Chips uten karbohydrater, med superegenskaper!

Takket være mine rawfood dager har jeg lært å lage endel godsaker som jeg tyr til når jeg har lyst på noe godt. Derfor savner jeg sjelden “vanlig” godis eller potetgull, det er jo så utrolig mye digg jeg kan lage. Jeg spiser så mye godt i løpet av en dag, men jeg gjør det fordi jeg vil. Det er veldig stor forskjell på dette og min tidligere følelse av at jeg bare må ha noe, typ jeg tømmer kjøleskapet og spiser ting bare for å spise sug.

Vil du lære mer om søtsug kan du sjekke ut gratistreningen min her.

Grønnkålchips eller kalechips er en klassiker blandt helsenerder som meg, og jeg glemmer at ikke alle har fått teste denne godsaken. Jeg har en tendens til å tenke at denne bloggen kun må inneholder de aller nyeste trendene, men det er jo feil. Jeg lærer noe nytt hele tiden, men samtidig finnes det så mye jeg lærte for så lenge siden som andre ikke har fått med seg. I er alle i ulike deler av vår unike helsereise, og uansett om vi kan utrolig mye kan vi bli inspirert av andre. Jeg synes det er gøy å ta opp igjen ting jeg gjorde før som jeg nesten hadde glemt.

Grønnkålchips er en slik ting, og nå som jeg hadde en diger pose grønnkål på hell i kjøleskapet ville jeg lage nettopp det. Grønnkål inneholder masse kreftbekjempende plantekjemikalier, fiber og næringsstoffer. I min mening får du den aller beste chipsen ved å bruke næringsgjær. Dette er en type gjær som ikke ligner på annen gjær, du trenger ikke være redd for å bli oppblåst eller få mageproblemer av den. Næringsgjær har en “ostete” (i mangel på et bedre ord) smak så den er perfekt for deg som ikke spiser ost. Jeg kjøper næringsgjær på iherb her, men det finnes nok på noen helsekoster også.

Grønnkålchips alá Helene

En stor pakke grønnkål

3-4 ss olivenolje

6 ss næringsgjær

Salt (jeg bruker himalayasalt)

Vask og tørk grønnkålen godt hvis den ikke allerede er vasket og riv “bladene” fra stilkene. Jeg kaster disse da de ikke blir noe gode i chips, men lager du juice kan du eventuelt juice dem.

Riv bladene i passe størrelser og ha dem i en bolle. Ha over olje, næringsgjær og salt. Har du ikke næringsgjær kan du bruke andre krydder som paprika, chili eller andre ting du liker.

Masser inn krydderet før du fordeler grønnkålen på et par stekebrett. Pass på at bitene ikke ligger oppå hverandre, da blir de ikke sprø.

Stek chipsen i ovnen på 150 grader i 10-15 minutter. Følg godt med så de ikke svir seg, og husk at alle ovner er ulike.

Kos deg!! <3

P.S. dette er bare en brøkdel av alle chipsene jeg fikk altså, men de blir borte på 123. Mange av grønnkålchipsene jeg har kjøpt har ikke smakt godt, hjemmelaget er best!

 

11 kommentarer
    1. Stekt svartkål i litt olje og med salt er også knasende godt. Det må stekes godt, ellers er den seig. Jeg har ikke spist det som snaks, men som tilbehør til fisk. Jeg vet ikke hvor sunt det er i forhold til grønnkål, men det er helt sikkert sunt 😉

    2. Herlig! Dette skal jeg prøve ut men olivenolje skal vel ikke varmes? Har hørt det skaper betennelse i kroppen…

    3. Ser supersunt ut ja, men hva er greia med næringsgjær? hvordan funker det? Har du skrevet noe om det før kanskje?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg