Gravidoppdatering uke 14 (13+1)

Som tiden flyr, mellom kvalmen og sommerferie er jeg plutselig i uke 14 og andre trimester. Krysser fingrene for at kvalmen snart skal slippe helt, slik at jeg kan trene og kose meg igjen. Jeg har i hvert fall endel dager der jeg klarer å få ned en smoothie tilsatt litt grønnsaker og nå klarer jeg også å holde på vitaminer som regel, yay! Jeg vil jo så gjerne gi god næring til lille i magen. Jeg har en liten mistanke om at progesteronstøtten jeg har fått grunnet prøverør kan ha gitt ekstra kvalme. Medisinen (cyclogest) har jo tross alt kvalme som en av bivirkningene. Nå er jeg helt ferdig med den og jeg håper det vil gjøre susen, lov å drømme!

Termin: På ultralyd ble termin satt til 2. februar <3

Uke: Jeg er i uke 14(!), i dag er jeg 13+1 og i andre trimester. Utrolig hvor fort det går, jeg har masse jeg vil få gjort! Babyen er nester ferdig utviklet og nå skal lille L bare vokse seg stor og sterk i magen min.

Neste ultralyd: Vi skal på ultralyd den 2. august og da får vi mest sannsynlig se kjønnet!

Symptomer: kvalmen har fått følge av halsbrann de siste ukene. Det ble naturlignok verre de dagene jeg kastet mye opp, så jeg kjøpte galieve på apotek. De smakte helt forferdelig synes jeg, så det har jeg brukt lite. Redningen har faktisk vært å drikke vann med litt eplecidereddik gjennom dagen. Det er bra mot kvalmen også, og nå synes jeg det smaker friskt og godt. Har du halsbrann er det lurt å styre unna sterkt krydret mat og kaffe, men det har jeg mistet helt lysten på uansett.

Babybump: Jeg har fått en fin liten kul nederst på magen, magisk! Utrolig rart siden jeg alltid har hatt ganske flat mage, nå står den ut og jeg går og tar på den hele tiden. Det sies at babyen kan kjenne når du tar på magen, så koselig <3

Trening: På de beste dagene har jeg kommet meg på elixia og det har vært så deilig! For meg er trening mestring og godfølelse først og fremst, i tillegg ønsker jeg selvfølgelig å styrke kroppen for den ekstra vekten den skal bære og forberede meg på fødsel.

Kjønnet til lille: Vi vet fortsatt ikke kjønnet og jeg lurer også på om vi kommer til å holde det for oss selv en stund. Vi får se hvor lenge jeg holder ut, hehe. Vi har jo delt så utrolig mye helt fra starten, og vi snakket om at det hadde vært koselig om bare vi to visste noe også. Det blir jo nesten en slags forventning om at vi må dele alt, fordi vi har vært så åpne.

Navn: Det holder jeg også på en stund til. Vi har to navn vi ønsker, men også et par navn i backup. Plutselig passer ikke de navnene vi har valgt, så jeg vil vente en stund. Dessuten angrer jeg litt på at jeg delte navnene med familie så lenge, for da må du liksom sitte og høre på alle meninger, hehe. Det er jo faktisk kun vårt valg, så det er et lite tips fra meg 😉

Cravings: Det går mye i mammas speltrundstykker som hun baker til meg, helst ristet og med et tynt lag smør. Ellers har jeg spist grøt og litt smoothie. Jeg fikk cravings på pasta med parmesan, men nå blir jeg kvalm av tanken. Kanskje like så greit da det er langt fra sunt for kroppen kjenner jeg. Rop ut hvis dere vil ha oppskrift på rundstykkene!

Jeg kan fortsatt ikke tro at vår lille baby vokser i magen min, en stor drøm som går i oppfyllelse. Jeg er så takknemlig, særlig fordi jeg vet så alt for godt hvordan det er å være på andre siden. For meg hjalp det lite å tenke på at det å være ufrivillig barnløs gikk over og at det ordner seg for de aller fleste, men det er jo sant. Sender deg som prøver og leser dette en ekstra stor klem, tenker fortsatt mye på deg, det skal du vite <3

22 kommentarer
    1. <3 Så utrulig glad på deres vegne :) Vårt første forsøk gikk ikke bra, men vi får prøve igjen! Spennende å følge deg :) (Den siste setningen ga meg tårer i øynene ) <3

    2. Så koselig å lese disse oppdateringene:) Får håpe dere får en liten indikasjon på kjønn neste uke, det er jo så spennende og føles plutselig mer virkelig når man vet litt mer om hvem som gjemmer seg ser inne. Men det kan være litt for tidlig for det i uke 15 da. Vi var av ulike grunner på ultralyd både i uke 13 og 15 (og oul i uke 19), men i disse tidlige ultralydene ble det bare gjetning da jente og guttebabyene fortsatt ser veldig like ut der nede. På den ene av disse ble det gjettet gutt og den andre jente, så vi var liksom like langt i hva vi visste.. Men jeg hadde en følelse på jente, ut fra disse mytene over symptomer og kjønn. Men på oul var det ikke noe tvil da. Det var en gutt. Nå sitter jeg her med verdens herligste lille baby på 5 måneder og skjønner ikke hvordan livet mitt kunne ha mening før. Det er jo dette som er livet:) Du har veldig mye å glede deg til, men det er jeg sikker på at du gjør<3

    3. Begynte å følge seg først på snapp etter at jeg så deg på kostholdsdamen sin snapp 🙂 Syns det er så koselig at du endelig fikk ditt litte mirakel 🙂 Vil bare tipse deg om tyggisen Link mot halsbrannen, fås på apoteket. Var til stor hjelp for meg under mitt svangerskap 🙂

    4. Så gøy å følge deg og se at dere endelig har lykkes! Så glad på deres vegne! Selv fikk vi ei lita jente for 14 dager siden ❤ livet smiler og nå har vi to prinsesser. Har samme erfaring som deg ang navn. På første jenta var det utrolig masse meninger om navnet vi valgte og forslag til alternativer. Så denne gangen holdt vi det for oss selv til hun var født. Lille Miriam var kun lille Miriam for oss så folk trenger ikke dele meningene sine 😂 vil gjerne ha oppskrift på rundstykkene 😊 jeg skrev feil på tips til babyen i en tidligere tråd. Ulldress fra Lanullva skulle det stå. Jeg strikker og har familie som strikker. Men ingenting kan måle seg med denne synes jeg. Spesielt når den blir større. Men også nyfødt 😊 masse lykke til videre!

    5. Therese R: kjære Therese, det var leit å høre! Ener hvert ord, føler jeg alltid har det med meg i hjerte, og det er noe jeg aldri vil glemme! Det er liksom ingen trøst at mange trenger flere forsøk, vi var jo så heldige som fikk til på første!! Vær sterk, plutselig er det du som har byttet sprøyter med tørt brød og tabletter mot halsbrann <3

    6. Trine: Den dressen skal jeg sjekke ut! Det er litt annerledes med helt tynn ull ja 😉

      Litt hyggelig at jeg ikke følte meg alene om det med navnene, hehe. Når det gjelder graviditet, fødsel og barn har liksom alle en mening om alt, og du får høre det! Mest kos, men slitsomt til tider. Nyt to prinsesser, så stas <3

    7. Anonym: Det er så herlig å høre andre si det, for virkelig akkurat det jeg føler! At dette er livet!! <3 vi skal til han som har det beste apparatet i Norge etter mange tips fra venninner, så ganske sikker på at vi får vite, men vet jo aldri selvfølgelig! Klem <3

    8. Vi holdt kjønnet hemmelig ganske lenge. Jeg “visste” fra typ uke 7-8 at det var en jente og da vi fikk det bekrefta var det bare de nærmeste som fikk vite det med en gang. Navnet var det nesten ingen som visste, og det var veldig stas å endelig få dele det da ho ble født <3 er som du sier godt at det er noe bare dere hjemme som vet <3

    9. Så koselig 🙂
      Jeg hadde sykt mye halsbrann når jeg var gravid, jeg fikk tak i noe mot halsbrann på apoteket, men jeg brekte meg med engang jeg fikk det i munn så det ga jeg opp 😛
      Jeg spiste heller love hearts når det var på det værste å drakk farris 🙂

    10. Har ikke lest bloggen din på en liten stund, men vet hvor lenge dere har prøvd, og ble veldig glad på deres vegne nå! Nå er det bare å glede seg, og nyte tiden fremover:) Og bruk tiden godt mens dere er 2, for når dere blir 3 blir tilværelsen snudd på hodet! (på en positiv måte selvsagt) 😉

    11. Da jeg gravid med hun som nå straks er fire, så anbefalte legen, Novaluzid som er en av to man kan bruke som gravid. Gavison er den andre..Men Novaluzid mener jeg var helt ok… 🙂
      får prøve deg fram med det som funker best for deg. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg