Kvalme og dagens outfit

God morgen kjære venner <3

Endelig kommer en update! Jeg har vært så kvalm de siste dagene at jeg ikke helt har visst hvor jeg skal gjøre av meg. Heldigvis tar jeg det som et veldig godt tegn på at det skjer mye i kroppen. Og det begynner virkelig å gå opp for meg at jeg er gravid! Jeg skal dele alle mine triks med dere veldig snart, men før det vil jeg gjerne teste enda flere av deres tips! Hva gjorde du da kvalmen var på topp? Hva hjalp?

Processed with VSCO with a6 preset

Vi er virkelig godt i gang i leiligheten nå, i morres malte jeg første strøk på kjøkkenet etter endel krangling med veggen. Her måtte det både mures og helsparkles for slett vegg, det skulle jeg ha! Og vi vil gjerne gjøre mest selv, det går jo så fint. Jeg synes faktisk det er skikkelig gøy å ha gjort det meste selv, ikke minst lærer jeg så mye. Jeg har sikkert vært på maxbo ti ganger den siste måneden og er snart på hei med malingsgutta der.

Kjøkkenet hentet vi på torsdag kveld og de siste dagene har vi skrudd og skrudd. Det er masse jobb, men fy søren så fint det blir til slutt! Jeg gleder meg så utrolig til å kunne vise dere og ikke minst til å kunne lage filmer og ta bilder på det nye kjøkkenet vårt.

Nå må jeg spise noe mer før jeg maler videre, ha en nydelig søndag fine du <3

37 kommentarer
    1. Jeg var kvalm og kasta opp frem til uke 32 jeg! Haha. Men akupunktur var eneste løsningen her. Tok det hver uke og da holdt jeg det nogenlunde i sjakk. Var ingen av de typiske kjerringrådene som funka her..så det var noen lange måneder!! Men da frøkna kom til verden på termindagen ble alt glemt! Lykke til <3

    2. De første kvalmeukene klarte jeg å holde kvalmen noenlunde i sjakk med ingefær-og sitronvann, men etterhvert var det ingenting bortsett fra hvile som hjalp 🙂 kjente at jeg ble mer kvalm av sukker og raske karbs, (som en stund var det eneste jeg klarte å få i meg) sikkert pga svingende blodsukker. Kvalmen forsvant helt i uke 17, og nå har jeg nesten glemt hvordan det var 😉 Lykke til!

    3. Jeg fikk ekstrem svangerskapskvalme med begge. Med nummer to lå jeg på sykehuset i 2,5 uker med slange i nesen. Det var tøft og ingenting hjalp i den verste fasen. Men ellers hjalp det å spise. Lakris og tyggis ble favoritter….;) Men håper virkelig at du ikke opplever det. Masse klemmer og ikke driv deg selv for hardt nå med oppussing og diverse<3

    4. Små akupunkturnåler/stifter som satt fast i øret i ca 5 dager funket for å holde kvalmen litt i sjakk. Ellers måtte jeg spise noe salt/spicy mat veldig ofte og orket ikke tanken på noe søtt i de tre månedene kvalmen holdt på. Måtte også hvile myye, stort sett hele dagen, for å ikke trigge uvelheten (var en meget festlig person disse ukene som du skjønner🙈). Men plutselig ble kvalmen borte rundt uke 14 og det var som å komme til himmelen🙏🏼 Lykke til og tenk på det som et godt tegn!

    5. Jeg lå rett ut å spydde hele svangerskapet, så jeg har kun ett tips. Å spise noe så fort du står opp, det kan hjelpe litt på kvalmen.

    6. Jeg er i uke 23 og blir fremdeles kvalm innimellom. Reagerer mye på lukter, spesielt hårprodukter, parfyme og maling :p Ingefær og friske røde epler hjelper meg. Og reise-armbånd fra apoteket. Når det sto på som verst tok jeg en halv reisesyke-tabelett. Husk og male med gravid-vennlig maling. 🙂 Lykketil!! Spennende tider:)

    7. Hei! Jeg måtte ha en pakke ritz-kjeks ved senga som jeg tok et par av før jeg åpna øynene på morgenen, det redda starten på dagen for meg. Hvis jeg rakk å stå opp før jeg fikk i meg noe så var det kjørt. Ellers hjalp det å spise ofte og lite. Prøvde å spise noenlunde næringsrik mat selv om det ikke alltid fristet. Kvalmen ble borte etter uke 12, men kom tilbake mot slutten, da hjalp ingenting.
      Lykke til, på en måte er kvalmen en “god” ting også, jeg hadde to dager hvor kvalmen var som forduftet, og da var jeg livredd for at jeg ikke lenger var gravid. Da den kom tilbake angret jeg på at jeg hadde brukt to gode dager på bare bekymring 😉

    8. Ikke slit deg ut med oppussing, og ta deg pauser underveis UTEN dårlig samvittighet 🙂 er man sliten så er man sliten 🙂 har du mye energi er det jo noe annet, men ikke stress hvis kroppen setter seg på bakbeina. Mener dette kun som omsorg 🙂 jeg var gravid og angrer på at jeg sleit meg ut med så mye oppussing at det bare ble strev og lite kos. Men regner med du klarer å balansere dette 🙂 klem til deg 🙂

    9. Freshsister: Uff, håper jeg slipper det <3 skal i hvert fall prøve å ta det litt mer med ro, for merker det kommer med en gang når jeg holder på for lenge her 😛

    10. Salte kjeks, brød, havregrøt, yoghurt og frisk frukt er det eneste som fungerer her. Og solo super 🙂

    11. Er i uke 17 med mitt 5 barn nå, og det er igrunn ikke så mye som har hjulpet mot kvalmen de verste ukene. Men ritz kjeks, farris eller kombucha med ingefær var blant de få tingene jeg klarte å holde nede i starten..

    12. Var heldigvis bare kvalm i uke 6,7 og 8, så forsvant det over natta (fikk seff komplett angst og trodde fosteret var dødt, men det var ingen grunn til bekymring). Dessverre var det bare Cola Zero (!) som hjalp…. Jeg som hater brus ellers. Ellers hjalp det å spise lite og ofte. Og en del salte ting. Må si at du er så søt som er sååå blid for å være kvalm, ref mystoryen din på snap i dag, hehe!!! Enig – det er et bra tegn!!

    13. husker jeg hørte på paleo women podcast (som jeg tror du også har nevnt at du hører på?) om at hun som er der gravid hadde vært kvalm i akkurat en dag før hun hadde funnet en heelt genial kur. Det var et eller annet tilskudd hun brukte av et eller annet næringsstoff. Men nå klarer jeg for alt i verden ikke å huske hva det var! Skal se om jeg finner det igjen! 🙂

    14. Gratulerer så masse med graviditeten<3 jeg var kvalm og kastet opp flere gang for dagen fram til uke 18. Noe av d verste og beste jeg har opplevd, hvis du skjønner x) Det endret seg fra uke til uke hva som hjalp i noen grad for meg. Ene uken var det kunn eplejuice jeg fikk til å drikke, neste uke var det umulig å få i seg.
      Husk å være litt forsiktig med maling nå som du er gravid:):)

    15. Brukte sea bands som du har fått tak i nå, tok ingefær tabletter eller drakk ingefær te mot kvalme. Spiste det jeg fikk lyst på når jeg fikk lyst, var utrolig dårlig på å få i meg mat når kvalmen var som verst. Men den lille tar jo det den trenger så det er jo mammaen det går utover sier de.. Prøvde å ha noen kjeks eller banan på nattbordet slik at jeg kunne spise noe FØR jeg gikk ut av senga, det funka greit 😀 Jeg syns det enkleste å få ned på den tiden var banan, kylling, ris og meierismør xD
      Kvalmen min forsvant over natta i uka 8, godt var det men da ble jeg jo bekymra for at den ikke var der xD Gikk bare fint med babyen foresten 😀 😛

    16. Hei. Var kvalm fra tidlig morgen til sent på kvelden fra 2.uke etter unnfangelse og frem til uke 13. Følte meg konstant fyllesyk. Bare brakk meg hvis jeg skulle forsøke å kaste opp. Prøvde vel alle tips jeg kom over..små, hyppige måltider. Kjeks på nattbordet, unngikk fet mat. Prøvde også akupressur armbånd. Det eneste jeg fikk noe lindring av var Postafen(reisesyketablett) som jeg tok en av de dagene jeg måtte ut av huset. Hadde kanskje forbigående effekt av frisk luft. Ellers ble det mye avslapning/soving de første 3.5mnd. Håper du slipper å bli veldig plaget:)

    17. Gratulerer med graviditeten! 🙂 Det er mange år siden jeg gikk gravid nå, men jeg var veldig mye kvalm og kastet opp i flere måneder alle tre gangene. Jeg prøvde å spise tørre kjeks på senga og diverse annet, men det hadde lett for å komme opp igjen. Jeg fant til slutt ut at et litt brutalt morgenrituale gjorde susen : Jeg stakk tannbørsten i halsen og gikk inn for å vrenge meg skikkelig FØR jeg spiste noe som helst. Da beholdt jeg frokosten, og slapp mye av kvalmen utover dagen. Kanskje ikke et eksempel til etterfølgelse, men det funket for meg! 😉

    18. Gratulerer så mye med graviditeten! <3 Jeg var kvalm fra morgen til kveld, men det slapp heldigvis taket rundt uke 11! Jeg brukte seaband sånn som deg, med god effekt. Spiste det jeg fikk lyst på, som ofte var normal husmannskost, og hvilte så mye som mulig etter endt skoledag. Drakk ingefærte og ingefærøl, og sukkerfri appelsinbrus når jeg trengte en forandring fra ingefæren 🙂 Hvis du får halsbrann/sure oppstøt er det ikke til å anbefale å spise tunge måltider på kvelden - jeg har hatt halsbrann siden uke 12, og hvis jeg spiser for tett opp til leggetid så blir det mye verre!

    19. Jeg var kvalm og kastet opp i starten. Brekker meg fortsatt og er i uke 30, men det er til å leve med🙈 Har fått høre at om du er mye kvalm før uke 12 er sjansen for spontanabort myyyye mindre, nesten lik null. Ingen av vennene mine som har vært kvalme (inkl. meg selv) har mistet. Noe å tenke på 😊

    20. Koselig med gravidoppdatering 😊
      Jeg var kun kvalm to timer daglig i ei uke (var vel ca rundt uke 8). Fikk en frisk og fin baby så det trenger ikke bety at noe er galt om man ikke er kvalm. 😊 Har dessverre ingen tips mot kvalme, men ser du har fått mange tips over 😊

    21. Anette: om du siktet til meg så mente jeg absolutt ikke at noe er galt om man ikke er kvalm 🙂 men for mange er det lettere å håndtere kvalmen når man vet at man mest sannsynlig ikke spontanaborterer. Dette var hvertfall min motivasjon når kvalmen sto på som verst.

    22. Salte pastiller og pulverpadder gjorde susen her! Ble heldigvis mye bedre etter uke 12 så hold ut!😄

    23. Her tror jeg det var tørr kjeks som hjalp i forrige svangerskap! 🙂 Og så spise ofte og ikke så mye. Drakk også MASSE vann.
      Gratulerer med graviditeten 🙂 Tror du er 1 uke lengre enn meg 🙂

    24. Så en sak på forskning.no om en studie angående gravide og kvalme, der viste det seg at risikoen for spontanabort var betydelig lavere for de som slet med kvalme tidlig i graviditeten. Tenkte på deg når jeg så den 🙂 Så nyt kvalmen og graviditet <3 Gleder meg virkelig på dine vegne!

    25. Gratulerer med graviditeten 😊 Eg drakk vatn med chiafrø når eg våkna på natta, hjalp til med å holde blodsukkeret stabilt. Ingefærtablettar og blanding av farris og eplejuice gjer også susen.

    26. Tja… Eg har vore innom ulike ting. Mandlar. grøne eple, knekkebrød utan pålegg, potetmos med minst mogleg smak, risbrød, Ritz-kjeks. Presse nedpå det som går ned. Om ein går litt ned i vekt desse vekene er det ingen krise. 1.trimester er ikkje akkurat gourmettrimesteret, men til gjengjeld har eg hatt svært god appetitt siste halvdel av svangerskapa.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg