Naturlig mat er farlig for ditt barn

  • 17.03.2017 kl. 10:54

Er det en ting jeg blir sliten av s er det nr media skal vri og vende, blse opp og skape debatt om ernring. Det er nemlig alltid s utrolig tynne argumenter og mye storm for ingenting. Det brukes ogs mye skremsel for ke lesertall, gjerne fra begge sider i debatten. Sukker er gift, nei sukker er ufarlig. Fett gir deg hjerte- og karsykdom, nei, karbohydrater gir deg fettlever.

Ernring er et utrolig komplisert tema, rett og slett fordi vi spiser utrolig mye i lpet av en dag, et r og et liv. Noen sitter p rumpa hele dagen, noen ryker, noen har det vondt i sjelen, noen trener, noen puster inn eksos, noen har det dds bra og digger livet. Alt spiller inn p din helse!

For genere klikk blir ting satt p spissen, det selger. Derfor gidder jeg som regel ikke kommentere saker om ernring i media. Jeg tror at de fleste skjnner at ting aldri er s enkle som de blir fremstilt. Husk ogs at journalister ofte vrir og vender litt p ting du sier for sette det p spissen, eller setter ting ut av kontekst.

Jeg gjr likevel et unntak i dag, for noen ganger blir jeg s lei at jeg ikke klarer holde igjen. I gr dukket det opp en diskusjon i media rundt kraft med eggeplomme som morsmelkerstatning. Det hele kommer av en artikkel i Aftenposten der Gry Hammer er intervjuet. Helsedirektoratet har s bedt Gry om slette informasjon om spedbarnsernring p hennes blogg, enda hun aldri har skrevet det der. Det blses opp at det i artikkelen skrives at Gry anbefaler at barn kan f en blanding av kraft, eggeplomme og grnnsaker (suppe) etter fire mneder. Det kan nok leses som at hun anbefaler dette i stedet for morsmelk hvis en virkelig prver hardt.

Som utdannet innen ernring, og med de offentlige rdene, har jeg god kunnskap om Helsedirektoratets rd for mennesker i alle livets faser. Jeg skrev ogs min bachelor om nettopp morsmelk, s dette er et tema jeg bde brenner for og har satt meg godt inn i.

Maten vi gir vre barn er en betent diskusjon - for hva er verre enn gi feil mat til ditt eget barn? tulle med en hormonell mor er ikke s greit, men samtidig m vi komme med informasjon om hva vi mener er best. Vi kan ikke unng snakke om amming fordi noen ikke klarer amme. Det vil vre som  unng snakke om solbeskyttelse fordi noen allerede har blitt brent!

La oss ta et skritt tilbake og titte p de norske anbefalingene for ernring til spedbarn.

♦ Helsedirektoratet har utviklet retningslinjer for spedbarnsernring, som ble revidert i 2016. Vi holdt fast ved anbefalingen om fullamming til 6 mneder. Videre anbefaler WHO at barn blir ammet til barnet er minimum to r, ved siden av maten de fr.

♦ Hvis barnet trenger mer mat fr 6 mneders alder, kan en innfre mat fra 4 mneders alder. Det er likevel viktig huske at nyrene til barnet ikke er ferdig utviklet og det er endel hensyn en skal ta.

♦ Fr 4 mneder er det alts morsmelk eller morsmelkerstatning som anbefales - det har aldri Gry sagt noe imot.

♦ Det lftes frem at hjemmelaget barnemat har en lang rekke fordeler. Det er renere, billigere og minst like sunt!

Det er anbefalingene. S har vi de klare ;)

Jeg har snakket med Gry i dag og jeg vet 100% hva hun str inne for. Det er akkurat det samme som meg, at barn br fullammes til 6 mneders alder, hvis en kan. Har en ikke nok morsmelk fr 4 mneder er det MME som gjelder. Gry ga selv MME til to av sine barn da hun ikke hadde nok melk fr 4 mneder. Hun er alts ingen motstander av MME, men en forkjemper for ren og nringsrik mat etter 4 mneder.

Du kan lese hennes egne ord her. Her er hennes svar i Aftenposten.

Jeg fr stadig sprsml om ikke jeg kan skrive om spedbarnsernring, den frste maten og hva jeg kommer til gi til mine sm den dagen de kommer til verden. Som mange skjnner er ikke dette et tema jeg nsker skrive om akkurat n. Den dagen det blir mer aktuelt for meg vil det komme, men n ber jeg deg respektere at det blir for vondt for meg rdgi s mange mammaer.

Jeg kan likevel si at jeg kommer til amme s lenge jeg fr det til. Hvis morsmelk ikke er nok vil jeg etter 4 mneder tilby mitt barn den beste, mest nringsrike maten jeg kan f tak i. Det vil ikke si ferdiggrt strippet for nring, tilfrt syntetiske vitaminer og jern, skummetmelkepulver og billige vegetabilske oljer. Det str heller ingenting i rdene om at dette er optimalt.

Kraftsuppe med eggeplomme hres plutselig ikke s dumt ut likevel ;)

 

54 Kommentarer

Melissa Spania

17.03.2017 kl. 11:12
I love u alts, herlig bloggpost!

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 11:21
Melissa Spania: Takk i lige mte!!! <3

Kirsti

17.03.2017 kl. 11:24
Fin bloggpost. Jeg forstr at du har mye kunnskap om ernring. Slik du legger det frem gjr det likevel utrolig vondt for en usikker, sliten frstegangs mamma som har gitt sin 1-ring mye ferdige grter, smoothier og middager opp gjennom. En blanding av ferdig og hjemmelaget, vel og merke, men likevel. Jeg har ammet hele veien, men alltid handlet i god tro om at de ferdige produktene er gode og nringsrike. Lille har aldri sovet noe srlig, og jeg har vrt utmattet p en mte jeg ikke trodde var mulig.

Jeg er veldig for naturlig mat og livsstil, men er utrolig takknemlig for alternativer nr en hverken har energi eller tid til koke kraft, lage middager etc.

N fler jeg meg virkelig som verdens mest elendige mamma her, som har gitt ferdige produkter, men snn er det vel bare. Jeg fr jo bare hpe det blir folk av den fine, lille gutten min og.

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 12:29
Kirsti: Vi m jo alle gjre det vi kan, vi kan ikke mer <3 jeg presenterer kun rdene, og fakta, s er det jo opp til hver enkelt. Jeg kan som sagt ikke la vre gi info fordi enkelte fler at de har handlet feil. Du har jo gjort det beste du visste for ditt barn, og da er jo det godt nok?

Anette

17.03.2017 kl. 12:01
Herlig blogginnlegg 😊 Det jeg ogs synes er skremmende et at mange tenker at ved gi barnet hjemmelaget mat kan det f nringsmangler. Nr ble det farlig gi hjemmelaget mat? Nr trengte vi Nestl og andre produsenter for sikre barnet nringsrik mat? Noen ganger lurer jeg p om helsesster fr betalt av Nestl for anbefale industrigrt som frste fast fde.

Datteren vr p 2,5 r har ftt hjemmelaget mat med mindre vi har vrt p restaurant. Hun har aldri hatt mageproblemer og jeg kan telle p ei hnd de svnlse nettene vi har hatt siden hun ble fdt.

Det at mange skylder p at de "ikke har tid eller energi" til lage mat synes jeg hres merkelig ut. Det trenger slett ikke vre vanskelig. Eks bruker jeg 10 min p morgenen slenge sammen en nringsrik smoothie til oss. En annet lurt "triks" er lage store porsjoner og fryse ned. Slik gjr jeg det med maten lille skal ha med i bhg.

Dessuten fler jeg det sparer meg for mye "bryderi" totalt sett ved ha hjemmelaget mat: Blid og fornyd unge som stort sett holder seg frisk, god svn, ikke minst jevn og god energi for oss voksne og barnet.

Helene :Du gjr en strlende jobb. Ikke bry deg om at noen fr drlig samvittighet for det du skriver. Da har du oppndd noe, at de begynner reflektere og kanskje blir mer bevisst p ernring 😊

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 12:30
Anette: Vi kan selvflgelig ikke med sikkerhet si at det er derfor dere har lett netter og lite sykdom, men godt hre at det fungerer for dere!!

Kirsti

17.03.2017 kl. 12:22
Anette: Kjenner jeg blir provosert av det du skriver. Du har altfor lite kjennskap til vr situasjon til nrmest pst at ernring er grunnen til svnmangel.

Ei heller kan sette deg inn i en slik utmattet situasjon, nr du har hatt en baby som sover.

Flott for deg at alt har gtt p skinner, men ikke kom si at jeg ikke har lov til vre tom for energi. Jeg har ingen drlig samvittighet, men innlegget Helene skrev fikk meg nok til kjenne p det, da det virker som om det er helt forferdelig gi ferdige produkter.

Jeg har ikke sagt at det er dumt det Helene skriver. Tvert i mot. Det var fremleggingen jeg reagerte p.

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 12:32
Kirsti: Jeg tror ikke Anette skriver sin kommentar som et svar til deg Kirsti, prv ikke ta andres tanker som kritikk.

Men som sagt til Anette kan en ikke si at hvilken baby som sover godt og hvilken som sover drlig kommer av maten de har spist, her er det s mye som spiller inn ;)

Kirsti

17.03.2017 kl. 12:27
Forvrig s har gutten vr ftt hjemmelaget mat i mengder, og jeg er svrt bevisst p f i han nok nring - s er det nevnt. Avslutter her, for det er ingen hensikt i diskutere. Jeg synes som sagt bare fremleggingen her ble s veldig negativ overfor ferdigmat.

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 12:33
Kirsti: Det er kun fakta, og det kommer jeg til fortsette komme med. Det fr en tle ;)

Anette

17.03.2017 kl. 12:36
Det var ikke ment slik at jeg med sikkerhet sa at det var kostholdet som gjorde at vi har hatt lite svnlse netter og sykdommer, men jeg tror kostholdet innvirker ut fra det jeg har lest av deg, Sara Lossius og alle lrerike podcaster til Sara Lossius jeg har hrt p. Helse er selvflgelig en helhet og jeg har lrt s uendelig mye av deg Helene, Sara Lossius osv. Jeg er takknemlig for all kunnskap jeg har tilegnet meg gjennom dere.

Jeg synes mten du legger frem innlegget p er veldig bra. Det vil alltid vre noen som reagerer uansett hvordan man legger frem noe.

Ha en fin dag 😊

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 12:39
Anette: Enig! Og jeg er sikker p at det du gjr pvirker, bare s det er sagt. Og som du sier, noen vil reagere, UANSETT!

Ha en superdag <3

Camilla

17.03.2017 kl. 12:50
S bra at du skriver dette innlegget. Jeg hadde tenkt til kun amme frem til 6 mnd og har rikelig med morsmelk, men gutten min p 4,5 mneder veiver med armer og ben og begynner smatte hver gang vi spiser, s for utnytte nysgjerrigheten hans har han ftt smaksprver p kraft, eggeplomme og gnage litt p en eple eller gulrotbit. Alt gr ned p hykant :) Han fr fortsatt 99% av nringen sin fra morsmelk, men nr han viser s tydelig interesse benytter jeg sjansen til venne han til smaken av sunn mat :)

Synd journalister vrir og vender s ekstremt p ting. Og hper ikke dette frer til at folk blir enn mer redd for servere hjemmelaget mat, eller alternativer til kjpegrt.

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 18:40
Camilla: Heldig liten tass :D

Kirsti

17.03.2017 kl. 12:53
Takk for tilbakemelding, Helene. Jeg har gjort det jeg kan, ja. Men gr virkelig med vondt, for n fler jeg at jeg ikke har gjort nok. Men snn er det bare.

Du gjr nok en fin jobb. Fortsett informere 😊 Beklager at jeg "reagerte".

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 18:40
Kirsti: Vet du hva, det synes jeg ikke du skal fle. Det hjelper aldri g med drlig samvittighet for noe en ikke har eller har gjort. Du har sikkert gjort s mye bra for ditt barn <3

Madeleine

17.03.2017 kl. 13:24
S fint innlegg! =) Hjemmelaget mat med rene produkter gir s mye mer smak for de sm enn maten man fr kjpt. Selv har jeg prvd begge deler av den grunn at tiden ikke alltid strekker til, og har erfart at ungene ikke vil ha kjpemat etter de har ftt hjemmelaget. Det er jo faktisk ikke s vanskelig lage litt tilpasset mat til ungene mens man lager mat til resten av familien. Synes det er fint at du oppfordrer til flge helsedirektoratets kostholdsrd angende bde amming og hjemmelaget mat. Som ei nevner over her synes jeg det er skremmende at mammaer skal vre redde for lage hjemmelaget mat. Jeg har selv opplevd sitte p helsestasjonen og bli sett rart p av helsesster fordi jeg laget hjemmelaget grt til ungene mine. Det var jo helt krise, og de kunne f bde jernmangel og det ene og det andre. Mange fine bker finnes det der ute med nyttig informasjon og oppskrifter som de sm elsker =)

Liker forresten bloggen din bare mer og mer, og du inspirerer utrolig mye! Har selv noe ernringsutdanning og jeg fr bare lyst til lre MER =D Det er s spennende!

Et lite sprsml til slutt. Hvordan melk ville du anbefalt gi nr barnet kan f vanlig kumelk? Av helsesster fikk jeg beskjed om at ekstra lett melk med tilsatt d-vitamin er det beste, selv mener jeg noe annet.

Fortsett med det du gjr. Du gjr en strlende jobb!

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 18:39
Madeleine: , det er jo et kjempe poeng! Kunne skrevet en lang liste med fordeler!
Tusen takk for skryt, det betyr masse for meg!!
Jeg er ikke redd for fett hehe, men tror ikke jeg kommer til gi s mye kumelk til barnet ndvendigvis. Ser liksom ikke helt vitsen med drikke masse melk, men kommer til bruke det i matlaging. Stor klem :)

Carina

17.03.2017 kl. 15:42
Ble mest hjemmelaget her ogs. Men blir ikke kraftsuppe med eggeplomme for mye proteiner for de minste? Vi mtte begynne med litt mat rundt 4 mnd (ammet ikke), men holdt meg til av avokado, hjemmelaget grt, smoothie osv..

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 18:35
Carina: Kommer helt an p hva det kombineres med, er snakk om sm mengder ;) ville ikke vrt redd for det etter 4 mneder

Irmelin

17.03.2017 kl. 16:57
Hei:)

S flott innlegg. Jeg er s takknemlig til dere som informerer og deler av den kunnskapen dere har.

Jeg har et sprsml som jeg lurer veldig p og som hadde betyr MYE for meg f et svar p.

Min lille gutt p n 7,5 mnd mtte jeg slutte amme da han var 2 mnd. Da hadde jeg ikke mer melk. Gikk over p MME. Dette funket Ok, men gutten min spydde opp veldig mye av melken han fikk i seg. Var p barneklinikken til utredning og de mente de ikke var refluks, men fikk anbefalt begynne forsiktig med fast fde nr han var 3,5 mnd. Dette gjorde jeg. Tanken var begynne forsiktig fortsatt la MME vre hovednringen. Men min kjre gutt elsket maten han fikk. Eggeplomme, gulrot og stpotet alt hjemmelaget gikk rett ned og han fortsatte gape etter mer nr jeg mente at han hadde smakt nok. Etter ca.2 -3uker nektet han drikke MME og ville bare ha fast fde. Han fikk alltid tilbud om melk frst, men ville ikke ha, nr maten kom gapte han grdig og spiste med stor glede og appetitt. Han har ikke hatt noe problemer med magen eller tarmene og oppkastet har gitt seg etter at han begynte med fast fde. N fr han 4-5 hjemmelagde mltider for dagen og drikke vann som trsteslukker. MME vil han nesten aldri ha selv om jeg tilbyr han dette. Det skal og sies at vi slett litt med at han ikke l nok p seg nr han bare fikk melk, etter at vi begynte med fast fde har kurven steget slik den skal i forhold til lengde og vekt.

S det jeg lurer p. Kan gutten min ha tatt skade av at jeg begynte s tidlig med gi han fast fde? Eller kan det komme sein skader eller problemer av dette?

Huff innlegget ble litt langt, men hper veldig du svarer meg :)

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 18:34
Irmelin: Hei :) jeg har dessverre ikke mulighet til gi slike rd gjennom bloggen. Men jeg er helt sikker p at det har gtt fint <3

Anonym

17.03.2017 kl. 17:28
Hei!

Lurte p en liten ting, kan du referere til noen studier om at karbohydrater gir en fettlever (regner forresten med at du da tenker p Non-alcoholic fatty liver disease)? Overvekt, lite mosjon, DM, hypertensjon etc gir NAFLD. Og fellesbetegnelsen for overnevnte rsaker er jo kort sagt for mye inntak av usunn mat (mat som inneholder mye fett KOMBINERT med karbohydrater) sammenlignet med forbrent energi= blir lagret i leveren som fett!

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 18:32
Anonym: Hei, det var bare et snn "satt p spissen utsagn" ;)

Helene Ragnhild

17.03.2017 kl. 18:33
Anonym: Men enig med deg ;)

Lise

17.03.2017 kl. 18:47
Mye vettugt - helt til det siste avsnittet.

Selv jeg, som mor til tre, (som er ammet til de var i torsalderen) kjenner et snev av drlig samvittighet over lese det.

nsker at du utdyper og kommer med eksempler p hvilke ferdiggrter man br unng, og hvordan man lager grten bedre selv.

Hensikten med blogginnlegget ditt er vel ta Gry Hammer i forsvar samt ta et oppgjr med medias makt i ta ting ut av sammenhengen? Ikke glem at du samtidig forvirrer mengder med hormonelle mdre som gjr s godt de kan.

Mia

17.03.2017 kl. 19:07
S enig med Kirsti og Lise! Angrer p at jeg leste dette innlegget, det hjalp ikke p samvittigheten min i hvert fall.

T

17.03.2017 kl. 21:35
amme s lenge som mulig for s gi hjemmelaget nringsrik mat var min plan ogs, Helene. Men amming gikk absolutt ikke, og smtten har i snart 3 r lukket munnen for stort sett det meste jeg har brukt timesvis p kjkkenet for lage... Etter millioner av trer og tonnevis med drlig samvittighet har jeg innsett at det gr bra allikevel! S ta det ro alle dere som ikke fr til det optimale, noen ganger m man bare overleve 😊

Helene Ragnhild

18.03.2017 kl. 07:30
T: Jeg vet godt at dette skjer, men mener du da at vi ikke skal legge frem helsedirektoratets rd om amming og hjemmelaget mat?

Ina

17.03.2017 kl. 22:01
Hva tenker du rundt histaminnivet kraft inneholder? Mange voksne reagerer p mengden histamin i kraft, og hvordan vil det da g for sm, sarte mager? Flere forskere mener histaminnivet i maten til mor kan skape/pvirke barns kolikk. Jeg ville vrt svrt forsiktig med utprving p spass sm barn!:)

Helene Ragnhild

18.03.2017 kl. 07:29
Ina: Nr vi ikke tler naturlig mat kommer dette ofte av ubalanser i kroppen, for det er jo ikke naturlig i seg selv? Tarmflora spiller mest sannsynlig en stor rolle her ;)

MK

17.03.2017 kl. 22:10
Vet dere hva alle mdre? Dere elsker barna deres, og det er det aller viktigste. Det er derfor det stikker nr dere leser at ferdigmat ikke er s bra. Men det er ikke rottegift dere har gitt barna. Det er mat, dog ikke s sunt som hjemmelaget, men allikevel mat. Hvis dere gir cola som trstedrikk og loff med syltety som den daglige fde, da hadde det vrt grunn til ha drlig samvittighet, men ikke fordi man iblant har tydd til ndlsninger nr behovet er der.

Jeg har ikke barn selv, s jeg vet ikke hva nattevk og hormoner er, eller bekymring for at de skal f riktig mat i seg osv. Men en ting vet jeg, og det er at jeg beundrer alle mdre som gjr sitt beste for at barna skal ha det bra.

St p alle nvrende og fremtidige mdre. Dere er best!

Helene Ragnhild

18.03.2017 kl. 07:27
MK: Veldig enig!! <3

Cathrine

18.03.2017 kl. 02:33
Problemet er jo at kraft og eggeplomme fremstr som en magisk lsning for de av oss som ikke har nok melk. Det er godt dokumentert at fullamming eller MME er mer enn godt nok frem til 6 mnd - hvorfor s tvil rundt dette? Helsedirektoratet og Gry jobber jo mot samme ml - sunne og friske babyer som opplever matglede, variasjon og god nring. Men anbefale kraft og eggeplomme strider mot all forskning p omrdet. Gry har ingen formell utdanning p omrdet, du skjnner vel hvorfor helsedirektoratet reagerer?

Helene Ragnhild

18.03.2017 kl. 07:26
Cathrine: Det stemmer vel ikke helt at dette strider mot all forskning p omrde, kunne du sendt meg noen linker p dette i sfall?

Dora

18.03.2017 kl. 08:39
Jeg har store problemer med de norske anbefalingene. Jeg som ikke er norsk kan ikke fatte og begripe at brd og grt skall vre hoved ernringskilden til sm barn. Jeg vet selv hvordan jeg blir i kroppen av bare karbohydrater og det er ikke bra. Hvordan kan ett land bli s forvridd i tankegangen at de angriper en person som fremmer naturlig og sunn mat fremfor industrielt fremstilt grt og ferdigmat? I tillegg at s mange er enig med henne? Jeg har reist mye og er generelt opptatt av sunn ernring og om man ser hva babyer for av mat i andre land, hadde mange norske mdre ftt hakeslepp. Hva er galt med innmat, kraft og eggeplomme?? Er det fordi en er redd for fett og synes innmat er "ekkelt"? Skall en ha jern i maten, hvorfor ikke ta fra de mest jernrike kildene? Hvorfor skall det tilsettes kunstig? Og nr helsesster anbefaler ekstra lett melk tilsatt d-vitamin da vet jeg rett og slett ikke om jeg skall le eller grte.

Helene Ragnhild

18.03.2017 kl. 10:14
Dora: Jeg er s enig med deg! En trenger ikke en utdannelse i ernring for skjnne at det ikke er logisk...

T

18.03.2017 kl. 08:58
N ble jeg av en eller annen grunn fryktelig provosert, s da m jeg bare f svare:nei, jeg mener ikke at det ikke skal legges frem helsedirektoratets rd om amming og hjemmelaget mat, hvordan i alle dager klarte du det ut av kommentaren min? Men mten dette legges frem av veldig mange skaper mange bekymringer og drlig samvittighet hos foreldre som gjr s godt de kan og virkelig nsker det beste for barna sine. Min intensjon var si at av og til gr ikke ting som planlagt og da gr det bra allikevel, selv om man ikke fr til det optimale. Dette budskapet synes jeg altfor sjelden kommer frem!

Helene Ragnhild

18.03.2017 kl. 10:02
T: Selv synes jeg at jeg nettopp vinkler dette budskapet via min blogg. Jeg har mttet akseptere at det ikke har vrt lett for meg bli gravid, og det har jeg skrevet mye om. Jeg sier ogs at alle gjr s godt vi kan. Men hvor skal vi begynne hvis vi ikke fr gode rd? Jeg synes ogs at det er et stort fokus p " vre s god som du er" i dagens samfunn, som en motpart til det perfekte som ofte deles i sosiale medier. Jeg kommer selv til gjre mitt beste. Kommer det til bli smoothieposer innimellom, selvflgelig! Kanskje kan jeg ikke amme en gang, de utfordringene tar jeg nr det kommer. Det som er sikkert er at jeg kommer til dele utfordringer, hele veien, for de er en del av meg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal f frem dette budskapet p en mte at det treffer absolutt alle riktig, men jeg prver dele kunnskap og for meg er kunnskap makt. Ikke alle fler det, og det respekterer jeg.

Kirsti

18.03.2017 kl. 09:32
Helene : Jeg har gjort det jeg kan, ja. Men etter ha lest dette fles som jeg skulle klart s mye mer. At jeg virkelig ikke har klart gjre nok. Jeg skulle orket mer, selv om alle andre sa jeg mtte f meg svn. Men jeg burde ha klart mer. Jeg gikk med en klump i magen i hele gr og trene satt lett, etter ha lest innlegget. Sppas pvirker du med det du skriver.

Jeg burde jo, og skulle, klart lage s mye mer for lille.

For nevne det, svnproblemer hos lille har det vrt helt fra begynnelsen av - lenge fr fast fde var inne i bildet.

Ville bare si det. Igjen - det er fint at du deler fakta. Gjerne fortsett med det. Det var vinklingen som gjr at flere av oss som har lest innlegget sitter igjen med en vond flelse i magen.

Helene Ragnhild

18.03.2017 kl. 10:17
Kirsti: Jeg skjnner at du reagerer veldig p dette, men jeg kan ikke helt se at det er mitt innlegg som er problemet. Som jeg allerede skrev s hres det jo ut som du har gjort en super jobb, men det m jo ogs du se. Min mening er ikke viktig her, det er det din som er.

Maja

19.03.2017 kl. 01:20
Hei :) Ser du fr en del kommentarer om at noen fr drlig samvittighet av det du skriver og jeg syntes du kommer med kloke svar - det er absolutt ikke innlegget som er problemet her, men det kan utlse flelser som allerede eksiterer i underbevisstheten.. Jeg tenker at den drlige samvittigheten kan brukes til noe konstruktivt. Snn har det hver fall vrt i mitt liv. Jeg tror det er viktig vre bevisst hva man har drlig samvittighet for ogs br man prve si til seg selv: "Det var kanskje ikke det beste, men da gjr jeg det bedre neste gang". Jeg har to barn, og jeg gjr en god del annerledes med andremann, mest fordi jeg har blitt tryggere i mammarollen. Det betyr ikke at jeg har s veldig drlig samvittighet for hvordan jeg gjorde det med frstemann, selvom jeg har brukt mye tid til reflektere over det.

Takk for flott blogg forresten, du inspirerer!

Helene Ragnhild

19.03.2017 kl. 06:49
Maja: Du leser mine tanker!! Takk for reflektert kommentar :)
Jeg hadde kanskje gjort ting annerledes hvis jeg kunne gjre alt om igjen, for jeg er jo en helt annen person n. Tenk s mye vi lrer av leve, og jeg kan tenke meg at det bli mamma er en av de aller strste lringsmulighetene, om ikke den strste i livet.

Tusen takk igjen <3

Anette

19.03.2017 kl. 07:39
Bra skrevet av Maja 😊

Sissel

19.03.2017 kl. 12:49
Dette fr meg til tenke p nr datteren mim ar liten. Begynte gi ferdig pulvergrt, og hun ble helt hyper av det, spass hyper at bestemoren reagerte og lurte p om dette kunne vre bra. Jeg byttet til kologisk grt fra helsekosten, (fortsatt pulver men) og da reagerte hun ikke p samme mte. Hva som gjorde det kan man jo spekulere i.

Helene Ragnhild

19.03.2017 kl. 21:13
Sissel: Det kan man absolutt...

Cathrine

20.03.2017 kl. 13:18
Mulig vi misforsto hverandre her, Helene. Jeg mener at kraft og eggeplomme p bekostning av morsmelkerstatning fr barnet i utgangspunktet skal introduseres for fast fde er risikabelt. Der trenger jeg ikke legge frem forskning, det har helsedirektoratet allerede gjort for meg i sine spedbarnsanbefalinger (hyt innhold av protein og salt kan skade nyrer, osv.) Jeg ser ogs at Gry har rettet seg selv i sitt svar til Hdir, og det er fint. Problemet oppstr nr man p grunn av status eller blogg, fr fritt spillerom i media, p tross av liten eller ingen utdanning innenfor emnet. Det virker som om ernring er blitt allemannseie, der kan alle mene, synse og fortelle andre hva som er best. Det er med p forvirre allerede forvirrede forbrukere, og det er synd fordi de fleste av oss med ernringsutdanning jo jobber mot samme ml - en sunnere og friskere befolkning. En liten utblsning etter nok en debatt som med stor sikkerhet kan virke frustrerende for "mannen i gata" (eller "mammaen i gata") :-)

Helene Ragnhild

20.03.2017 kl. 14:07
Cathrine: Men hvis ingen har sagt noe annet s er det jo ingen rot i den diskusjonen? Hvilken mat som br introduseres er en helt annen diskusjon. Vi kan ikke la vre diskutere fordi det skaper forvirring, da risikerer vi sitte igjen med utdaterte rd.

Nr det gjelder forvirring s tenker jeg at kliniske ernringsfysiologer som fremmer nutrilett som sunt er langt vrre enn si at barn over 4 mnd kan f eggeplomme?

Det finnes veldig mye informasjon om ernring, og en god del er ogs relativt logisk. Jeg skjnner at det er frustrerende for bde leger og oss innen ernring at mennesker selv leter etter informasjon for hjelpe seg selv, men dette er den del av vr tidsalder, og noe vi m forholde oss til. Jeg stoler ikke blindt p noen fordi de har en utdannelse, jeg m ogs f kjenne etter hva som er riktig for meg. Derfor m en akseptere at mange (og n er det virkelig mange) som ikke lever i trd med kostholdsrdene.

Dette er bde komplisert og vanskelig diskutere her, og jeg er helt sikker p at vi er enig i det aller meste. Jeg mener at jeg formidler ernring p en balansert mte, og vil fortsette med det.

Cathrine

20.03.2017 kl. 15:22
Roten til diskusjonen ligger i at sitatet hennes ble publisert i et stort norsk magasin mange leser - og ble ikke rettet opp fr Helsedirektoratet kom p banen. Her fr vi nok bare bli enige om vre uenig.

Hvordan du formidler ernring har jeg ikke sagt noe om. Av og til m man diskutere litt for forst hverandre - det er ingen kritikk.

Fin mandag til deg!

Helene Ragnhild

20.03.2017 kl. 18:34
Cathrine: Enig i det :) Takk i lige mte :)

Lisbeth

20.03.2017 kl. 19:19
Fint innlegg! - ferdiggrt kommer ikke over drterskelen her!! For akkurat som du skriver; strippet for nring, syntetiske vitaminer og billige oljer. Jeg syns det er bra noen fronter og opplyser om dette, da jeg tror mange stoler blindt p ernringsrd enten det er fra blogg, VG, staten eller helsesster og glemmer lese hva produktene faktisk inneholder. #tenkesjl

Helene Ragnhild

20.03.2017 kl. 19:28
Lisbeth: Enig! Det er viktig sette seg inn i hva maten vi spiser inneholder, vi br alle ta ansvar for egen helse!

Jan Hansen

14.04.2017 kl. 14:46
Det er synd s mange snakker negativt om grt. For f tir siden ville noen ledd hvis noen hadde sagt at man skulle ha muligheten i fremtiden til lage en grt som var s proppfull av vitaminer, proteiner og andre nringsstoffer. En grt som inneholder s og si alt barnet trenger. En grt som er sunnere enn smoothier eller kokt kraft.

Vre aller, aller sykeste pasienter som trenger aller mest nring. Vet dere hva de helst spiser? Dette er pasienter som har behov for all nring de kan f i seg p en sunn mte. Omega 3, vitaminer, proteiner, immunglobuliner. Jo, de spiser babygrt.

Det m vi slutt at vi snakket ned babygrt. Det er det 2. mest sunne en baby kan f utenom pupp. Det m bli slutt p at man snakker ned mat som er "kjemisk" fremstilt.

Babygrt er sunn mat. Sunnere enn den maten som de fleste som prver lage ekstra sunn mat til ungen sin lager:

https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/naringsgrot-ger-aidssjuka-naring

Helene Ragnhild

16.04.2017 kl. 07:39
Jan Hansen: Hvor fr du alle disse pstandene fra? Det lurer jeg p...

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits