7 grunner til at du ikke gr ned i vekt

  • 12.05.2017 kl. 07:48

Veldig mange av de jeg mter nsker g ned i vekt, uten ha lykkes med det. Selv om vekt har blitt et alt for stort fokus i samfunnet vrt, synes jeg det er viktig kunne gi gode rd til de som sker etter dem. Det finnes dessverre utrolig mye tullerd som enten ikke fungerer i lengden, eller som er direkte skadelig! N som sommeren er p vei er det helt naturlig kjenne at en har lyst til fle seg vel p stranden og i mindre klr, og uten at dette blir noe hovedfokus hos meg her p bloggen vil jeg gjerne belyse temaet litt.

Jeg tenker at det ikke er en lsning aldri snakke om vekt, fordi vi er opptatt av det uansett. Jeg innrmmer at jeg er opptatt av vekt selv, i den grad at jeg har lyst til ha en stabil vekt jeg trives med, uten mtte slanke meg for holde den. Jeg har selv gtt i mange feller p veien, og ved dele disse hper jeg hjelpe andre.

7 GRUNNER TIL AT DU IKKE GR NED I VEKT

DU SETTER FOR HYE ML

Det tar tid g ned i vekt, i hvert fall hvis vektnedgangen skal vre varig. Dette kommer av at det tar lang tid endre vaner. For de aller fleste er det lurt ikke g for hardt ut, men gjre sm endringer i hverdagen. Over tid hvis disse endringene gi store resultater! Hvis du forventer g ned ti kg p 8 uker er du nesten dmt til mislykkes, hva skjer da med mestring og motivasjon? Sett et overkommelig ml, og fokuser gjerne p hvordan klrne dine sitter og hvordan du ser ut i stedet for vekten!

DU TRSTESPISER

De fleste av oss er oppvokst med mat som en stor del av felseslivet. Vi fikk is da vi skulle kose oss, ekstra digg mat ved hytider og kanskje en sjokolade som trst? Dette kan prege hvordan vi spiser som voksne. Nr vi opplever en vond flelse, kan det kjennes godt spise. Da fr vi tankene over p noe annet. Dette temaet krever et eget innlegg, men hvis du kjenner deg igjen kommer du langt ved identifisere problemet. Da har du gjort et stort steg mot endre vanene dine.

DU LETER KONSTANT ETTER DEN RIKTIGE DIETTEN

Her hadde du meg i mange r! Vegansk, paleo, lavkarbo, lavfett, fitnessinspirert diett, faste, you name it! Ingen av dem ga langvarige resultater og alle fikk meg til fle et savn etter visse matvarer. N unngr jeg definere kostholdet mitt, rett og slett fordi det ikke gir meg noe som helst! Jeg spiser det jeg har lyst p, fordi jeg har lyst p masse sunt mat. Noen ganger spiser jeg usunn mat og det gr ogs fint! Det er mer enn bra nok!

DU HATER KROPPEN DIN

Du kan ikke slanke deg glad eller lykkelig! Stol p meg, jeg vet! Jeg sier ikke at du ikke kan f det bedre med deg selv om du gr ned i vekt, men hvis du tror at en slank kropp er nkkelen til lykke tar du feil. akseptere kroppen din er et av de store stegene p vei til bedre helse. Vi har jo bare en kropp, og vi m jobbe med deg og ikke mot den for komme i ml.

DU SER P MAT SOM FIENDEN

Ved bytte fokuset fra "hvordan f i meg minst mulig kalorier" til "hvordan gi kroppen min riktig nring" gikk jeg faktisk ned i vekt! Jeg begynte se p mat som mer enn tall, karbohydrat og fett og mer som byggeklosser kroppen trengte for blir sterk og frisk. Da ble det ikke s fristende med dobbel null yoghurt, proteinfluff og eggehviteomelett. Hel mat, nrmest mulig naturen ga kroppen min alt den trengte, og den sluttet hige etter mat.

DU SOVER FOR LITE ELLER DRLIG

Forskning har vist gang p gang at stress og drlig svn ker apetitten. Har du merket hvordan du fr mer stsug nr du har sovet drlig eller har en stressende dag p jobb? Blandet med mange kpper kaffe gir ikke dette noen god hormonellbalanse i kroppen. Prioriter god svn s godt du kan, det er minst like viktig som hva du spiser!

DU LYTTER IKKE TIL KROPPEN

Kroppen din er smart og den sier faktisk ifra hva den trenger. Hvis du har spist en stor helgefrokost har du mest sannsynlig ikke lyst p mer mat bare noen timer senere. Hvis du har trent mye en uke kan kroppen din fortelle deg at den trenger mer mat. Vi jenter trenger ofte litt mer mat rundt mensen.

Hvis du virkelig lytter kan du til og med kjenne p kroppen hva den trenger. Fyser du p iskrem kan det hende du trenger mer fett, fyser du p brdbakst; prv mer karbohydrater fra stpotet og banan. Er du egentlig mett, men fysen? Ring en venninne, g en raskt tur eller lag en kopp te <3

P.S. Husk at det er ikke selve vekten som er poenget! Mlebnd og hvordan klrne sitter er et mye bedre ml p kroppssammensetning enn vekt ;)

13 Kommentarer

Statera Marit Ebeltoft

12.05.2017 kl. 08:50
Supre rd Helene :) <3

Helene Ragnhild

14.05.2017 kl. 08:40
Statera Marit Ebeltoft: Takk <3

Ingvild

12.05.2017 kl. 09:17
Heisann! Har et sprsml ang. kollagen :-) ser at du flere ganger henviser til kollagen i form av tilskudd i pulverform. Jeg er ikke kritisk til dette, kun litt forvirret. Som med s mange andre kosttilskudd legger jeg merke til at enkelte leger i media forteller seerne at innta kollagen i tilskuddsform ikke tilfrer kroppen mer kollagen til bygge opp vev i ledd, hud, hr osv. P matkontrollen sist sa en revmatolog at kollagenet vil bli brutt ned i tarmen, og det eneste som str igjen for kroppen benytte seg av er aminosyrer. Hva mener du om dette? Skjnner at du har troen p kollagen som tilskudd, men kan du kort si noe om hvorfor? :-) hilsen forvirret kollagenbruker :-p

hanna

12.05.2017 kl. 10:29
Hei Ingvild! Tar meg friheten til svare p sprsmlet ditt :) Nr kroppen fordyer proteiner, er det helt riktig at de brytes ned i tarmen. Allikevel er det en sannhet med modifikasjoner at alle proteiner brytes ned til aminosyrer fr de absorberes. Mange proteiner brytes ikke fullstendig ned, men blir til kortere kjeder av aminosyrer, kalt peptider. Disse peptidene kan ogs absorberes. Et eksempel p et protein som nesten ikke brytes ned i det hele tatt er melkeproteinet casein. Om det hadde blitt brutt ned fullstendig til aminosyrer hadde man jo ikke hatt barn som var allergiske for nettopp dette proteinet, som er s motstandsdyktig at det til og med kan overfres fra mor til barn gjennom brystmelk, om mor spiser melkeprodukter! Men det ble en liten digresjon..

Nr kroppens eget kollagen brytes ned, blir det til nettopp peptider. Disse kollagen-peptidene virker som signalmolekyler til kroppen, som sier at den m produsere mer kollagen. Ved spise kollagentilskudd, vil du tilfre peptider/signalmolekyler som "lurer" kroppen til tro at kollagen har blitt brutt ned, og at den m produsere mer.

I tillegg er mange av aminosyrene i kollagen ekstra gunstig for tarmen, som f. eks. glutamin. En sunn og sterk tarm vil absorbere nring fra maten mye bedre, og vre i stand til ta opp vitaminer, mineraler og andre nringsstoffer kroppen trenger i mye strre grad enn en tarm som er lekk eller betent. Noe som er supert for hud, hr og negler, som er nederst p prioriteringslisten nr nringsstoffer fordeles!

Hper dette kan vre til hjelp, jeg har lurt p det samme mange ganger selv :)

Beste hilsen fra Hanna

Helene Ragnhild

12.05.2017 kl. 13:06
hanna: Kjempe bra svar Hanna, kunne ikke sagt det bedre selv <3

Trine

12.05.2017 kl. 11:30
Hei! Jeg prver igjen. Skal selv studere ernringsfysiologi, og lurer p hvor du har studert, og om du evt har noen tips og rd?

Stor klem

Helene Ragnhild

14.05.2017 kl. 08:35
Trine: Jeg har studert p bjrknes hyskole :) har ikke noe tips og rd dessverre, annet enn at du virkelig m elske ernring for kunne jobbe med det, fordi det er veldig vanskelig finne jobb...

Anette

12.05.2017 kl. 12:19
Supre rd Helene og jeg liker at du ser p det som noe komplekst. Dessverre er det mange som tenker at hvis man er overvektig spiser man for mye eller fr i seg for mye kalorier, men s enkelt er det ikke. Dette utsagnet mange fagfolk bruker som "du m forbruke mer enn du inntar" er det mange som tar for god fisk. Hvor logisk er det eks at man skal trene mer og spise mindre? Man blir sulten av trene mer og kommer ikke til klare i lengden og spise mindre.

Helene Ragnhild

14.05.2017 kl. 08:34
Anette: Uff, ja, det er rett og slett ganske frekt hvordan mange ser p overvektige :(

Torbjrn

12.05.2017 kl. 20:34
Hei!

Leste innlegget ditt om lavFODMAP og hvorfor det ikke er lsningen. Hat noen sprsml til den. Har flgt lavFODMAP-dietten i en uke n, men har ikke merket noen forskjell p mageproblemene. Har bare flt at jeg har blitt mer stresset og m sjekke innholdet i hvert eneste produkt for se om jeg kan spise det eller ikke. Hvor lenge m man flge dietten fr man merker endringer? Har Ulcers Kolitt og er inn i en periode hvor symptomene har forverret seg veldig og prver alt for stabilisere det igjen. Nr jeg er i gode perioder, har ikke noen mat negativ effekt p meg og jeg kan spise alt. Er litt frustrerende da at nr jeg kutter ut den "drlige" maten som jeg har spist tidligere, s hjelper det fortsatt ikke.

Virker som du har veldig god kompetanse p dette feltet s ville sprre. Hper p svar :)

Helene Ragnhild

14.05.2017 kl. 08:33
Torbjrn: Jeg anbefaler ikke low FODMAP dietten alene for f orden p tarmen, s jeg kan dessverre ikke rdgi deg om den ;) Det er i hvert fall ikke low fodmap jeg ville anbefalt ved Ulcers kolitt, da ville jeg heller fokusert p fjerne matvarer som skaper betennelse og styrke tarmslimhinnen :)

Ingvild

12.05.2017 kl. 22:26
Hanna: tuusen takk for svar, det var veldig oppklarende :-) jammen ikke alltid s opplysende se p opplysningsprogram p TV!

Helene Ragnhild

14.05.2017 kl. 08:29
Ingvild: Haha, nei, de programmene er som regel skikkelig forvridde!

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits