8 tegn på at du har lekk tarm

På tirsdag delte jeg et inlegg om lekk tarm, et spennende syndrom som stadig når frem både i forskningen og blandt folk flest. Hvis du vil lære mer om hva lekk tarm er kan du lese innlegget her, samt se en film der jeg forklarer hva som skjer i tarmen når den blir lekk.

I dag vil jeg fortelle deg om symptomene som kan oppstå ved lekk tarm, for det er ikke få. Tarmen er helt essensiell for god helse, og har vi ikke den i stand blir det fort kluss i kroppen.

8 tegn på at tarmen din er lekk

1. Fordøyelsesbesvær – luft, diaré, forstoppelse eller IBS

2. Allergi

3. PMS, hormonelle ubalanser og PCOS

4. Autoimmune sykdommer som leddgikt og psoriasis

5. Kronisk utmattelse, ME eller fibromyalgi

6. Depresjon, angst eller hjernetåke

7. Akne, rødflammet hud eller eksem

8. Intoleranser

Selv har jeg satt inn støtet for å hele tarmen min mest mulig før jeg blir gravid, ikke bare for meg selv men for barnets helse. Jeg kan eventuelt skrive mer om det en annen dag 😉

Lurer du på om din tarm kan være lekk? Da kan du ta tarmtesten og teste din egen tarm mot dine symptomer.

Du finner tarmtesten ved å klikke her eller på bilde under 😉

13 kommentarer
    1. Dette innlegget har jeg ventet på! Supert at du sprer kunnskap om lekk tarm. Jeg mistenker at jeg har det siden jeg sliter med kviser på haka og bak ørene. Jeg hadde en måned uten meieriprodukter i håp om å få det til å bedre seg, men det gjorde det ikke. Skulle likt og visst hva som utløser kvisene mine. Begge foreldrene mine var også plaget, men gener må jo kunne motvirkes? 😅😊

    2. Hormonelt? Kan du utdype? 😊
      Mat påvirker hormoner slik jeg har oppfattet det så da burde det være noe som kan gjøres?

    3. Du har snakket en del om hudpleieproduktene du bruker til ansiktet. Jeg forstår ikke helt, hva er meningen med de hvis de bare etterlater huden rødsmussete? Eller skal det røde forsvinne etter en viss tid:-)?

    4. Sara: De setter i gang økt cellefornyelse og dermed flasser en og blir litt rød. Det går over med en gang en slutter på dem, og den kremen som gir denne effekten skal en ikke bruke hele tiden 😉

    5. Syns det er supert at du skriver så mye om tarm, men jeg finner ikke særlig mye råd dersom man har funnet ut at man har lekk tarm – får bare opp symptomer. Kommer det innlegg om hva man kan gjøre for å hele tarmen? Jeg vet at du sverger til kraft og fermentering, men utover det? 🙂

    6. Åja, det har jeg ikke fått med meg faktisk! Hvor kan jeg finne en oversikt over kursene dine? Finner bare de som er gratis.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg