Unngå disse 4 fellene som ødelegger tarmen din

Jeg er langt over gjennomsnittet opptatt av tarm, men det mener jeg er med god grunn. Tarmen påvirker nemlig kroppen din på så mange måter, og vi lærer stadig mer om dette livsviktige organet. Vi tenker umiddelbart at tarmen står for å ta opp næring fra maten vi spiser, men immunforsvar, hormoner, tankene dine, huden din – alt påvirkes av tarmen din!!

Her er 4 faktorer som påvirker tarmen negativt:

Antibiotika

Som barn tok jeg antibiotika mange ganger, en gang i et helt år. Vi bodde i USA og der ble det i hvert fall før skrevet ut over en lav sko. Ørebetennelser ble før i tiden straks behandlet med antibiotika, i hvert fall i de forente stater.

Antibiotika “blaster” som jeg pleier å si, hele tarmfloraen din. Den tar knekken på alle bakteriene, også de gode. Derfor bør antibiotika kun brukes når det er absolutt nødvendig, det er også best med tanke på de store utfordringene vi har med antibiotikaresistens. Må du ta antibiotika anbefaler jeg å ta probiotika helst frø, under og etter kuren.

Næringsfattig og inflammasjonsskapende kosthold

Det er særlig tre ting jeg er opptatt av når det gjelder mat. Den skal være smaksrik, næringsrik og mettende, gjerne også fargerik (farge og næring hører ofte sammen). Jeg elsker effekten riktig mat har på min kropp, den har jeg nemlig kjent igjen og igjen. Det er jo helt naturlig å falle av innimellom, det skjer, men kom deg tilbake på hesten igjen.

 Matvarer jeg elsker er egg, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, søtpotet, potet, kjøtt (ikke for mye) og fisk. Hvis du tåler korn kan det absolutt inkluderes i kostholdet ditt, men det bør ikke spille hovedrollen.

Kraft er virkelig en gullgruve for tarmen din, da den innefolder aminosyrer som rett og slett kan hele en lekk tarm. Hvis du vil lære å koke kraft kan du laste ned min gratis guide her eller ved å klikke på bilde under.

Mangel på gode bakterier

Vi har blitt en veldig ren nasjon. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har tittet opp fra macen og sett en mor iherdig gnikke antibak over halve barnet sitt, bord, stoler og leker. Selvfølgelig gjør hun dette i beste mening, men det hun ikke vet er at hun mest sannsynlig vasker bort mest av de gode bakteriene. Det er en grunn til at vi skal være ute, spise på ting (særlig barn), leve med dyr og ikke vaske oss med såpe fra topp til tå hver dag. Det er ikke bra for oss. Det leder til en kjip tarm, som igjen gir et nedsatt immunforsvar.

Ikke minst skal vi spise gode bakterier, gjerne hver dag. Det er en grunn til at fermentering har blitt superpoppis blant helsebevisste i hele verden. Vi trenger bakterier, enten vi vil eller ei!

Stress

Ahh, stress…er du også lei av å høre om det. Det var jeg! Men det var før jeg skjønte hvordan jeg kunne motvirke det. Før det tenkte jeg at stress var det å ha mye å gjøre eller å føle seg travel, og det er jo umulig å løse? Nå vet jeg at stress ikke har noe med hvor travel du er, for du kan jo være drit stressa selv når du er sykemeldt eller på ferie? Stress er noe som skjer i hodet ditt, og det er absolutt noe du kan gjøre noe med.

Når kroppen din må håndtere stress er det lite plass til å hele kroppen, for eksempel etter en hard treningsøkt. Dette er en av grunnen til at jeg ikke anbefaler for mye trening når jeg har kunder som føler seg utslitt, har mistet mensen eller opplever mye stress.

Avspenning er mitt beste tips mot stress, gjerne i kombinasjon med å jobbe med hvordan du møter utfordringer, er avspenning. Det nullstiller meg og gir meg mye mer energi i hverdagen. Ikke minst stopper det meg fra å få kræsj!

Jeg bruker youtubefilmer til avspenning, gratis og alltid tilgjengelig <3 

27 kommentarer
    1. Takk for delingen, du er helt rå!!! Dagens lille høydepunkt er å lese bloggen din 🙂
      Kan du skive et innlegg om betakaroten? Mange kjente bloggere fronter dette, selv blir jeg mer skeptisk ved “overdreven” markedsføring av et produkt. Hvilken type kan du anbefale i såfall? (Mtp å bli litt brun) Har sett på både Sunnkost og Iherb, der er det dog stor prisforskjell på produktene.
      Ha en nydelig fin dag videre Helene!

    2. Hei!
      Nok et utfyllende og fargerikt innlegg fra deg. Du skriver så bra! Jeg er glad for at du har så stor variasjon i temaene du tar opp. Jeg er veldig interessert i helse og kosthold, og nå som jeg er gravid i uke 28 er det ekstra spennende å følge deg 🙂
      Stor klem

    3. Hei vakre Helene! jeg må bare spørre deg om et spørsmål angående granola, tenkte å lage det i dag. Jeg som mange andre tåler nøtter og korn dårlig uten at det blir bløtlagt, men er det behov for det på samme måte når det stekes i ovnen?
      Klem fra Mari

    4. Har du tidligere skrevet noe om diverse matvarer som kan føre til Acne? Evt om det er mulig å forebygge ved å spise spesiell mat? Er over 30 år og utrolig lei av en hud som aldri blir bra. Tar imot alt av tips 🙂

    5. Flott innlegg 😊
      Takk for tips om avspenning, er noe jeg må bli bedre på.
      Angående det at vi er blitt en “ren nasjon”, hva tenker du om å dusje kroppen hver dag? Spør av nysgjerrighet 😊
      Jeg dusjer hver dag, men ikke alltid jeg bruker såpe . 3-åringen bades i snitt to ganger i uka. Da har vi kokosolje i vannet og det gjør huden silkemyk 😍

    6. Hei! Takk for et fint innlegg 🙂
      Mine mageproblemer (og pollenallergi…) startet etter en antibiotikakur på ungdomsskolen. Jeg hadde ørebetennelse og fikk ikke bare én kur, men tre, og den siste var “for sikkerhets skyld”. Dette er 25 år siden og det var aldri noe snakk om probiotika på den tiden. Etter dette har jeg prøvd å holde meg langt unna antibiotika. Nå har jeg fått påvist kronisk borrelia, og har derfor akseptert å starte en lengre kur (3 uker). Jeg spiser litt fermentert mat og tar probiotika som jeg har kjøpt på apoteket. Men jeg er litt skeptisk. Virker det? Jeg har hørt at det er stor sjanse for at bakteriene er døde. Jeg vurderer å supplere med noe fra helsekosten (eller bestille noe på nett), men er usikker på om det er bra eller uheldig å blande ulike probiotika og hva jeg i så fall skal kjøpe. Dette med bakterieflora er nok individuelt, men har du noen tips eller anbefalinger?
      Gratulerer så mye med den lille i magen 🙂 Jeg vil legge til at jeg finner mye inspirasjon og glede i bloggen din, så tusen takk!

    7. Du er bare skjønn – tusen takk og god helg. Masse bra tips. Du skriver så bra – lett å fatte. Klem

    8. Hei. Må bare si meg så hjertens enig med alle kommentarene som allerede er skrevet. Jeg har prøvd meg på å lage kokosyoughurt, men den stivner ikke – blir som en drikkeyoghurt. God og syrlig på smak, men kunne tenkt meg en fastere konsistens. Er det for dårlig probiotika tror du ? Hvilken probiotika bruker du ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg