Lettfordøyelige rundstykker til påskefrokost

Jeg synes det er flott at innlegget i går skapte så mye engasjement! Jeg har lest alle kommentarene deres og jeg er enig i nesten alt. En ting som er viktig å huske er at jeg selv har hatt perioder der jeg har slitt med mat, så jeg forstår at det er vanskelig og at du da er sårbar. Jeg har også vært mye syk på andre måter og da har jeg også vært sårbar. Det jeg likevel har innsett er at det ikke er andre skyld at jeg for eksempel blir lei meg når andre blir gravide.

Jeg sluttet å lese bloggen til pilotfrue fordi for meg ble det så reality program om noe som for meg var veldig sårbart. Det virket som et slags res for å bli gravid, og det ble bare helt feil for meg. Ikke en gang har jeg vurdert å legge igjen en kommentar på bloggen hennes og gi henne skylden for dette. Så selv om denne personen er i en sårbar situasjon ville jeg trekke dette frem som et eksempel fordi jeg vet at mange andre går rundt og tenker det samme. Vi er utrolig flinke til å skylde på andre, i stedet for å ta ansvar.

Jeg kommer aldri til å gjøre meg selv dårligere – for at andre skal føle seg bra. Det bestemte jeg meg for lenge siden.

Jeg kommer ikke til å spise grandiosa (synes ikke det er godt en gang) for at andre skal “kunne spise det”. Fordi det jeg vet er at det ikke har noe å si hva jeg gjør. Det finnes nok av bloggere som ikke. bryr seg om hva de spiser så hvis det var problemet kunne en bare fulgt dem. Før en innser at du selv må endre tankene dine vil det ikke hjelpe hva alle andre gjør. Og ja, dette høres brutalt ut, men det er altså slik det er. Som jeg skrev i forrige innlegg har det hjulpet meg helt enormt å endre min tankegang, og jeg ønsker ingenting annet for andre som har det tøft!

Over til noe annet, lettfordøyelige rundstykker laget på 1-2-3!

Jeg har vært fan av brødmiksene til funksjonell mat siden de kom på markedet. Særlig den originale synes jeg er genial, og det siste året har jeg også bløtlagt brøddeigen slik at den blir lettere å fordøye. Med en slant eplecidereddik, vannkefir eller surdeigsstarter i brytes fytinsyre og lektiner ned slik at frø og nøtter blir mer næringsrike og lettere å fordøye.

For å lage disse rundstykkene trenger du altså en pakke brødmiks fra funksjonell mat, vann og en halv ss eplecidereddik, vannkefir, myse eller surdeigstarter.

Jeg bruker 1/2 dl vann ekstra, altså 3,5 til hele pakken. Rør sammen ingediensene i en bolle og dekk den til. La den stå fremme på benken i ca 8 timer.

Så lager jeg rundstykker (gjerne litt flate) og steker på 180 grader i 35 minutter.

Disse blir saftige og holder deg mett lenge, perfekt til påskefrokost <3

11 kommentarer
    1. Pilotfrue har få egg og har det av den grunn travelt med å bli gravid. Tenker nok at vi alle hadde hatt samme “res” hvis vi hadde stått i samme situasjon:) At åpenhet plutselig blir reality bare fordi du deler mindre, er bare frekt. Gi andre samme raushet som du selv ønsker av folk:)

    2. Dette gjør jeg også 🙂 Men når jeg bløtlegger frø, bruker jeg salt i vannet. Unngikk å tilsette noe ettersom det er nok av salt i miksen. Det blir vel lettere fordøyelig uansett virker det som. Men sitronsaft kunne kanskje gjort bedre nytte?

    3. Får jeg kjøpt eplecidereddik i matbutikk? Har molkosan samme virkning mtp bløtlegging? Jeg spør siden det er det vi har i kjøkkenskapet 😊 Rundstykkene så nydelig ut. 😊 Jeg er nysgjerrig på hva den blandingen fra funksjonell mat inneholder 😊 ? Takk for at du deler enkle oppskrifter 😊

    4. Ina: Det med reality har jeg fra henne, derfor jeg skrev det 😉 og jeg skjønner godt at hun føler at hun har det travelt, ingenting imot det. Det jeg skrev var at for meg gir det ikke så mye å følge med på, fordi det gjør at jeg føler et res. Jeg har vært både ærlig og veldig åpen om vår prosess, men husk at jeg nå har stått i dette dobbelt så lenge som henne. Jeg har ingenting imot Julianne, og ønsker henne alt godt 😉

    5. Hei Helene 🙂 Jeg har lært at fytinsyren brytes ned kun ved å bløtlegge korn/nøtter, og derfor lurer jeg på om man må tilsette f.eks eplecidereddikk for at fytinsyren skal forsvinne?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg