12 tips til ren og glødende hud

Jeg har hatt mine perioder med uren hud, så jeg vet hvor mye det kan gå utover selvtilliten. I hvert fall var det slik for meg da det var på sitt verste. Jeg sier ikke at kosthold kan løse alle hudproblemer, men det er ingen tvil om at hva du putter i huden påvirker hva du ser i speilet. Jeg tror på det å nære huden både innenfra og utenfra. Hormoner påvirker også huden, så nå som jeg er gravid er jeg ekstra oppmerksom på å ta vare på huden!

Jeg merker selv at stress, lite søvn og feil mat kan både gi meg utbrudd og gjøre dem værre. Når jeg er flink til å spise sunt og gi kroppen nok hvile får jeg rett og slett en helt annen glød i huden. Da får jeg også mange spørsmål om hva jeg gjør for denne gløden, så i dag deler jeg mine tips!

Spis rikelig av grønnsaker, frukt og bær

Grønnsaker hylles uansett hvilken diett eller kostholdsmønster du sverger til! De er rike på vitaminer og mineraler, inneholder mettende fiber som gir mat til tarmbakteriene og gir oss komplekse plantekjemikalier som antioksidanter. Varier inntaket i alle regnbuens farger, spis både rått og varmebehandlet og til alle dagens måltider. Frukt og bær er naturens godteri, søtt og godt! Gå crazy i frukt- og grøntavdelingen, huden din vil takke deg!

Spis avokado

Avokado, med sin kremete konsistens er full av gunstig enumettede fettsyrer, B-vitaminer og vitamin E. Jeg anbefaler deg som ønsker finere hud og mindre utbrydd å spise en halv avokado om dagen! Lag guacemole, smashed avocado toast, rå sjokolademousse, grønn smoothie eller spis den med skje. Fettet og fiberen i avokado stabilisere blodsukkeret og metter lenge.

Drikk grønn te

Grønn te er rik på antioksidanter og polyfenoler som har vist å styrke huden! Matcha er en konsentrert form av grønn te der du får i deg hele blader og dermed langt større doser av antioksidanter. Lag en matchalatte eller bak mine matchacookies 😀

Hydrer riktig

Drikk nok vann gjennom dagen og spis matvarer rike på vann som grønnsaker, frukt og bær. Du skal ikke drikke mest mulig, men slik at urinen din er lys gul. Vi ønsker å hydrere, ikke vann ut kroppens elektrolyttbalanse.

Vitamin E

Vitamin E fungerer som en antioksidant i kroppen, blant annet ved å beskytte de flerumettede fettsyrene våre. Dermed beskytter vitamin E mot aldring og skader forårsaket av solen. Du finner vitamin i mandler, solsikkefrø, olivenolje, avokado og grønne grønnsaker som spinat og grønnkål. Husk at vi trenger fett for å ta opp fettløselige vitaminer 😉

Vitamin C

Hvis du har fulgt meg en stund vet du hvor mye jeg elsker kollagen, proteinet vi har aller mest av i kroppen. Nå er det faktisk slik at vi trenger vitamin C for å stimulere kollagenproduksjonen i kroppen, så tar du ekstra kollagen er det viktig å også få i seg vitamin C. Dette vitaminet fungerer dessuten også som en antiksidant som beskytter mot frie radikaler!

Det er heldigvis lett å få i seg nok C-vitaminer ved å spise frukt og grønt. Kun to dl brokkoli, en kiwi, 1/2 paprika eller en appelsin er nok til å dekke dagsbehovet. Jeg anbefaler deg selvfølgelig å spise mye mer grønt enn dette, men da ser du hvor lett det er!

Sunn sjokolademousse

Vitamin A

Dette fettløselige vitaminet er viktig for syn, celleproduksjon og reproduksjon. Betakaroten er previtaminet til vitamin A og finnes i gulrøtter, gresskar, brokkoli, paprika, søtpotet og mango. Vitamin A finner du i eggeplomme, lever, melkeprodukter og fet fisk. Husk å spise grønnsaker med fett til for best mulig opptak!

Omega 3

Omega 3-fettsyrer demper inflammasjon, gir fukt til huden innenfra og styrker cellemembranene i kroppen. Vi finner omega 3 i plantematvarer som valnøtter, linfrø, chiafrø og hampfrø, men den mest potente kildene til de såkalte EPA og DHA fettsyrene finner du i fet fisk, fiskeleverolje og alger.

Spis kraft og fermentert mat

Kraft og fermentert mat er supermat for tarmen, som igjen har en stor påvirkning på huden! Kraft er rikt på aminosyrer som prolin, glysin og glutamin som demper inflammasjon og styrker tarmcellene. Det er også en kilde til lettopptakelige vitaminer. Hvis du ikke vil spise kjøtt, men vil ha i deg kollagen kan du kjøpe kollagen laget av fisk.

Fermentert mat som kefir, hjemmelaget surkål, kombucha, jun, fermentert ketsjup og kimchi bidrar med gunstige bakterier som booster fordøyelsen ved å bidra til bakteriemangfoldet i tarmen. Disse bakteriene er livsviktige for helsen vår, og jeg fikk selv utrolig mye finere hud av å ta vare på tarmen.

Kraftguiden min finner du her!


Sunne brownies med tre ingredienser

Reduser inntak a melk og melkeprodukter

Jeg er ikke imot melkeprodukter, jeg mener det er både sunt og godt. Når det er sagt har flere studier sett en sammenheng mellom inntak av melkepdukter og acne, og det er også min erfaring med kunder og meg selv. Du trenger ikke kutte melk for alltid, men prøv å gå tre uker uten og se om huden forbedres. Det er noen melkeprodukter som er “værre” enn andre også, som melk, is, brunost og for mye kesam, yoghurt og cottage cheese. Du trenger ikke kutte alt, spis smør, dryss litt fetaost over salaten og ta ost på tacoen, men ikke kutt ned 😉

Reduser inntak av raske karbohydrater og sukker

Raske karbohydrater kan fremme inflammasjon, øke nivået av androgener (mannlige kjønnshormoner) og akselererer aldring. Sukker binder seg til blant annet kollagen og reduserer elastisiteten i huden.

Kutt ut pasta, ris, kjeks, kaker, godteri og melkesjokolade. Fokuser heller på hele, ubearbeidede kilder til karbohydrat som grønnsaker, rotgrønnsaker, poteter, havregryn, frukt og bær.

Du trenger ikke unngå alt søtt, last ned søtningsguiden min her!

Stress ned

Når huden min blir dårlig i perioder blir det lett et fokus. Jeg synes det er veldig vanskelig å ikke pelle på huden, som selvfølgelig er veldig dumt da det øker betennelsen og gjør tilstanden værre. Særlig da jeg lever av å snakke om sunn mat kan jeg føle at jeg må være perfekt. Det blir dumt og uoppnåelig, ingen er perfekte!

Prøv å fokusere på noe annet, det er tross alt ikke huden din folk liker deg for! Du er jo så mye mer enn bare det! Stressmestring gjennom yoga og avspenning er også viktig for meg, det er kanskje ikke så lett å se sammenheng her, men det er faktisk utrolig viktig <3

Hva er ditt beste tips for fin hud? Jeg lærer gjerne fra deg <3

36 kommentarer
    1. Hei! Så flott innlegg. Kan du skrive et innlegg om hvordan en bør forberede kroppen før ivf? Det hadde vært veldig nyttig også.

    2. Hva tenker du om inntak av leverkapsler og lever når du er gravid? Jordmora mi advarte meg mot for mye A vitamin med tanke på fosterskader og at jeg derfor ikke burde spise leverkapsler og lever når jeg er gravid. Istedenfor 4 leverkapsler om dagen tar jeg nå kun 2. Det er jo også A vitamin i tranen jeg drikker, men da bør det ikke bli for mye. Får jo også i meg A vitamin fra annen mat. Har lest at produsenten av kapslene mener det er helt trygt siden det er vitaminer fra en naturlig kilde. Jeg blir likevel skeptisk🤔

    3. Så bra du skriver om dette, det er det mange som sikkert setter pris på. Jeg har selv slitt med huden en del (heldigvis ikke lenger 🙂 ) og så og si alt du skriver her vil jeg si meg enig i.
      Ellers tror jeg også på bra hudprodukter selvsagt, som er noelunde naturlige og ikke inneholder stoffer som gjør vondt verre. Og at det som funker for venninnen din i forhold til hudprodukter kanskje ikke funker for deg, vi er alle ulike.
      Jeg har også lest at kraft virkelig gir gode resultater og at mange har endelig bukt med acne-problemet ved å drikke det hver dag samt å følge rådene du lister opp her.
      Vet hvor grusomt det er å hate huden sin så jeg håper så inderlig disse rådene dine kan hjelpe andre og 🙂

    4. Kjempe bra innlegg og lett leselig og forstå. Hvis man har mange matintoleranser hva anbefaler du for et multivitamin da? Bygge opp tarmen så klart med kraft osv og må legge til økologiske produkter på huden og økologisk sminke😊😘

    5. Ååå, kjære gode Helene!
      For det første, tusen takk for supre tips 🙂 Huden min har blitt forferdelig de siste ukene, så jeg skal benytte meg av dette innlegget!
      Men, så må jeg bare få si at det er så godt å finne igjen bloggen din! Herregud, det er vel snart 2 år siden jeg var fast leser av din blogg, men da jeg tok en lang bloggpause selv klarte jeg å glemme både navnet ditt og blogglenken din (jepp, jeg er tidenes surrehue).. Nå så jeg tilfeldigvis et bilde av deg på blogg.no sin forside og måtte med en gang klikke meg inn – jepp, samme jenta med den samme inspirerende bloggen 😀 Og sååååå glad jeg er for å høre at du endelig har blitt gravid <3 Husker jeg fikk helt vondt av deg på enkelte innlegg du tidligere skrev angående prøving, uff..
      Men åh, ble så glad av å finne tilbake til en av mine favorittbloggere, så tenkte det hadde vært hyggelig å dele min glede med deg også - haha! Du må jo bare gi deg selv all ros 🙂
      Ønsker deg en fantastisk kveld, Helene Ragnhild 😀

    6. så bra innlegg! Min hud blir veldig fornøyd når jeg tar sink-tabletter hver dag. Merket stor forskjell:) i tillegg fikk jeg plutselig kommentarer om glansfullt og sunt hår 🙂

    7. Nå ble jeg veldig nysgjerrig: Hvorfor er tran et skvipeprodukt? 😊 Selv tar jeg omega cure inspirert av deg og D3-dråper bestilt fra soma. Har ikke tatt tran på en stund. Ga det til datterem min fra hun var 4 uker i beste tro. Huff. Bør jeg ta mer tilskudd av vitamin D? Ettersom det er så vanskelig å få i seg nok og mørketiden gjør sitt inntog her nord fom november. Spiser fisk to ganger i uka,men det er ikke mye.
      Jeg tror mangel eller om man er i nedre sjiktet på vitamin D kan være roten til mye vondt derfor er jeg veldig opptatt av det

    8. Hei Helene,
      Jeg synes du har en veldig fin blogg, og virker så oppriktig snill og god 🙂
      Jeg jublet når jeg så at du endelig hadde blitt gravid, og jeg vil gratulere dere så masse med en liten jente på vei <3 Helt fantastisk!
      En av grunnene fordi jeg startet å lese bloggen din er blandt annet at jeg selv har et fertilitetsproblem. Vi har forsøkt IVF i ett år nå uten hell, og det vil si at vi aldri en gang har kommet til innsett 🙁 Jeg er nå åpen for ALT for å øke feritliteten min, og lurte på om du kanskje kan ta for deg et innlegg om vitminer,mineraler, kosthold etc som kan øke feritliteten? Du har tydeligvis god greie på dette har jeg forstått 😉
      Ha en fin fin helg! 🙂

    9. Ved å følge disse rådene strengt noen måneder fikk jeg virkelig den peneste huden jeg noen gang har hatt! Og så fort det sklir ut litt på alle punkter, kommer urenhetene tilbake. Absolutt virkning med andre ord :)!

    10. Jeg har idag begynt å lage en drikk av varmt/lunket vann, en klunk med eplecidereddik, og en halv sitron. Dette skal jeg drikke en gang daglig da jeg har hørt det skal være godt for magen.
      Håper dette kan hjelpe meg mot forstoppelse. Hvor lang tid tror du det tar før man får ordentlig effekt av det?
      Ha en fin søndag:)

    11. Gunn: Kjenner mange som har gått langt inn i forskningen, lest alle rapporter osv, og jeg stoler på dem. Kommer aldri til å gi det til mine barn nei. For meg er det veldig enkelt å forstå at et produkt som står år etter år fremme på kiwi, helt strippet for næring ikke er for meg. Ei heller billige omega3 tilskudd. Omega 3 skal være fersk!

    12. Camilla: Tusen takk Camilla <3
      Jeg skal nok skrive om dette igjen, men akkurat nå trenger jeg å få det litt på avstand selv 😉 jeg har skrevet om mat og tilskudd for fertilitet før. Masse lykke til, krysser fingrene for deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg