffein, laget med blandt annet løvetannrot. Den smaker rikt som kaffe, og passer perfekt om du ønsker å drikke mindre eller unngå kaffe. Jeg tilsetter også collagen (fordi det gir fantastiske fordeler) som jeg kjøprer her eller her.

Hvorfor er MCT annerledes?

Når vi spiser fett brytes fettsyrene ned i fordøyelsen ved hjelp av galle og enzymer før det tas opp i tarmen. Her settes de sammen igjen før de frigis til blodbanen. I motsetning til proteiner og karbohydrater kan ikke disse fettsyrene fraktes med portvenen til leveren, men blir i stedet sendt via lymfesystemet til blodstrømmen. Korte- og mellomlange fettsyrer slipper denne ruten, de er nemlig så vannløselige at de kan transporteres direkte til leveren via portvenen.

MCT oppfører seg derfor annerledes i kroppen enn annet fett, og det er det som gjør at den får spesielle egenskaper. Det er vanskelig for kroppen å lagre disse fettsyrene, i stedet blir de raskt brent til energi. Jeg pleier å kalle den for kokosolje på speed fordi kokosolje også inneholder MCT, men langt fra like mye. Med en ren MCT olje får du altså en mye større effekt.

MCT har ingen smak og ingen påvirkning på blodsukkeret. Denne oljen passer både for deg som spiser lite karbohydrarter og for deg som spiser mer fordi kroppen som sagt heller vil bruke den som energi enn å lagre den. MCT kan til og med øke ketonlegemer, noe som kan være veldig gunstig for forbrenningen.

MCT-olje kan:

- Redusere magefett ved å øke forbrenningen

- Hindre vektøkning

- Gi deg økt energi og overskudd

- Bedre tarmfloraen

- Dempe betennelse - for eksempel ved kviser

- Redusere "hjernetåke" og gi deg bedre hukommelse

- Holde deg mett lenger

- Redusere risiko for metabolsk syndrom

Jeg bruker MCT-olje fra soma og denne har jeg brukt i flere år. Den har et høyt innhold av C8 og C10 som er de mest potente MCT-oljene, og ingen fyllolje slik endel andre MCT-oljer har. Du finner vidunderoljen her eller på helsekost.

43 Kommentarer

Anette

12.01.2017 kl. 11:07
Så spennende og interessant lesing 😊 Når det gjelder kollagen du refererte til, den fra storfe, er den økologisk?

Jeg er begynt å tilsette 1 ts lecithin i smoothie og jeg føler jeg er mer "klar" i hodet når jeg jobber med studier 😊

Kan du skrive ett innlegg som omhandler fordeler og ulemper mtp melkeprodukter? Jeg blir ikke helt klok på det og føler det er veldig omstridt.

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 11:20
Anette: Elsker lecithin selv, bruker det hver dag :)
Hvorvidt en skal ha melk eller ikke er veldig individuelt og det er et veldig stort tema så jeg kommer ikke til å skrive om det her med det første. Jeg går gjennom det på mitt onlinekurs :)

Kristin

12.01.2017 kl. 12:40
Det er litt intressant at du skriver dette om ME forskningen, at du tenker at du kanskje har den feilen. Du skriver veldig ambivalent om ME. I det ene øyeblikket kaller du deg for helt frisk, at dette er en sykdom du er ferdig med.. i det andre øyeblikket er du fremdeles syk. Forstår ikke helt den. Hvis du ikke kan spise verken sukker eller karbohydrater så er du kanskje ikke helt frisk? Friske mennesker kan spise alt uten å bli syke? Bare lurer:)

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 17:47
Kristin: Jeg tenker at ingen andre har rett på helsen min. Jeg lever slik at jeg føler meg veldig bra og siden ME (i hvert fall så langt) ikke har vært mulig å påvise er det umulig å si hvem som er "helt" frisk, syke eller i det hele tatt har ME. Om jeg har denne feilen vet jeg jo ikke, men om jeg har den og har klart å spise og bruke mentaltrening til å kunne fungere så bra, er ikke det da fantastisk??

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 17:49
Kristin: og dessuten er det veldig mange som er friske, men likevel føler seg langt bedre når de spiser riktig, om det er mer karbo, glutenfritt osv. Jeg burde selvfølgelig ikke skrevet tåler ikke, burde skjønt at det kom til å bli overanalysert da ME stod i avsnittet :P

Victoria Larsen

12.01.2017 kl. 13:03
Såå utrolig godt tips! :D

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 17:53
Victoria Larsen: :D

Helene

12.01.2017 kl. 14:16
Hei! Jeg har et spørsmål. Jeg har spist veldig mye sukker i julen, og føler nå at jeg har blitt "avhengig" av sukker og craver det hele tiden! Jeg går rundt og er gretten hele tiden fordi jeg har lyst på noe søtt.. Det er her jeg er heldig som har en mor og far som har en stor interesse for sunt kosthold og har skuffen full av søtningsmidler som erstatning for sukker (alt fra sukrin gold, tagatesse osv). Men vil jeg avvenne meg sukker (og cravings for søtt) om jeg bruker disse søtningsmidlene i stedet for sukker? De er jo fortsatt veldig søt på smak..

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 17:50
Helene: Det er ulikt fra person til person fordi avhengigheten ikke kun handler om selve sukkeret, men også sitter mellom ørene ;)

Charlotte

12.01.2017 kl. 14:17
Fikk MCT olje i posten i dag! Gleder meg til å prøve:D

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 17:50
Charlotte: :D

Lilly

12.01.2017 kl. 16:43
Men hvis du ikke tåler karbohydrater, så har du kanskje diabetes?

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 17:43
Lilly: Nei, jeg har ikke det ;)

Martine

12.01.2017 kl. 17:57
Tusen takk for veldig opplysende og fint innlegg, som alltid <3 Jeg DIGGER søtningsguiden din - tusen hjertelig takk for at du legger så mye arbeid i det og deler gladelig med oss. Det setter i alle fall jeg stor pris på. Et lite spørsmål angående MCT-olje.. I og med at den gir økt energi - er det da litt slik som koffein, at man kanskje bør unngå den på kveldstid med tanke på søvn, eller er det mer snakk om økt energi sånn "generelt"? <3

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 18:22
Martine: Tusen takk Martine <3 godt spørsmål, men nei, det trenger du ikke tenke på ;)

Trine

12.01.2017 kl. 18:07
Hei! Takk for lærerikt innlegg😊 Dette har jeg lurt på! Men tar du den dosen som står på flaska? Jeg har bare tatt en ss hver dag, men har lurt på om jeg skulle økt til mere. Men mct oljen er litt dyr, så jeg lurer på hva som er best. Klem fra Trine

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 18:21
Trine: Jeg bruker en ss :D elsker den!

Kristin

12.01.2017 kl. 18:26
Mener bare at det er litt rart at du snur deg etter vinden ift ME. Hvis det viser seg å være en fysisk sykdom som de kan finne en kur for, da har du Kanskje ME fremdeles. Og frem til det skjer er du frisk fra ME? Det høres jo litt merkelig ut?:)

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 19:47
Kristin: Jeg snur meg ikke etter vinden, jeg sier at jeg lever som frisk. Jeg har sagt sikkert tusen ganger at siden vi ikke vet hva patologien bak ME er og ikke har biomarkører (selv om de kan være på vei) kan en ikke si om en er kurert eller om sykdommen holdes i sjakk. Om jeg har holdt meg selv frisk i flere år er jeg sykt takknemlig for de årene!!

Olaug

12.01.2017 kl. 18:32
Må bare si at det her med ME er veldig interessant! Vi har om metabolisme på skolen nå for tiden (er tannlegestudent), og foreleseren nevnte det her med forskning rundt glukosenedbrytingen i forhold til kronisk utmattelsesyndom. Metabolismen består jo av ekstremt mange reaksjoner med forskjellige molekyler og intermediater, og det er reaksjonene i denne nedbrytingsrekken som gir kroppen ATP/energi. I og med at metabolismen er selve nøkkelen til energi, er det ikke rart at en feil her vil sette ned energinivået til mennesker.

Personlig synest jeg dette er veldig spennende. Det hadde jo vært ekstremt flott om man fant ut skikkelig hva som ligger bak ME-sykdommen, så denne forskningen er veldig viktig. For jeg kan jo tenke meg at det må være kipt for en som har ME å høre gjentatte ganger at "det ligger bare psykisk". Forskningen nå tyder jo nemlig på det motsatte.

Kosthold er utrolig viktig for å fungere optimalt, og jeg tror mye kan forbedrest med riktig mat. Er helt enig med deg om det du skriver. Synest du er utrolig flink til å blogge, og det du skriver om interesserer meg. Stå på! :)

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 19:45
Olaug: Tusen takk for denne kommentaren, den gjør meg så glad! For det første fordi du sier at dere lærer om ME på skolen, da jeg fikk diagnosen visste vel knapt leger hva det var. At du synes ME er interessant er også så kult!
Jeg er så enig med deg, ME er ikke psykisk. Jeg tenker slik at siden for eksempel diabetes type to også er feil i metabolisme (eller signaleringen til insulin i cellen) og diabetes kan bedres og til og med kureres med kosthold, hvorfor skulle ikke da ME kunne bedres med kosthold?

Takk for at du bryr deg om ernæring, og studerer lege, blir så glad! Og takk for skryt, det betyr mye :D

MayK

12.01.2017 kl. 19:45
Hei. Har collagen samme virkning som kokt kraft som du tidligere har reklamert for? Så lurer jeg på om dandyblend er noe som løses opp i vann (på samme måte som pulverkaffe) eller om man må ha en løsvektsskje til det? Jeg må i såfall skaffe meg en slik skje.

Takk for at du deler info og svarer på spørsmål:-)

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 19:48
MayK: Det er ikke helt det samme, men med kollagen får de endel av de samme helseeffektene. Dandyblend løses enkelt opp i vann og du kan bare bruke en vanlig ss til å måle :D klem <3

Bjørg

12.01.2017 kl. 20:08
Takk for du deler din kunnskap 👍 Har tenkt å starte med å ta mct oljen, å lurer på om eg kan starte med en ss? Meiner å ha lest at en bør starte litt forsiktig for å unngå å oppholde seg på toalettet? 😉 Har fått en ny kropp uten sukker og mykje karbo😊

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 20:28
Bjørg: jeg ville startet med en ts????

Helene Ragnhild

12.01.2017 kl. 20:35
Bjørg: ikke meningen av det skulle stå ????, brukte mobilen til å svare for første gang og smiley funket tydeligvis ikke... Du får få en gammeldags smiley i stedet :D

Linda

12.01.2017 kl. 22:11
Hei! Kan man bruke denne dersom man har familiær hyperkolosterolemi?

Helene Ragnhild

13.01.2017 kl. 09:13
Linda: Jeg kan ikke gi råd ved sykdom via bloggen :)

Heidi

12.01.2017 kl. 22:23
Har du noen erfaringer med denne? http://m.iherb.com/p/66202

Helene Ragnhild

13.01.2017 kl. 09:12
Heidi: Det står ikke hvilke MCT oljer den inneholder noe som gjør meg veldig skeptisk...aldri testet den selv og kan ikke anbefale den ;)

Linn

12.01.2017 kl. 22:27
Tusen takk for at du bruker tiden din på å lære oss uvitende om dette 😊 Jeg lurer på en ting. Jeg teller kalorier eller jeg ligger enkelt og greit i kaloriunderskudd. Skal jeg regne mct-oljen med eller vil den uansett bli så raskt forbrent at det ikke har noe hensikt?

Klem 😊

Helene Ragnhild

13.01.2017 kl. 09:12
Linn: Alle starter et sted, jeg ble interessert i ernæring da jeg var 14 og da spiste jeg kornblanding med melk og tenkte det var toppen av sunnhet, hehe!

Det er så mye mer komplisert enn kalorier inn og kalorier ut! Klem <3

Eirin

12.01.2017 kl. 22:46
Tusen takk for at du deler så mykje ,det er utrulig nyttig og inspirerande:) Er Mct oljen ok å bruke når eg ammer? Og så lurte eg på om kollagen pulveret kan brukast i feks mat retter og? Foreløpig har eg kun brukt den i te og dandy blend kaffi ,den er forresten kjempe god :):)

Helene Ragnhild

13.01.2017 kl. 09:11
Eirin: Absolutt, det er bare helt supert for melken din :D ja, den kan blandes i alt :D

Maren Sjøtveit

12.01.2017 kl. 23:12
Bestilte MCT-olje og dandyblend etter å ha sett det på Snapchat :) Gleder meg til å prøve!! Merker det på negler etter å ha fått i meg collagen (i kaffen) en god stund nå.

Takk for jobben du gjør!

Helene Ragnhild

13.01.2017 kl. 09:10
Maren Sjøtveit: Så gøy, jeg merker det så godt selv :D

Linn

13.01.2017 kl. 12:25
Når kommer det baby oppdatering? :p

Helene Ragnhild

13.01.2017 kl. 14:50
Linn: Ligger ute nå ;)

Mona

17.01.2017 kl. 07:31
Jeg blir så inspirert av deg, Helene 😊 Takk!

Lurer på en ting: oppbevarer du oljen i kjøleskapet, eller kan den stå på benken?

Helene Ragnhild

17.01.2017 kl. 08:47
Mona: Jeg har den i kjøleskapet :D

Heidi

18.02.2017 kl. 09:25
https://www.jci.org/articles/view/89444

Synes du skal ta en titt på denne studien :)

Helene Ragnhild

18.02.2017 kl. 18:42
Heidi: Haha, basert på 12 personer der paleolje er brukt? Den har vel ingenting med dette innlegget å gjøre?

Heidi

18.02.2017 kl. 19:37
"Saturated fat ingestion rapidly increases hepatic lipid storage, energy metabolism, and insulin resistance."

Hvordan vet du at ikke MCT-olje eller kokosfett virker på samme måte?

Helene Ragnhild

19.02.2017 kl. 08:27
Heidi: Du må jo lese selve studien hvis du skal trekke konklusjoner. Palmeolje inneholder helt andre fettsyrer og de vil påvirke helt ulikt. Nå vet ikke jeg hvilken utdannelse du har innen ernæring og om du vet noe om ulike fettsyrer, men du kan altså ikke si at to fettsyrer har samme effekt selv om de begge er mettede. Ellers kunne vi sagt at omega 3 og 6 hadde samme effekt også. Denne studien er uansett veldig tynn med tanke på at den ikke legger frem noen andre faktorer enn inntak av fett og dens umiddelbare effekt. Hva annet spiste deltakerne? Hva var langtidseffektene? Var Palmeoljen prosessert? Du skal nok måtte komme med noe annet enn dette for å fange min interesse.

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernæringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til å leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg håper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits