Slik overlever jeg hormonene

Hei og hopp fine du <3 jeg håper du har hatt en fin helg?

Jeg har vært så trøtt at jeg har sovet flere timer på dagtid og lagt med kjempe tidlig hver dag. Det virker som om kroppen jobber ekstremt hardt for å få ned dette egget altså, og da må jeg jo bare lytte og gi kroppen min ro. I går var jeg på cardio step time på Elixia og det var så tungt. Jeg hadde egentlig ikke lyst til å dra, men Jonna overtalte meg og lokket med godfølelsen jeg ville føle etterpå. Han tok jo ikke feil, den kommer hver gang!

I dag har energien vært på topp igjen, så her svinger det helt klart litt. Vi har vært på visning og jeg har så lyst på denne leiligheten! Krysser alt for både spire og nytt hjem jeg nå, lov å håpe at alt skal ordne seg? <3

Dette innlegget er ikke bare for deg som er prøver, men for alle jenter som er plaget av hormoner i sving hver måned. Det er faktisk veldig mye vi selv kan gjøre for å få det bedre!

Nå er det vel 2,5 år siden jeg sluttet på p-pillen og over to år siden jeg ble prøver. Jeg vil si at jeg tar veldig godt vare på kroppen min. Jeg gir den næringsrik mat, jeg beveger den hver dag, jeg prioriterer søvn, drikker lite alkohol og har aldri rørt røyk eller snus. Jeg er også opptatt av mental trening, yoga og avspenning da en sunn sjel gir et sunt legeme. Siden jeg ble frisk fra ME har jeg derfor følt meg veldig bra. Jeg er den irriterende personen som har masse energi på treningssenteret klokken 6 om morgenen, som har fargerik salat i lunsjen og som synes nøtter og friske bær er deilig lørdagsgodt.

Da jeg begynte med hormontilskudd i mai i fjor merket jeg at det påvirket meg mye. Kroppen var ikke lenger så mye “på lag”, den levde nesten sitt eget liv. Energien svingte plutselig, jeg fikk i perioder hormonell acne, trening fristet ikke lenger og jeg kunne holde på vann som et chiafrø! Dette er ganske tøft for en som lever av å være supersunn, det skal jeg ærlig innrømme. Tilslutt trengte jeg en pause fra de hormonelle svingningene, og det tror jeg var viktig.

Da jeg først merket bivirkningene ble jeg veldig umotivert. Jeg som hadde levd så sunt, hvorfor skulle jeg bli plaget av dette? Jeg har jo lest utallige artikler om andre som har lagt om kostholdet og fått tilbake mensen og blitt gravide raskt. Hvorfor var ikke det meg? Som jeg har skrevet før kommer vi ikke så langt med denne offermentaliteten, og etter noen måneder med mindre trening og et mindre bra kosthold fikk jeg nok. Dessuten føltes det nesten flaut å ikke være perfekt helsemessig når en er nettopp helseblogger!

Etter jul kjørte jeg derfor på med et noe strengere regime med mer fett og mindre karbohydrat. Jeg kuttet kraftig ned på melkeprodukter og økte inntaket av grønne grønnsaker, supper, smoothies med masse ekstra næring og avokado. Jeg har spist flere egg hver eneste dag og nesten ikke rørt sukker, korn eller ferdigmat. Jeg har kuttet alt av ferdige barer og redusert inntak av sunnere snop. Jeg har laget opp sunn sjokolade og spiser det hver eneste dag da, så jeg lider ingen nød!

Jeg har begynt å trene mer igjen, og målet mitt er å trene 3 ganger i uken og gå turer hver eneste dag. Før trente jeg 5-6 ganger så for meg er det mye mindre, for andre er det kanskje for mye.

Jeg føler meg mye bedre og mye sterkere denne runden enn i de tidligere. Ikke minst vet jeg at jeg tar de beste valgene, valg jeg er stolt av for vår baby. Den dagen jeg blir gravid skal jeg være sunn og sporty slik jeg alltid har sett for meg, og da vil alt være verdt det!

Når det gjelder bloggen og meg som “sunnhetsprinsesse” så tenker jeg at det å være ekte er veldig viktig for meg. Jeg ønsker å inspirere andre til å være sunnere, og jeg blir i hvert fall ikke inspirert av en perfekt jente som spiser sunt. Det er jo våre utfordringer som former oss og de aller fleste (eller alle) har utfordringer, dermed synes jeg det er viktig å dele.

Mine tips for å overleve hormonene:

♥ Lytt til kroppen og prøv å ikke bli sint på den når den ikke gir deg det den vil ha

♥ Har du en dag der du føler deg tung eller våkner med en kvise, ta ekstra gode valg den dagen, gi ikke opp!

♥ Planlegg å gjøre noe koselig hver eneste dag, gå en tur med en venninne, se en morsom film eller lag middag med kjæresten

♥ Tenk at dette er for en periode, og ikke for alltid

♥ Ikke gi symptomene makt, det er bare medisinene, ikke kroppen din

♥ Fokuser på målet i sikte, men prøv samtidig å nyte tiden du lever nå (ikke lett, men det hjelper)

♥ Spis næringsrik mat som får deg til å føle deg bra

♥ Drikk rikelig med vann og urtete

♥ Lakk negler, smink deg og unn deg en time hod frisøren – du fortjener å føle deg vel

♥ Snakk med noen – du trenger ikke være alene om dette <3

Mange av dere har spurt om vippene mine i det siste og de er lagt av superflinke Helene som holder til i helt nye lokaler på Frogner. Hun er utrolig flink, kjempe lett å skravle med og har veldig gode priser! Du kan få informasjon eller booke time ved å sende henne en ml på 92648370 🙂 Vippene mine er sponset, men jeg har selv funnet Helene gjennom anbefalinger 😉

26 kommentarer
    1. Liker bloggen din utrolig godt, og finner trøst i at vi er mange i samme situasjon. Ja til -og og tommel oppfor åpenhet! Sliter veldig med hormonell acne, spesielt av provera. Hvilke hormoner tar du?

    2. Mange gode og viktige tips her 💜 Hormoner er tøft til kroppen, og hormonelle svingninger kan være slitsomme ja.. Spesielt tøft når man må gjennom hormonbehandling så denne listen skal printes ut og henges opp på kjøleskapet sånn at jeg husker på den de dagene det er ekstra tungt og slitsomt😊

    3. Hei! Flott at du ønsker å være så sunn og trent som mulig når du blir gravid, det vil nok gagne deg:) Men – jeg trente selv 4-5 dager i uken, spiste sunt og hadde like mye energi som en duracellkanin, og følte meg i helt super form! Så ble jeg gravid, og i løpet av 4-5 uker gikk jeg fra den livsstilen, til å ligge rett ut på sofaen og kunne sovne stående omtrent, hadde ikke sjangs til å trene. Så ikke bli skuffa om du ikke får mulighet til å opprettholde formen i begynnelsen 🙂 så fort kan det tydeligvis snu! Bare et lite tips fra meg. Masse lykke til med prøving <3

    4. Linda: Jeg er helt åpen for det som måtte komme, men jeg synes ikke det er noen vits å regne med at jeg skal føle meg dårlig. En får jo som oftest som bestilt 😛

    5. Krysser fingrene for leilighet og bebis på dere <3
      Ikke direkte knyttet til det du skriver om. Men jeg søkte litt rundt på nettet for ca tre uker siden fordi jeg tenkte på å slutte på p-pillene, noe jeg hadde vurdert i lang tid. (Kun pga helseeffekter av å kutte pilla, på ingen måte for å bli gravid.) Da fant jeg et gammelt innlegg du hadde skrevet om temaet og bestemte meg for å slutte, og samtidig begynte jeg å lese meg tilbake og frem på bloggen din.
      Nå har jeg gått en måned uten piller (slutta på siste pille på brettet, mensen) og kroppen slapp mye vann, jeg ble i bedre humør og de vonde hormonelle kvisene jeg har pleid å ha ble borte med en gang. I tillegg ble jeg inspirert av "matfilosofien" din, så jeg gikk til innkjøp av mct-olje, lecithin og kollagen. Lager bla bulletproof kaffe og smoothie med dette!
      Vil aldri tilbake til hormon-prevensjon igjen! Utfordringen nå blir vel kanskje hvilken prevensjonsmetode som skal brukes nå.. Gikk til innkjøp av eggløsningstester, og tenkte å bruke den for å finne "sikre" perioder og logge syklusen. Men det er litt tungvint.. Ville bare fortelle at du har inspirert meg, og takke så mye for det. Veldig glad jeg oppdaget bloggen din, og i andre sosiale medier 😀 Stå på <3

    6. Charlotte: Så utrolig kult å høre Charlotte! Jeg ville aldri rådet noen til å slutte med noe som helst, men jeg kan jo si at jeg skal aldri tilbake!!
      Etter bebis kommer det nok til å bli spiral på meg, rett og slett fordi syklusen min er såpass ustabil. Jeg har jo et håp om at den vil bedres, men vi får nå se. Det er også en metode som heter fertility awareness du kan sjekke ut. Det er ikke noen enkel utvei når det gjelder prevensjon, men er det lenge til du ønsker barn eller ikke ønsker det i det hele tatt er jo kanskje spiral noe for deg 😉 klem <3

    7. Har du en formening om på hvor mye karbohydrater man skal ligge? Det er så mange meninger rund det, at jeg blir så forvirret. Jeg har selv ikke problem å holde meg under 100g karbohydrater, men en del mener at man, spesiell som kvinne bør ligge litt høyere. Noen mener også at man enten må ligge lav, slik kroppen er vant til å bruke ketoner, eller høyt nok. Så ikke veksle hele tiden mellom lav og høy. Tror jeg pleier å ligge lav i uka, og spiser litt mer karbohydrater i helgen.
      Jeg tror virkelig at flere folk hadde spist sunt hvis alle var enig om hva som er sunt. Folk blir forvirret, og konkluderer at dem like så godt kan spise det dem liker, men alt med måte. Jeg har selv flere ganger hatt lyst å gi opp å prøve å spise sunt og ikke bruke mer tid på å finne informasjon. Men jeg klarer ikke å gi opp, fordi jeg er overbevist om at maten er viktig for en god helse og lang liv.

    8. Er det kobberspiral du har tenkt på etter bebis? Jeg skal til legen om to uker for å prate om det! Takk for tips! Jeg bruker en app som heter Clue og det går ut på det samme som du nevner, sånn jeg forstår det 🙂 Men da må man ta risken om man skal være uheldig en dag 🙂 Det kjekke med kobberspiral er jo at man har vanlig syklus, men sædcellene skal ikke klare å komme seg forbi! Derfor skal man kunne bli forholdsvis klar for graviditet når den tas ut! Får høre med legen og hva hun anbefaler 🙂 P-pillene tar jeg ikke igjen 😀

    9. Charlotte: Jeg tenker å høre litt, men siden jeg alltid har blødd lite (sorry mye info) så tror jeg at kobberspiral kan fungere fint for meg. Den er visst uheldig for de som har tyngre blødninger.
      Hør med legen, men vær også forberedt på at de sier at p-pillen ikke påvirker deg særlig, hehe. Klem <3

    10. Haha det går fint! Jeg tror det skal gå fint for meg, har kanskje middels blødning. Blir spennende å se hva legen sier 🙂 Såppas, men det synes jeg da at jeg har bevist for meg selv at det har en virkning 🙂 Merket allerede etter en uke at jeg var mindre humørsyk mot kjæresten min og vi kunne tulle og le mye mer! Skikkelig deilig!
      Klem <3

    11. Leen: Jeg skjønner at du blir forvirret, men det er dessverre slik at vi alle må finne ut hva som fungerer for vår kropp. Det er umulig for meg å gi deg en veiledning på dette via bloggen. Jeg mener at det er veldig mange råd som er generelle for alle, men så er det individuell tilpasning som gjelder 😉

    12. Hei. Jeg hørte en lege sa at hormonen har noe med å gjøre med at en blir fruktbar og derfor om man sliter må man ha tilskudd av hormoner, tror du at det kan være årsaken til at du kommer deg fremover slik sett med eggene osv:) Det er flere som mener man kan leve helt normalt og ikke overdrive og tenke alt skal være sunt, men at kvinnen må unngå overvekt for da vil kanskje kroppen slutte å produsere det kvinnelige hormonet som hjelper oss med eggløsning osv. Vi ser jo oppigjennom årene i flere år at kvinner har fått barn og til og med kvinner som slet med enorm fedme klarte å fødte et frisk barn, men jeg skal ikke påsto noe fordi jeg er bare en VGS elev😅 Men har lest litt sett dokumentarer osv, for om legen din sier det kostholdet da kan jeg ikke nekte❤️Ønsker deg mye lykke til med hele prosessen😊 Jeg snakker ikke om at overvekt og usunn mat er bra❌

    13. Hva mener du med at færre eggposer kommer ikke av medisinene menn eggløsningen gjør det? Kan du utybe mer for jeg lurer på om det kan være hormonene som gjør at det går fremover med eggløsning, for det må gå ant å utybe det der svaret der slik at man forstår hvordan medisinen virker osv🙂

    14. Nei, jeg spør deg hva det er som gjør at det går bedre med deg når det kommer Til eggene dine nå fortiden, noe du har fortalt om, du nevner noen ganger at du mener det er kostholdet ditt men jeg lurer på om det er medisinene dine:) det er bare det

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg