Hva er lekk tarm og hvordan er din tarmhelse?

Første gang jeg hørte om lekk tarm tenkte jeg; “herregud, min tarm er ikke lekk”! Det hadde jo vært sykt ekkelt om det skulle lekke fra rumpa!!

Dette var maaaange år siden, og jeg fant jo raskt ut av det! Jeg lærte at lekk tarm ikke har noe med endetarmen å gjøre, men faktisk betyr noe helt annet, hehe. Lekk tarm, eller semi-permeabel tarmmembran som det heter på fagspråket, kommer av en forandring i tarmcellene dine i tynntarmen.

I tynntarmen har vi faktisk kun et lag med celler, det vil si at det kun er et lag som beskytter kroppen din fra innholdet i tarmen. Hulrommet i tarmen, lumen, regnes faktisk som utenpå kroppen, og dette cellelaget er dermed endel av vårt immunforsvar.

Cellene i tynntarmen skal sitte tett i tett, via såkalte tight junctions. Ulike faktorer kan påvirke tarmcellene slik at cellene ikke sitter like tett, og da kan ulike molekyler “lekke” inn i blodbanen. Dette kan være ufordøyde molekyler fra mat, toksiner eller mikrober. Når disse stoffene kommer over i blodbanen kan de lage masse krøll, blant annet bidra til utviklingen av autoimmune sykdommer, tarmsykdommer, malabsorpsjon av næringsstoffer, depresjon og hudlidelser.

En av faktorene som kan lede til lekk tarm er et stoff kalt zonulin. Zonulin trigges av gluten, og bidrar til økt permeabilitet i tarmen.

Her kan du se en film der jeg prater mer om lekk tarm 😀

Vi lærer stadig mer om tarmen, hvor komplisert den er og hvor stor påvirkning den har på vår helse. Jeg sier ikke at lekk tarm er årsaken bak alle sykdommer i dag, men det kan absolutt være en årsak i mange uforklarlige sykdommer, og den raske økningen i autoimmune sykdommer i dagens samfunn.

Har du diffuse plager som ingen finner ut av ville jeg anbefalt deg å ta stilling til hvorvidt lekk tarm kan være årsaken til dine problemer. Å hele tarmen vil da kunne gi deg minst en stor forbedring, om ikke gjøre deg frisk!

Da jeg selv satte tarmhelsen først oppnådde jeg store forbedringer i egen helse, og det var en stor del av “kaken” da jeg selv ble helt frisk!

For å hjelpe deg har jeg utviklet en tarmtest slik at du finne ut om din tarm er lekk – først da kan du ta skrittet mot å hele tarmen din og få bedre helse <3

Du finner tarmtesten her helt gratis eller ved å klikke på bildet over!

13 kommentarer

Siste innlegg