Frokosten jeg sverger til nå

De siste ukene har jeg prøvd å spise mest mulig rent og gått skikkelig inn for at kostholdet mitt skal være optimalt. Jeg har jobber ekstremt mye og hatt endel stress og da vet jeg at det er ting jeg må ha på plass for å fungere. En av dem er selvfølgelig maten. Når jeg spiser bra føler jeg meg så mye bedre, det er virkelig alfa omega for kroppen. Jeg har mer energi, magen min fungerer og jeg er i så mye bedre humør. I tillegg blir jeg mer effektiv på jobben, alt føles bare så mye lettere på en måte.

Denne frokosten ser kanskje både rar og tidskrevende ut, men jeg kan love deg at den er langt fra noen av delene. Her har jeg laget eggerøre av to hele egg, et par hviter jeg hadde liggende (fordi de måtte brukes opp og jeg ikke vil ha dem i smoothie), en ss vann og salt. Så har jeg stekt litt grønnsaker i smør og himalayasalt, det smaker faktisk himmelsk!! Tilslutt har jeg fermentert surkål full av gunstige bakterier. Snakk om mat kroppen blir glad av!

Mat trenger ikke være så komplisert. Det enkle er faktisk ofte det beste. Dette kunne også vært rester fra dagen før :D

Jeg har vært på seminar i hele dag og det skal jeg også på tirsdag og onsdag. Derfor er det ikke så mye tid til blogging, men jeg stikker innom og sier hei altså. Det må jeg ellers savner jeg dere <3 Følg meg gjerne på snap og insta, der oppdaterer jeg også hver dag :) Jeg heter heleneragnhild begge steder!

Hva er din favorittfrokost om dagen?? Jeg vil høre :D

 

34 kommentarer

Jeg ønsker deg en fin mandagskveld :-)

åh, egggerøre er så godt :D er veldig glad i omelett med ost og skinke til frokost selv <3

Hege Kristin: Nam! det er jeg også :D

Jeg spiser kjøleskapsgrøt laget av 1 dl havregryn, 1 dl melk, 1 ss chiafrø, litt yoghurt og eventuelt andre frø jeg har i skapet. På toppen har jeg frossen bær. Nydelig!

For tiden er min favorittfrokost et stort glass smoothie med jordbær, bringebær, banan, kokosolje og spinat og hjemmelagde frøknekkebrød med makrell i tomat :)

Har du noen anbefaling til ferdiglaget surkål som er ok? Jeg synes egentlig det er veldig godt, men er så mye annen mat som skal lages at det blir nedprioritert å gjøre det selv...

Yngvild: Kun upasteurisert er noe vits å spise, det finner du blant annet på røtter :)

Favoritten for tida er bokhvetebrød med eggerøre. Tomat, agurk og paprika ved siden av.

Tror aldri jeg blir lei eggerøre, kan spises hver eneste dag.

Hege: Det er jo så godt, enkelt og supersunt!

Gresk yoghurt, akasiehonning, mandler, valnøtter, havregryn, blåbær, jordbær og bringebær... holder meg mett i timesvis!! Spiser jeg en brødskive med ost blir jeg sulten igjen etter 30 minutter, men med denne har jeg masse energi og er god og mett leeenge! (Tar ganske lite av hver ting i skålen siden det er så mye og mektig mat) :)

Mari: Sånn er jeg også, skjønner ikke den knekkebrød med magerost greia!

Min favorittfrokost for tiden er inspirert av deg: Cotta cheese med varme bær, hjemmelaget kefir, granola og masse kanel. Har også i kokkosolje og collagen. Takk for inspirasjonen du gir! 😊

Mona: Nam nam nam, også en av mine favoritter :D

Min favorittfrokost er smoothie med banan,avokado,kokosmelk,eggeplommer,lecithin og så blander jeg inn litt råkakaopulver . Topper med ceylonkanel, litt sukrin gold og peanøttsmør 😊 Jeg har hentet inspirasjon fra deg 😊

Finsk4life

Jag gillar finska frukkost med lite fermenterad Öl til

Finsk4life: Hahahaha <3

Jeg drikker shake fra Herbalife. Men er i grunnen ikke så bra for min mage...

Janne: Det ville jeg droppet!!

Jeg spiser hjemmebakt surdeigsbrød med kokt egg og kaviar. Har avokado, agurk, paprika og tomat på siden. Går ikke lei :)

Karoline: Deilig!! :D

I da sista har eg ete rista rugbrød frå helios eller heimalaga surdeigsbrød med masse smør ,eggerøre og reindyrspølse og masse tomat ,agurk,paprika og spinat til ! Og græddost som smelter på rista brødet! Elsker ost ,hehe;)

Eirin: Det hørtes veldig godt ut!!!

Lager meg en smoothie med forskjellig frukt/bær, vaniljeprotein, mandelmelk, lecithin og mtc 😊 Drikker på smoothien den første timen på jobb og den holder meg mett helt til lunsj kl 12 😊 Jeg tenker å bytte ut hudpleie og sminke til økologiske og rene produkter når jeg blir tom for det enkelte. Du har skrevet litt om det, men jeg blir ikke helt klok. Har også prøvd å undersøke, men blir bare ikke klokere. Har du tips til noen hudpleieserier som man får tak i her i Norge og eventuelt hvor?

Charlotte: Kommer innlegg om dette i dag :D

Jeg har et spm angående fermentering av surkål. Kan jeg bytte molkosan med noe? Eplecidereddik kanskje? :)

Lena: Du trenger ikke molkosan, men ikke bruk eddik :)

Prøvde meg på surkålen idag, men når jeg klemte kålen så kom det omtrent ingen veske ut (holdt på i minst 5 min).. går det an å bare dekke med vann eller bør jeg gå ut å kjøpe ny kål?

Lena: Hadde du salt i da? Du kan ellers bruke saltlake, sjekk ut bloggen til Gry Hammer, der finner du oppskriften :)

Ja, jeg hadde i salt, men tror rett og slett ikke at jeg hadde kuttet kålen godt nok. Prøvde med Gry sin metode og da fikk jeg masse væske til overs så nå satser jeg på surkål om noen dager! :-D Er litt ekstra motivert for tiden og tenkte å hive meg på kraft-prosjektet også. Lurer derfor på hvilke bein du anbefaler å koke kraft på, rent næringsmessig? Har hørt at det er mest næring i kyllingkraft, men jeg har også tilgang på hjortebein.

Ville også bare si tusen takk for at du deler, har fått utrolig mye inspirasjon fra bloggen din!

Lena: Jeg bruker kjøkkenmaskin og da er det mye mindre jobb! Last ned kraftguiden ;)
heleneragnhild.no/kraftguiden

<3

Skriv en ny kommentar