Unng disse 4 fellene som delegger tarmen din

  • 24.08.2017 kl. 07:33

Jeg er langt over gjennomsnittet opptatt av tarm, men det mener jeg er med god grunn. Tarmen pvirker nemlig kroppen din p s mange mter, og vi lrer stadig mer om dette livsviktige organet. Vi tenker umiddelbart at tarmen str for  ta opp nring fra maten vi spiser, men immunforsvar, hormoner, tankene dine, huden din - alt pvirkes av tarmen din!!

Her er 4 faktorer som pvirker tarmen negativt:

Antibiotika

Som barn tok jeg antibiotika mange ganger, en gang i et helt r. Vi bodde i USA og der ble det i hvert fall fr skrevet ut over en lav sko. rebetennelser ble fr i tiden straks behandlet med antibiotika, i hvert fall i de forente stater.

Antibiotika "blaster" som jeg pleier si, hele tarmfloraen din. Den tar knekken p alle bakteriene, ogs de gode. Derfor br antibiotika kun brukes nr det er absolutt ndvendig, det er ogs best med tanke p de store utfordringene vi har med antibiotikaresistens. M du ta antibiotika anbefaler jeg ta probiotika helst fr, under og etter kuren.

Nringsfattig og inflammasjonsskapende kosthold

Det er srlig tre ting jeg er opptatt av nr det gjelder mat. Den skal vre smaksrik, nringsrik og mettende, gjerne ogs fargerik (farge og nring hrer ofte sammen). Jeg elsker effekten riktig mat har p min kropp, den har jeg nemlig kjent igjen og igjen. Det er jo helt naturlig falle av innimellom, det skjer, men kom deg tilbake p hesten igjen.

 Matvarer jeg elsker er egg, grnnsaker, frukt, br, ntter, stpotet, potet, kjtt (ikke for mye) og fisk. Hvis du tler korn kan det absolutt inkluderes i kostholdet ditt, men det br ikke spille hovedrollen.

Kraft er virkelig en gullgruve for tarmen din, da den innefolder aminosyrer som rett og slett kan hele en lekk tarm. Hvis du vil lre koke kraft kan du laste ned min gratis guide her eller ved klikke p bilde under.

Mangel p gode bakterier

Vi har blitt en veldig ren nasjon. Jeg har ikke telling p hvor mange ganger jeg har tittet opp fra macen og sett en mor iherdig gnikke antibak over halve barnet sitt, bord, stoler og leker. Selvflgelig gjr hun dette i beste mening, men det hun ikke vet er at hun mest sannsynlig vasker bort mest av de gode bakteriene. Det er en grunn til at vi skal vre ute, spise p ting (srlig barn), leve med dyr og ikke vaske oss med spe fra topp til t hver dag. Det er ikke bra for oss. Det leder til en kjip tarm, som igjen gir et nedsatt immunforsvar.

Ikke minst skal vi spise gode bakterier, gjerne hver dag. Det er en grunn til at fermentering har blitt superpoppis blant helsebevisste i hele verden. Vi trenger bakterier, enten vi vil eller ei!

Stress

Ahh, stress...er du ogs lei av hre om det. Det var jeg! Men det var fr jeg skjnte hvordan jeg kunne motvirke det. Fr det tenkte jeg at stress var det ha mye gjre eller fle seg travel, og det er jo umulig lse? N vet jeg at stress ikke har noe med hvor travel du er, for du kan jo vre drit stressa selv nr du er sykemeldt eller p ferie? Stress er noe som skjer i hodet ditt, og det er absolutt noe du kan gjre noe med.

Nr kroppen din m hndtere stress er det lite plass til hele kroppen, for eksempel etter en hard treningskt. Dette er en av grunnen til at jeg ikke anbefaler for mye trening nr jeg har kunder som fler seg utslitt, har mistet mensen eller opplever mye stress.

Avspenning er mitt beste tips mot stress, gjerne i kombinasjon med jobbe med hvordan du mter utfordringer, er avspenning. Det nullstiller meg og gir meg mye mer energi i hverdagen. Ikke minst stopper det meg fra f krsj!

Jeg bruker youtubefilmer til avspenning, gratis og alltid tilgjengelig <3 

24 Kommentarer

Jannicke

24.08.2017 kl. 08:47
Takk for delingen, du er helt r!!! Dagens lille hydepunkt er lese bloggen din :)

Kan du skive et innlegg om betakaroten? Mange kjente bloggere fronter dette, selv blir jeg mer skeptisk ved "overdreven" markedsfring av et produkt. Hvilken type kan du anbefale i sfall? (Mtp bli litt brun) Har sett p bde Sunnkost og Iherb, der er det dog stor prisforskjell p produktene.

Ha en nydelig fin dag videre Helene!

Helene Ragnhild

24.08.2017 kl. 16:46
Jannicke: Betakaroten er ikke noe du trenger ta, spis heller gulrtter! :D stor klem <3

Mira

24.08.2017 kl. 09:37
Hei!

Nok et utfyllende og fargerikt innlegg fra deg. Du skriver s bra! Jeg er glad for at du har s stor variasjon i temaene du tar opp. Jeg er veldig interessert i helse og kosthold, og n som jeg er gravid i uke 28 er det ekstra spennende flge deg :-)

Stor klem

Helene Ragnhild

24.08.2017 kl. 16:45
Mira: S bra du synes det! :D

Mari

24.08.2017 kl. 11:50
Hei vakre Helene! jeg m bare sprre deg om et sprsml angende granola, tenkte lage det i dag. Jeg som mange andre tler ntter og korn drlig uten at det blir bltlagt, men er det behov for det p samme mte nr det stekes i ovnen?

Klem fra Mari

Helene Ragnhild

24.08.2017 kl. 16:45
Mari: Ja, steking gjr ingen forskjell p fytinsyre og lektiner dessverre ;)
S fint innlegg du har skrevet :-)

nsker deg en strlende torsdag!

Helene Ragnhild

24.08.2017 kl. 16:46
Tiril Srensen: Tusen takk i lige mte <3

Martine

24.08.2017 kl. 16:55
Hei!

Hva sker du p p YouTube for finne gode avspenningsvideoer? :)

Helene Ragnhild

24.08.2017 kl. 20:35
Martine: Guided meditation.....eks guided meditation sleep :)
Hrer ofte p guided meditation pregnant n, men Jonna synes det er freaky sovne til, hahaha

A

24.08.2017 kl. 21:12
Har du tidligere skrevet noe om diverse matvarer som kan fre til Acne? Evt om det er mulig forebygge ved spise spesiell mat? Er over 30 r og utrolig lei av en hud som aldri blir bra. Tar imot alt av tips :)

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 07:58
A: Jeg har skrevet om hud fr ja, kan sikkert gjre det igjen!

julie

25.08.2017 kl. 04:27
Hei!

Kan du anbefale noe youtube avspenning filmer? :)

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 07:57
julie: se hva jeg svarte Martine ;)

Nina Bakke

25.08.2017 kl. 06:57
Takk for at du deler :)

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 07:57
Nina Bakke: <3

Anette

25.08.2017 kl. 13:15
Flott innlegg 😊

Takk for tips om avspenning, er noe jeg m bli bedre p.

Angende det at vi er blitt en "ren nasjon", hva tenker du om dusje kroppen hver dag? Spr av nysgjerrighet 😊

Jeg dusjer hver dag, men ikke alltid jeg bruker spe . 3-ringen bades i snitt to ganger i uka. Da har vi kokosolje i vannet og det gjr huden silkemyk 😍

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 17:01
Anette: Bruker selv aldri hudspe nei :)

Elisa

25.08.2017 kl. 21:55
Hei! Takk for et fint innlegg :-)

Mine mageproblemer (og pollenallergi...) startet etter en antibiotikakur p ungdomsskolen. Jeg hadde rebetennelse og fikk ikke bare n kur, men tre, og den siste var "for sikkerhets skyld". Dette er 25 r siden og det var aldri noe snakk om probiotika p den tiden. Etter dette har jeg prvd holde meg langt unna antibiotika. N har jeg ftt pvist kronisk borrelia, og har derfor akseptert starte en lengre kur (3 uker). Jeg spiser litt fermentert mat og tar probiotika som jeg har kjpt p apoteket. Men jeg er litt skeptisk. Virker det? Jeg har hrt at det er stor sjanse for at bakteriene er dde. Jeg vurderer supplere med noe fra helsekosten (eller bestille noe p nett), men er usikker p om det er bra eller uheldig blande ulike probiotika og hva jeg i s fall skal kjpe. Dette med bakterieflora er nok individuelt, men har du noen tips eller anbefalinger?

Gratulerer s mye med den lille i magen :-) Jeg vil legge til at jeg finner mye inspirasjon og glede i bloggen din, s tusen takk!

Helene Ragnhild

27.08.2017 kl. 14:25
Elisa: S hyggelig at du liker bloggen :D jeg gir ikke individuelle tips via bloggen, kun i kurs ;)

Ingrid

26.08.2017 kl. 15:54
Hei Helene,

Lurer p hvorfor vi ikke skal spise for mye kjtt?

Hilsen Ingrid :)

Helene Ragnhild

27.08.2017 kl. 14:24
Ingrid: Generelt mener jeg vi spiser for mye kjtt, og jeg vil heller spise mindre og av god kvalitet :)

Oda Marie

26.08.2017 kl. 20:58
S bra skrevet Helene! 👏🏼❤️

Helene Ragnhild

27.08.2017 kl. 14:27
Oda Marie: Tusen takk <3

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits