Kjøttfri mandag – Linsesuppe

Selv er jeg ikke opptatt av å ha bestemte kjøttfrie dager, så har jeg faktisk det hver eneste uke. Jeg synes det er morsomt å kunne inspirere andre til å spise andre ting enn kjøtt, ikke fordi jeg mener kjøtt er usunt, tvert imot! Jeg synes bare det er så morsomt at mange tenker at en må ha kjøtt hver dag. Selv vil jeg heller spise mindre kjøtt av bedre kvalitet!

Denne suppen er utrolig god, og jeg vet at den allerede er en favoritt hos mange av dere. Siden jeg selv har gjenoppdaget den ville jeg gjerne gi den en en liten reprise på bloggen.

Denne suppen er mettende og fiberrik, perfekt for å holde blodsukkeret stabilt. Her får du både antioksidanter, næringsrik og tarmhelende kraft, kreftbeskjempende plantekjemikalier og folatrike linser.

Helenes spicy linsesuppe

2 gule løk

2 fedd hvitløk

3 gulrøtter

To bokser hakkede tomater

8 dl kraft eller tilsvarende mengde vann og butjong    

1 ss smør til steking

En boks fullfett kokosmelk

2 dl tørre, røde linser

Krydder: gurkemeie, paprika, ingefær, chili, himalayasalt

En ts honning

Sett gjerne kokosmelken i kjøleskapet noen timer før du skal lage suppe, slik at kokoskremen skiller seg fra vannet.

Kok gulrøtter i kraft eller vann med buljong.

Stek løk og hvitløk blankt i smør.

Når løken er blank har du den sammen med gulrøttene og tilsetter tomater og krydder.

La dette småputre til gulrøttene er møre.

Bruk en  stavmikser for å få suppen glatt.

Tilsett tre toppede ss kokoskrem og to dl skylte tørre, linser.

La dette småkoke i ti minutter.

Bruker du ferdigkokte linser trenger de kun å koke i 1 minutt.

Helt tilslutt tilsetter du en ts honning, som virkelig gir en god smak til suppen!

Håper det smaker <3 

Har du ikke kokt kraft før? Da kan du laste ned den store kraftguiden min slik at du kan lære om magisk kraft og bli en kraftkoking du også <3

 

26 kommentarer

Siste innlegg