Gravidoppdatering uke 19 (18+2)

Hvor blir ukene av? Tiden flyr og jeg rakk ingen oppdatering i uke 18. Jeg er i full gang med planlegging av mitt siste nettkurs før mammaperm, hvor målet mitt er å få hjulpet flest mulig til en friskere kropp før jeg blir “borte” fra den delen av jobben min en stund. Derfor er det veldig fulle dager om dagen, og jeg prøver å balansere alt. Det er ikke så mye nytt som har skjedd, og nå som formen er så god kjenner jeg mye på at jeg må huske på at jeg faktisk er gravid. Det går liksom aldri helt opp for meg, at nå er tiden min, nå er det her det jeg har gledet meg sånn til. Jeg må bare fortsette å klype meg i armen og minne meg på hvor lykkelig dette gjør meg <3

Hvor langt er jeg på vei: Jeg er i 19 svangerskapsuke, og 18+2 i dag.

Kjønn: Lille jenta vår i magen <3 Ordinær ultralyd på Ullevål er ikke før 11. september, men siden jeg har hørt at dr. Lundring aldri tar feil er jeg ganske trygg på kjønnet.

Vektoppgang: 4,3 kg opp! Jeg er generelt lite fan av vekt, den svinger endel med treningsmengde, om du har vært på do, hvor mye vann du holder på osv, men greit å følge med.

Babyen er så stor som: Noen sier mango, noen sier søtpotet! Over 20 cm nå <3

Spark: Jeg har ikke kjent noe enda, hver gang jeg prøver å kjenne etter kjenner jeg kun min egen puls, hehe. Det kommer nok plutselig når jeg ikke aner vil jeg tro!

Neste ultralyd: Uke 20, så fortsatt en liten stund til. Jeg gleder meg til vi får se lille igjen <3

Navn: Mer og mer sikker på at vår lille blir lille L <3

Symptomer: Litt smerter i ligamentene rundt livmor og halsbrann, men ellers er formen helt super om dagen!

Cravings: Frukt, må ha det hver dag! Kiwi, mango og pærer! Iskaffe med havremelk og kefirskål med bær <3

Aversjoner: Ikke så lyst på sjokolade, varm kaffe eller kjøtt. Heller ikke så gira på nøtter, noe jeg egentlig elsker.

Trening: Denne uken har jeg allerede trent to ganger, danceaerobic begge gangene. Føler meg nesten helt som før faktisk, utrolig gøy å kunne hoppe og sprette og bli skikkelig svett. Det blir en økt på lørdag også, og kanskje en gåtur på søndag!

Humør: Glad, energisk, men selvfølgelig emosjonell innimellom. Humøret svinger mer enn før, hehe 😉

Innkjøp: Nå er faktisk de fleste store innkjøp bestemt, og et par er allerede her i leiligheten. Jeg gleder meg masse til å vise dere hva vi har valgt. Jeg var helt satt på det aller mest, mest av alt vognen. Den ble bestemt for lenge siden, og jeg kan ikke vente til trilletur med lille i den <3

Da må jeg komme meg i fillene og få på sminke før jeg skal inn til byen en tur. I dag skal jeg støpe skinne til tennene mine, og jeg er skikkelig spent på om dette kan hjelpe på smertene i kjeven min. Holder dere oppdatert, siden det var ganske mange av dere som slet med det samme 😉 Senere kommer en hundetrener hit, og det blir spennende det!!

Ha en nydelig dag dere, og husk å lag deg en fin dag <3

26 kommentarer
    1. Jeg har selv fått støpt skinne til tennene pga smerter i kjeven, og det fungerte for meg! Men gi det gjerne litt tid, ettersom det føles veldig uvant og nesten som “gangsperr” i kjeven etter brukt 🙂

    2. Dr Lundring er skikkelig flink! 🙂 Og synes bildene hos han var bedre enn på vanlig UL, pga at han brukte 3D.
      Første gangene jeg kjente liv så skjønte jeg ikke helt hva det var. Virket som litt rar luft i magen liksom. Men ettersom det gikk noen dager og det ble mer og mer så forsto jeg hva det måtte være. Veldig merkelig i starten. Kjente liv i ca uke 17/18. Ganske morsomt litt senere i svangerskapet når babyen snur seg eller stikker ut rumpa feks, slik at magen står skjevt ut til en side. Flere ganger hadde jeg en svær kul ut på siden av navelen hehe. Spark er koselig, men ble litt slitsomt etterhvert, da lille her omtrent ikke lå stille i det hele tatt. Måtte sitte mye bakoverlent, hvis ikke så var det noen som syntes at de fikk litt dårlig plass og da fikk jeg noen velplasserte spark opp i ribbeina 😉

    3. Så koselig innlegg 😊
      Du kan bare glede deg til å kjenne liv. 😊 Første gang jeg kjente liv var i uke 20+3. Kjentes ut som luftbobler som sprakk. Var enda mer artig da babyen begynte å sparke, men ikke like gøy på slutten for da trampet hun på blæra, sparket opp mot ribbeina etc 😉

    4. Veldig koselig å følge med på gravidoppdateringene dine og generelt gravidinnleggene her på bloggen 🙂
      Jeg er selv i uke 21+2 🙂
      Vi var på privat ultralyd i uke 16+1. Da fortalte jeg jordmor at jeg gledet meg sånn til å kjenne liv. Hun fortalte meg at jeg nok var nødt til å vente en god stund til (førstegangsgravid), så jeg belaget meg på det.
      Dagen etter satt jeg på jobb og “ante fred og ingen fare”, og plutselig kjente jeg en helt tydelig følelse i magen. Det var så tydelig at jeg skvatt! Det kjentes ut som én tydelig leamus. Tenkte at det ikke kunne være henne jeg kjente allerede, jordmor hadde jo akkurat sagt at det mest sannsynlig var lenge til jeg ville kjenne liv.
      På kvelden samme dag lå jeg på sofaen og kjente plutselig igjen noe tydelig som skjedde der nede. Jeg brettet buksen ned og tittet. Plutselig kjente jeg igjen en helt tydelig “leamus” samtidig (!) som jeg helt nederst på magen så at det bulet opp! Kunne virkelig ikke tro det jeg så! Men det var henne <3
      I ettertid har jeg skjønt at jeg både kjente bevegelsene hennes og så de for første gang denne dagen, og jeg har kjent (og sett) det tydeligere for hver dag siden <3 det er helt magisk - du har virkelig noe å glede deg til!
      Lang historie, men morsomt å dele siden du også er gravid!
      Stor klem

    5. Hei Helene! Så hærlig å få være med på denne reisen med deg 😊 Takk for at du deler.
      Jeg fikk meg bittskinne for noen uker siden fordi jeg har slitt med veldig mye hodepine. For meg har forskjellen vært enorm! Hvis jeg skal gjøre ett estimat kan jeg si at den har tatt vekk 70-80% av hodepina mi, det er heelt sjukt deilig. Jeg har slitt med hodepine i flere år og gått til fysio for det. Digg å endelig ha funnet noe som hjelper så godt! Håper den funker bra for deg også.
      Jeg lurte på når du starter neste kurs? Har veldig lyst til å bli med på neste runde.
      Klem fra Maiken❤️

    6. Så godt du ser ut <3
      Prøv å legg deg på venstre side, det sies at det er lettere å kjenne noe da. Prøvde ikke det så tidlig selv men. Senere i svangerskapet hvor lille var litt stille la jeg meg alltid på venstre side og da kjente jeg ho. Det er noe med no nervegreier..tror jeg..hmm, nei det må du Google, haha.
      Jeg kjente liv første gang i uke 17. Føltes som noe som bare fløy tvers over magen. Det er så små og lette greier at det er jaggu ikke lett å legge merke til med mindre man slapper heeeeelt av. Åh, nå savner jeg å være gravid, haha <3

    7. Gøy med oppdatering 😊👏 Fy så fresh du er! Kan jeg spørre hvor sofaen deres er fra, og hva dere måtte gi for den? Syntes den er sååå fin 😍

    8. Så fin liten mage <3 Kjenner jeg savner litt gravidmagen selv om jeg hatet å være gravid 🙂
      Datteren min blir 9 mnd til uken, så husk å nyt baby tiden syyyyyykt godt når den tid kommer, for den flyr virkelig avgårde

    9. Hei Helene. Jeg klikker meg inn her hver dag i håp om å lese “tips” til oss som skal igjennom prøverør i forhold til hvordan forberede kroppen best mulig. Leste kort om at du hadde endret litt på kosthold og slik i forkant. Og det var nettopp fordi du hadde prøverør at jeg klikket meg inn på denne bloggen. Ser også at det er flere som har etterspurt et slikt innlegg.
      Men ser jo nå at du ikke ønsker å skrive noen innlegg om prøvetiden. Og det kan jeg jo forstå. Trist for oss som skal igjennom og bruker slike ting til å få dagene til å gå, men fint for deg såklart <3 Jeg hadde nok ikke forventet helt at bloggen skulle bli helt slik som dette. Så nå har jeg innsett at jeg må takke for meg. Lykke til med det etterlengtede svangerskapet. Jeg misunner deg❤️

    10. Kristina: Jeg skrev om prøveperiode i et helt år, så kanskje du kan bruke arkivet litt? Jeg har aldri sagt at dette er en blogg om å være prøver, det er en blogg om helse og mitt liv. Jeg har allerede skrevet lange artikler om mat og fertilitet for eksempel, forventer du at jeg skal skrive om dette igjen og igjen fordi du ikke vil bla tilbake? Ønsker deg masse lykke til i din prøvetid 🙂

    11. Jeg har lest absolutt hele arkivet ditt 🙂 Helt fra første blogginnlegg. Tror du mistolket kommentaren min. Jeg ønsket et innlegg fra en som har lykkes med prøverør på hvordan kosthold osv kan påvirke for eksempel miljøet i livmor etc. Fikk inntrykk av at du gjorde en del endringer i kosthold og med vitaminer før forsøket. Men mulig jeg har misforstått. Takk for at du tok deg tid til å svare likevel.

    12. Kristina: jeg har hele tiden sagt at jeg skal skrive om dette, men ikke akkurat nå 🙂 håper du har forståelse for at innlegg må komme når jeg føler det er naturlig

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg