Sukkerfritt gelégodteri – godt for tarmen og uten gluten, FODMAP’s og melk

God fredag fine du <3

Jeg har ikke helt landet etter foredraget mitt på onsdag. Kan ikke tro at jeg hadde over 500 stykker som kom og så, utrolig!! Det var veldig skummelt og veldig gøy, særlig siden jeg delte endel personlige ting om min reise fra syk til der jeg er i dag. Jeg starter splitter ny kursrunde snart og halvparten av plassene er allerede tatt. Jeg gleder meg skikkelig til å starte en ny reise sammen med masse fantastiske mennesker! Tarmer skal repareres, energien skal fylles på og vi skal lære masse sammen!

Fikk du det ikke med deg har du ny mulighet på tirsdag neste uke, påmeldingen finner du her eller nederst i dette innlegget.

I går hadde jeg en liten livesending på facebook der jeg viste hvordan du kan lage godteri som styrker tarmcellene dine. Ikke nok med det, de bidrar til å styrke hud, ledd, dempe betennelser, gi deg bedre søvn og mer muskelmasse. Ja takk, jeg tar alt!! Som jeg har skrevet før har jeg en tendens til å glemme at mange nye mennesker finner veien hit hver dag. I tillegg er det mange som er ferske i sin helsereise. Ting jeg har holdt med på i mange år og som har blitt helt naturlig for meg kan være helt nytt for andre. Derfor prøver jeg å være flink til å repetere mer, og ikke anta at dette er ting alle har hørt om.

Jeg skrev akkurat et langt innlegg om kollagen og dens effekter, og jeg har tidligere skrevet et innlegg om forskjellen på gelatin og kollagen som du kan lese her. Når det gjelder helseeffekter er disse identiske, men skal du bruke dem i mat gir de veldig ulik effekt. Selv bruker jeg begge, men til ulike ting. Gelatin bruker jeg for å lage gelé, seigmenn og sukkerfrie marshmallows. Alle tre er favoritter hjemme hos oss, også hos Jon Anders som er rimelig skreptisk til alle sunne påfunn jeg har. Disse er dessuten uten sukker, melk, gluten, FODMAP’s og soya, det vil si at så lenge du ikke er veganer kan de aller fleste spise disse.

Disse godteriene har alle jeg har gitt dem til likt bare så det er sagt, men gjør dem gjerne litt søtere når de skal gis til barn. Her er oppskriften på de søte gelégodtene jeg laget på facebook i går!

Sukkerfrie gelegodterier

1,5 dl sitronsaft (ca to sitroner)

2 dl frosne blåbær

6 dråper stevia

4 ss gelatin

Jeg kjøper gelatin her på iherb eller på naturligliv.no. Det er både billigere enn den du får på butikken og de jeg bruker er etisk fremstilt.

1. Press saften av 2-4 sitroner avhengig av størrelsen. Bruk en sil til å fjerne stenene og ha saften i en liten kjele.

2. Tilsett blåbær og varm opp til de er helt tinte og væsken er varm. Trekk så av varmen.

3. Det skal ikke stå og koke, bare bli varmt nok til at gelatinen løses opp.

4. Bruk en stavmikser for å få knust alle blåbærene.

5. Tilsett 4 ss gelatin og rør godt.

6. Tilsett søtning. Jeg brukte 6 dråper stevia, men du kan også bruke en god ss honning, sukrin osv.

7. Rør til all gelatinen er oppløst og smak til med søtning. Husk at søtsmaken blir litt mildere når de har stivnet.

8. Jeg liker å ha geléen over i søte, små former. Har du ikke slike kan du bruke en vanlig form med plastfolie i. Pass på at væsken ikke er for varm! Sett dem i kjøleskapet og popp dem ut når de er helt kalde. De holder opp til en uke i kjøleskap, men jeg lover deg de blir borte før det.

Jeg kjøper mine former på ebay, for eksempel her.

Smaker veldig godt og kan regnes som kosttilskudd ut i fra næringsinnholdet. Her er det både antioksidanter fra blåbær, vitamin C fra sitron og proteiner fra gelatinen!

Har du laget slike før? Fikk du lyst??

Nå skal jeg lage oppskriftshefter til kursdeltakerne mine før det er helg og jentekveld med de fineste venninnene <3

Husk å meld deg på tirsdagens foredrag da dere <3

 

34 kommentarer
    1. Hvordan får du bitene så fine? Har du noe spesielt i forma først? Mine henger alltid fast, så må spise ut av forma med en skje… haha

    2. Ååååå hurraaaa ! Kommer som bestillt disse gode innleggene dine. Har lenge tenkt på å lage gelegodis med gelatinen jeg fikk fra naturligliv ❤! God helg vennen ! Du er gull 😘

    3. dette må absolutt prøves!! men kan jeg bruke gelatinpulver fra butikken? det må vel være det samme? 🙂

    4. Hei Helene. I går la du ut en snap hvor du gledet deg til Sverigetur idag for å handle inn økologisk matvarer. Flott at du støttet opp om økologiske produkter, håper vi kommer oss snart på linje med Sverige også i økologisk produktutvalg.
      Det jeg reagerer på er at du fremstiller norsk kjøttproduksjon for å være basert på dyr som kun har spist dårlig fôr hele livet? Hvor tar du det fra?
      Uten godt fôr hadde jo ikke kyr og storfe produsert eller innfridd kvalitetsmålene for levering av kjøtt/melk. Om det er kraftfôrandelen du tenker på, så bruker nok svenskene enda mer enn oss i å med at de har en mer intensiv melkeproduksjon enn Norge. Finnes restriksjoner i kraftforbruk både i konvensjonell og økologisk drift, hvor økologisk bruker lite og bør foretrekkes ved kjøp av produkter (den norske forbrukeren bør legge mye mer press her, særlig nå når regjeringen ønsker å fjerne 15 % målet om å produsere økologisk mat)
      Grovforandelen i rasjonen er størst uansett produksjon, og det er også store endringer på gang i Norge med å blant annet å fore kyr og storfe kun på grovfôr.
      Så poenget mitt er at du bør ikke slenge ut slike poeng uten dokumentasjon, for en får inntrykk at norsk storfeproduksjon er bedritent (tror ikke du mente det, siden du var fornøyd over å fått tak i tankmelk idag) 🙂 anbefaler sterkt å velge norsk kjøtt/melk enn utenlandsk pga. Minst sykdomsfare, antibiotikabruk, klimavennlig og kortreist.
      God helg! 🙂
      Ps. Ikke bonde, bare engasjert forbruker

    5. Jeg begynte å lage disse etter jeg så du lagde disse en gang tidligere. OMG, jeg er heeelt hekta 😀
      Skal til å bestille mer gelatin på iHerb nå, og ser plutselig at de har merket Vital Proteins. Har sett mange i USA som bruker dette og snakker varm om det, har du noe erfaring/mening om gelatin og kollagen fra dette merket? Ser jo at prisen er betydelig høyere enn Great Lakes og Now Foods :/
      Håper du finner masse fint i Sverige. Var innom Strømstad Mat etter innlegget du skrev en tid tilbake. Var som å komme til himmelen 😀

    6. Hei, takk for oppskrift. Lagde disse i går og de ble super gode!
      Kommer helt klart ikke til å vare en uke her i huset!

    7. Tina: Har ikke prøvd den selv faktisk, men jeg har også sett at veldig mange i USA bruker den. Av de jeg har prøvd har jeg likt den fra now best, den fra naturligliv synes jeg var vanskeligere å røre ut på en måte. Men så er jo det svin og det er kanskje annerledes. Kanskje jeg må legge inn en bestilling.

      Koser meg så i den butikken 😀 <3

    8. Nina: Hei! Takk for engasjerende innlegg! Ikke meningen å fremstille det slik i det hele tatt, faktisk er jeg en av dem som er veldig opptatt av å si at norskprodusert kjøtt er langt bedre enn mange av disse skrekkfilmene på youtube som veganere pusher på facebook.

      Jeg skal også si at dette er ikke mitt fagfeldt, jeg kan ikke nok om matproduksjon og jeg vil gjerne lære mer. Jeg vet at økologisk produsert kjøtt har blitt oppfostret under bedre vilkår enn mange andre dyr og derfor har jeg lyst til å prioritere kjøp av dette fremover. Jeg er jo opptatt av at vi skal spise det vi er skapt for (blant annet kjøtt) og det synes jeg også kua skal få! Melken jeg hentet er fra en bonde som driver økologisk og gressforer så den er virkelig fantastisk.

      Tusen takk for at du er så engasjert! Il løpet av året har jeg lyst til å besøke noen bønder og få løftet frem hvor viktig fokus på dyrevelferd og bærekraftig produksjon, det er et mål!

      God helg og stor klem!

      P.s. gi meg gjerne ressurser jeg kan lese så jeg kan lære mer!

    9. Takk for svaret, og jeg skjønner deg godt angående kunnskap om norsk landbruk. Tok meg masse tid å komme inn i det også. 🙂
      Så bra målsetting du har, anbefaler virkelig å besøke økologiske gårder (gjerne flere for bønder har mange gode løsninger for at dyrene skal trives) – kanskje du kan spørre bonden du kjøper tankmelken om å få en omvisning neste gang du kjøper melk?
      Om det er noe spesielt du lurer på innenfor landbruket, så er det bare å spørre så skal jeg finne fagstoff til deg. Følger deg mest på snap, så fanger opp der om det skulle være noe.
      Må samtidig si at jeg synes du har veldig gode verdier og du er gulle god, kjekt å få følge deg. 🙂

    10. Nina: Tusen takk Nina! Melken blir faktisk levert fra lenger unna, men jeg har flere jeg har tenkt til å kontakte. Det er mer tiden det går på :/ men jeg skal nok få det til!!
      Så koselig at du sier det! Det er kjempe koselig å høre <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg