Gjør egguttak vondt?

Da var mitt aller første og forhåpentligvis siste egguttak unnagjort på fertilitetssenteret. Vi måtte møte klokken 08.00 i dag morres og siden Jon Anders hadde eksamen i dag fikk han bare levert det han skulle før han måtte dra. Jeg synes det gikk fint å være alene, selv om vi selvfølgelig begge skulle ønske at han kunne vært med. Jeg var skikkelig nervøs før inngrepet, kanskje fordi jeg hadde hørt endel om hvor vondt det kunne være, men mest fordi jeg var så redd de ikke skulle få ut et eneste egg.

Først fikk jeg smertestillende og fikk snakke med sykepleier. Så fikk jeg en seng der jeg kunne ligge og slappe av før jeg skulle ta en beroligende medisin. Jeg hadde med meg avspenningsfilene mine på telefonen og følte meg mye bedre etter å ha hørt på den i et kvarter. Da jeg gikk bort til behandlingsrommet hadde jeg til og med fått sove 20 minutter og følte meg døsig rolig.

Processed with VSCO with a6 preset

Under selve inngrepet kunne jeg kjenne bittelitt trykk, men det var virkelig ikke smertefullt i det hele tatt. Jeg er derfor så glad jeg ikke har gått og gruet meg etter skrekkhistoriene, for det hadde jo vært helt unødvendig. Jeg tenkte at gjør det vondt så får det bare gjøre det, det er verdt det!

Etter inngrepet lå jeg og hvilte, før jeg fikk besøk fra labben med nyhetene. Av 4 eggposer fikk vi ut 3 egg, som vi var fornøyd med!! Jeg synes det er litt skummelt å skrive det, akkurat som om jeg da bekrefter min største frykt og sårbarhet. At ingen av eggene skal bli befruktet. Og selv om de blir det, vil de dele seg? Jeg som ikke liker gambling en gang, dette er bare så skummelt!! Hadde jeg hatt mange hadde det kanskje føltes bedre, men så sier de at de ikke ville stimulere så hardt og at eggene mest sannsynlig har bedre kvalitet når det kommer få. Ikke minst blir slimhinnen bedre da!

Allerede i morgen vet vi litt mer heldigvis, også får det jo bare gå som det går. Ingen ting jeg får gjort med det nå, annet enn å krysse fingrene for at kvaliteten er god og at de har det fint der de ligger <3

Hvordan opplevde du ditt egguttak?

33 kommentarer
    1. Ønsker virkelig at dere lykkes! Du er tøff som deler. Krysser fingrene for at eggene befruktes og utvikler seg fint! Masse lykke til 🙂

    2. Tusen takk for at du deler <3 Skal selv igjennom dette for første gang om ikke så lenge. Håper det går deres vei og at 2018 blir året for dere også, for det håper jeg det blir for oss 🙂 🙂 Masse lykke til!

    3. Gratulerer med vel gjennomført uttak 😊
      Husk på at det er kvalitet fremfor kvantitet som gjelder 😉😘
      Jeg opplevde mitt første forsøk på tilsvarende måte, synes ikke det var noe vondt, bare litt ubehagelig. Også er jo legene og sykepleierne så flinke og en herlig gjeng rett og slett. Vi er så utrolig heldige og priveligerte som kan få hjelp ❤
      Nå krysser jeg fingrene for at eggene dine koser seg godt i varmeskapet og at det blir gode nyheter til deg i morgen.

    4. Herregud så flink du er!! Du klarte jo å slappe av å sovne, full kontroll på deg selv jo å tydeligvis kjenner du deg og kroppen din veldig godt 🙂 Kjempetøff som deler denne sårbare delen av deg / dere, om det ikke nå er deres tur så trur jeg jeg og griner! <3

    5. Jeg var også på fertilitetsenteret i dag!:) krysser virkelig alt av fingre og tær for at dette forsøket går som det skal! Nå er det deres tur! <3

    6. Fingers crossed! Eggutak og prosedyrer rundt dette varierer mye – alt fra narkose til kun Paracet. Mine eggutak ble dessverre gjør med kun to Paracet. Anbefales virkelig ikke. I Norge brukes både mye mer smertestillende + beroligende. Da skal det ikke gjøre vondt. Måtte gullegget være der!

    7. Krysser fingre!: Det virker som mye i helsevesenet er sånn dessverre. Jeg fikk faktisk spørsmål om hvor mye smertestillende jeg ville ha jeg, og jeg liker å bli involvert i hva min egen kropp utsettes for. Tusen takk for at du deler og for gode ord!

    8. Krysser fingrene for at dere får et fint egg å sette tilbake!
      Jeg skulle ønske jeg hadde hatt samme forberedelser og hjelpemidler tilgjengelig da jeg hadde mitt første uttak. Som var helt forferdelig. Fikk ut 22 egg, men ble lettere overstimulert. Ikke ble jeg gravid heller.
      Det tok 6 forsøk før vi lykkes. Heldigvis kom vi til Dr. Holst og Magnus og da ble det noe helt annet!
      Jeg kunne ha skrevet en tykk bok om den prosessen.
      I dag har vi 3 fine barn med oss. Veldig takknemlige for det.
      Sender gode tanker til deg!

    9. Så godt å høre at du opplevde egguttaket så bra som du gjorde 🙂
      Jeg gruet med veldig til egguttaket, da jeg hadde hørt at det gjorde utrolig vondt!!
      Så jeg var veldig engstelig og anspent under uttak.
      MEN det gikk over all forventing. Det var noe ubehagelig til tider, men det gjorde langt i fra vondt!
      De neste dagene er bare å glede seg til 🙂 Det er utrolig spennende å følge en slik prosess!
      Jeg ønsker dere masse lykke til <3
      Tips: Ta det med ro og ikke frys på føttene (jeg brukte ofte varmeflaske)!

    10. Åh lykke til. Håper eggene befruktes og deler seg fint ☺️
      Selv fikk jeg ut 12 egg første gang.. 6 skulle befruktes på egenhånd og 6 ble injisert med sed… 3 av de injiserte eggene delte seg og ett egg ble ført inn, men det festet seg ikke 😔
      Neste forsøk fikk jeg bare ut ett egg og jeg var så uendelig skuffet.. hadde ikke troa i det hele tatt, men de injiserte sed og egget delte seg perfekt. Og nå har jeg ei jente på snart 6 år ☺️ (Pluss en liten mirakelspire i magen som har kommet helt av seg selv…)
      Lykke til. ♥️

    11. Therese R: Masse lykke til Therese <3 anbefaler virkelig å høre på en liten avspenning før du skal inn, det hjalp meg å slappe av og det er jo så viktig under et slikt inngrep! 2018 er vårt år <3 stor styrkeklem <3

    12. Mitt uttak gikk ganske bra, ingen store smerter her heller 🙂 Men fikk ut 15 egg mener jeg å huske, så på slutten begynte det å bli ubehagelig! Vi fikk 7 befruktet og 6 på frys. Gullegg nummer 1 vokser seg stor i magen min nå, og vi er 7+3 i dag 🙂
      Håper på suksesshistorie fra deg også! <3

    13. Vi har omtrent kommet like langt i rugetiden. Forferdelig lang tid å vente 🙈 hehe. Jeg hadde uttak den 12 og innsett 15. Jeg opplevde uttaket som helt ok – jeg var veldig avslappet og syntes det gikk fint på starten, men etter hvert gjorde det vondt. Heldigvis fikk vi ut 15 egg, hvorav 4 ble befruktet (icsi – metoden). Jeg håper at gullegget som ble satt inn fester seg, krysser fingrene for deg også. Ellers var jeg i grensen til overstimulert, så de vurderte og avbryte – heldigvis fortsatte de opplegget. Takk for at du deler, det er godt å kunne lese andres erfaringer også 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg