Det er like “lett” for alle

God fredag fine deg <3

Etter en lang sommer kjenner jeg nå at jeg er så klar for å ta fatt på hverdagen igjen. Jeg er i gang med fermentering, bløtlegging og ikke minst trening igjen. Jeg rydder leiligheten og snart er det slutt på byggeplass, gud det skal bli deilig! Akkurat nå har jeg det fantastisk bra, og etter mange tøffe år har jeg bare lyst til å hoppe opp og ned og smile! Ikke fordi at alt er perfekt, for det blir det jo aldri. Men jeg har så utrolig mye å være glad for, og da velger jeg å fokusere på det <3

I går endte jeg med å ha en lang snapstory for å få ut min frustrasjon. Jeg skrev nemlig en snap om å lage seg en fin dag, eller at du kunne bestemme din egen dag, noe i den dur. Det var et par av dere som hang dere opp i dette og mente at grunnet ulike utgangspunkt kunne ikke alle skape sin egen dag.

Jeg ble til slutt ganske provosert. Ikke fordi jeg tar meg nær av det, men fordi jeg er så lei av den holdningen “det er lett for deg”. Når en blogger og eksponerer seg selv på den måten jeg gjør kan det nok lett så ut som alt er så tipp topp. Selv om jeg har delt oppturer og nedturer på denne bloggen, er det langt fra alt jeg deler. I noen innlegg har jeg vært dirkete avkledd, skrevet mine innerste tanker om å lengte etter barn eller å leve med sykdom. Dette har vært riktig for meg i situasjonen, det har vært som terapi å skrive.

Kanskje ble jeg så provosert i går fordi midt i min “perfekte dag” var jeg hos psykolog. Jeg trenger å snakke med noen om noe jeg aldri har skrevet om på bloggen. Det kommer jeg heller aldri til å gjøre, fordi det er ikke bare mitt, og ikke mitt å dele. Jeg forteller deg bare dette for å vise, det er ikke lett for meg, ikke lettere enn for deg. Det er ikke lett for noen, men alle har et valg og alle kan velge hva de vil fokusere på.

Likevel får jeg kommentaren om at det er lett for MEG å være positiv. Ikke minst at hvis en kan skape sin egen dag, da skapte jeg vel ME, ufrivillig barnløshet og depresjonen som fulgte. Ærlig talt. Jeg prøver kun å fremme at du kan gjøre det beste ut av ditt liv. Det er det jeg føler at jeg har gjort. I mitt relativt unge liv har jeg opplevd langvarig sykdom, kreft i familie, ufrivillig barnløshet og bortgang av nær familie. Jeg har prøvd så godt jeg kan å ta vare på det gode i livet gjennom alt. Har jeg klart det hele tiden? Så klart ikke! Men det har jeg vært ærlig om hele veien. Jeg tok valget igjen og igjen om å ta vare på meg selv, være med venner, være forlover, kose meg. Det gjorde meg ikke frisk eller gravid, men det gjorde livet bedre.

Det er også vist at hjernen vår kan påvirkes av våre tanker, og det kan kroppen forøvrig også. Dette har jeg selv, og mange andre fått kjenne på kroppen.

Da jeg delte på snap i går fikk jeg en drøss av kommentarer. Mennesker som har opplevd så mye vondt, men likevel ønsker å være positive, og gjøre det beste ut av livet. Jeg fikk meldinger av kvinner som har mistet barn i magen, i livet, blitt forlatt, fått uhelbredelige og kroniske sykdommer, likevel står de på. De har tatt et valg. Det er ikke lett for dem <3

Jeg er så takknemlig for å være omringet av så mange mennesker som jobber så hardt, som vil, som fortsetter å ta et valg igjen og igjen om å leve sitt beste liv!

Lev ditt beste liv, fokuser på det du vil ha mer av og vis omsorg for menneskene rundt deg <3

28 kommentarer
    1. Så sterke og viktige ord fra ei nydelig jente. Du har helt rett. Alt vi kan gjøre er å velge hvordan vi forholder oss til det livet har å by på. Etter alt du har vært gjennom har du bygget deg opp et sterkt forsvar og en flott overlevelsesmekanisme i din positive holdning. Tross alt som har skjedd deg så har disse erfaringene gitt deg en unik innsikt i livet. Noen vil aldri forstå dette, og det frustrerende å ikke forstå. Vi har alle forskjellig livserfaring og omstendigheter rundt oss. Noen kan man si er heldige som har opplevd svært lite vondt, men du er også på en måte heldig som har kommet deg igjennom ting som har gjort deg så reflektert, empatisk og positiv. Det vil gi deg mange muligheter og gleder livet ut 🙂

    2. Hei!
      Jeg så nettopp ‘ranten’ din og ville bare si at jeg er så utrolig enig! Jeg gjør akkurat det samme, bare fra en litt annen vinkling for tiden; i stedet for å fokusere på det positive, sier jeg rett ut at jeg ikke har det så bra for tiden – men at det går faktisk bra! Altså, i stedet for å holde det inni meg, sier jeg det rett ut hva som ikke er så gøy, og da er det ikke så skummelt lenger. Da blir dagene stort sett gode fordi jeg får alltid tømt meg for det jeg tenker på i stedet for å gruble. Noen dager holder det med en setning, andre dager må jeg gråte litt. Og det er helt greit, for jeg ler, smiler og har det kjempebra hver eneste dag – selv om jeg ikke har det helt greit.
      Kanskje litt vanskelig å skjønne uten kontekst – siden april har jeg hatt to operasjoner, fått en kreftdiagnose + andre ting, fått to cellegiftkurer, mistet håret og reagert kraftig på cellegiften. Jeg hadde nettopp begynt i ny jobb så fikk dårlig samvittighet for det, og er fulltidsstudent, men henger nå etter resten av klassen. Samtidig har jeg og samboeren utrolig lyst til å starte en familie – men jeg må vente minst et år etter cellegiften, og da kan jeg ha blitt infertil på grunn av den. Så er nok å tenke på, men jeg er ikke typen til å grave meg ned for det.
      Kom over bloggen din for en stund siden, og må si at jeg syns du er kjempeflink! Stor klem fra meg!

    3. Du er og blir inspirerende! Digger hvordan du tar oppgjør med de som alltid klager, på en ny og mye bedre måte enn andre jeg har sett tidligere. Du er reflektert og tålmodig, og jeg tror det fungerer mye bedre å slå ned på disse trolla med kunnskap og klokskap! Bra jobba 😍

    4. Du er så utrolig inspirerende😀 Har følgt deg både her og på snap/face en god stund nå. Må bare si at mange flere burde være flinkere å fokusere på det positive. Vi opplever alle motgang og vonde ting gjennom livet, men vi trenger ikke fokusere på bare det. Livet inneholder så mye gleder også😀
      Takk for at du deler så mye av deg selv og inspirerer 🌺💞

    5. Jeg er så utrolig enig med deg! Det er så rart av folk hele tiden ønsker å fokusere på det negative. Jeg kjenner at jeg på dårlige dager selvfølgelig har vanskelig for å dra meg selv opp, men det viktigste er jo at man prøver.
      Jeg så snapstoryen din i går og en ting som virkelig satt seg var det du sa om at du faktisk ikke må tåle at folk er negative og vil trekke deg ned. Det er så riktig! Ingen, uansett hvor kjente de enn måtte være, uansett om halve verden følger de på instagram fortjener å bli slengt negative kommentarer til. Man skal ikke måtte tåle det! Jeg synes det er så bra at du rett og slett står i mot slike holdninger, det er jo ditt liv og du velger selv hva slags mennesker du vil ha i livet ditt, både på sosiale medier og i virkeligheten <3 Stå på Helene, jeg heier på deg!

    6. Anonym: Tusen takk for støtten, det betyr mye for meg! Om noen kommenterer noe helt urimelig som at jeg har stor nese eller noe så driter jeg bare i det, men synes det må være greit å si ifra at dette er slikt jeg ikke ønsker 🙂 <3

    7. Siri: Wow Siri, jeg bøyer meg i støvet for deg! Sett søsteren min gå gjennom mye av det samme og det er virkelig ikke lett! Utrolig sterkt av deg å prøve å holde hode oppe, samtidig som du lar deg selv kjenne på hvor vanskelig det er. Også er det jo så viktig å rose seg selv for det en får til og aldri sammenligne. Du er på din vei <3 ønsker deg alt godt <3 stor klem tilbake <3

    8. Linda: Jeg ville aldri vært foruten mine opplevelser, fordi det har skapt meg til den personen jeg er i dag. Ikke kan en ønske de bort heller, så det hadde jo vært helt bortkastet. Som du skriver høster en av motgang i livet hvis en klarte seg gjennom det <3

    9. Skriver under at du er inspirerende 😊 Jeg har også hatt mine “motbakker” i livet, men når jeg leser hva andre kommenterer at de går/har gått gjennom, spesielt Siri, så ser jeg at det jeg har opplevd av “motbakker” bare er “bagateller”.
      Man kan ikke gå gjennom livet uten motbakker , det er i alle fall sikkert.

    10. Er så enig med deg! Har deg på snapchat og så det du la ut i går.
      Jeg har en uhelbredelig sykdom, som gjør at jeg er avhengig av medisiner og kjenner på sykdommen hver dag, MEN sykdommen er ikke meg, jeg dyrker ikke sykdommen min!
      Jeg driver eget firma og har 2 barn hjemme under 4år, så det er full rulle hele døgnet! Selvføgelig har man dager der man er tyngre i kropp og sinn, men som du sier så kan man faktisk prøve og fokusere på det positive! Alt blir såå mye bedre om man ikke legger seg ned og “gir opp”! Har også lagt merke til at de som klager mest er de som eeeeegentlig har minst plager! Men de dyrker smertene sine, dyrker det negative + at de prøver å spre sin negativitet! Det liker jeg ikke! Slikt irriterer meg!

    11. Jeg er så enig med det du skriver. Jeg mistet søsteren min for tre år siden. Hver dag siden har vært et valg. Et valg om å prøve å leve som best jeg kan, selv om smerten av tapet fortsatt er så stor at jeg kunne blitt liggene i senga resten av livet. Man velger å ha det bra, å finne glede i de små tingene og gjøre det beste ut av en hver situasjon for det er virkelig ikke gøy å ha det fælt!

    12. Så sant, så sant. Det handler ikke om hvordan vi har det men hvordan vi tar det. 🙂
      Alikevel så har det enormt mye å si for hvordan vi har vokst opp, hvordan vi har lært å reagere på det som skjer i hverdagen, hvordan vi er vandt til å bli møtt av våre foreldre osv – som i tidlig start på voksenlivet man ikke helt kan noe for, etterhvert går det kanskje mer opp for enn at man må prøve å endre på ting sakte men sikkert, man kan se at miljø og omgivelser har skapt det man er i dag og man kan endre det. Jeg har også slitt med ufattelig mye sykdom, og man gjør så godt man kan og lever så best man kan når man står oppi det, det er ufattelig godt å være i bedre form og lett å tenke – fy søren så heldig alle som er friske har det (selvom de sikkert har sitt å slite med).
      Vi er utrolig heldige som er hjemme med minstemann på 2 år fortsatt, han er 2,5 snart og vi skal gå hjemme til høsten også. Anbefaler deg å se på mulighetene for å være hjemme så lenge som mulig. Har du lest boken “Hold on to your kids” – anbefales på det sterkeste, men nå sporet jeg av… dette hadde jo ingenting med innlegget ditt å gjøre – annet enn at vi koser oss vanvittig med å være hjemme med minsten 🙂

    13. Nina Bakke: Ja, vi blir selvfølgelig formet av våre foreldre, men jeg har ikke lært kognitiv terapi hjemme vil jeg si. Jeg mener at vi ikke skal la vår fortid definere oss, da blir vi sittende fast lett. Selvfølgelig har vi veldig ulike utgangspunkt, men alle har mulighet til å bryte ut av mønstrene sine. For noen er det en større jobb, men vi kan alle gjøre det!

      Når det gjelder å være hjemme så er jeg selv oppvokst med hjemmeværende mor, og ser helt klart veldig mye fint i det. Samtidig er det ikke alle som har mulighet til å være hjemme så lenge, og det passer heller ikke for alle. Jeg tror også at det er mange fordeler ved å gå i barnehage. Hva vi gjør tar jeg litt etterhvert som jeg finner ut hva som passer oss. Jeg jobber jo hjemmefra, og med en mann som kommer til å jobbe skift blir det mye tid sammen som en familie også. Den fleksibiliteten er uerstattelig for meg!! Skal helt klart lese den boken, fått den anbefalt av mange venninner 🙂

    14. Martine: Kjære Martine, kan ikke se for meg hvor vondt det må ha vært <3
      Jeg er helt sikker på at søsteren din hadde ønsket at du tok vare på de gode tingene i livet, på en måte blir det å hylle henne og livet hun levde. Stor klem og heia deg!! <3

    15. Maria: Wow, du er jo super flink!! Skikkelig stå på og gründer, det liker jeg 😀
      Og enig med deg om de som klager mye! Husker en gang jeg så på det nye jenta at en av dem hadde gått gjennom noe traumatisk. Det viste jeg at hun hadde opplevd….jernmangel! Måtte nesten le jeg! Der stod hun og gråt over hvor hardt det hadde vært. Får meg sikkert til å virke fæl, men hallo??
      Nei, ofte vi som faktisk har endel på ryggen må tåle å høre andre klage over tull 😉

    16. Anette: Alle har sin historie, og det vil alltid være noen som har hatt det verre. Det viktigste er hva du gjør ut av det og hvorvidt du klarer å bruke det til din fordel 🙂

    17. Du har så rett. Man kan selv velge hvordan dagen skal bli. Jeg får høre det ofte jeg også “det er så enkelt for deg, du er gift, har stabil og god jobb” lite vet de om at jeg har vært igjennom veldig tøffe tak. Mistet barn, kreft og sykdom i nær familie. Vi velger å ta tak i livet, stå opp og ta tilbake hverdagen. Er ingen som har det lekende lett. Er så enkelt å se hvor tøft en selv har det og synes at alle andre har det så bra. Men vi alle har et valg. Ligge å rulle i dritten eller prøve å reise seg med rett rygg (dog litt etter litt).

    18. Anonym: Også er det lett å glemme at vi ser andres fasade i sosiale medier. Vi sammenligner våre verste dager med et glansbilde av alle andres liv. Det hjelper meg å minne meg selv på det, husk at du en ikke vet hvordan andre egentlig har det! Takk for fin kommentar <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg