Verdens enkleste smuldrepai med bær

God morgen skjønne du <3

Endelig har det blitt sol og i hvert fall litt mer varme i hovedstaden, så deilig! Selv om jeg er kvalm og vi er midt i flyttekaoset hadde jeg lyst til å bake noe sunt og godt. Det er så utrolig lett å lage denne paien og den kan varieres i det uendelige. Det som er ekstra fint er at du raskt kan slenge den sammen skulle du få uanmeldt besøk, og den er like populær hos både de som liker sunnere kaker og ikke. I tillegg er den uten gluten, sukker og melk hvis du bytter ut smør med kokosolje.

Jeg serverte kaken med vaniljekesam og vaniljeis slik at besøket kunne velge selv.

Smuldrepai med bringebær

400-500 gram frosne bær (jeg brukte en pose frosne bringebær)

2,5 dl store havregryn

2 ss sukrin gold eller annen søtning

En klype salt

50 gram smør

Ta en form og hell de frosne bærene i. Hvis du har det liggende kan du strø noen ss potetmel over bærene, dette vil suge til seg litt av væsken, men det er ikke nødvendig. Smelt smøret og bland de tørre ingrediensene i en bolle. Når smøret er smeltet heller du det over i det tørre og rører godt. Nå kan du “smuldre” massen over bærene.

Stek paien på 180 grader i 20-30 minutter, pass på at det blir gyllent, men ikke brent.

I dag skal jeg ferdigstille det aller aller meste av prosjektet mitt og så skal jeg ta litt ferie faktisk! Jeg kommer til å fortsette å blogge altså, men det blir ikke så mye annet som henger over meg og det blir deilig. Når du driver for deg selv har du faktisk aldri helt fri, men jeg ville ikke byttet ut jobben min med noen annen i verden <3

Jeg håper du har en fin fredag, si ifra hvis du tester paien <3

24 kommentarer
    1. Hei, jeg har vært innom bloggen din og kommentert et par ganger, og i dag så jeg plutselig at du har blitt gravid. Ble så rørt at jeg begynte å grine når jeg leste det. Min lille er 8 mnd nå, så vi tenker å prøve på en til snart, bare jeg får mensen tilbake. Blir veldig gøy å følge deg gjennom graviditeten og i morsrollen. Du kommer til å bli en fantastisk mamma.

      1. Nå er det vel neppe problemer med frosne bær i en kake, som skal stekes i ovnen på høyere temperatur enn kokepunktet?

    2. Den så god ut, så den må prøves.😄 Hvor har du kjøpt den søte forma og hvor stor er den ca?😄

    3. Hei gode Helene😄💗
      Simpelthen elsker oppskriftene dine.
      Mange av de er så enkle også. Spesielt denne paien😄👏🏻 Spiste den nettopp for første gang. Den var sykt god😋👏🏻 Hva mener du om natreen søtning? Er det ikke like bra som sukrin eller stevia?
      Hilsen Betina ☺️

    4. Til anonym som kommenterte om frosne bær:
      Hvis du har lest artikkelen du så fint henviser til så er det ingen fare når bærene bli varmet opp, noe de i Helenes oppskrift blir. De skriver også at funnene av smitte kom fra skogsbærKAKE importert fra Tyskland. Klikk.no er vel heller ikke den første kilden jeg ville stolt blindt på, de skriver artikler og presenterer ikke forskningsresultatene direkte.

    5. Hei!
      Dette ser utrolig godt ut, og det skal jeg prøve!
      Jeg er ny her i blogg-verdenen, og lurte på om du hadde giddet å skjekke ut min blogg? flere innlegg kommer <3

    6. Denne paien så nydelig ut, gleder meg til å lage den 😊 Bløtlegger du havregryn i forkant? Så sukrin eller stevia regnes ikke som kunstig søtning? 😀 Ønsker deg en strålende dag 😊

    7. Det er vel ikke nødvendig å bruke frosne bær. Nå er det jo sesong for ferske bær rett fra skog eller hage. Tilogmed på fjellet begynner blåbær og molter å bli modne.

    8. Alltid godt å få tips om noe godt og lett-laget om sommeren 🙂
      Da kan man bruke liten tid på matlagingen og mye tid til å kose seg med maten (kaken) 🙂 🙂
      Tusen takk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg