Derfor valgte vi å ta prøverør privat

Et spørsmål jeg har fått mange ganger er hvorfor vi valgte å ta prøverør privat. Dette er jo et litt vanskelig tema å snakke om, nettopp fordi mange ikke føler at de har mulighet til å ta et slikt valg. Det var slik det føltes for meg også, men etterhvert ble det klart for oss at dette var noe vi ønsket å prioritere.

Jeg har tidligere skrevet om min opplevelse på Riksen her hvis du vil lese. Kort fortalt kom vi til en lege som hadde null peiling på min situasjon, han var rett og slett totalt uforberedt. Det er for så vidt greit nok, men det jeg ikke synes er greit er det å møte et ungt par i en så vanskelig situasjon og være helt blottet for empati og forståelse. Det koster faktisk ikke hverken mer tid eller penger å møte pasienter med respekt. Vi måtte til og med betale dobbel egenandel for den tullete timen, en hver, enda han ikke trengte å snakke med Jonna som han sa…

Dette er vel essensen i dette innlegget, og grunnen til at vi gikk for et annet tilbud enn det offentlige. Ikke bare har de private klinikkene mulighet til å skreddersy behandlingen til deg og din kropp, de har det nyeste og beste teknologiske utstyret på markedet. Dette er det mange som mener at ikke stemmer, men det er rett og slett slik det er.

Jeg som har vært så mye syk orket ikke å bli satt på et standard opplegg med de medisinene som staten oppfordres til å bruke. Jeg ville ikke gjennom en lang og unødvendig hormonell belastning. Jeg ville heller ikke ha belastningen med å ikke vite når jeg kunne få tilbudt behandling, eller når jeg kunne bli innkalt til timer. På riksen fikk jeg beskjed om at jeg kunne tidligst begynne behandling i august, og kunne også bli senere. Dette var en stor grunn til at jeg ville fortsette hos dr Holst som allerede hadde fulgt meg i et år. Han var helt sikker på hvilket opplegg han ville kjøre på meg, samtidig som han ville følge meg nøye opp og hele tiden tilpasse medisiner og tidspunkter ut i fra hvordan min kropp responderte. Denne personlige oppfølgingen var gull for meg.

Jeg skriver ikke dette for å rakke ned på det offentlige tilbudet, eller de som jobber der. Tenk så heldige vi er som i det hele tatt har et slikt tilbud. Samtidig synes jeg det er trist å høre at jeg er langt fra alene om å oppleve det jeg gjorde. En arrogant lege er ingen god lege. Jeg er også glad det finnes private tilbud, og jeg synes faktisk det skulle vært slik at vi som valgte privat kunne få refusjon for deler av kostnaden. Husk at for hvert par som velger privat åpnes en plass i det offentlige. Min plass i august/september kan nå et annet par få, kanskje kan de oppnå sin drøm litt før!

Jeg er utrolig fornøyd med fertilitetssenteret og kunne ikke anbefalt dem nok. De tok imot meg med smil hver eneste gang, og jeg er så takknemlig for all forståelsen og oppfølgingen jeg fikk. Ikke minst den medisinske kompetansen som ble vist gjennom hele behandlingen <3

33 kommentarer
    1. Vi gikk offentlig på Haukeland. Har heldigvis kun gode erfaringer med dem, de var alltid blide og imøtekommende og var utrolig dyktige. Det ble stilt ekstra strenge krav til meg og vekt/bmi enn andre (uten pcos). Men det viste seg jo at det var riktig steg og vente litt og gå ekstra ned i vekt, for da ble jeg jo gravid 💕Har dessverre hørt lignende fra andre om Riksen…. og det er jo overhodet ikke bra 😱😱Utrolig uproft 😢

    2. Haukeland er ganske stort og de har relativt lang ventetid 😀 Er i Bergen, på KK. Men uansett, selv om de har mye press har vi alltid blitt møtt på en hyggelig måte når vi har vært der. Gikk tilbake og leste på innlegget ditt om møtet med Riksen…. hjelpes 😱 Er som du sier, tenk om du ikke hadde sagt ifra da? 😱 Rart det skal være SÅ stor forskjell. Vi opplevde at dem på Haukeland hadde virkelig lest mine papirer på henvisningen, visste min forhistorie og de sjekket også automatisk eggstokkene mine der. For å se hva dem hadde å deale med🙊 Masse cyster og de sa med en gang at som de hadde trodd på forhånd, var langt regime TOTALT uaktuelt på en pasient som meg…. Skjønner godt at dere endte privat, men er jo merkelig hvor mye bedre man blir møtt der….. burde være en selvfølge å bli møtt med respekt ja, enten det er privat eller offentlig. Liten eller stor avd. Burde være same shit! 😢

    3. Vi holdt til på Riksen/Ullevål og kan ikke si at vi hadde noen negative opplevelser der (annet enn at jeg måtte komme over min fordom mot mannlige leger, haha).
      Ja, ventetiden var grusom lang, men alt i alt er vi fornøyd, og nå kommer mirakelet i desember <3

    4. Leger som ikke klarer å ha respekt og empati for pasientene sine burde skaffe seg en annen jobb.Jeg blir så irritert.

    5. Vi var på Haukeland og det var overhodet ingen god opplevelse:( 3 forsøk og samme regime hver gang!Sure leger og ikke imøtekommende i det hele tatt.. Er noen år siden nå, så håper staben er byttet ut der nå! Når vi kom på privatklinikk bare ristet de på hodet av hvordan de hadde gjort det på Haukeland.. Men på privaten fikk vi våre prøverørsbarn tilslutt ihvertfall og god oppfølging. En gutt og ei jente mirakler ble til.💕

    6. Anonym: Dessverre flere som opplever det slik ja, og mange blir møtt med sure blikk hvis de spør hva som kunne gått galt, eller om det er lurt å gjøre noe annerledes. Veldig synd for er jo våre kropper! Så godt å høre at det løste seg for dere hele to ganger <3

    7. Kan du fortelle litt om hvorfor du er ufrivillig barnløs? (Eller er det ikke delt). Har scrollet meg tilbake til september i fjor Hehe.
      Jeg er ikke selv ufrivillig barnløs!(eller det vet jeg ikke enda), men jeg er nyutdannet lege og ønsker å jobbe med fertilitet, så jeg brenner jo for dette temaet uansett.
      Fint med en link eller noe 🙂
      Og gratulerer med bebi

    8. Hei Helene! Gratulerer så mye med baby på vei:) Kunne du skrevet et innlegg om hele prosessen, fra konsultasjon, til hormonbehandling, hvor dere tok blodprøver, hvordan egguthenting, egginnsett foregikk, og til testing? Alle tips du har for en best mulig opplevelse, og som kan hjelpe andre å forberede seg?

    9. Gratulerer! Vi ble også gravide med hjelp fra Fertilitetsenteret, Dr Anne Marte. Fantastiske folk. Fikk min etterlengtede gutt i juni.

    10. Jeg er utrolig glad for at dere fant noen som kunne hjelpe dere og vise dere forståelse og empati. Og ikke minst, at dere nå endelig får oppleve å bli gravide og få ønske deres oppfylt ! <3

    11. Skjønner så godt hva du mener. Har selv vært gjennom 4 forsøk på Fertilitetsenteret. Selvom vi ikke lykkes der, følte vi oss godt behandlet😊 Har ikke like god erfaring fra det offentlige, men nå som jeg endelig er gravid får jeg heller holde ut med litt spydige leger🙄

    12. Skal snart igjennom mitt første forsøk igjennom det offentlige, men jeg lurer på hva det koster å ta dette privat ? Hvis prisen er overkommelig vil man jo selvfølgelig betale for å dette gjort litt tidligere enn ventetiden som kan være opp til et år igjennom det offentlige !

    13. Tonje: Vet ikke om jeg kommer til å kunne lage det så detaljert, var tross alt i behandling et helt år, men kan prøve å få laget et innlegg om opplegget vi gikk gjennom 😉

    14. Rose: Ja, det kan jeg! Jeg har/hadde PCO/PCOS (legene mente bare PCO, men jeg er mer usikker). Derfor fikk jeg veldig uregelmessig mens også ble jeg heller ikke gravid ved å stimulere frem eggløsning.
      Så fantastisk at du ønsker å jobbe med fertilitet! heia deg!

    15. Vi tilhører Porsgrunn (veldig fornøyd og ble gravid i februar, men mistet!) og har brukt dr Holst som gynekolog ved kontroller. Veldig fornøyd med han selvom jeg med skyhøy AMH og PCOS løper ned døren 5-6 ganger hvert forsøk. Håper jeg snart er like heldig som deg her jeg sitter på sprøytedag 12 med blå mage, hovne eggstokker og trege egg.

    16. Har du mulighet til å tipse om hva som er viktig ved innsett og første periode som gravid? Tenker da på næringsstoffer og slikt som er viktig å ha gode verdier av:)

    17. Det er flott at vi i Norge har den støtten vi har gjennom det offentlige, men det er samtidig så fint å se at du har valgt det som har føltes riktig for deg. Og ikke minst at du har vært fornøyd med oppfølgingen du har fått – ingenting er bedre enn det!

    18. Anne: Skulle gjerne ønske at jeg hadde bedre opplevelse fra det offentlige, men etter en prøvesmak følte jeg ikke at jeg kunne stole på dem og da ble det ikke riktig for meg å gå videre der 😉 viktigste er at jeg ble ivaretatt og ikke minst ble gravid!

    19. Forstår deg veldig godt at du valgte å gå privat. Hadde gjort det samme selv om jeg hadde blitt møtt på den måten du ble.
      Jeg har erfaring både fra det private og offentlige, og synes egentlig begge forsøk var veldig like. Har ikke noe negativt å si om sykehuset i Haugesund, ble godt tatt i mot av både leger og sykepleiere. Det samme med den private klinikken, men det var i det offentlige vi til slutt lykkes. Nå ventes ett lite IVF mirakel i februar 🙂
      Synes det er herlig å følge bloggen din (samt snap og insta!), og utrolig godt å se at du har blitt så mye bedre de siste ukene og fått energien tilbake 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg