Derfor velger vi privat prøverør

Jeg fikk et spørsmål her på bloggen i går som jeg så gjerne vil svare på. Det er nemlig noe jeg har tenkt mye på selv de siste årene, og hatt delte meninger om.

Spørsmålet var hvorfor vi velger å gå privat på fertilitetssenteret i stedet for å følge løpet i det offentlige. Det er flere grunner til det og selvfølgelig litt innviklet, men jeg vil gjerne forklare.

Det har tatt lang tid for oss å bli klare til å ta prøverør. Det tok til og med en stund før vi aksepterte at vi måtte søke det. Jeg hadde jo veldig stor tro på at hormonkurene skulle fungere og Jon Anders er en evig optimist som alltid tenker at det ordner seg. Det er jo en av grunnene til at jeg elsker ham så mye, vi drar hverandre alltid opp 😉

Jeg har følt meg veldig trygg på fertilitetssenteret og det var først da jeg tok opp prøverør at dr Holst ga meg mer informasjon om dette. Vi kom også på et eget informasjonsmøte der han fortalte meg hvordan han ville lagt opp vår behandling og hvilke utfordringer jeg hadde, blant annet overstimulering. Han kjenner meg godt og har fulgt meg og eggstokkene mine opp i over et år nå.

Da jeg kom på riksen og opplevde det jeg opplevde føltes det bare ikke riktig å ta vårt først forsøk der. Dette er jo ikke mitt første møte med helsevesenet, og det er ikke første gangen møtet er noe uheldig. Jeg har vært utrolig mye syk og jeg orker ikke å bli satt på unødvendige kurer som ikke er tilpasset meg. Hormoner påvirker kroppen masse, men jeg vil prøve å ha det best mulig ved siden av.

Hormoner koster altså :/

Når det er sagt er vi ikke fremmed for å ta en runde på riksen skulle det være nødvendig, vi tar det som det kommer.

Det er klart det koster, det gjør det absolutt! Men samtidig så er det så verdt det for oss, det er viktigere enn å dra på en dyr ferie eller kjøpe en dyr veske. Det er jo både snakk om vårt barn, men også min kropp og hvordan jeg har det i disse månedene. Jeg har gått på hormonkurer i over et år nå, det er lenge!

Jeg håper dere ikke tenker at jeg ikke forstår at ikke alle kan ta prøverør privat, for det skjønner jeg kjempe godt! Det er et individuelt valg og jeg tror alle må kjenne på det selv <3

Tok du prøverør offentlig eller privat, jeg blir kjempe takknemlig for erfaringer <3

Stor klem fra meg!

25 kommentarer
    1. Jeg har hatt et forsøk privat, fikk ut 8 egg 4 ble befruktet, men ingen egg overlevde.. Så ble ikke noe innsett 🙁 følte 30 tusen + kostnad til medisiner gikk rett i dass! så jeg stilte meg i kø i det offentlige, der gikk det heldigvis bedre! 8 egg ut, 6 befruktet. 1 til innsett og 3 på frys 🙂 gikk da på menopur og orgulotran 🙂 har i dag passert 12 uker <3 har fulgt deg lenge, å har sotte veldig pris på at du har vært så åpen! Tusen takk vakre deg 🙂 håper det går på første forsøk med dere! Stor klem <3

    2. Hei jeg skal selv ta mitt andre forsøk privat på fertilitet senteret starter med spray søndag 😍❤klem

    3. Kjære deg! Vil bare si at du ikke skal føle på at du må forklare dine valg overfor oss som følger bloggen din. Vi er alle forskjellige, vi tar våre valg utifra den vi er født som og den vi har blitt i livets gang, den situasjon vi er i på dette tidspunkt av livet og de mennesker som er rundt oss for å støtte oss akkurat nå. Ikke EN person i hele verden er noengang i en helt lik situasjon som en annen, selv om det kan se slik ut fra utsida. <3 Ta deres valg med stolthet! Dere har hverandre, det er en stor ting. Ønsker dere all mulig lykke framover, håper dere får oppleve å bli foreldre! 🙂 Mange gode ønsker sendes deres vei!

    4. Vi hadde prøverør på Riks’en, men vurderte etter første konsultasjon å prøve privat isteden. Det ble til at vi fullførte på Riks’en og vi lyktes på første forsøk! I dag har vi ei nydelig jente som snart er klar for skolestart. Minstemann kom som en liten overraskelse helt av seg selv. Lykke til!

    5. Ønsker deg lykke til, det er ikke lett valg og ikke lette tanker. Du må gjøre som du føler for, og ta de valgene du vil. Det er dere som skal gå på disse hormonene og gå gjennom det løpe. Gjør det beste ut av det.

    6. Anonym: Tusen takk for gode ord!! Det er faktisk de samme medisinene jeg tar 😉 <3 så bra det gikk til slutt, kan ikke se for meg den skuffelsen!! Takk for at du deler og sier at du setter pris på det <3

    7. Dere har deres fulle rett til å gjøre det som er best for dere. Ingen har noe de skulle sagt på hvordan dere velger å gjøre det. Stå på! Jeg ønsker dere masse lykke til 😊 Jeg har fulgt bloggen din lenge og det blir jeg å fortsette med, for du er unik 😊

    8. Kari: Så bra det gikk så fint!! Vi har jo fått tilbud i august/september der så skulle det ikke gå nå så har vi jo mulighet til å fortsette på riksen også. 🙂

    9. Har gått på samme lavdosebehandling som deg. Gått til en privat gynekolog, og kjempefornøyd(!!) med det. Føler det er så pasientfokusert behandling. I det offentlige er det fort at det blir følelsen av samlebånd.. og sånn må det vel nesten bli for at flest mulig skal få tilbud raskest mulig. Gynekologen luftet tanker om prøverør for oss, da han mente det var bedre å investere i prøverør nå som det ikke hadde klaffet på 3 forsøk med fsh. Skulle så gjerne fortsatt i det private om økonomien hadde tillatt det! Men stiller med åpent sinn til behandling på St. Olav, og tar med meg i bakhodet de viktige erfaringene du har delt på bloggen. Håper på det beste, men forberedt på det verste. Om det er lov å si 😅 masse lykke til! Spennende og lese dine tanker om prøverør nå, og artig å se i kommentarfeltet også. Veldig nysgjerrig på hva jeg skal gjennom 🙈 hørt folk hat blitt sengeliggende og sykemeldt av hormonene! Håper det bare er enkelttilfeller!

    10. Jeg setter så utrolig stor pris på åpenheten rundt dette temaet. Jeg skal selv til dr holst på torsdag for å planlegge/snakke om videre plan.. vi har forsøkt naturlig i 1,5 år og nå begynner vi å innse at vi kanskje trenger en push. Håper å starte på pergotime! Har du noe erfaring med det ? (Vi er “uforklarlig barnløse”)

    11. Jeg kjenner så igjen følelsene dine,og det er jo ikke et enkelt valg, og dyrt.. vi hadde 3 forsøk på Riksen,men ingen napp : ( så her ble det hund etter noen år. Masse lykke til.vet hva du går igjennom…

    12. Ble gravid på andre forsøk i det offentlige (St.olavs). Fersk forsøk begge gangene. Var ingen andre egg enn den jeg satt inn som overlevde, så det spiller egentlig ingen rolle hvor mange egg du har 🙂
      Lykke til

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg