Jeg må drikke cola – så du slipper dårlig samvittighet

Hei kjære <3

Jeg håper du har en fin søndag å langt? Selv har jeg fått krysset av endel på to do listen og det er alltid deilig. Når jeg jobber intenst er det andre ting som hoper seg opp, alt fra klesvask til hårklipp på hunden, jeg er sikkert ikke den eneste? Jeg hater virkelig å støvsuge, men følelsen etterpå, den tar jeg gjerne!!

Da jeg våknet i dag hadde jeg fått en mail fra en følger som jeg ble litt betenkt over. Mailen handlet om at hun følte at hun aldri kunne kose seg med “vanlig” sjokolade eller pizza fordi hun ikke så meg gjøre det. Ikke minst hadde hun lært alt for mye om hvor skadelig slik mat var fra meg, at vi blir syke av sukker osv. Det er sjelden jeg deler noe jeg får tilsendt her på bloggen, men denne gangen føler jeg at det er viktig å ta opp.

Hei Helene. 
Jeg har vært fast følger av deg siden du var med i “shape up jenta” og har lært så mye og latt meg inspirere av deg. 
Men – det er en ting jeg vil si, en ting jeg føler jeg ikke lenger kan sitte inne med, for jeg er nok helt sikkert ikke alene. 
Før jeg sier noe vil jeg si at jeg på ingen måte prøver å såre deg, for du er flink, kunnskapsrik og inspirerende. Men som du selv sier i et blogginnlegg “ dette med kropp og mat er områder hvor grensen mellom positiv og negativ innvirkning er hårfin.”
Og det er den. 
Jeg har ikke alltid tatt like godt vare på helsa mi, men det siste året har jeg vært flink, skikkelig flink og det er lov å si. Jeg koker kraft, lager gelatin godis, kraftsupper, og lever så godt som sukkerfritt i min hverdag. 
Jeg synes du formidler utrolig mye god kunnskap – men for meg, og sikkert mange andre, fremmer du ofte at du er “perfekt” og rett og slett ser ned på at noen kanskje spiser godis, drikker cola og spiser frossenpizza. 
Jeg er heller ikke noe glad i noen av disse tingene, men de skader ikke en sjelden gang i blandt, og det vet jo jeg at du også vet. Men noen ganger ytrer du deg på måter som for mange kan bli rett og slett vond. Som et lite stikk i magen. Husk at du vet ikke hvem alle som følger deg er. For mange er nok som meg. Litt svak, har dårlig selvbilde og  lav selvtillit.
Jeg er glad i godteri, spesielt lakris, og jeg elsker Daim is og Pepsi Max. Men hver gang jeg tenker at jeg fortjener å kose meg med disse tingene, når jeg er 90% sunn i min hverdag – hører jeg din stemme i hodet mitt om hvor forferdelig sukker er for mennesket. Jeg klarer ikke lenger kose meg med de tingene jeg liker best av snop, for jeg har ikke alltid lyst på gelatin godis og raw sjokolade og kombucha. 
Jeg tenker hele tiden på hva du ville sagt om deg, jeg føler ikke jeg kan spise en sjokolade med god samvittighet, men mindre jeg hadde sett at du hadde gjort det. 
Husk at ikke alle MÅ være sukkerfrie fordi du er det. Man blir ikke stygg, oppblåst, trøtt og sliten av å spise godis en kveld i ny og ne, det er det viktig å presisere. 
Og ja – jeg har blitt syk, det vet jeg du kommer til å tenke. Men jeg får hjelp, av psykologer og en fantastisk samboer. 
Men jeg vil bare du skal vite hvordan du ytrer deg på bloggen og på Snapchat. 
For jeg er garantert ikke alene!! Og som du sier, vi må si i fra, tenk på alle de jentene som tenker det samme som meg. 
For min egen del så lenge jeg går i behandling, vil jeg vurdere hvor vidt jeg burde følge deg, og selvfølgelig andre kostholdsbloggere og snappere. 
Uansett vil jeg si TUSEN TAKK for all god kunnskap du har gitt bort. Stå på videre og lykke til med alt livet skulle bringe i tiden fremover 🙂
 

Jeg synes det er veldig trist at noen havner i en slik dårlig spiral, og jeg har vært ærlig på at jeg har vært der selv. Samtidig synes jeg det er trist at denne personen selv ikke vil ta noe ansvar her.

Når det gjelder det å være nedlatende mot de som drikker cola osv tror jeg hun sikter til snapchaten mine av Jon Anders sin mat, og jeg beklager hvis noen har blitt såret av det. For meg er jo det bare en morsom greie, og som jeg har skrevet her så mange ganger lar jeg ham spise akkurat hva han vil. Jeg elsker Jonna og jeg vil at han skal leve lenge og føle seg bra, derfor vil jeg gjerne at han skal få i seg bra mat. Jeg har aldri sagt at han ikke får spise noe, men jeg har oppfordret ham til å få i seg næringsrik mat hver dag, også kan annet eventuelt komme i tillegg. Når jeg ikke kommer med pekefingeren har han faktisk helt selv blitt mer og mer interessert i å gi kroppen riktig drivstoff, men han spiser fortsatt sukker og det klarer han jeg veldig bra på.

Uansett, når jeg får en slik mail kunne jeg sikkert blitt lei meg eller irritert. Det jeg i stedet føler er at jeg kan lære noe av det. Jeg har nemlig lært at hvordan jeg føler meg ikke har noe med noen andre å gjøre. Det er jeg som styrer mine emosjoner. Jenta som sendte meg mailen legger hennes dårlige samvittighet på meg, jeg har skylden for at hun ikke kan nyte sjokolade. Denne skylden er jeg rett og slett ikke villig til å ta.

Det er så mange som fremmer et dårlig budskap i dagens samfunn. Usunn mat er en ting, men hva med kroppsfokus, usunn slanking, festing og ekstreme forbruk av penger. Jeg vil til og med trekke frem hat, sjalusi, terrorisme og rasisme. Jeg velger å følge mennesker som gir meg god følelse, for det er faktisk mitt valg.

Selv trives jeg best uten sukker – igjen mitt valg. Jeg har aldri sagt at ingen skal noen gang spise sukker, og jeg er ærlig på at jeg selv spiser mat jeg vi kalle mindre sunn. Det går jo så fint fordi jeg får den næringen jeg trenger og så lenge det ikke er så ofte føler jeg meg ikke dårlig. Samtidig elsker jeg å drikke kombucha på fest og ha med sunnere kake. Ikke alltid, men jeg liker det jeg. Og det liker de rundt meg også – fordi de aksepterer at det er meg og ikke dem.

Jeg kunne sikkert forsvart meg med at jeg har vært syk og derfor trenger min kropp ekstra hensyn eller med at jeg føler meg best når jeg spiser sunt og at det er derfor jeg gjør det, men egentlig er det jo ikke poenget. Fordi vi er forskjellige og akkurat hva jeg gjør relaterer ikke nødvendigvis til deg.

Så kjære leser – som tror at jeg aldri spiser sjokolade – hva så? Jeg er jo ikke deg. Jeg er ikke i ditt hode så lenge du ikke lar meg være det. La meg i så fall si til deg at du må spise akkurat det du vil, for vi er alle unike. Men hver så snill ikke legg på meg at jeg må spise noe – for at du skal føle deg bra. Og ikke gi meg ansvar for dine følelser – da mister du jo kontrollen selv.

Det høres brutalt ut synes jeg, at vi selv må ta ansvar for våre reaksjoner og følelser – men når du skjønner dette har det i hvert fall for meg ført til en enorm lettelse og følelse av frihet. Jeg sitter i førersetet og kan bestemme hvordan min dag skal være. Jeg kan bestemme, er ikke det fantastisk? Jeg sier ikke at det er lett, men det er mulig <3

Med flere tusen følgere kan jeg faktisk ikke ta på meg ansvaret for hva hver og en av dem føler – det har jeg ingen kontroll over. Det jeg kan gjøre er å fremme gode verdier og være ærlig, noe jeg prøver å gjøre hver eneste dag. Jeg har fått minst 20 mailer fra jenter som har kommet seg ut av spiseforstyrrelser fordi de har fulgt meg, og det er det jeg tar med meg videre. Også skal jeg være enda flinkere til å vise begge sider, det kan vi alle bli <3

24 kommentarer
    1. Godt sagt Helene Ragnhild 👍Alle må ta ansvar for seg selv, og selv finne ut hva man trives best med. Lytte til sin egen kropp.
      Ønsker deg en fin søndag videre 💕🐣

    2. Helt enig med deg, Helene Ragnhild. Vi kan gi råd og informasjon, og fortelle om våre valg, men hver enkelt bestemmer selv og må ta ansvar selv.

    3. Fantastisk! At du deler og måten du svarer på! Du kan ikke kontrollere andre menneskers følelser og du er neimen heller ikke ansvarlig for de heller, utrolig viktig 🙂 Stå på til både deg å denne jenta 🙂

    4. Godt sagt Helene Ragnhild 👏 nå må folk slutte å legge ansvaret for sitt eget liv, sine dårlig valg og sin dårlig samvittighet på andre. Det blir rett å slett for enkelt, og feigt.

    5. Det er litt med blandede følelser jeg leser dette. Jeg forstår at du Helene har behov for å si ifra. Det er ikke rett at du skal ta ansvar for andres vanskelige følelser, men jeg får en liten klump i magen på vegne av hun som skrev mailen. Av mailen leser man at hun er sårbar for hva andre tenker om henne og kanskje spesielt hennes valg, og da kan jeg tenke meg at det er vondt å få denne sårbarheten presentert i all offentlighet, selv om det er anonymt.
      Jeg er selv 90% sunn, og slet tidligere med samme tanker som henne. Nå derimot så tenker jeg at det ‘tåles’ med litt sukker iblant når jeg tross alt gir kroppen min det den trenger til vanlig. Det er min kropp og jeg som må ta straffen for utskeielsene (jeg tåler egentlih ikke sukker i større mengder).
      Jeg håper du som er innsender av mailen klarer å bli fri på dette. Slik jeg leser av mailen så er du sårbar nå, men det kommer ikke alltid til å være slik. Det kommer en dag hvor du tar valg for deg selv og hvor du gir blaffen i det andre mener. Husk at du har god støtte av psykolog og samboer. Hvis du tåler sjokolade og det forhøyer livskvaliteten, så spiser du det. Det er ikke alle som blir dårlig av det. Det er vondt å være så streng med seg selv, og jeg forstår av det du skriver at du har omsorg for andre i samme situasjon, men denne bekymringen kan ikke du bære. Slik jeg ser det så er det ikke Helenes måte å formidle på som er feil, men kanskje heller hvordan du tar det til deg. Jeg vet fra mitt liv at de periodene hvor jeg er svakere, så er jeg mer selvkritisk og har også lettere for å oppfatte gode råd som kritikk. Kanskje er det slik du også har det?
      Uansett så ønsker jeg deg alt godt fremover:-)
      Til deg Helene så vil jeg si at jeg aldri har opplevd deg som belærende eller at du fremstiller deg som bedre enn andre. Det er nettopp din ærlighet og sårbarhet som gjør at jeg tror på deg. Nå følger jeg deg ikke på snap, så jeg vet ikke hva du viser der, men mitt inntrykk er at du er ydmyk for hvor krevende det er å endre vaner. Jeg har meldt meg på kurset ditt nettopp fordi jeg opplever deg som svært forståelsesfull for den prosessen man er i, i tillegg til at du har enormt med kunnskap.

    6. Helt enig i at folk må ta ansvar for egne følelser selv!:) Man påvirker andre ved å ytre seg offentlig på blogg/snap osv, men hvis man blir SÅ påvirket av hva andre spiser/ikke spiser, så burde man kan kanskje unngå å lese/se. Angående tullingen om maten til Jonna, så er det jo bare irriterende for han, ikke et sleivspark til alle andre som velger å spise et normalt kosthold:p

    7. Når skal folk begynne å slutte å skyve ansvaret over på andre for at de føler seg dårlig? Man er sik egen lykke smed, sies det i ett ordtak. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det man selv som sitter i førersetet på livet sitt og er ansvarlig for hvordan man følet seg. Hvis man skal føle seg bedre, må man selv ta tak i det.
      Ingen mennesker er like og det er jo helt greit at noen lever sunt, andre middels og noen ikke overhodet, men hvorfor tar man seg så nær av at andre lever kjernesunt? Jeg tror man må gå litt inn i seg selv og finne ut av den underliggende årsaken.
      Jeg er veldig opptatt av kosthold , lager maten fra bunnen, men det er ikke avansert og alt har jeg tatt gradvis. Jeg lager fermentert surkål, knekkebrød, gelégodis og bruker ti minutter på morgenen for å lage næringsrik smoothie. Likevel spiser jeg ikke “perfekt” hele tiden. Jeg spiser potetgull og litt sjokolade + lakris en gang i uka, noen ganger oftere og noen ganger sjeldnere.
      Det unner jeg meg, selv om jeg skulle ønske jeg klarte å holde meg helt unna. Beundrer og ser opp til de, blant annet Helene, som holder seg fullstendig unna sukker. I stedet for å føle seg dårlig kan man jo heller la seg inspirere? Evt bare akseptere at det man gjør er bra nok.
      En venninne av meg feiret bursdagen sin på restaurant en gang og alle spiste dessert utenom meg som ville holde meg unna sukker. Jeg fikk spørsmål hvorfor og sa sant som det var at “Jeg foretrekker sunne desserter”. Dette tok venninnen min svært ille opp og følte jeg ødela kosen hennes. Hun skjøv dermed ansvaret over på meg. Dette ble hun bitter på for hun følte jeg ødela kosen i bursdagen hennes. Jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Alle er ulike og det må man bare akseptere.
      Helene gjør en strålende jobb og at noen tolker det i verste mening vil det alltid være. Det kommer alltid til å være noen som mistolker henne, men har inntrykk av at de fleste inkludert meg, blir inspirert av henne og synes hun gjør en god jobb 😊😀

    8. Jeg opplever mye påvirkning av kosthold i samfunnet. For voksne er det i matbutikken, i media, sosiale sammenhenger, osv. Den absolutt mest påtrengende påvirkningen opplever jeg at det er på barnas arena; skole/SFO, barnehage, barnebursdager, besteforeldre, fritidsaktiviteter og diverse arrangementer.
      All denne påvirkningen synes jeg er skjevfordelt mellom sunn og usunn kost. Derfor er jeg veldig glad for at Helene Ragnhild er med på å påvirke samfunnet i positiv retning. Det er et stort behov for det, ettersom presentasjonen av den usunne maten dominerer voldsomt. Denne maten har både markedskreftene på sin side ettersom det er denne maten det er mest penger å tjene på, og denne maten blir presentert for barna med mye smil, glede, oppmuntring og ofte kjærlighet fordi man ønsker enten å leve seg inn i oppturen som skjer i deres hjerne, eller fordi man ønsker å kjøpe seg god relasjon med barna ved hjelp av maten.
      De som har en så viktig jobb som Helene Ragnhild burde kunne fått støtte fra helsedepartementet.
      De som er for sårbare for påvirkning, burde først og fremst beskytte seg mot den negative påvirkningen, som jeg synes er alt for dominerende dessverre.

    9. Jeg kommenterer sjeldent, men jeg følger deg Helene. Og jeg har hatt alvorlig anoeksi i 15 år. Og da er det snakk om ALVORLIG grad. Jeg følger deg fordi du inspirerer meg, aldri føler jeg dårig samvittighet for å spise eller drikke noe med sukker på grunn av DEG. Du har ansavr for DINE følelser, JEG for mine. Det er noe alle må lære seg. Du er bra! <3 Stå på!

    10. Jeg vet ikke om dette var veldig gjennomtenkt av deg Helene. Tror du det denne jenta trenger er å få brettet kommentaren på bloggen din, for så å bli kritisert både av deg og i kommentarfeltet? Jeg tenker at hun er syk, og det skriver hun jo også. Men kanskje burde man skåne slike mennesker, og ikke “ta” de på den måten du har gjort.. jeg skjønner veldig godt poenget ditt, jeg er helt enig i at du ikke har noe ansvar ovenfor andre. Og kanskje burde det ha kommet bedre frem at du blir syk av vanlig mat, og derfor er avhengig av en spesiell kost for å holde deg frisk. For de aller fleste kan spise en grandiosa uten å bli sliten av det på noe vis.
      Uansett liker jeg alle tipsene og kostholdsrådene du gir, stå på videre:-)

    11. Amen, fint innlegg, Helene! Å ta ansvar for seg selv og sine egne følelser er veldig viktig, vi kan (og bør) i de aller fleste tilfeller ta oss tid til å velge hvordan vi skal reagere på noe. Tjener det meg virkelig å bli sint på denne frekke personen? Trenger jeg egentlig å ha dårlig samvittighet for å drikke en brus når jeg er sunn resten av uken? Er det egentlig så synd på meg? Det er ikke alltid like enkelt, men jeg tror det er lurt å stille seg selv noen kritiske spørsmål innimellom, holde fokus på hva en selv kan bidra med for å bli en god versjon av seg selv, og ikke være så opptatt av hva andre gjør 🙂

    12. Jeg ville bare henge meg på MK her, jeg sitter også med litt blandete følelser.
      Først og fremst la meg presisere at jeg aldri har følt press fra å lese din blogg, Helene Ragnhild. Jeg har derimot fått masse gode råd og tips som jeg bruker stadig vekk (hallo gelehjerter!!!!). Nå er jeg langt utenfor “risiko-sonen”; jeg er fornøyd med vekt og kropp (sett bort ifra noen “hadde vært greit å gå ned et par kilo”-tanker), jeg er selvsikker på meg selv og min person og føler jeg har en fin balanse i forhold til mat. Så jeg håper jo at de fleste av leserne ser på din blogg på den måten, et sted å hente litt inspirasjon og lære mer om ernæring.
      Men jeg kan også se for meg at du har et par lesere som tilfellet over. Jeg forstår hvorfor du føler du må si ifra og det har du jo all rett til. Samtidig kan man ikke klandre denne jenten som tydeligvis er sårbar og er åpen med at hun sliter. Da er det lett å finne destruerende “motivasjon” overalt, du er nok ikke den eneste bloggen hun har lest over tid. Derfor føler jeg ikke du skal ta dette så personlig ettersom dette virker som en kamp hun må ta med seg selv.
      Når det er sagt føler jeg at hun har et godt poeng med det å finne en riktig balanse og ikke minst at det er en hårfin balanse mellom positiv og negativ innvirkning på mat og helse. Dessverre kan noe som i utgangspunktet skal bidra til større livskvalitet bli noe som gjør deg syk. Jeg syntes likevel at du er flink å trekke frem viktigheten av å finne frem til det som er rett for MIN kropp og MIN livsstil. Med denne mailen kan du heller ta det som en utfordring til å bli enda bedre til å promotere en sunn livsstil og en fin balanse som kan bidra til en større livskvalitet.
      Til slutt håper jeg denne leseren klarer å bli helt frisk og i stand til å nyte en sjokolade med verdens beste samvittighet, spesielt nå i påsken. Klemmer til både deg og til henne xx

    13. Liker kostholdstipsene dine, og kunnskapen du deler, men her synes jeg du er frekk og hensynsløs, og uten evne til å ta konstruktiv kritikk. Blir oppriktig lei meg på vegne av jenta som må sitte å lese dette.

    14. Bibi: Jeg ser absolutt poenget 🙂
      La meg presisere at jeg er jeg som har skrevet at det er en hårfin balanse, hun siterer meg på det. Nettopp derfor jeg ikke deler mengder, kalorier, vekt osv. 🙂

    15. Jeg vil legge en liten prosent med støtte til denne jenta. Har vært innom tanken selv etter å ha fulgt deg en god stund nå. Men samtidig bryr jeg meg ikke. Bare glad det ikke er min samboer som mener så mye om bra og dårlig mat. Hahaha.
      Alt med måte tenker nå jeg.
      Må presisere at jeg får mye inspirasjon fra deg også altså.
      Så det er vel litt sånn av hvert innlegg du poster eller hver snap du legger ut, vil noen mene noe og andre mene noe annet 🙂

    16. Line: Tenker at hadde du ikke fått inspirasjon hadde det jo ikke vært noe vits å følge? Jeg er også på mange måter glad Jonna er så avslappet på mat, men jeg vet at veldig mange har det likt som meg og setter pris på at jeg deler litt om det. Alt kan ikke treffe alle, det har du helt rett i. Helt sikker på at mye av det vanlige folk sier heller ikke treffer alle, men det blir så synlig når en deler i sosiale medier 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg