Green friday hos soma – 30%

Adlinks

Green friday er vårens svar på black friday, og hva passer vel bedre enn å fylle på med dine supermatfavoritter nå som våren er her?

Jeg er veldig glad i supermat og kjenner godt effekten på egen kropp når jeg bruker dette. Det er selvfølgelig i kombinasjon med et næringsrikt kosthold, men for meg er supermaten som en forsikring. I hektiske perioder (les alltid, hehe) hiver jeg greens i smoothien min og vips har jeg økt næringsinnholdet betraktelig!

Det er veldig viktig for meg at du skjønner at supermat er nettopp mat. Jeg pleier å sammenligne det med en historie om da mamma og jeg var på sopptur. Vi plukket to store kurver med sopp og tørket dem i en dehydrator. Da soppen var knusktørr kvernet vi den i blenderen og resultatet ble to ganske små glass med kantarellkrydder. Dette krydderet var magisk i matlagingen, for en bedre smak til supper og sauser skal du lete lenge etter. Dette var jo en konsentrert smaksbombe, så du trengte ikke så mye.

Hadde du tørket store mengder urter, grønne blader og alger, for så å kverne det hadde du jo sittet igjen med et slags greens pulver, verre er det jo ikke 😉

Supermat er mat med høyt næringsinnhold, og mange av produktene har nyttige egenskaper i matlaging. Lecithin blander fett og væske i smoothie og lager dermed en fløyelsmyk konsistens. Chiafrø sveller slik at du kan lage en nydelig chiagrøt eller bake et saftigere brød. Dessuten får chiafrø fart på treg mage 😉

Mine favoritter innen supermat er helt klart chlorella som jeg har brukt i mange år, helt siden jeg fikk den anbefalt for min ME. Det renser skånsomt via tarmkanalen og gir meg mer energi.

Ingredienser til å lage supersjokolade er også en favoritt her hjemme. Kakaomasse, kakaosmør og kakaopulver blir alle brukt til å lage sunn sjokolade og sjokolademousse.

Ellers er purely greens og lecithin gjengangere i smoothiene mine. Du finner alle disse, i tillegg til bipollen, gojibær og masse mer, her!

Har du spørsmål om supermat, legg gjerne igjen en kommentar 🙂

16 kommentarer
    1. Åå, det der må jeg teste. Er selv opptatt av å spise sunt. Spiser enten shake eller smoothie til frokost hver dag,❤️ GOD HELG FINE

    2. Takket være bloggen din, skal jeg nå for første gang bestille noe supermat. Vil du anbefale bipollen, kinesisk te og spirulla, eller hva det het?

    3. Er det greit å spise supermat når man er gravid? Tenker da ikke kokosolje og chiafrø som i hvert fall er helt vanlig mat i mitt daglige kosthold, men greenspulver, lechitin og bipollen f.eks?
      God helg til deg! 🙂

    4. Hei du!
      Jeg kom over noe spennende jeg ikke har hørt om tidligere; pu-erh te! Har du hørt om det, eller har noen erfaring? Sånn jeg forstår det skal det være te som har gått gjennom en gjøringsprosess, og at bladene som brukes i teen er høstet fra 500 år gamle trær? jeg ble så fascinert! Kjøpte meg en pakke, så nå får jeg se hva for noe spennende som dukker opp 😀

    5. Ragnhild – TAKK for den inspirerende jobben du gjør! Of topic – har inntrykk av at du sprudler og har velfortjent mye energi de siste månedene. Ved noen anledninger har du nevnt at du har gjort noen endringer i kosten, har feks notert at melkeinntaket er minimert. Hvis det ikke blir for privat, kunne du skrevet et innlegg om dine justeringer og hvilken effekt du har merket? God langhelg klem fra fast, nysgjerrig følger ☺️

    6. Hvilken supermat tror du jeg kan ha nytte av når jeg sliter periodevis med kviser? Tilskudd /supermat jeg bruker fra før er MCT-olje, lecithin, leverkapser, tar D-vitamindråper og C-vitamin brusetablett. Bruker kollagen i kaffen.

    7. Ville bare si tusen takk for at du er en så stor inspirasjon! Har lært utrolig mye av deg, og fått en helt ny hverdag etter kostholdsendringer! Sleit lenge med treg mage og forstoppelse, jernmangel og d vitamin mangel. Etter å ha fulgt dine råd, har tarmhelsen og helsen generelt blitt mye bedre! Tusen takk for at du frivillig bruker kunnskapen din, gratis og tilgjengelig. Håper du vet du virkelig gjør en forskjell, sikkert ikke bare for meg, men veldig mange andre!
      Jeg lurte på om du kunne svare på et spørsmål. Moren min sliter veldig med vektnedgang, og trenger å gå ned 5 kilo for å kunne ta en operasjon som er nødvendig. Hun har oppfatning om at oljer og lettprodukter er det beste, og sverger blant annet til melange og vita hjertego. Legen hennes har også bekreftet for henne at hun skal spise disse produktene, bruke raps og soyaolje for å gå ned i vekt. Jeg lurte på om du har tips til hva jeg kan si eller støtte opp om når jeg argumenterer for hvorfor det ikke er bra? Hun er veldig vanskelig å diskutere med, står bastant på at det er det sunneste alternative. Hun sier jeg lever usunt og spiser produkter som er farlig for kolesterolet og hjertet. Hun mener faktisk at man kan bli tykk av å spise avokado eller ekte smør… Håper du kan svare!
      <3

    8. Sigrid: Så koselig å høre Sigrid <3 det betyr veldig mye for meg!!
      Når det gjelder mammaen din så kan du eventuelt gi henne en bok eller sende henne artikler, men du må også akseptere at hun er på sin ferd og det vil være vanskelig for deg å overbevise hvis hun ikke er mottakelig. Det er tungt å høre, men slik er det dessverre. Sender deg en stor klem <3

    9. Har full forståelse for at du ikke ønsker å gå i detalj vedr kosthold, Helene Ragnhild (vet ikke hvordan jeg klarte å droppe Helene i forrige kommentar – leser jo fort bloggen før nyheten på NRK om dagen#🙈)! Ønsker deg fine dager fremover, og måtte hormonene være “snille” med deg☺️ Klemklem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg