Er du oppblåst? – 8 årsaker til ballongmage

Nå som jeg konstant går rundt med stor mage tenker jeg litt på tiden der magen min var en slik ballong, helt uten at det var en baby der! Da er det plutselig veldig lite stas kan du si.

Å slite med oppblåst mage eller luft i magen er slitsomt, frustrerende og flaut. Jeg slet mye med ballongmage før og måtte alltid stesse med hva jeg skulle ha på meg for å skjule det. I tillegg er det jo vondt og du føler deg ganske usexy. I dag blir jeg så og si aldri oppblåst lenger og det er så deilig!! I dag deler jeg noen av årsakene som kan ligge bak en oppblåst mage.

8 årsaker til oppblåst mage

(Min pre-babymage, dog for et år siden)

Du har en eller flere intolleranser

Det er stor forskjell på allergi og intolleranse. Allergi handler om at kroppen får en reaksjon på et bestemt protein. Denne reaksjonen kommer oftest med en gang og kan være alt fra et utslett til anafylaktisk sjokk. En intolleranse er mer difus og gir ofte en senere reaksjon. Mekanismene bak intolleranser er ikke fullt kjent, men en type intolleranse er mangel på enzymer som ved laktoseintolleranse. Enzymer kan sees som saksene som klipper opp molekylene i maten vi spiser. De jobber best under ulike PH-verdier og blir derfor også påvirket av magesyre. Såkalt lekk tarm kan også gi intolleranser. Dette er en omstridt tilstand, men det er stadig flere leger som aksepterer at tarmen kan bli permeabel. Visste du at innsiden av tarmen regnes som utenpå kroppen? Det er faktisk kun et lag celler som skiller tarmlumen (innsiden av tarmen) fra kroppen vår. Dette cellelaget består av tarmcellene som er tett knyttet sammen med såkalte tight junctions. Blir mellomrommet mellom cellene endret (for eksempel via zonulin) kan hele molekyler fra mat gå ufordøyd inn i kroppen og skape autoimmune responser. Det er vanskelig å finne et mønster i det en reagerer på og det beste trikset er egentlig en symptombok sammen ved kyndig veiledning.

Du har overvekst av sopp i tarmen

Overvekst av sopp, som for eksempel candida, kan gi unormal produksjon av gass og dermed oppblåsthet. Sopp finnes naturlig i tarmen og er helt ufarlig, det er når det blir for mye av den at vi får et problem.  En antibiotikakur kan ta knekken på mange viktige bakterier og kan dermed svekke tarmfloraen din. Du kan ende opp med for lite bakterier, mer presist får du for lite mangfold av bakterier eller for lite av de gode bakteriene i forhold til de «dårlige». Dette gir god plass til vekst av sopp. Får en candidaovervekst må en sulte den ut med riktig kosthold der en unngår all form for sukker, alkohol og gjær en periode.

Processed with VSCO with a6 preset

Du har overvekst av bakterier i tarmen

Tynntarmen vår er som regel relativt ren og har langt færre bakterier enn tykktarmen. Noen ganger kan bakterier fra tykktarmen migrere oppover i tynntarmen, og slå seg til ro. Når disse bakteriene kommer opp i tynntarmen kan de fermentere biter av mat som ikke har rukket å bli brutt ned eller tatt opp. Denne tilstanden kalles SIBO (smal intestinal bacterial overgrowth) og gir en rekke ubehagelige symptomer. Dette er en kompleks tilstand å helbrede, der en ofte må gjennom en rekke ulike stadier av behandling. Først må en sulte ut bakteriene, så må en reparere tarmen og tilføre gunstige bakterier. De fleste med IBS har også SIBO, noe som er mye av grunnen til at de reagerer på FODMAPS. Dette er matvarer som fermenteres lett i tarmen slik som løk og kål.

Du spiser søtningsmidler

Søtningsmidler, både kunstige og naturlige, kan ofte skape luftproblemer. Mange av disse er FODMAP?s, det vil si at de lett fermenteres av bakteriene i tarmen vår. Eksempler på søtstoffer som gir problemer er sukkeralkoholer som sorbitol, maltitol, zylitol og manitol. Sukrin er også et sukkeralkohol (erythritol), men tåles av de fleste langt bedre enn de andre sukkeralkoholene. Kunstig søtning som aspartam, sakkarin og sukrose kan gi luft i magen og oppblåsthet. Noe forskning har også vist at kunstig søtning endrer tarmfloraen. Endringene førte hos forsøkspersonene til nedsatt glukosetoleranse, det vil si at de måtte produsere mer insulin for å få ned blodsukkeret når de spiste karbohydrater. Det er en grunn til at vi ikke anbefaler disse stoffene til barn under tre år av «føre-var-prinsippet», vi vet faktisk for lite om deres langtidseffekter. Jeg anbefaler å unngå kunstig søtning som vi finner i lettbrus, tyggis, pastiller og lettprodukter.

Du tygger ikke godt nok

Hverken magesekken eller tarmen har tenner, så når vi «kaster» i oss maten og glemmer å tygge den får fordøyelsen en mye større jobb enn den er skapt for. Hele fordøyelsen påvirkes av dette, da det skjer en rekke signalføringer nedover i tarmsystemet når vi spiser. Når vi tygger maten produseres spytt med stoffer som dreper bakterier og enzymer som deler opp karbohydrater. Når maten kommer ned i magesekker eltes den og tilføres magesyre og enzymer som deler proteiner. Hvilken mat magen får påvirker signalene som sendes nedover til tarmen, galleblæren og bukspytttkjertelen. Det er slitsomt for magen når den i tillegg til å måtte dele opp molekyler må dele hele salatblader, store biter av kjøtt osv. Maten blir liggende lenger ufordøyd i magesekken og det dannes gass. Sliter du med å tygge godt nok kan det også hjelpe å spise supper og smoothier, men da må du passe på å også spise disse sakte.

Du har lav magesyre

Stadig flere er plaget av halsbrann og sure oppstøt. Dette sees ofte på som en tilstand med for høy produksjon av magesyre, som derved kommer opp i spiserøret. Det er faktisk svært få mennesker som produserer for mye magesyre, og det er ganske kostbart for kroppen å produsere. Lav magesyreproduksjon er derimot svært vanlig. Når vi ikke produserer nok magesyre får vi ikke brutt ned maten, og særlig proteiner, tilstrekkelig. Maten blir liggende og gjære i magen og dette skaper gass og trykk. Magesyre endrer PH?en til maten i magesekken. Når surt innhold kommer over i tynntarmen signaliserer dette at det kommer proteiner og de riktige enzymene produseres. Har ikke maten fått lav nok PH vil ikke denne signaliseringen skje på riktig måte og problemet forplanter seg nedover i tarmsystemet. Magesyren kan økes ved å ta bitterurter eller drikke eplecidereddik/sitronvann før måltider.

Ta magesyretesten her!

Du spiser mye karbohydrater og sukker

Raske karbohydrater brytes lett ned til sukker i kroppen vår. Vi finner raske karbohydrater i frukt, pasta, ris, poteter og bakverk. Sukker finner vi i godteri, bakverk, kjeks, dressinger, ferdigmat, frokostblandinger og sauser. Selv om brødet er grovt kan du reagere på det hvis tarmen din ikke klarer å takle fiberet. Det er lurt å øke fiberinntaket over tid, for å unngå oppblåst mage. Du kan både reagere på hveten i seg selv og glutenet, hvilken som gir deg plager er vanskelig å si. Det jeg ser ser at mange har det bedre uten brød og pasta. Det finnes jo så utrolig mye annet godt en kan spise, i tillegg er det lett å bake altenativer. Jeg synes selv det var vanskelig å skulle se for meg å leve uten brød, men nå har jeg gjort det i mange år. Å spise mye sukker mater ugunstige bakterier og sopp i tarmen, og kan dermed bidra til en dysfunksjonell tarmflora. Sliter du med sukkersug kan du ta mitt gratiskurs «slik blir du kvitt søtsuget».

Du er stresset

Vi fordøyer mat under parasympatisk aktivitet, i «rest and digest». Det er her fordøyelsessekreter flyter bra og enzymaktivitet er på sitt beste. Når vi stresser er vi under sympatisk aktivitet, såkalt «fight or flight». Kroppen prioriterer ikke fordøyelse når vi løper fra en løve, så ikke løp og spis samtidig, haha. Det vil si, prøv å unngå å spise når du er stresset. Sett deg ned, ta deg tid og konsentrer deg om maten. Spis gjerne sammen med andre og fokuser på å ha det hyggelig ved bordet. Matro er så undervurdert!

Sliter du med oppblåst mage? Del gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet!

 

21 kommentarer
    1. Har tatt sibotesten og holder på med 7-8 ulike preparater (urtebasert) som Tor på senter for livsstilmedisin har gitt meg. Begynner å merke forskjell. Er så glad. Lykke til videre med svangerskapet🤗

    2. Hei! Jeg sliter med oppblåst mage, har fått beskjed av lege og spesialist at jeg mest sannsynlig har IBS. Kjenner meg igjen i det du skriver øverst. Men hvordan kan jeg vite om jeg sliter med noen av årsakene du nevner ovenfor? Hvordan ble du kvitt oppblåst mage?

    3. Når skal du dele kjønnet? Er sååå spent og glad på dine vegner <3 Hadde du noen magefølelse før som stemte med hva det var? Gleder meg til å høre!! Hos meg trodde alle det var gutt, men jeg følte selv jente og hadde en drøm om dette natten før ultralyd. Det kommer en jente<3

    4. Andrea: Vi har ikke helt bestemt oss, men klarer nok ikke vente så veldig lenge, hehe. Vil jo så gjerne vise flere innkjøp, strikking og tanker!! Så koselig at dere skal ha jente! Jeg kan si at min magefølelse stemte <3

    5. Hei
      Jeg holder på å lage det fermenterte bokhvetebrødet som du har lagt ut oppskrift på. Jeg har laget det et par ganger, og magen min elsker det! Nå lurer jeg bare på om det kan fermentere i mer enn 24 timer? Jeg blandet deigen ganske sent, og vil helst ikke stå å bake på natten i morgen. Tror du at det går fint at det står i 30 timer? 🙂

    6. Håper formen din er stigende nå, Helene 🙂
      Jeg lurer på om du kan lage et eget innlegg om mat som holder blodsukkeret i sjakk? Jeg gikk opp 35(!!!!!) kg i graviditeten i fjor til tross for oppkast hele veien 🙁 har gått ned ca 20 nå, men sliter med sultfølelse og søtsug. Ser at du snakker så varmt om egg. Er det den ultimate frokost i dine øyne?:)
      Så gøy at dere fikk vite kjønnet!! Er sååå spent og gleder meg veldig til du deler det <3

    7. Hei! Hadde du problemer med oppblåst mage tidlig i svangerskapet? Jeg har vanligvis ikke stor mage, men fra uke 5 har den stått ut som en tromme, og det er skikkelig ubehagelig. I tillegg er det vanskelig å skjule en graviditet når jeg allerede ser ut som jeg er 7mnd på vei. Har du noen tips? Er i uke 10 nå, og har vært mye plaget med kvalme slik at jeg spiser altfor lite, så det er bare luft. Har ikke rørt sukker siden innsett, men grunnet kvalmen så har det blitt i overkant med brødmat og smør.
      Hurra for ivf-babyer forresten! 🙂

    8. Thea: Hei <3 grattis!! Det er helt normalt å være oppblåst i starten, det kommer av både hormoner og mange endringer i bukhulen (altså organer som ligger i mageområde). Dessverre fungerer ikke de vanlige tipsene like godt da, men å holde magen i gang er lurt! Prøv vann med chiafrø! Stor klem og ja, hurra for IVF-baby <3

    9. Marianne: Så koselig <3
      Det skal jeg f¨gjort vettu!! Det er så viktig for å unngå cravings, men en annen ting som er viktig er å ikke gå alt for lavt på karbo. Merker selv og ser at jeg da får mer cravings faktisk. Ikke så lett å finne balansen, men det går absolutt!

      Gleder meg til å dele! Så stas at mange gleder seg med oss <3

    10. Hei! Har selv fått påvist SIBO for ca. to år siden, men ikke gjort noe særlig med det grunnet graviditet, amming og fastlegebytte. Vet du om hvor jeg kan finne mer informasjon om tilstanden og behandling? Finner kun amerikanske sider selv 🙂 Legen min ser ikke ut til å ha særlig greie på det (vi har ikke snakket så mye om det enda), men min forrige fastlege snakket om antibiotika. Er litt skeptisk til det av natur, men vil jo også gjerne bli kvitt plagene 🙂

    11. For et informerende og godt innlegg! Jeg sliter ikke med oppblåst mage, men derimot løs mage nesten hver dag! Det er noe drit (bokstavelig talt). Om du kan noe om grunnene til at man får løs mage, så hadde det vært supert med et innlegg om det også 🙂 Min erfaring er at leger kan veldig lite om mageproblemer, og det virker som at du kan mer om det enn alle legene jeg har vært borti! For hvordan finner man egentlig ut hva som er grunnen til ubalanse i magen? Hvilken lege eller spesialist går man til da når fastleger ikke har peiling? Kan man ta en test om man har lav magesyre eller for mye sopp? Eller skal man bare teste ulike dietter i det uendelige til man finner noe som funker? Hva vil du si er det beste tipset for en fungerende mage? Kutte ut sukker? Jeg har også fått med meg at du anbefaler hønsekraft, tror du det hjelper på løs mage også?
      Nå ble det mange spørsmål her gitt. Uansett, takk for at du skriver en så fin blogg som handler om viktigere ting (i følge meg ihvertfall) enn hår og sminke.

    12. Hei! Mange gode tips, men fra et medisinsk perspektiv må jeg si meg veldig uenig i spesielt påstanden om at Candida kan “sultes bort”. En Candidainfeksjon i tarmen er noe som skal behandles med et antimykotikum. Dog er heldigvis infeksjonen sjelden og oppstår som regel ved en form for immunsvikt. Påvist SIBO vil heller ikke forsvinne uten antibiotikabehandling..

    13. Flott at du deler ett så viktig tema på nytt 😊 Før spiste jeg mye korn/havregryn og var mye oppblåst. Etter at jeg kuttet ut korn er jeg kvitt oppblåsthet og det er så deilig 😊 Da vi var i Italia prøvde jeg ut en pizza bare for å se hvordan kroppen reagerte. På kvelden ble jeg oppblåst (ca 12 timer etter pizzainntaket) og jeg er overbevist om at pizzaen var årsaken til at jeg ble oppblåst.

    14. Pia: Husk at det finnes flere typer candida da, nå snakker jeg ikke om den typen infeksjon f eks aids pasienter får… Det med SIBO stemmer heller ikke med mine erfaringer, veldig mange har spist seg friske og eventuelt brukt urter for å stabilisere tarmen. Det er vel aldri hold for å si at det aldri går uten 😉

    15. Anette: Når du ikke spiser noe så ofte blir du lett mer sensitiv også, men det er for meg ingen grunn til å ikke kutte ut ting en reagerer på. Det er ingen som må ha hvetemel!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg