Gravidoppdatering uke 17 (16+4)

Da er straks uke 17 over og det er på tide med en ny oppdatering <3

Hvor langt er jeg på vei: Jeg er i 17 svangerskapsuke, men 16+6 i dag. Det vil si at jeg er 17 fullgåtte uker, og i uke 18 i morgen!

Kjønn: It’s a girl!! <3 Gleder meg masse til å få hilse på den lille jenta vår <3 Fikk du ikke med deg hvordan jeg delte kjønnet kan du se her!

Vektoppgang: 3,5 kg opp! Husk at vekten svinger, noen ganger veier jeg mindre og mer, og veier meg ikke hver dag.

Babyen er så stor som: En løk – vanskelig å se for seg en løkbaby, haha. Magen vokser så sykt fort!!

Neste ultralyd: Uke 20, så fortsatt en liten stund til. Jeg gleder meg til vi får se lille igjen <3

Navn: Etter ultralyden var jeg ganske usikker, og det er vi enda. Likevel kaller jeg lille stort sett for lille L, altså navnet på L, når jeg tenker på henne. Men tror som sagt vi må se henne før vi bestemmer oss.

Symptomer: Ikke så mye nytt fra forrige uke, litt ligamentsmerter i livmor. Det kommer av at livmoren vokser og at senene som holder denne på plass strekkes. Kvalmen er nesten som forduftet og kommer kun hvis jeg går alt for langt mellom måltidene.

En annen ting jeg merker er at jeg kan bli helt på gråten av veldig små ting, litt frustrerende. Topp å være i kontakt med følelsene sine, og jeg er så stor fan av å få ut tårene, det hjelper! Samtidig er det litt slitsomt at alt kan vippe meg av pinnen, og særlig sånn hvis noen kritiserer meg litt eller lignende (mest Jonna). Blir liksom lei meg av ingenting, håpløst!

Cravings: Fiskekaker! Haha, er blitt godt kjent med eieren av den lokale fiskebutikken. Han sier det er en glede å kunne selge meg fiskekaker flere ganger i uken, men jeg blir nesten flau når jeg kommer tilbake på tredje dager for å kjøpe mer. Ellers har jeg mest lyst på salt mat, søtt frister ikke.

Aversjoner: Klarer ikke noen form for søtning, blir litt kvalm av tanken. Egg med salami derimot, nam nam. Klarer ikke barista iskaffe som jeg drakk litt av da jeg var kvalm. Hadde lyst på den, men så smakte den ikke riktig da heller. Nå frister den ikke i det hele tatt. Like greit da den jeg lager selv er så mye sunnere! Ellers begynner jeg sakte men sikkert å føle meg som meg selv igjen og nyter Helenemat!

Trening: Det går litt opp og ned, men jeg er i hvert fall i langt mer bevegelse enn før. Denne uken ble det en økt med cardio/styrke på elixia, en yogatime og en lang tur i marka. Ellers har jeg gått ca 10000 skritt de fleste dager. Yoga er så deilig, men med magen merker jeg at det ikke er helt optimalt med vanlige timer. Jeg gleder meg til å begynne på gravidyoga hos flinkeste belly and baby, de er de søteste og jeg elsker timene deres! Eget innlegg om dette kommer snart <3

Humør: Takknemlighet står høyt <3 Vi har alle stadig utfordringer, men i bunnen ligger hele tiden dette. At jeg skal få oppleve å bli mamma. At jeg skal få gå gravid, ha den “rollen”. Bli en del av “mammaklubben”. Det var en tid den tanken var veldig fjern. Nå er det her plutselig og jeg minner meg selv hver eneste dag på at nå er det, nå må jeg nyte det <3

Innkjøp: Etter at vi var på ultralyd dro vi rett på shopping, plutselig lyste liksom alt rosa mot meg og jeg kunne ikke skjønne at jeg synes alt til gutter var søtere, hehe. Jeg kan vise dere litt mer etterhvert, et større innkjøp helt fra USA er også gjort, gleder meg til å vise dere den!

Kan fortsatt ikke tro at om bare 5 måneder skal det ligge et lite nurk i denne rosa dressen som var en gave fra min venninne. En liten jente som er bare vår! Halvparten meg og halvparten den fineste mannen jeg kjenner <3

Spør gjerne i kommentarfeltet om det er andre ting du vil at jeg skal ta med i oppdateringen, da blir jeg kjempe glad!

God mandagsklem fra Helene <3

33 kommentarer
    1. Så spennende å følge gravid-reisen din! 🙂
      Kunne du ha skrevet et innlegg om ditt syn på barnevaksinasjonsprogrammet? Det hadde vært interessant å høre hva du tenker angående å følge dette 🙂

    2. Tina: Takk <3 det er jeg veldig usikker på, det er jo et tema som skaper stor debatt og jeg har venner på begge sider. Jeg må kjenne litt på det faktisk. Samtidig synes jeg det er en viktig sak og en skal jo ikke være redd for å si sin mening...

    3. Hei. Først, gratulerer så mye med baby i magen💞. Har selv vært prøver i 3 år og er endelig 15 uker på vei👍🏻. Er det gravidbukser du bruker på bildet? De ser så fine ut på deg. Vil du isåfall si merket? Jeg var på HM i helga og prøvde. Var ikke helt fornøyd med plassering av knappen på jeans modellene, den kom fryktelig lavt ned syns jeg. Kanskje bare uvant. Ellers var de Ok. Lykke til videre, unner dere alt godt💞

    4. Det er såå koselig at du er gravid <3 så gøy med en liten jente! Jeg ble mamma for 8 uker siden og det er virkelig det mest fantastiske <3 du har masse å glede deg til !

    5. Jeg beundrer humøret og ydmykheten din!! 😍 Er så glad på deres vegne – endelig!! Det å følge deg gir meg et håp om at en dag får jeg oppleve det samme ❤️ Takk!

    6. Gratulerer så mye med en liten på vei❤️👶🏼For en herlig følelse det er. Men jeg lurer på hvordan du regner ut ukene. Du sier du er 16+6 i dag da kan du ikke være i uke 18 i morgen? Da er du vel i uke 17 i morgen? Mulig jeg har misforstått ukene er selv gravid og var 17+6 i går å er da 18 uker i dag.

    7. Altså, er det innafor at jeg gleder meg så mye på dine vegne at jeg nesten griner? Liker godt å lese den generelle holdningen og takknemligheten, du vet jeg tenker likt, og jeg er bare så ufattelig glad for at dette går deres vei 😀 Wiiii!

    8. Jeg har lyst til å kjøpe proteinpulver når du skriver hvor viktig det er for tarm, og for å dempe betennelser osv. Hva bør jeg velge å kjøpe?
      Synergy fra Third wave nutrition som du skrev om nylig i bloggen?
      Eller Ancient nutrition “Bone broth protein” som du skrev om 16. februar, som skal være laget basert på amminosyresammensetningen i kraft?
      Eller kan jeg like godt kjøpe et tilfeldig kollagenprodukt som en tilfeldig markedsfører ønsker å selge meg (Norvital i dette tilfellet)?

    9. Hei!♡♡ Synes det er veldig fint å lese innleggende dine, både generelt om mat, men også gravidoppdateringene. Men jeg har et spørsmål ang salami. Blir ikke gravide rådet til å holde seg unna salami under svangerskapet av helsedirektoratet?
      Mvh Hege 🙂

    10. Heii:) bare et supertkort spørsmål – hva er navnet på malingen du har brukt på veggen der? Er det soft mint? 🙂

    11. Jeg kommenterte for ei ukes tid siden, at jeg også skulle til Lundring:) Vi dro dit, og det var så gøy!! Lille var helt perfekt sa han<3 Han sa også at det var 90% sjanse for at det var jente. Sa han dette til dere også? Jeg har så lyst til å kjøpe inn masse rosa, men de 10% stopper megxD Har kjøpt bittelitt da.. Samme dagen som han sa det:) Skal ha UL igjen i slutten av september. Får vel bekrefta det da, men jeg ikke så veldig tålmodig av meg. Vi var hos Lundring da jeg var i uke 14. Hvem uke var du der igjen?:)

    12. Oi, så langt du har kommet! Nå føler jeg plutselig tiden har gått litt fort. Venter selv vårt første barn om 3 måneder. Ei lita jente her også. Utrolig skummel, spennende og fantastisk tid 🙂 Ønsker deg lykke til videre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg