Er det dyrt å spise sunt?

En ting jeg stadig hører fra lesere og mennesker rundt meg er at det er dyrt å spise sunt. Jeg kunne faktisk ikke vært mer uening! Jeg bor med en som inkluderer endel usunne matvarer i kostholdet sitt. Vi spiser det samme til middag når vi spiser sammen, men han har færre restriksjoner i sitt kosthold enn sitt og velger også noen ganger å spise ferdigmat, godteri og potetgull. I hvert fall oftere enn meg 😉

Når jeg handler og tar med noe av dette til ham ser jeg jo hvor raskt det får regningen i kassa til å stige! Så fort noe er bearbeidet er det dyrere, og det gjelder ikke bare usunn mat. Kjøper du ferdig oppdelte grønnsaker må du som regel betale en tredobling av prisen, rett og slett fordi noen andre har gjort jobben for deg.

Poenget mitt er at det faktisk ikke koster så mye å spise sunt, så lenge du er villig til å gjøre jobben selv. Når det er sagt kan du selvfølgelig unne deg å kjøpe ting ferdig, men skal du ha ferdig og sunt er det som regel dyrt. Ferske råvarer koster mer, de har kortere holdbarhet og lages ofte opp i mindre porsjoner. Mange produsenter lager også noe av maten for hånd, noe som selvfølgelig gjør prisen dyrere.

Skal du ha gode basisvarer er dette faktisk langt fra dyrt. Det jeg ser at mange henger seg opp i er spesialknekkebrød, supermat og alternative ingredienser. Dette er ikke ting du må ha, men for meg gjør de det å spise sunt morsommere og mer praktisk. Å lage sin egen supersjokolade er gøy, men det er ingen krise om du ikke får gjort det. Det er dessuten helt opp til deg!

Nordmenn bruker en lavere prosentandel av lønn på mat enn før, og i forhold til mennesker i andre land. I 1960 brukte vi nesten 40% av inntekten vår på mat, mens i 1980 hadde vi halvert dette. Nå bruker vi ca 12%. Kanskje også noe å tenke på neste gang du bare må ha enda en genser fra hm? Det er ditt valg om du vil ha den, men ikke kom og klag til meg at mat er dyrt når du kjøper en genser som du egentlig ikke trengte.

Så la oss slutte å klage slik på denne dyre maten som gjør kroppen vår så ufattelig godt? Fokuser heller på all maten som er både billig og sunn, og les mine tips for å spare penger på mat her 🙂

Kraft er også billig og ekstremt næringrik mat! Last ned min store kraftguide her og bli en kraftkoker du også 😀

Trykk på bilde under for å komme direkte til nedlastningen!

Last ned her

21 kommentarer
    1. Flott innlegg, men jeg er faktisk ikke enig med deg (til en forandring). Mulig jeg har mye å lære mtp å velge mat som er både billig og sunn. Kanskje jeg skal begynne å kjøpe mer frosne grønnsaker? Jeg kjøper eks topakning avokado til 39 kr. Øko gulrøtter til 30 kr for en pose. Rotgrønnsaker(miks) på 1 kg som koster 58 kr. Imidlertid er jeg begynt å kjøpe mer frosne bær O så har jeg begynt å kjøpe frossen spinat for å ha i smoothie og den er billig.
      Øko kjøttdeig koster 20 kr mer enn konvensjonelle kjøttdeig så det blir dyrere i lengden,men er verdt det. Knekkebrødene lager jeg selv så kanskje andelen penger jeg bruker på mat går ned etter hvert? Vi er 3 personer og jeg anslår vi bruker ca 10.000 kr per mnd på dagligvarer.
      Ha en fin dag 😊

    2. Helt enig!
      Med å lage maten selv vet man hva som er i, den er mer næringsrik så man får mer for mindre – og det kan man jo ikke si nei til 🙂

    3. Kjempefint innlegg! Du har mange gode poeng her spesielt dette med grønnsaker som du kan kjøpe friske grønnsaker og bearbeide det selv:)

    4. Jeg er så enig 🙂 Det er en prioriteringssak for min del. Spiser sjelden ute, lager alltid lunsj hjemme, kjøper sjelden kaffe og annet småsnacks fra kjosken eller kafe. Lager det meste jeg kan fra bunnen av og koser meg med god tid på kjøkkenet iallefall 1 dag i uka. Da unner jeg meg uten tvil ofte kvalitets-råvarer og av de litt sære ingrediensene – også fordi mat er en stor interesse, på lik linje med andre interesser for bruker penger på 🙂

    5. Hei!
      Jeg bare lurer på om du kan fortelle litt om hva du tenker om fordeling av makro-næringsstoffer? Jeg har de siste månedene begynt å spise veldig likt som deg, og trives godt med å spise mye sunt fett og lite karbohydrater. Men jeg trener styrke og crossfit 5-6 dager i uka, og blir litt “stressa” av at jeg ikke får i meg så mye karbo (spiser 50-90g om dagen). Ligger høyt på kalorier og kommer derfor opp i langt over 100g fett hver dag. Jeg forstår godt at du ikke vil gi “personlige” ernæringsråd på bloggen, så det er greit hvis du ikke vil svare på dette. Det blir sagt så mye forskjellig om karbohydrater og styrketrening på nettet at det er ikke lett å bli klok på det. Og så må jeg bare si at etter at jeg begynte å lese bloggen din og la om kostholdet så har jeg merket enorme forandringer i energi og humør! Så igjen, tusen takk for at du deler <3

    6. Lena: Så gøy at du føler deg så bra!! Det er jo så koselig å høre! Det er som du sier ikke noe jeg kan gi en konkret anbefaling om 😉 Den jobben må en gjøre selv! Klem <3

    7. Synes handling er så vanskelig, men har begynt å komme inn i rutinen på frukt og grønt… Er student og ikke sånn kjempemasse å bruke til mat, men er til gjengjeld samboer med en som har fulltid jobb og vi kan dele summen på to. Alt av grønnsaker kjøper vi på innvandrerbutikkene pga pris og utvalg. F eks wok nudler er og nesten halv pris her! Ofte er det her vi er mest fornøyd på kvaliteten også.
      Kjøtt og annet tar vi i vanlig matbutikk, og dette har funket veldig bra for oss nå i start et år!

    8. Påstand: Biilligmaten er for dyr!
      Om du ser litt lengre enn prislappen på kanelsnurrer fra Pågen da.. Tenk på hva “den dritten” egentlig koster deg? Tap av egen helse og trivsel er ikke billig; tap av arbeidsinntekt, utgifter til medisiner og behandling er heller ikke billig. Energi, overskudd og selvfølelse kan vi også legge på blokka.
      Kanskje vi burde spørre oss selv om den “vanlige maten” vi kjøper på butikken koster så lite at den umulig kan være bra for oss? Rett og slett fordi regnestykket ikke går opp. Vi mister mer enn vinner når prisen blir viktigere enn kvaliteten. Vi blir hva vi spiser, det er kanskje på tide å snu trenden? Vi spiser oss syke med den matvarepolitikken som føres nå, det er jeg bombesikker på. Slagordet til Hagen har i hvertfall gått ut på dato: ” kjøp billig- lev bedre” .. Ja, særlig!
      “Something’s gotta give”

    9. Det er faktisk ingen sak å spise sunt og billig. Jeg og min yngste sønn på 18 år har et matbudsjett på 4000,- i måneden og spiser sunt. Det er inkludert tannkrem, dusjsåpe osv. Jeg kjøper økologisk iblant, men har det ikke som en regel. Det kommer ann på prisen. Jeg så at Anette velger avokado til 39,- for to stk, mens jeg velger first price avokado til 5,90 pr stk. Om de er grønne kan du legge de i en papirpose på benken og de blir mye fortere moden 🙂
      Et annet tips sånn i farten er å ha en egen matkonto med eget Visa-kort til. Da tar man først vare på alle kvitteringer en måned og finner ut hva man bruker og på hva. Her kan man få seg noen overraskelser, men slik kan du og se hva du bør kutte ned på eller legge til. Så summerer man og finner ut hva man kan bruke. Sett den summen fast inn på matkortet hver måned, og slik har man full kontroll på hva man bruker på mat. Er du feks student eller av andre årsaker trenger det eller synes det rett og slett bare er smart, så vet du at du alltid har penger til mat. Jeg har gjort det i 10 år og kommer aldri til å slutte 😊

    10. Tone Grønvold: Så enig med deg!! Billigmaten koster ingenting å lage, så den er faktisk priset for høyt og dessuten er det den produsenter tjener fett på! Klapper for deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg