Jeg ble kastet ut!

Som blogger når jeg ut til et ganske stort publikum, og da synes jeg det er viktig å ta opp ting, selv om det noen ganger koster litt. Jeg har for eksempel fått kontakt med flere som har blitt helt friske etter at jeg delte min reise, og jeg har fått utallige meldinger fra jenter som har satt pris på min åpenhet rundt det å være ufrivillig barnløs. Jeg slår et slag for åpenhet og ærlighet, jeg ønsker ikke å lage en fasade for dere.

Dessverre koster ærlighet. Dessverre har folk en tendens til å bli krenket for det aller minste. Jeg får ofte høre at jeg ikke burde dele ting som er så personlig, kontroversielt eller sårt, men skal vi bare ikke snakke om det nå? Mitt innlegg om røyking ble visst for krenkende for enkelte…

I går fikk jeg en ganske uhyggelig melding om at jeg var blitt permanent utestengt av en termingruppe på facebook. Det var fordi de mente at jeg hadde “hengt ut” en som hadde skrevet om røyking under graviditeten. Jeg skrev tilbake at jeg synes det var drøyt siden jeg selvfølgelig ikke hadde nevnt hverken navnet til en bestemt person, eller gruppen det omhandlet. Dessuten var det helt generelt ment, da dette er noe jeg har sett flere steder og ikke minst hørt om fra mange venninner. Innlegget mitt klassifiseres absolutt ikke som netthets eller uthenging, men det var altså dommen.

Jeg synes det er trist at det skal være slik. Jeg synes selvfølgelig at vi skal oppfordre til å dele i en slik gruppe, også at en røyker. Men da skulle jeg gjerne sett at personer som gjør dette søker råd og tips, og ikke å få tillatelse fra andre. Det var kun en kommentar som jeg så på innlegget i denne gruppen som faktisk sa ifra at hun burde prøve å slutte. Det finnes så enormt med ressurser nå også, og som jeg selv skrev finnes det ingen unnskyldning. Gruppen har også satt inntaksstopp, noe jeg synes er dårlig gjort.

Jeg skrev tydelig til admin at jeg ikke ønsket å delta i en gruppe som aksepterte at gravide forgiftet sine barn. Senere fikk jeg dette bilde der admin skriver at jeg angrep henne, og jeg føler vel at det er jeg som strengt tatt blir uthengt inne i gruppen nå. Det ble visst en stor diskusjon der inne fordi mange synes det var drøyt. Jeg ble straks invitert til flere andre grupper, og flere av dere sendte meg også meldinger om at dere hadde meldt dere ut i protest <3

Jeg synes dette er skikkelig barnslig oppførsel av admin, løgn og sutring gidder jeg ikke. Å si ifra er ikke det samme som å angripe, kjenner jeg blir provosert av at det går an. Gruppen blir en klagestorm og handler om mye annet enn poenget, å kunne stå sammen i en slik opplevelse.

Jeg har derfor bestemt meg for å lage en egen gravidgruppe. Her skal vi ha et positivt fokus og ikke minst inspirere hverandre. Det er selvfølgelig lov å dele utfordringer, men klaging har vi nok av i verden synes jeg! Denne gruppen kan du bli med på uansett om du er i uke 5, eller uke 40, eller allerede har fått bebis, velkommen skal du være <3

Gruppen finner du her!

Nå skal jeg avgårde på møte i byen før jeg skal jobbe med kurset mitt! Så koselig at så mange av dere vil være med denne runden, dette blir kjempe bra!

Lag deg en nydelig fredag <3

55 kommentarer
    1. Jeg har sendt forespørsel om å få være med i gruppa du linka til i innlegget 🙂

    2. Jeg blir seriøst sjokkert over hvordan enkelte oppfører seg. Tenk at de vil skade barnet sitt, fordi de ” ikke klarer” å slutte. Stå på Helene!! Jeg digger deg: D
      Kan vi som har blitt mamma i år også bli med i gruppen? 0:-)

    3. Kan ikke fatte at det fins damer det ute som vil den lille i magen så vondt at de velger å røyke/snuse/drikke alkohol! Stå på Helene, sånne grupper er ikke verdt å bruke en kalori på. Koselig at du lagde en egen gruppe, melder meg inn straks!

    4. Flott innlegg du har skrevet 💜Men den gruppen er nok ikke for meg, ikke er jeg gravid, ikke skal jeg bli gravid, har to store barn og er veldig takknemlig for dem 💖

    5. Helt enig i innholdet i saken om røyking!:) Skjønner likevel at det å offentlig kommentere innholdet på en lukket termingruppe bryter med hele prinsippet med å ha slike grupper. Det skal være takhøyde og rom for alle typer diskusjoner, selv de man er uenige om:) Synes også at admin svarte veldig ryddig og ordentlig, og at du kanskje er den “barnslige” i den kommunikasjonen.

    6. Maria: Mener jeg ikke brøt dem, dette er et generelt problem jeg har hatt lyst til å ta opp og noe jeg har sett i flere grupper, i tillegg til at jeg hørte om det lenge før jeg ble gravid gjennom venninner 😉

    7. Er du virkelig seriøs, Ina? Ikke et eneste sted har Helene skrevet hvilken gruppe eller person det handler om, og går du på Facebook finner du utallige grupper for gravide. Ingen av oss vil klare å vite hvem det er ho skriver om. Eneste ho gjorde med blogginnlegget var å få kastet lys på hvor viktig det er å ikke røyke eller snuse under graviditet – uten å henge ut noen som helst. Det er ingen tvil: Helene er ikke den som er “barnslig” her!
      Og Helene: godt å se du driter i de folkene og heller lager en egen gruppe hvor folk kan føle seg velkommen 🙂

    8. Linda: 200 gravide hormonelle er nok ikke oppskrift på en enkel gruppe, men her synes jeg kanskje en advarsel til meg om at det var ugreit hadde vært mer riktig enn en utestengelse. Nå er jo allerede gruppen vår større, hehe <3

      Er det en gang en skal ha fokus på helse er det under graviditeten! <3

    9. Jeg får ikke linken til å funke… Kan du skrive hva gruppen heter så jeg kan søke den opp isteden? 🙂

    10. Eg syns ikkje du brøyt nokon retningslinjer som burde føre til utestengelse!
      Eg vil veldig gjerne bli medlem i gruppa di, men siden eg enda er så tidlig i svangerskapet (6 veker) at ingen enda veit det, lurer eg egentlig på om det kjem opp på facebooken til venene mine at eg er medlem? Skulle likt å holdet det hemmelig ei lita stund til 🙂

    11. Helene Ragnhild! Du er et flott forbilde! Synes det du har gjort var helt rett av deg!
      Om du skal være med i en gruppe så anbefaler jeg deg Ammehjelpsgruppen som er driftet av ammehjelpen. Den er 100% seriøs, godt moderert og har frivillige ammehjelpere som også svarer på spørsmål. 🙂

    12. Hei, jeg vil bli medlem av gruppa! Men vet du om alle vennene mine på fb kan se at jeg er blitt medlem? 😉

    13. Virker nesten som de “godkjenner” en som synes røyking er Ok mens man er gravid, mens den som sier ifra hvor skadelig det er for det ufødte barnet, den personen blir utestengt. Det er for meg helt ubegripelig! Virker ikke som admin har så mye mellom øra desverre, så den gruppen tror jeg ikke du tapte så mye på å bli utestengt fra 😉

    14. Jeg heier på deg! Alkohol og røyk er ikke greit når man er gravid. Det er jo ikke noe som heter litt alkohol eller litt røyk, det er nulltoleranse. Punktum. Det er vårt ansvar som mødre å gi våre barn den beste starten på livet💗 Gleder meg til å følge gruppa di 💗

    15. Jeg er gravid, og enig i at man skal holde seg unna ting som kan skade barnet i magen.. men da søsteren min gikk gravid klarte hun ikke å slutte å røyke, hun var helt fortvilet og ble enda mer lei seg av det hele da hun fikk kommentarer fra blant annet familie på det, for hun ville jo ikke være slem med det ufødte barnet sitt… men der og da var det for vanskelig. Så ting kan være litt mer nyansert, alt er ikke helt svart eller hvitt, og mange av de som røyker under svangerskapet er nok harde mot seg selv fordi de ikke klarer å slutte.. Derfor sitter jeg igjen med en litt dårlig smak i munnen når du går så hardt ut… Og må nok si meg enig med Ina over her at jeg syns denne personen i admin svarte deg helt ryddig og høflig, men det er dine svar som blir stående som litt barnslige..

    16. Anita: Akkurat på dette er jeg ikke nyansert dessverre, jeg mener at det er ingen unnskyldning og jeg står for dette. Vi får bare være enige om å være uenige på akkurat det 😉

    17. Line: Hadde jeg lagt ut navn hadde jeg synes det var helt på sin plass å utestenge, det hadde vært ufint og ikke greit. Gruppen vår er jo så mye større enn deres allerede, og jeg er helt sikker på at den blir veldig koselig <3 takk for støtten <3

    18. Tone: Gruppen er ikke hemmelig fordi da kan ikke dere finne den og legge dere til. Hvis de går inn på gruppen vil de kunne se det dessverre. Siden den ikke kun er for gravide, men også prøvere og mammaer kan du jo kanskje ta sjansen 😉 <3

    19. Da må jeg si det er synd at du ikke klarer å se ting mer nyansert, blir da litt usikker på hvordan du ser og tar hensyn til andre i forskjellige situasjoner rundt deg… har vært innom bloggen din en del i det siste fordi jeg er gravid selv. Men sier nå takk for meg, er kanskje jeg som er for gammel… men det blir litt umodent for meg. Ønsker deg alt godt

    20. Røyker man som gravid har man sviktet som mor allerede før barnet har kommet til denne verden! Kunne ikke vært mer enig!

    21. Det finnes ingen akseptable unnskyldninger for å røyke under graviditet. At noen kan være så egoistisk gjør meg dårlig. Hvis de ikke klarer røykeslutt bør de kanskje revurdere å få barn. Kan sidestilles med mishandling. Hvis ett nytt liv i magen ikke er bra nok grunn/motivasjon for røykeslutt hva er det bra nok grunn? Skremmende at gravide i dagens samfunn fortsatt tar like lett på det, men dessverre er jeg ikke overrasket. Det er bare trist.
      Stå på Helene 😊 Ikke bry deg om alle som føler seg støtt,man må ha lov å si fra om noe som er skadelig for barnet

    22. 100% enig i at man ikke skal røyke. Og mener ikke at du hang ut den personen fra gruppen! MEN jeg mener kanskje at det ikke var nødvendig av deg å nevne at det var en gruppe på facebook. Det trengtes ikke for å illustrere ditt poeng.. Jeg mener riktig sanksjon burde vært at du fikk beskjed om å unngå det i fremtiden (advarsel), ikke utestengelse. Admin må jo få lov til å forholde seg til regelen om full taushetsplikt.
      Så NOE selvkritikk kunne du tatt.

    23. Støtter deg 100%, Helene! Det er helt ubegripelig at noen kan skade barnet sitt på den måten. Det finnes ikke ord 🙁

    24. Hurra for deg Helene som setter fokus på dette temaet. Som nybakt mamma ser jeg på min lille forsvarsløse baby og får så vondt i sjelen av tanken på at noen klarer å gi disse miraklene gift. Jeg blir så provosert over hvor egoistiske noen mødre er. Hvis du ikke klarer å sette babyen din sin helse og velvære foran dine egne behov så er man faktisk ikke klar for å bli mor. Dessverre noe jeg har sett flere ganger er mødre som snuser og ammer, og jeg opplevde det samme som deg, at folk blir faktisk krenket (helt sykt) av å si noe negativt om det. Dette er en økt risiko for krybbedød og likevel gjør de det :/ Så hurra for deg Helene! PS; har fulgt bloggen din siden jeg ble gravid, og gråt en gledeståre når du delte nyheten om graviditeten <3

    25. Her var det mye mammapoliti! Det er ikke greit å røyke eller drikke alkohol under graviditeten – men dessverre gjorde jo veldig mange av våre mødre det på feks 70 og 80-tallet. De fleste av oss ble det folk av uansett – og selvom dette ikke er greit i dag, så burde du ikke falle for fristelsen å bli mammapoliti allerede, Helene. Det er nok av usikre mødre/gravide der ute med forskjellige utfordringer – synes ikke du skal dømme dem så hardt og brutalt, før du vet ord av det møter du deg selv i døra. Lykke til med resten av svangerskapet og lykke til i mammarollen. Husk at bare du bestemmer hva som er best for deg og barnet ditt – så håper du gjør alt riktig nå da 🙂 Takk for mange gode innlegg, men nå stopper jeg også å lese bloggen din, for dette var barnslig. Jeg er noen år eldre enn deg, så det kan jo være jeg er for gammel 😂

    26. Janne: Her snakker jeg mest som fagperson, ikke som mammapoliti. En som røyker kan jo fint i sitt hode tenke at det er best for barnet, men det er feil i forhold til forskning og all skaden vi har sett at røyking gjør. Om dette gjør at du ikke vil lese så er det nok like greit, kommer ikke til å slutte å dele mine meninger selv om neon ikke vil høre dem.

    27. Mari: Takk for støtten <3 det er ikke meningen å sitte på en høy hest, jeg forventer ikke at noen skal leve perfekt, det er jo ikke poenget. Men å gjøre noe så skadelig blir bare helt feil for meg!
      Så koselig å høre at du delte gleden min, det setter jeg kjempe pris på <3

    28. Ida: Jeg synes ikke det var noen krise, så vi får bare være enig om å være uenig. Gruppen er tross alt hemmelig og det er derfor omtrent umulig for noen å finne ut hvem det gjalt. Jeg kunne dog skrevet mer generelt, siden jeg har sett dette flere ganger noe jeg skrev) og at venninner har opplevd det samme (noe jeg også skrev).

    29. Anita: Heldigvis er det helt frivillig å følge bloggen, her mener jeg at det er barnslig at en ikke kan være uenig. Jeg ser nyansert på det aller meste, men ikke å røyke med et uskyldig barn i magen nei, der setter jeg min grense.

    30. Stopper ikke å lese fordi du har meninger om røyking, Helene – for det har jeg og. Jeg hater røyk! Og synes ingen bør røyke, gravid eller ei. Jeg slutter å lese fordi jeg synes du oppfører deg barnslig her og dro dette litt langt. Du virker veldig fornærmet over at du ble kastet ut av den gruppa, og så ble du litt barnslig i dette innlegget. 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg