Kan lav magesyre være roten til dine problemer?

Nå har vi kommet til en av de mest spennende ukene i kurset mitt der vi snakker om tarm!! I den anledning har jeg snakket mye om et tema som er nokså kontroversielt, nemlig magesyre. Bruk av syrenøytraliserende midler øker raskt og stadig flere klager over sure oppstøt og halsbrann. Ikke minst klager 90 prosent av menneskene rundt meg om dårlig fordøyelse i ulik grad. Det viser seg likevel at 90% av disse pasientene egentlig har for lav magesyre, ikke for høy!

Magesyre dannes av spesialiserte celler i magesekken. Det skilles ut slik at maten du har spist kan bli brutt ned og fordøyd riktig videre i fordøyelsessystemet ditt. Produksjon av magesyre stimulerer til aktivering av peprin, enzymet som bryter ned proteiner. Når innholdet i magesekken tømmes sakte, men sikkert ut i den første delen av tynntarmen din, tolvfingertarmen, må det være surt nok til å stimulere galleblæren og bukspyttkjertelen din. Disse utskiller da henholdsvis galle og fordøyelsesenzymer som bryter ned maten ytterligere.

Har du ikke tilstrekkelig magesyre vil du altså ikke kunne bryte ned hverken proteiner eller fett tilstrekkelig. Dette kan føre til at du ikke får alle aminosyrene du trenger og mangel på essensielle fettsyrer som omega 3.

Magesyre er også essensielt for produksjon av intrinsik faktor, noe vi trenger for å ta opp B12. Lav magesyre kan være årsaken til at mange opplever mangel på B12, selv med et tilstrekkelig inntak i kosten.

Magesyre tar knekken på bakterier fra maten vi spiser slik at disse ikke gjør skade, så uten nok magesyre vil bakterier, sopp og parasitter kunne gro og blomstre i din fordøyelse. Et eksempel på en slik bakterie er helicobacter pylori, bakterien som står bak rundt 90% av alle magesår.

Symptomer på lav magesyre:

Du føler at maten sitter som en murstein i magen

Du føler at kjøtt er tungt for deg å fordøye

Du blir oppblåst rett etter måltider

Du har halsbrann eller refluks

Du har sure oppstøt

Du har diaré

Du har forstoppelse

Du raper mye

Du kremter mye

Du er hes i stemmen

Det kreves energi for å danne magesyre og de aller færreste vil ha en økt produksjon av dette. Halsbrann kommer i virkeligheten ikke fra for høy magesyre, men fra for lav. Når maten ikke brytes tilstrekkelig ned i magesekken påvirkes hele fordøyelsen. Maten blir liggende og gjære, noe som igjen danner gass og trykk. Dette resulterer i trykk mot lukkemuskelen som kan gi surt innhold i spirerøret og opplevelse av halsbrann.

Magesekken tåler det sure miljøet da kjertler i veggene produserer bicarbonat og slim som beskytter cellene, men dette finnes ikke i spiserøret.

Jeg følte selv at dette var veldig forvirrende i starten, samtidig er det jo helt logisk! Når jeg studerte hvordan fordøyelsen fungerer var det enkelt å forstå at nok magesyre er essensielt. Ikke minst har jeg merket stor forskjell på min egen fordøyelse og sett resultatene hos kunder når produksjonen har blitt økt!

For å hjelpe deg å finne ut om du kan ha for lav magesyre har jeg laget en guide til en test du kan ta hjemme. Slik kan du ta dine første skritt mot optimal fordøyelse, bedre opptak av næringsstoffer og mer energi!

Du kan laste ned magesyretesten ved å klikke her eller på bilde under 🙂

Kan dette gjelde deg?

36 kommentarer
    1. Super artikkel! Dette er en av mine hjertesaker, eller kanskje rettere sagt; magesaker😉
      Man kan kjøpe ren alternativ magesyre på apoteket. Det heter Aceglumin. Hvis det hjelper så har man nok for lite magesyre. Det blir dyrt i lengden så andre alternativer finnes. Jeg bruker denne: http://no.iherb.com/pr/Country-Life-Betaine-Hydrochloride-with-Pepsin-600-mg-250-Tablets/1657 den inneholder pepsin og bitterstoffer som stimulerer magesekken til syreproduksjon. Ellers har også ananas god effekt her, og sitronvann som Helene så ofte reklamerer for. Kroppen trenger også salt for å produsere magesyre. Himalayasalat er å anbefale her.
      Etter at jeg fikke vite om det med magesyre, og når jeg begynte med tiltak for det, så er fordøyelsen forandret totalt til det bedre.
      Beklager Helene, det er ikke meningen å gå deg i næringa og ta over her, men jeg blir så glad og engasjert når du tar opp temaet. Det er kunnskap til folket, og jeg har erfaringer selv som samsvarer med det du skriver☺

    2. Hei! Jeg har lastet ned magesyretesten, og tenkte å kjøpe natron i morgen for å teste. Men hva mente du med å øke produksjonen?

    3. Heisann! Åh, jeg har slitt lenge med så å si alle symptomene på listen (untatt diare, da jeg har konstant forstoppelse…) Tok gastroskopi (sann slange ned spiserøret) å det eneste de sjekket var om jeg hadde glutenallergi.. fikk reseptfrie syredempere for å minske plagen med sure oppstøt, men sluttet på disse da det ikke hjalp mot “gulpingen”.. Lurer på om økt magesyre kan hjelpe? Har du i tilfelle tips til hvordan gå frem? Produkter? Naturlige råvarer? Hva gjør man for å få normal magesyreproduksjon??

      1. Hei Astrid,

        Er i en lignende situasjon nå som du var i 2017. Hvis du har funnet en løsning på problemet, så skulle jeg gjerne likt å få høre mer om det!

    4. Hei Helene! Jeg har et problem når det gjelder å teste magesyrenivået – jeg har aldri kunnet rape!! Men derimot masse luft andre veien… Har du noen tips til hvordan jeg da kan sjekke magesyrenivået mitt? På forhånd takk 🙂

    5. Hei! Jeg tok akkurat testen.. men har enda ikke rapet etter 9 minutter.. kunne du laget en oppfølger til innlegget? Hva gjør man videre? 🙁 Jeg er SÅ lei av denne drittmagen min

    6. Hei! Er det avgjørende for testen om man tar den på tom mage eller ikke? For jeg tok testen nå (1,5 time siden frokost) og det kommer absolutt ingen rap xp.. helt dødt! Og jeg har mange av de symptomene du har skrevet opp… 🙁

      1. Hei, hva er det da? Skal vel ihvertfall stimulerer til økt egen produksjon? Jeg tester ut disse nå.. er på 4 tabletter pr måltid og kjenner ingen ubehag fra dem. Får øke til 5-6-7 og se… mvh Monica

    7. Hei. Jeg skrev Alternativ magesyre, jeg forstår at man ikke har hentet magesyre fra noens mager og laget tabletter av det. Slik jeg forstår så tilfører man (lett tilgjengelig)syre i form av tabletter. Det er i allefall slik det oppleves når tablettene setter seg fast😕. Det er noe annet enn bitterstoffer eller ananas som stimulerer magesekken til syreproduksjon. Poenget var at det er flere måter å angripe problemet på.
      Litt googling på nett så ser man at disse tablettene blir kalt for både magesyretilskudd og saltsyretilskudd. https://www.google.no/amp/s/spislykkemat.wordpress.com/2013/02/15/gulltips-for-fordoyelsen/amp/?client=ms-android-samsung
      Hvis du har planlagt å skrive innlegg om tiltak senere, eller hvis det er forbeholdt kurset ditt, så er det bare å ta bort kommenrarene mine. Det er din blogg og din jobb, og jeg ønsker som sagt ikke å gå deg i næringa☺
      Du er en superdyktig blogger👍

    8. Jeg får den ikke tilsendt. Har sjekket alle mulige mapper men den er ikke å finne! Kan jeg få tilgang til den på en annen måte? 🙂

    9. Hei,
      Jeg har Spiserørsbrokk, vil det du skriver her gjelde for meg også? Man får jo syrenøytaliserende tabletter av legen når man har Spiserørsbrokk.

    10. Spennende lesning. Skal ta testen i morgen tidlig, men jeg tror nok den viser ganske tydelig lav magesyre da jeg har alle symptomene bortsett fra diare. Sitter med den frustrerte oppblåste magen med uggen følelse her nå og skjønner at jeg må endre kosthold og har jo skjønt dette en stund da det ikke er noe spesielt med dagen i dag. Men alle slike dager har endelig fått meg lei. Skikkelig lei av å ikke føle meg optimal eller energirik eller eller eller. Jeg lurer jo på da i denne forbindelse om det kommer et oppfølgingsinnlegg med råd og tips til hvordan øke magesyren? Jeg ser av tidligere kommentarer at du ber folk følge med. Men så har det jo gått litt tid da, så da spør jeg 🙂 Hilsen Kristina

    11. Hei
      Skal prøve ut magesyretesten på mannen min, men har du noen generelle råd om hvordan man kan øke magesyren? Hva skal man spise/drikke, eller ikke spise/drikke?

    12. Ver pelicula online – https://blog.libero.it/wp/veronlinegratispelicula/2019/09/17/rambo-last-blood-ver-online/

      Rambo Last Blood 5 pelicula en español
      Rambo Last Blood 5 cine online hd
      Rambo Last Blood 5 pelicula fox
      Rambo Last Blood si pelicula
      Rambo Last Blood pelicula 24
      Rambo Last Blood 5 cine
      Rambo Last Blood 5 Ver pelicula
      Rambo Last Blood Ver película online
      Rambo Last Blood Ver cine online
      Rambo Last Blood 5 ver película gratis
      Rambo Last Blood 5 ver pelicula latino
      Rambo Last Blood ver mexicana
      Rambo Last Blood 5 Ver pelicula català
      Rambo Last Blood 5 ver pelicula galego
      Rambo Last Blood 5 ver pelicula euskara
      Rambo Last Blood y descargar películas gratis
      Rambo Last Blood 5 y descargar peliculas
      Rambo Last Blood 5 pelicula latino online
      Rambo Last Blood 5 película online gratis
      Rambo Last Blood online pelicula español
      Rambo Last Blood cine latino online
      Rambo Last Blood pelicula completa
      Rambo Last Blood pelicula completa en linea

    13. Hei, ser det er gammelt innlegg, men håper på svar likevel. Jeg merker jeg blir veldig forvirret når jeg leser om magesyre. Mange skriver at halsbrann kan være pga for lite magesyre(ikke nevnt at det er lav ph), mens jeg ser at du skriver om lav magesyre(som i lav ph) i tillegg til at du snakker om å ikke ha nok/tilstrekkelig med magesyre.

      Mener du med det at om du har lav ph på magesyren så vil det også bety at det er lite magesyre? Finnes det medisinske tester for å påvise for høy/mye eller lav/lite magesyre?

    14. Hei jeg hadde alle symptomene på lite syre. Har brukt minst 6 pk med aciglumin og det er dritdyrt og jeg har ikke god råd. Må jeg spise det for resten av livet eller produserer kroppen nok selv etterhvert? Hva skal evt til for å øke magesyreprodukdjonen? Takknemlig for svar. Har vært veldig dårlig lenge så ser frem til bedring .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg