hits

12 tips til ren og gldende hud

  • 25.08.2017 kl. 08:03

Jeg har hatt mine perioder med uren hud, s jeg vet hvor mye det kan g utover selvtilliten. I hvert fall var det slik for meg da det var p sitt verste. Jeg sier ikke at kosthold kan lse alle hudproblemer, men det er ingen tvil om at hva du putter i huden pvirker hva du ser i speilet. Jeg tror p det nre huden bde innenfra og utenfra. Hormoner pvirker ogs huden, s n som jeg er gravid er jeg ekstra oppmerksom p ta vare p huden!

Jeg merker selv at stress, lite svn og feil mat kan bde gi meg utbrudd og gjre dem vrre. Nr jeg er flink til spise sunt og gi kroppen nok hvile fr jeg rett og slett en helt annen gld i huden. Da fr jeg ogs mange sprsml om hva jeg gjr for denne glden, s i dag deler jeg mine tips!

Spis rikelig av grnnsaker, frukt og br

Grnnsaker hylles uansett hvilken diett eller kostholdsmnster du sverger til! De er rike p vitaminer og mineraler, inneholder mettende fiber som gir mat til tarmbakteriene og gir oss komplekse plantekjemikalier som antioksidanter. Varier inntaket i alle regnbuens farger, spis bde rtt og varmebehandlet og til alle dagens mltider. Frukt og br er naturens godteri, stt og godt! G crazy i frukt- og grntavdelingen, huden din vil takke deg!

Spis avokado

Avokado, med sin kremete konsistens er full av gunstig enumettede fettsyrer, B-vitaminer og vitamin E. Jeg anbefaler deg som nsker finere hud og mindre utbrydd spise en halv avokado om dagen! Lag guacemole, smashed avocado toast, r sjokolademousse, grnn smoothie eller spis den med skje. Fettet og fiberen i avokado stabilisere blodsukkeret og metter lenge.

Drikk grnn te

Grnn te er rik p antioksidanter og polyfenoler som har vist styrke huden! Matcha er en konsentrert form av grnn te der du fr i deg hele blader og dermed langt strre doser av antioksidanter. Lag en matchalatte eller bak mine matchacookies :D

Hydrer riktig

Drikk nok vann gjennom dagen og spis matvarer rike p vann som grnnsaker, frukt og br. Du skal ikke drikke mest mulig, men slik at urinen din er lys gul. Vi nsker hydrere, ikke vann ut kroppens elektrolyttbalanse.

Vitamin E

Vitamin E fungerer som en antioksidant i kroppen, blant annet ved beskytte de flerumettede fettsyrene vre. Dermed beskytter vitamin E mot aldring og skader forrsaket av solen. Du finner vitamin i mandler, solsikkefr, olivenolje, avokado og grnne grnnsaker som spinat og grnnkl. Husk at vi trenger fett for ta opp fettlselige vitaminer ;)

Vitamin C

Hvis du har fulgt meg en stund vet du hvor mye jeg elsker kollagen, proteinet vi har aller mest av i kroppen. N er det faktisk slik at vi trenger vitamin C for stimulere kollagenproduksjonen i kroppen, s tar du ekstra kollagen er det viktig ogs f i seg vitamin C. Dette vitaminet fungerer dessuten ogs som en antiksidant som beskytter mot frie radikaler!

Det er heldigvis lett f i seg nok C-vitaminer ved spise frukt og grnt. Kun to dl brokkoli, en kiwi, 1/2 paprika eller en appelsin er nok til dekke dagsbehovet. Jeg anbefaler deg selvflgelig spise mye mer grnt enn dette, men da ser du hvor lett det er!

Sunn sjokolademousse

Vitamin A

Dette fettlselige vitaminet er viktig for syn, celleproduksjon og reproduksjon. Betakaroten er previtaminet til vitamin A og finnes i gulrtter, gresskar, brokkoli, paprika, stpotet og mango. Vitamin A finner du i eggeplomme, lever, melkeprodukter og fet fisk. Husk spise grnnsaker med fett til for best mulig opptak!

Omega 3

Omega 3-fettsyrer demper inflammasjon, gir fukt til huden innenfra og styrker cellemembranene i kroppen. Vi finner omega 3 i plantematvarer som valntter, linfr, chiafr og hampfr, men den mest potente kildene til de skalte EPA og DHA fettsyrene finner du i fet fisk, fiskeleverolje og alger.

Spis kraft og fermentert mat

Kraft og fermentert mat er supermat for tarmen, som igjen har en stor pvirkning p huden! Kraft er rikt p aminosyrer som prolin, glysin og glutamin som demper inflammasjon og styrker tarmcellene. Det er ogs en kilde til lettopptakelige vitaminer. Hvis du ikke vil spise kjtt, men vil ha i deg kollagen kan du kjpe kollagen laget av fisk.

Fermentert mat som kefir, hjemmelaget surkl, kombucha, jun, fermentert ketsjup og kimchi bidrar med gunstige bakterier som booster fordyelsen ved bidra til bakteriemangfoldet i tarmen. Disse bakteriene er livsviktige for helsen vr, og jeg fikk selv utrolig mye finere hud av ta vare p tarmen.

Kraftguiden min finner du her!


Sunne brownies med tre ingredienser

Reduser inntak a melk og melkeprodukter

Jeg er ikke imot melkeprodukter, jeg mener det er bde sunt og godt. Nr det er sagt har flere studier sett en sammenheng mellom inntak av melkepdukter og acne, og det er ogs min erfaring med kunder og meg selv. Du trenger ikke kutte melk for alltid, men prv g tre uker uten og se om huden forbedres. Det er noen melkeprodukter som er "vrre" enn andre ogs, som melk, is, brunost og for mye kesam, yoghurt og cottage cheese. Du trenger ikke kutte alt, spis smr, dryss litt fetaost over salaten og ta ost p tacoen, men ikke kutt ned ;)

Reduser inntak av raske karbohydrater og sukker

Raske karbohydrater kan fremme inflammasjon, ke nivet av androgener (mannlige kjnnshormoner) og akselererer aldring. Sukker binder seg til blant annet kollagen og reduserer elastisiteten i huden.

Kutt ut pasta, ris, kjeks, kaker, godteri og melkesjokolade. Fokuser heller p hele, ubearbeidede kilder til karbohydrat som grnnsaker, rotgrnnsaker, poteter, havregryn, frukt og br.

Du trenger ikke unng alt stt, last ned stningsguiden min her!

Stress ned

Nr huden min blir drlig i perioder blir det lett et fokus. Jeg synes det er veldig vanskelig ikke pelle p huden, som selvflgelig er veldig dumt da det ker betennelsen og gjr tilstanden vrre. Srlig da jeg lever av snakke om sunn mat kan jeg fle at jeg m vre perfekt. Det blir dumt og uoppnelig, ingen er perfekte!

Prv fokusere p noe annet, det er tross alt ikke huden din folk liker deg for! Du er jo s mye mer enn bare det! Stressmestring gjennom yoga og avspenning er ogs viktig for meg, det er kanskje ikke s lett se sammenheng her, men det er faktisk utrolig viktig <3



Hva er ditt beste tips for fin hud? Jeg lrer gjerne fra deg <3

36 Kommentarer

Hilde

25.08.2017 kl. 08:43
Hei! S flott innlegg. Kan du skrive et innlegg om hvordan en br forberede kroppen fr ivf? Det hadde vrt veldig nyttig ogs.

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 10:11
Hilde: Etterhvert, akkurat n orker jeg ikke det helt <3

Astrid

25.08.2017 kl. 09:18
Hva tenker du om inntak av leverkapsler og lever nr du er gravid? Jordmora mi advarte meg mot for mye A vitamin med tanke p fosterskader og at jeg derfor ikke burde spise leverkapsler og lever nr jeg er gravid. Istedenfor 4 leverkapsler om dagen tar jeg n kun 2. Det er jo ogs A vitamin i tranen jeg drikker, men da br det ikke bli for mye. Fr jo ogs i meg A vitamin fra annen mat. Har lest at produsenten av kapslene mener det er helt trygt siden det er vitaminer fra en naturlig kilde. Jeg blir likevel skeptisk🤔

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 10:11
Astrid: Ville heller holdt meg langt unna tran, skvipeprodukt :P

Bibi

25.08.2017 kl. 10:02
S bra du skriver om dette, det er det mange som sikkert setter pris p. Jeg har selv slitt med huden en del (heldigvis ikke lenger :) ) og s og si alt du skriver her vil jeg si meg enig i.

Ellers tror jeg ogs p bra hudprodukter selvsagt, som er noelunde naturlige og ikke inneholder stoffer som gjr vondt verre. Og at det som funker for venninnen din i forhold til hudprodukter kanskje ikke funker for deg, vi er alle ulike.

Jeg har ogs lest at kraft virkelig gir gode resultater og at mange har endelig bukt med acne-problemet ved drikke det hver dag samt flge rdene du lister opp her.

Vet hvor grusomt det er hate huden sin s jeg hper s inderlig disse rdene dine kan hjelpe andre og :)

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 10:12
Bibi: Kraft er gull!! S godt hre at du ogs er bedre<3

Heidi P

25.08.2017 kl. 10:06
Kjempe bra innlegg og lett leselig og forst. Hvis man har mange matintoleranser hva anbefaler du for et multivitamin da? Bygge opp tarmen s klart med kraft osv og m legge til kologiske produkter p huden og kologisk sminke😊😘

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 10:12
Heidi P: Jeg gir aldri anbefalinger om tilskudd til enkelte p bloggen ;)
S fin blogg du har! :-)

Ha en fortsatt fin dag og en strlende helg :-D

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 10:12
Tiril Srensen: Tusen takk i lige mte fine du <3

Kristine Larsen

25.08.2017 kl. 11:09
S fine tips <3

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 16:59
Kristine Larsen: Tusen takk <3

Janne

25.08.2017 kl. 12:18
kjempeflott innlegg. takk for tips:)

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 16:58
Janne: Tusen takk <3
, kjre gode Helene!

For det frste, tusen takk for supre tips :-) Huden min har blitt forferdelig de siste ukene, s jeg skal benytte meg av dette innlegget!

Men, s m jeg bare f si at det er s godt finne igjen bloggen din! Herregud, det er vel snart 2 r siden jeg var fast leser av din blogg, men da jeg tok en lang bloggpause selv klarte jeg glemme bde navnet ditt og blogglenken din (jepp, jeg er tidenes surrehue).. N s jeg tilfeldigvis et bilde av deg p blogg.no sin forside og mtte med en gang klikke meg inn - jepp, samme jenta med den samme inspirerende bloggen :-D Og s glad jeg er for hre at du endelig har blitt gravid <3 Husker jeg fikk helt vondt av deg p enkelte innlegg du tidligere skrev angende prving, uff..

Men h, ble s glad av finne tilbake til en av mine favorittbloggere, s tenkte det hadde vrt hyggelig dele min glede med deg ogs - haha! Du m jo bare gi deg selv all ros :-)

nsker deg en fantastisk kveld, Helene Ragnhild :-D

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 17:03
Tiril Srensen: S utrolig koselig ha deg tilbake! Og tusen takk!! Mange av innleggene har jeg ikke orket lese selv...men n er jo lille p vei!

Julie

25.08.2017 kl. 16:38
s bra innlegg! Min hud blir veldig fornyd nr jeg tar sink-tabletter hver dag. Merket stor forskjell:) i tillegg fikk jeg plutselig kommentarer om glansfullt og sunt hr :)

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 16:56
Julie: Sink er veldig viktig for hunden :)

Anette

25.08.2017 kl. 16:49
N ble jeg veldig nysgjerrig: Hvorfor er tran et skvipeprodukt? 😊 Selv tar jeg omega cure inspirert av deg og D3-drper bestilt fra soma. Har ikke tatt tran p en stund. Ga det til datterem min fra hun var 4 uker i beste tro. Huff. Br jeg ta mer tilskudd av vitamin D? Ettersom det er s vanskelig f i seg nok og mrketiden gjr sitt inntog her nord fom november. Spiser fisk to ganger i uka,men det er ikke mye.

Jeg tror mangel eller om man er i nedre sjiktet p vitamin D kan vre roten til mye vondt derfor er jeg veldig opptatt av det

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 16:56
Anette: Det er et billig produkt, som str r etter r i butikken, og fiskeoljer br vre ferske!

Anette

25.08.2017 kl. 18:22
Takk for svar, Helene 😊 N ble det logisk for meg!

Helene Ragnhild

27.08.2017 kl. 14:27
Anette: :D

Camilla

25.08.2017 kl. 20:13
Hei Helene,

Jeg synes du har en veldig fin blogg, og virker s oppriktig snill og god :-)

Jeg jublet nr jeg s at du endelig hadde blitt gravid, og jeg vil gratulere dere s masse med en liten jente p vei <3 Helt fantastisk!

En av grunnene fordi jeg startet lese bloggen din er blandt annet at jeg selv har et fertilitetsproblem. Vi har forskt IVF i ett r n uten hell, og det vil si at vi aldri en gang har kommet til innsett :-( Jeg er n pen for ALT for ke feritliteten min, og lurte p om du kanskje kan ta for deg et innlegg om vitminer,mineraler, kosthold etc som kan ke feritliteten? Du har tydeligvis god greie p dette har jeg forsttt ;-)

Ha en fin fin helg! :)

Helene Ragnhild

27.08.2017 kl. 14:26
Camilla: Tusen takk Camilla <3
Jeg skal nok skrive om dette igjen, men akkurat n trenger jeg f det litt p avstand selv ;) jeg har skrevet om mat og tilskudd for fertilitet fr. Masse lykke til, krysser fingrene for deg <3

Lizbeth Osnes

26.08.2017 kl. 00:05
S mange fine tips :-)

Helene Ragnhild

27.08.2017 kl. 14:24
Lizbeth Osnes: Tusen takk!

26.08.2017 kl. 08:27
Kan du lage video av innkjp og strikkingen til den lilla?

Helene Ragnhild

27.08.2017 kl. 14:24
Anonym: Jeg har allerede laget en video om innkjp, kanskje lager jeg en til etterhvert :D

Kaja - Kristine

26.08.2017 kl. 16:40
Vil du si det er innafor med sjokolademousse laget p en halv avokado om dagen?? 😊

Helene Ragnhild

26.08.2017 kl. 17:15
Kaja: Ja!!

Kaja - Kristine

26.08.2017 kl. 18:31
Ved flge disse rdene strengt noen mneder fikk jeg virkelig den peneste huden jeg noen gang har hatt! Og s fort det sklir ut litt p alle punkter, kommer urenhetene tilbake. Absolutt virkning med andre ord :)!

Helene Ragnhild

27.08.2017 kl. 14:23
Kaja: S fantastisk! mat er virkelig utrolig virkningsfullt!!<3

Ida

27.08.2017 kl. 08:32
Jeg har idag begynt lage en drikk av varmt/lunket vann, en klunk med eplecidereddik, og en halv sitron. Dette skal jeg drikke en gang daglig da jeg har hrt det skal vre godt for magen.

Hper dette kan hjelpe meg mot forstoppelse. Hvor lang tid tror du det tar fr man fr ordentlig effekt av det?

Ha en fin sndag:)

Helene Ragnhild

27.08.2017 kl. 14:23
Ida: Noen merker effekt med en gang, men det er umulig si konkret hvor lenge ;)

Gunn

27.08.2017 kl. 11:49
Hei,

Kan du dokumentere at tran er et drlig produkt? Kommer du ikke til gi det til dine barn?

Helene Ragnhild

27.08.2017 kl. 14:22
Gunn: Kjenner mange som har gtt langt inn i forskningen, lest alle rapporter osv, og jeg stoler p dem. Kommer aldri til gi det til mine barn nei. For meg er det veldig enkelt forst at et produkt som str r etter r fremme p kiwi, helt strippet for nring ikke er for meg. Ei heller billige omega3 tilskudd. Omega 3 skal vre fersk!

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no