hits

Slik overlever jeg hormonene

  • 19.02.2017 kl. 20:04

Hei og hopp fine du <3 jeg hper du har hatt en fin helg?

Jeg har vrt s trtt at jeg har sovet flere timer p dagtid og lagt med kjempe tidlig hver dag. Det virker som om kroppen jobber ekstremt hardt for f ned dette egget alts, og da m jeg jo bare lytte og gi kroppen min ro. I gr var jeg p cardio step time p Elixia og det var s tungt. Jeg hadde egentlig ikke lyst til dra, men Jonna overtalte meg og lokket med godflelsen jeg ville fle etterp. Han tok jo ikke feil, den kommer hver gang!

I dag har energien vrt p topp igjen, s her svinger det helt klart litt. Vi har vrt p visning og jeg har s lyst p denne leiligheten! Krysser alt for bde spire og nytt hjem jeg n, lov hpe at alt skal ordne seg? <3

Dette innlegget er ikke bare for deg som er prver, men for alle jenter som er plaget av hormoner i sving hver mned. Det er faktisk veldig mye vi selv kan gjre for f det bedre!

N er det vel 2,5 r siden jeg sluttet p p-pillen og over to r siden jeg ble prver. Jeg vil si at jeg tar veldig godt vare p kroppen min. Jeg gir den nringsrik mat, jeg beveger den hver dag, jeg prioriterer svn, drikker lite alkohol og har aldri rrt ryk eller snus. Jeg er ogs opptatt av mental trening, yoga og avspenning da en sunn sjel gir et sunt legeme. Siden jeg ble frisk fra ME har jeg derfor flt meg veldig bra. Jeg er den irriterende personen som har masse energi p treningssenteret klokken 6 om morgenen, som har fargerik salat i lunsjen og som synes ntter og friske br er deilig lrdagsgodt.

Da jeg begynte med hormontilskudd i mai i fjor merket jeg at det pvirket meg mye. Kroppen var ikke lenger s mye "p lag", den levde nesten sitt eget liv. Energien svingte plutselig, jeg fikk i perioder hormonell acne, trening fristet ikke lenger og jeg kunne holde p vann som et chiafr! Dette er ganske tft for en som lever av vre supersunn, det skal jeg rlig innrmme. Tilslutt trengte jeg en pause fra de hormonelle svingningene, og det tror jeg var viktig.

Da jeg frst merket bivirkningene ble jeg veldig umotivert. Jeg som hadde levd s sunt, hvorfor skulle jeg bli plaget av dette? Jeg har jo lest utallige artikler om andre som har lagt om kostholdet og ftt tilbake mensen og blitt gravide raskt. Hvorfor var ikke det meg? Som jeg har skrevet fr kommer vi ikke s langt med denne offermentaliteten, og etter noen mneder med mindre trening og et mindre bra kosthold fikk jeg nok. Dessuten fltes det nesten flaut ikke vre perfekt helsemessig nr en er nettopp helseblogger!

Etter jul kjrte jeg derfor p med et noe strengere regime med mer fett og mindre karbohydrat. Jeg kuttet kraftig ned p melkeprodukter og kte inntaket av grnne grnnsaker, supper, smoothies med masse ekstra nring og avokado. Jeg har spist flere egg hver eneste dag og nesten ikke rrt sukker, korn eller ferdigmat. Jeg har kuttet alt av ferdige barer og redusert inntak av sunnere snop. Jeg har laget opp sunn sjokolade og spiser det hver eneste dag da, s jeg lider ingen nd!

Jeg har begynt trene mer igjen, og mlet mitt er trene 3 ganger i uken og g turer hver eneste dag. Fr trente jeg 5-6 ganger s for meg er det mye mindre, for andre er det kanskje for mye.

Jeg fler meg mye bedre og mye sterkere denne runden enn i de tidligere. Ikke minst vet jeg at jeg tar de beste valgene, valg jeg er stolt av for vr baby. Den dagen jeg blir gravid skal jeg vre sunn og sporty slik jeg alltid har sett for meg, og da vil alt vre verdt det!

Nr det gjelder bloggen og meg som "sunnhetsprinsesse" s tenker jeg at det vre ekte er veldig viktig for meg. Jeg nsker inspirere andre til vre sunnere, og jeg blir i hvert fall ikke inspirert av en perfekt jente som spiser sunt. Det er jo vre utfordringer som former oss og de aller fleste (eller alle) har utfordringer, dermed synes jeg det er viktig dele.

Mine tips for overleve hormonene:

♥ Lytt til kroppen og prv ikke bli sint p den nr den ikke gir deg det den vil ha

♥ Har du en dag der du fler deg tung eller vkner med en kvise, ta ekstra gode valg den dagen, gi ikke opp!

♥ Planlegg gjre noe koselig hver eneste dag, g en tur med en venninne, se en morsom film eller lag middag med kjresten

♥ Tenk at dette er for en periode, og ikke for alltid

♥ Ikke gi symptomene makt, det er bare medisinene, ikke kroppen din

♥ Fokuser p mlet i sikte, men prv samtidig nyte tiden du lever n (ikke lett, men det hjelper)

♥ Spis nringsrik mat som fr deg til fle deg bra

♥ Drikk rikelig med vann og urtete

♥ Lakk negler, smink deg og unn deg en time hod frisren - du fortjener fle deg vel

♥ Snakk med noen - du trenger ikke vre alene om dette <3



Mange av dere har spurt om vippene mine i det siste og de er lagt av superflinke Helene som holder til i helt nye lokaler p Frogner. Hun er utrolig flink, kjempe lett skravle med og har veldig gode priser! Du kan f informasjon eller booke time ved sende henne en ml p 92648370 :) Vippene mine er sponset, men jeg har selv funnet Helene gjennom anbefalinger ;)

26 Kommentarer

thealilleng

19.02.2017 kl. 20:08
Mange fine tips du har her!

Helene Ragnhild

20.02.2017 kl. 10:34
thealilleng: Takk :D

Moi

19.02.2017 kl. 20:43
Liker bloggen din utrolig godt, og finner trst i at vi er mange i samme situasjon. Ja til -og og tommel oppfor penhet! Sliter veldig med hormonell acne, spesielt av provera. Hvilke hormoner tar du?

Helene Ragnhild

20.02.2017 kl. 10:34
Moi: Jeg har tatt menopur, ovitrelle, crinone og trisekvens. Tatt provera for f mensen fr ogs, og femar og pergotime, i det hele tatt!! hehe

Hege Kristin

19.02.2017 kl. 21:12
fine tips!

Helene Ragnhild

20.02.2017 kl. 10:32
Hege Kristin: Takk <3

Veronica

19.02.2017 kl. 21:16
Mange gode og viktige tips her 💜 Hormoner er tft til kroppen, og hormonelle svingninger kan vre slitsomme ja.. Spesielt tft nr man m gjennom hormonbehandling s denne listen skal printes ut og henges opp p kjleskapet snn at jeg husker p den de dagene det er ekstra tungt og slitsomt😊

Helene Ragnhild

20.02.2017 kl. 10:32
Veronica: Sammen er vi sterkere <3

Linda

19.02.2017 kl. 22:32
Hei! Flott at du nsker vre s sunn og trent som mulig nr du blir gravid, det vil nok gagne deg:) Men - jeg trente selv 4-5 dager i uken, spiste sunt og hadde like mye energi som en duracellkanin, og flte meg i helt super form! S ble jeg gravid, og i lpet av 4-5 uker gikk jeg fra den livsstilen, til ligge rett ut p sofaen og kunne sovne stende omtrent, hadde ikke sjangs til trene. S ikke bli skuffa om du ikke fr mulighet til opprettholde formen i begynnelsen :) s fort kan det tydeligvis snu! Bare et lite tips fra meg. Masse lykke til med prving <3

Helene Ragnhild

20.02.2017 kl. 10:31
Linda: Jeg er helt pen for det som mtte komme, men jeg synes ikke det er noen vits regne med at jeg skal fle meg drlig. En fr jo som oftest som bestilt :P

Charlotte

20.02.2017 kl. 14:36
Krysser fingrene for leilighet og bebis p dere <3

Ikke direkte knyttet til det du skriver om. Men jeg skte litt rundt p nettet for ca tre uker siden fordi jeg tenkte p slutte p p-pillene, noe jeg hadde vurdert i lang tid. (Kun pga helseeffekter av kutte pilla, p ingen mte for bli gravid.) Da fant jeg et gammelt innlegg du hadde skrevet om temaet og bestemte meg for slutte, og samtidig begynte jeg lese meg tilbake og frem p bloggen din.

N har jeg gtt en mned uten piller (slutta p siste pille p brettet, mensen) og kroppen slapp mye vann, jeg ble i bedre humr og de vonde hormonelle kvisene jeg har pleid ha ble borte med en gang. I tillegg ble jeg inspirert av "matfilosofien" din, s jeg gikk til innkjp av mct-olje, lecithin og kollagen. Lager bla bulletproof kaffe og smoothie med dette!

Vil aldri tilbake til hormon-prevensjon igjen! Utfordringen n blir vel kanskje hvilken prevensjonsmetode som skal brukes n.. Gikk til innkjp av egglsningstester, og tenkte bruke den for finne "sikre" perioder og logge syklusen. Men det er litt tungvint.. Ville bare fortelle at du har inspirert meg, og takke s mye for det. Veldig glad jeg oppdaget bloggen din, og i andre sosiale medier :D St p <3

Helene Ragnhild

20.02.2017 kl. 17:51
Charlotte: S utrolig kult hre Charlotte! Jeg ville aldri rdet noen til slutte med noe som helst, men jeg kan jo si at jeg skal aldri tilbake!!
Etter bebis kommer det nok til bli spiral p meg, rett og slett fordi syklusen min er spass ustabil. Jeg har jo et hp om at den vil bedres, men vi fr n se. Det er ogs en metode som heter fertility awareness du kan sjekke ut. Det er ikke noen enkel utvei nr det gjelder prevensjon, men er det lenge til du nsker barn eller ikke nsker det i det hele tatt er jo kanskje spiral noe for deg ;) klem <3

Leen

20.02.2017 kl. 17:54
Har du en formening om p hvor mye karbohydrater man skal ligge? Det er s mange meninger rund det, at jeg blir s forvirret. Jeg har selv ikke problem holde meg under 100g karbohydrater, men en del mener at man, spesiell som kvinne br ligge litt hyere. Noen mener ogs at man enten m ligge lav, slik kroppen er vant til bruke ketoner, eller hyt nok. S ikke veksle hele tiden mellom lav og hy. Tror jeg pleier ligge lav i uka, og spiser litt mer karbohydrater i helgen.

Jeg tror virkelig at flere folk hadde spist sunt hvis alle var enig om hva som er sunt. Folk blir forvirret, og konkluderer at dem like s godt kan spise det dem liker, men alt med mte. Jeg har selv flere ganger hatt lyst gi opp prve spise sunt og ikke bruke mer tid p finne informasjon. Men jeg klarer ikke gi opp, fordi jeg er overbevist om at maten er viktig for en god helse og lang liv.

Helene Ragnhild

20.02.2017 kl. 19:53
Leen: Jeg skjnner at du blir forvirret, men det er dessverre slik at vi alle m finne ut hva som fungerer for vr kropp. Det er umulig for meg gi deg en veiledning p dette via bloggen. Jeg mener at det er veldig mange rd som er generelle for alle, men s er det individuell tilpasning som gjelder ;)

Charlotte

20.02.2017 kl. 18:30
Er det kobberspiral du har tenkt p etter bebis? Jeg skal til legen om to uker for prate om det! Takk for tips! Jeg bruker en app som heter Clue og det gr ut p det samme som du nevner, snn jeg forstr det :) Men da m man ta risken om man skal vre uheldig en dag :) Det kjekke med kobberspiral er jo at man har vanlig syklus, men sdcellene skal ikke klare komme seg forbi! Derfor skal man kunne bli forholdsvis klar for graviditet nr den tas ut! Fr hre med legen og hva hun anbefaler :) P-pillene tar jeg ikke igjen :D

Helene Ragnhild

20.02.2017 kl. 18:41
Charlotte: Jeg tenker hre litt, men siden jeg alltid har bldd lite (sorry mye info) s tror jeg at kobberspiral kan fungere fint for meg. Den er visst uheldig for de som har tyngre bldninger.
Hr med legen, men vr ogs forberedt p at de sier at p-pillen ikke pvirker deg srlig, hehe. Klem <3

Charlotte

20.02.2017 kl. 19:22
Haha det gr fint! Jeg tror det skal g fint for meg, har kanskje middels bldning. Blir spennende se hva legen sier :) Sppas, men det synes jeg da at jeg har bevist for meg selv at det har en virkning :) Merket allerede etter en uke at jeg var mindre humrsyk mot kjresten min og vi kunne tulle og le mye mer! Skikkelig deilig!

Klem <3

Helene Ragnhild

20.02.2017 kl. 19:39
Charlotte: Fantastisk!!

20.02.2017 kl. 21:20
Hei. Jeg hrte en lege sa at hormonen har noe med gjre med at en blir fruktbar og derfor om man sliter m man ha tilskudd av hormoner, tror du at det kan vre rsaken til at du kommer deg fremover slik sett med eggene osv:) Det er flere som mener man kan leve helt normalt og ikke overdrive og tenke alt skal vre sunt, men at kvinnen m unng overvekt for da vil kanskje kroppen slutte produsere det kvinnelige hormonet som hjelper oss med egglsning osv. Vi ser jo oppigjennom rene i flere r at kvinner har ftt barn og til og med kvinner som slet med enorm fedme klarte fdte et frisk barn, men jeg skal ikke psto noe fordi jeg er bare en VGS elev😅 Men har lest litt sett dokumentarer osv, for om legen din sier det kostholdet da kan jeg ikke nekte❤️nsker deg mye lykke til med hele prosessen😊 Jeg snakker ikke om at overvekt og usunn mat er bra❌

Helene Ragnhild

21.02.2017 kl. 08:41
Anonym: Frre eggposer kommer ikke av medisinene, men egglsningen gjr det ;)

21.02.2017 kl. 19:55
Hva mener du med at frre eggposer kommer ikke av medisinene menn egglsningen gjr det? Kan du utybe mer for jeg lurer p om det kan vre hormonene som gjr at det gr fremover med egglsning, for det m g ant utybe det der svaret der slik at man forstr hvordan medisinen virker osv🙂

Helene Ragnhild

21.02.2017 kl. 20:26
Anonym: Jeg synes det er litt vanskelig forst hva du mener, har du sprsml om hormoner ville jeg hrt med legen din ;)

21.02.2017 kl. 20:31
Nei, jeg spr deg hva det er som gjr at det gr bedre med deg nr det kommer Til eggene dine n fortiden, noe du har fortalt om, du nevner noen ganger at du mener det er kostholdet ditt men jeg lurer p om det er medisinene dine:) det er bare det

Helene Ragnhild

21.02.2017 kl. 20:34
Anonym: Ja, men det sa jeg jo :) egglsning kommer av medisinene (hormoner) og det at jeg hadde frre eggposer (mindre pco) kommer av kostholdet :)

21.02.2017 kl. 21:52
N forsto jeg det:)

Helene Ragnhild

22.02.2017 kl. 10:05
Anonym: S bra :D

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no