Du skader babyen din!!

Når en er gravid virker det som om du kan dø av alt, eller at alt er skadelig for babyen din. Her hjemme tuller vi litt med dette, selv om vi selvfølgelig følger de fleste rådene som er gitt. En ting som er morsomt er at det er ganske ulike råd i ulike land. I Frankrike anbefales gravide å unngå all kaffe, mens i Spania er det trygt å spise spekemat. Det dette forteller oss er at du mest sannsynlig ikke vil skade fosteret ditt om du skulle komme til å tråkke litt feil.

Jeg er selvfølgelig utrolig takknemlig for å bo i et land der vi har fine råd til gravide, for ikke å snakke om en fantastisk svangerskapsoppfølging. Samitidig må jeg le av all hysterien som er ute å går. Jeg som har studert ernæring har faktisk lest den artikkelen som ligger på matportalen. Ikke bare det, jeg har lest hele den nasjonale veiledningen for gravide, skrevet oppgaver og tatt eksamen. Og kunnskap er makt, for det gjør at jeg faktisk har lest forskningen, ikke bare artikkelen. Da slipper jeg å være hysterisk. Det er deilig det! Jeg sier ikke at du ikke skal følge de generelle rådene, men la oss nå slappe litt av.

Noen av tingene jeg har fått høre de siste månedene er at jeg for guds skyld ikke må sole meg, det kunne visst føre til kokt baby. Lurer på hvordan det går med alle de stakkars bebisene som blir født i Afrika… Jeg måtte heller ikke finne på å kjøre uten å bruke belte for gravide, selv om trygg trafikk mener dette er nærmere svidel som skor seg på kjøpevillige, redde gravide. Det er jo nettopp det, at en blir redd. Da jeg akkurat hadde blitt gravid fikk jeg et lite støt i leiligheten. Det var ikke ille, men jeg ble selvfølgelig livredd. Jonna lo så godt av meg der jeg stod og gråt og sa “jeg er jo gravid”, som om han ikke visste det. Også måtte jeg google om noe hadde skjedd andre gravide som hadde fått støt. Det var visst mange som hadde fått heftige støt og det hadde gått helt fint. Og da måtte jeg jo bare slå meg til ro med det.

Jeg orker faktisk ikke å leve i frykt i 40 uker jeg! Det er nemlig langt mer sannsynlig at jeg blir påkjørt av en buss enn at jeg selv klarer å skade barnet mitt. Som foreldre vil vi jo alltid måtte leve med en enorm bekymring, og det må vi på en måte akseptere. Et barn er jo helt uerstattelig, og det er allerede mitt barn for meg.

Her om dagen fikk jeg kommentar om at jeg ikke måtte legge ut at jeg spiste salami.

Beate Folgerø, kvalitetssjef i Nortura sier dette om spekemat og salami:   

“Vi varmebehandler ikke våre spekpølser. Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser. Det er to aktuelle organismer som kan være skadelige for gravide i kjøtt: bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii. Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av svar gitt fra EUs matmyndigheter. Toxoplasma er i henhold til gjeldende kunnskap heller ikke i stand til å være levedyktig i spekespølser, av to grunner: kjøttråstoffet som brukes er fryst før produksjon, og spekeprosessen gjør forholdene ulevelig for parasitten.”

Salamien jeg spiste hadde til og med både ligget i fryseren, og blitt varmebehandlet. Men savner du på skiva, så synes jeg du skal spise det med god samvittighet. Da jeg gikk på skolen var det også mange av lærerne som var kliniske ernæringsfysiologer som spiste salami. Nettopp fordi det faktisk er et unntak til regelen. Gilde er selvfølgelig nødt til å helgardere seg, og skriver derfor at det bør unngås. Mitt råd er å spise kun når pakken er nyåpnet, det vil si dagen den åpnes og neste dag. Etter det får Jonna resten av kjøttpålegget. Velg også store produsenter akkurat i dette tilfellet. Ellers er god hygiene et av de viktigste rådene når det gjelder mat og gravide, men i min mening dessverre et av rådene som får minst oppmerksomhet. Ikke minst er det alt for lite fokus på hva vi burde få i oss!

Salami er ikke noe en MÅ ha, så føler du ikke for å spise det, kan du fint la være. La bare meg kose meg litt med litt når jeg har lyst da, for det er faktisk helt trygt!

64 kommentarer
    1. Er såå enig! Jeg skal fortelle deg en ting, haha. Jeg var i Spania da jeg var gravid i uke 26-28. Turen var bestilt før jeg ble gravid og jeg var så utrolig usikker på om jeg skulle dra. Tenk om det var for varmt? eller hva om fødselen plutselig satt i gang i et fremmed land? hva om vi kræsja i trafikken? Spanjolene er jo ganske hissige trafikanter. Og kom jeg til å overleve flyturen? Jeg har enorm flyskrekk og tar alltid 6 mg vival før hver tur. Det kunne jeg jo ikke nå. GUD det var så mange bekymringer. Men heldigvis dro jeg og det var så deilig!! Godt for kropp og sjel og bekkenløsninga var så og si borte de to ukene.
      Men til poenget, haha! Vi var ute og spiste på resturant og fikk en type velkomsdrink da kelneren spurte om jeg ikke skulle ha. (Jeg var ganske så tydelig gravid altså). Han bare lo da jeg sa nei takk, jeg er gravid. Til desserten sa han “Værsegod, her har jeg ordnet en drink til deg. Den kan du kose deg med, for den er det ikke sååå mye alkohol i. Bare litt” hahaha. Litt av en holdning liksom :p

    2. Fantastisk! Endelig en som kan om dette!
      Når jeg gikk gravid (er ikke gravid lengre, mistet fosteret) så gikk jeg rundt og ikke tørte å spise noe av spekemat osv.. pågrunn av alt om står på nett!
      Så Tusen takk! Godt å lese det ikke er farlig. 🙂

    3. Jeg syns folk er så hysteriske, jeg hadde cravings på salami å spekeskinke, så lenge man spiser den samme dagen som den er åpnet kan man trygt spise det. Men som jeg alltid sa når jeg skulle kose meg med god mat ” Alt med måte” å jeg fikk en frisk å sprek jente som nå er 8 mnd å alt gikk fint 🙂

    4. God innstilling! 🙂 Kunne du kanskje skrevet litt om ivf of rugetiden, samt hvordan takle de bekymringene som man går med?

    5. God innstilling! 🙂 Kunne du kanskje skrevet litt om ivf og rugetiden, samt hvordan takle de bekymringene som man går med?

    6. Flott innlegg – jeg må nesten bare le av alle de overhysteriske rådene og tipsene ifht graviditet og matvarer. Eller egentlig alt. Mange sier det er farlig å trene slik at man blir svett, sykle og spise ditt og datt. Vi er, som du skriver, heldige som lever i et land der vi har hyppig og god svangerskapsoppfølging fra både lege og jordmor.

    7. Jeg har nå gått 37 uker gravid og jeg har så å si hvert redd og bekymra hver dag, og nå som fødsel nærmer seg så er jeg så redd for at det skal skje noe med babyen under fødsel.

    8. Flott og informativt innlegg. 😊 Da jeg var gravid drakk jeg 1-2 kopper kaffe daglig. En av afrikanerne på jobb sa at jeg ikke burde drikke kaffe siden jeg var gravid. Jeg sa da at jordmor hadde sagt at det gikk fint. Har i dag en frisk datter på 3 år.
      Husker en gang jeg var gravid at jeg hadde spist jordbær som ikke var skyllet. Jeg var bekymret og tok det opp med jordmor. Hun beroliget meg med at det gikk nok helt fint, for tenk babyer i u-land som levde under kummerlige forhold, stort sett ble de også friske. Det fikk meg til å bli litt mer rolig.
      Da jeg var 33 uker på vei var vi i Praha. Da spiste jeg kun biff som var gjennomstekt. Jordmor tipset meg om å unngå egg i tilfelle salmonella, for salmonella kunne medføre matforgiftning i dermed mulig rier og for tidlig fødsel. Jeg fulgte rådet, men siden egg er en stor del av kostholdet , særlig til frokost, følte jeg ikke det var noe jeg kunne spise til frokost i Praha. Begrenset hvor mett jeg ble av grønnsaker og yoghurt til frokost 😛

    9. Så utrolig herlig med ei som er kunnskapsrik og rasjonell oppi dette! Mange tror jo at spekemat er direkte farlig for fosteret alltid🙄 . Personlig så spiste jeg oster og spekemat fordi risikoen er så lav! Men du skulle sett de stygge blikkene jeg fikk. Kunnskap er makt! TAKK for dette innlegget!

    10. Fantastisk at det tas oppgjør med gravid-/mammapolitiet 😀 og takk for infoen, visste jo at gilde har gått ut å sagt det er trygt, men fikk også høre at “det bør unngås fordi det faktisk har vært funnet listeriabakterie i salamien”.. så har ikke turt å ta sjansen, men craver ei fersk skive med salami, agurk og nykverna pepper mellom kvalmeslagene nå i uke 8. Så tror jammen det havner ei pakke salami i kurven ved neste handletur :p

    11. Tusen takk for et fantastisk innlegg, satt faktisk og diskuterte dette med familie i kveld 😀 Du er kanonbra, heier på deg! 😍😇

    12. Helene- kan du plis skrive din mening om dokumentaren “What the health” på Netflix (dersom du har sett den)? Du er jo helt rå<3

    13. Jeg har to barn og har spist salami i begge svangerskapene! Og barna er friske😊 Har også vært i sydligere strøk i begge svangerskapene, og ingen av mine barn var “hardkokte” når de kom ut 😊 Avkjølte magen egentlig mest for min egen del med tanke på strukket hud og varm sol😊
      Har spist spekeskinke også fra helt nyåpnet pakke😊👍🏻

    14. Hei! Flott innlegg!!
      Kunne du skrevet om hormonbehandling og den typen for å få igang eggløsning og menstruasjon?

    15. Jeg fikk beskjed av en kollega at jeg ikke måtte drive å dytte på babyen inni magen, dette fordi babyen kunne bli svimmel og ustabil 🙄
      Jeg holdt meg unna salami og spekemat da jeg var gravid, mest fordi samboer ikke ville høre når jeg fortalte at det ikke var farlig!

    16. Line: Hormonbehandlinger er helt individuelle så det må en ta med legen. Jeg har delt mine erfaringer her på bloggen og tenkte å lage et helt innlegg om hele prosessen 😉

    17. Oda: Hehe, ja, det er jo ikke farlig, men det er en liten sjanse for at det kan finnes smitte. Alle må jo selvfølgelig bestemme selv, men akkurat salami går helt fint 😉 <3

    18. Hei Helene!
      Dette har ikke noe med denne posten og gjøre, men jeg har et par spm. 🙂 Først må jeg si at jeg synes du virker som en fantastisk jente med masse kunnskap og beina godt planta på jorda. Jeg har lest bloggen din lenge nå og jeg blir bestandig glad når du poster nye innlegg. 🙂 Jeg lurer på hvilken foodprosessor du bruker? Eller bruker du blenderen like mye? Hvilket merke anbefaler du? Også lurer jeg på om det er godt nok å ta en spiseskje med møllers tran som tilskudd for omega 3 og d-vitamin? Jeg ser du anbefaler omega cure, hva er evt. bedre med denne?
      Håper veldig på svar 🙂
      Klemmer Ane

    19. Ane: Hei Ane 🙂
      Tusen takk 🙂 jeg tenkte jeg skulle dele litt om mitt mest essensielle kjøkkenutstyr, både blender og andre ting jeg liker. Det er ganske ulikt bruk, men måtte jeg veldig en hadde jeg valgt blender.
      Møllers tran anbefaler jeg ikke, den er rett og slett ikke fresh, hehe. Det blir for langt å forklare alt her 😉

      Stor klem <3

    20. Jeg er 18+2 i dag og har sååååå lyst på spekemat men ikke turt å spise det etter alt man leser på nett.. Etter at jeg har lest innlegget ditt kanskje jeg tar en skive likevel 🙂 <3

    21. Fint innlegg! Men vil bare legge til: Å være naturlig i sola (som blant annet mange afrikanere er) er ikke det samme som å aktivt sole seg. Når mor blir veldig varm i solen, blir også fostervannet varmt. Det er ikke anbefalt (nå snakker jeg om aktiv soling i direkte sol). Forøvrig tror jeg det er svært uvanlig at afrikanere ligger å griller seg i sola slik vi gjør 🙂

    22. Alt med måte tenker jeg:) jeg har to friske jenter og jeg spiste alt under svangerskapene. Laks, blåskjell, spekemat. Spiser du med måte og inne overdriver noe så går det som regel bra:) det er bra å lese seg opp og være forberedt og informert, men man må ta det litt med en klype salt, eller blir man gal. Samme som alle rådene for ammende! Som at kullsyre fra brusen går i melka! Har dere noengang tenkt at for at kullsyren skal komme fra magen til melken, må den reise gjennom blodet? Og hva skjer når man får en luftboble i årene? Jo god natt! Så man kan kose deg med det meste, så lenge man ikke overdriver:)

    23. Hei 😊 Fantastisk innlegg! Du er knall god 😊Jeg ønsker å studere ernæring, evt. Ta et årsstudium. Hvor var det du tok studiene? Ha en fin dag ❤️

    24. Anine: Blåskjell er ok så lenge du er forsiktig med hvor de er hentet fra. Spekemat skal en være forsiktig med, men unntaket er salami som er nyåpnet. Det er masse som “går over i melken” fordi det påvirker din tarm. Utrolig, men sant! Men så lenge baby ikke har plager skal en ikke stresse med det altså 😉 Så jeg er både enig og litt uenig med deg 😉 men selvfølgelig går det som regel bra!!

    25. Hei! Er gravid i uke 29 og har så fryktelig lyst på rundstykke med smeltet smør og strandaskinke! Har siklet etter det hele svangerskapet! Har til og med bestilt det av samboer rett etter fødsel 🙈 hvordan er det med strandaskinke kontra denne salamien du snakker om?

    26. Thavak89: Det er salami som er unntaket dessverre. Jeg vil ikke råde gravide til å spise spekeskinke, men det går sikkert bra om du gjør det. Hvis du varmebehandler er det trygt så du kan for eksempel surre det rundt kylling eller torsk og steke i ovnen 😉

    27. Min erfaring er dessverre at selv om man gjør alt rett så kan det gå galt. Jeg fødte i uke 21 og da har babyer ingen sjanse.
      Jeg fulgte alle kostråd, brukte ikke neglelakk, kun økologisk hudpleie osv.
      Moralen i dette er ikke å skremme men å ta bort skyldfølelsen hos de som har mistet. Det er ikke alltid det har så mye og si hva man selv gjør og ingen burde ha dårlig samvittighet om det går galt.

    28. Hei. Vet du hvordan det er med kunstig søtning når man er gravid? (tenker i hovedsak på sukrin, tagatesse, stevia) barn under 3 år skal jo ikke ha det, så hvordan funker d i magen 😛 Tåler ikke sukker, så var veldig usikker når jeg var gravid sist. fikk SA så ble jo enda mer usikker etter d. valgte sist å spise noe men i moderate mengder.

    29. Silje: Søtningen du nevner er faktisk ikke klassifisert som kunstig søtning, det gjelder aspartam, sakkarin osv. Du kan trygt spise sukrin, tagatesse og stevia, men unngå de kunstige søtningsstoffene da de har negativ påvirkning på tarmhelsen og kan dermed påvirke tarmfloraen til barnet negativt. Så trist å høre at du opplevde SA, men det var helt sikkert ikke noe du gjorde <3

    30. Hei 🙂 Fin artikkel. Er det greit å spise vanlig kokt skinke i graviditeten? Så lenge man holder seg godt innenfor holdbarhetsdato.

    31. Helt enig at man ikke skal være hysterisk, og at risikoen for å bli smittet av toxoplasma i Norge er svært liten. Men å si at spanjolene spiser spekemat i løpet av svangerskapet stemmer overhodet ikke. Bor selv i Spania og vil si at de er mer hysteriske enn i Norge. (IKKE spekemat, kaffe, alkohol, oster, viktig med ekstra vasking av grønnsaker/frukt osv)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg