Jeg ble kastet ut!

  • 01.09.2017 kl. 08:29

Som blogger nr jeg ut til et ganske stort publikum, og da synes jeg det er viktig ta opp ting, selv om det noen ganger koster litt. Jeg har for eksempel ftt kontakt med flere som har blitt helt friske etter at jeg delte min reise, og jeg har ftt utallige meldinger fra jenter som har satt pris p min penhet rundt det vre ufrivillig barnls. Jeg slr et slag for penhet og rlighet, jeg nsker ikke lage en fasade for dere.

Dessverre koster rlighet. Dessverre har folk en tendens til bli krenket for det aller minste. Jeg fr ofte hre at jeg ikke burde dele ting som er s personlig, kontroversielt eller srt, men skal vi bare ikke snakke om det n? Mitt innlegg om ryking ble visst for krenkende for enkelte...

I gr fikk jeg en ganske uhyggelig melding om at jeg var blitt permanent utestengt av en termingruppe p facebook. Det var fordi de mente at jeg hadde "hengt ut" en som hadde skrevet om ryking under graviditeten. Jeg skrev tilbake at jeg synes det var dryt siden jeg selvflgelig ikke hadde nevnt hverken navnet til en bestemt person, eller gruppen det omhandlet. Dessuten var det helt generelt ment, da dette er noe jeg har sett flere steder og ikke minst hrt om fra mange venninner. Innlegget mitt klassifiseres absolutt ikke som netthets eller uthenging, men det var alts dommen.

Jeg synes det er trist at det skal vre slik. Jeg synes selvflgelig at vi skal oppfordre til dele i en slik gruppe, ogs at en ryker. Men da skulle jeg gjerne sett at personer som gjr dette sker rd og tips, og ikke f tillatelse fra andre. Det var kun en kommentar som jeg s p innlegget i denne gruppen som faktisk sa ifra at hun burde prve slutte. Det finnes s enormt med ressurser n ogs, og som jeg selv skrev finnes det ingen unnskyldning. Gruppen har ogs satt inntaksstopp, noe jeg synes er drlig gjort.

Jeg skrev tydelig til admin at jeg ikke nsket delta i en gruppe som aksepterte at gravide forgiftet sine barn. Senere fikk jeg dette bilde der admin skriver at jeg angrep henne, og jeg fler vel at det er jeg som strengt tatt blir uthengt inne i gruppen n. Det ble visst en stor diskusjon der inne fordi mange synes det var dryt. Jeg ble straks invitert til flere andre grupper, og flere av dere sendte meg ogs meldinger om at dere hadde meldt dere ut i protest <3

Jeg synes dette er skikkelig barnslig oppfrsel av admin, lgn og sutring gidder jeg ikke. si ifra er ikke det samme som angripe, kjenner jeg blir provosert av at det gr an. Gruppen blir en klagestorm og handler om mye annet enn poenget, kunne st sammen i en slik opplevelse.

Jeg har derfor bestemt meg for lage en egen gravidgruppe. Her skal vi ha et positivt fokus og ikke minst inspirere hverandre. Det er selvflgelig lov dele utfordringer, men klaging har vi nok av i verden synes jeg! Denne gruppen kan du bli med p uansett om du er i uke 5, eller uke 40, eller allerede har ftt bebis, velkommen skal du vre <3

Gruppen finner du her!

N skal jeg avgrde p mte i byen fr jeg skal jobbe med kurset mitt! S koselig at s mange av dere vil vre med denne runden, dette blir kjempe bra!

Lag deg en nydelig fredag <3

55 Kommentarer

Ei som har kommentert her fr :)

01.09.2017 kl. 08:45
Jeg har sendt foresprsel om f vre med i gruppa du linka til i innlegget :)

Helene Ragnhild

01.09.2017 kl. 11:36
Ei som har kommentert her fr: Jippi :D

Camilla

01.09.2017 kl. 08:59
Jeg blir serist sjokkert over hvordan enkelte oppfrer seg. Tenk at de vil skade barnet sitt, fordi de " ikke klarer" slutte. St p Helene!! Jeg digger deg: D

Kan vi som har blitt mamma i r ogs bli med i gruppen? 0:-)

Helene Ragnhild

01.09.2017 kl. 11:35
Camilla: Alle gravide, prvere om en vil og orker) og mammaer er velkomne <3 alle blir godkjente! <3

Stine💙

01.09.2017 kl. 09:40
Kan ikke fatte at det fins damer det ute som vil den lille i magen s vondt at de velger ryke/snuse/drikke alkohol! St p Helene, snne grupper er ikke verdt bruke en kalori p. Koselig at du lagde en egen gruppe, melder meg inn straks!

Helene Ragnhild

01.09.2017 kl. 11:34
Stine: S koselig ha deg med <3

Maria

01.09.2017 kl. 09:48
Jeg er enig i saken om ryking.. men bryter du gruppereglene s fr du ogs ta konsekvensene..

Helene Ragnhild

01.09.2017 kl. 11:34
Maria: Mener jeg ikke brt dem, dette er et generelt problem jeg har hatt lyst til ta opp og noe jeg har sett i flere grupper, i tillegg til at jeg hrte om det lenge fr jeg ble gravid gjennom venninner ;)

lhs

01.09.2017 kl. 10:30
Er det mulig bli medlem av gruppen om jeg nsker og prver bli gravid? :-)

Helene Ragnhild

01.09.2017 kl. 11:35
lhs: Selvflgelig, her blir alle godkjent <3

Ida Caspara

01.09.2017 kl. 11:13
Flott innlegg du har skrevet 💜Men den gruppen er nok ikke for meg, ikke er jeg gravid, ikke skal jeg bli gravid, har to store barn og er veldig takknemlig for dem 💖

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:41
Ida Caspara: :D

Ina

01.09.2017 kl. 11:13
Helt enig i innholdet i saken om ryking!:) Skjnner likevel at det offentlig kommentere innholdet p en lukket termingruppe bryter med hele prinsippet med ha slike grupper. Det skal vre takhyde og rom for alle typer diskusjoner, selv de man er uenige om:) Synes ogs at admin svarte veldig ryddig og ordentlig, og at du kanskje er den "barnslige" i den kommunikasjonen.

Helene Ragnhild

01.09.2017 kl. 11:33
Ina: Helt lov vre uenig ;)

Linda

01.09.2017 kl. 11:35
Er du virkelig seris, Ina? Ikke et eneste sted har Helene skrevet hvilken gruppe eller person det handler om, og gr du p Facebook finner du utallige grupper for gravide. Ingen av oss vil klare vite hvem det er ho skriver om. Eneste ho gjorde med blogginnlegget var f kastet lys p hvor viktig det er ikke ryke eller snuse under graviditet - uten henge ut noen som helst. Det er ingen tvil: Helene er ikke den som er "barnslig" her!

Og Helene: godt se du driter i de folkene og heller lager en egen gruppe hvor folk kan fle seg velkommen :)

Helene Ragnhild

01.09.2017 kl. 11:37
Linda: 200 gravide hormonelle er nok ikke oppskrift p en enkel gruppe, men her synes jeg kanskje en advarsel til meg om at det var ugreit hadde vrt mer riktig enn en utestengelse. N er jo allerede gruppen vr strre, hehe <3

Er det en gang en skal ha fokus p helse er det under graviditeten! <3

Helene Ragnhild

01.09.2017 kl. 11:38
Linda: Snart er vr strre i hvert fall, hehe ;)

Yngvild

01.09.2017 kl. 12:40
Jeg fr ikke linken til funke... Kan du skrive hva gruppen heter s jeg kan ske den opp isteden? :)

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:41
Yngvild: Gravid- og mammalykke <3

Kristine Larsen

01.09.2017 kl. 13:21
Mye admins som ikke skulle vrt det p facebook alts! Men tross av alt - mange grupper velge blant! You go girl :*

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:40
Kristine Larsen: Enig!

Tone

01.09.2017 kl. 14:08
Eg syns ikkje du bryt nokon retningslinjer som burde fre til utestengelse!

Eg vil veldig gjerne bli medlem i gruppa di, men siden eg enda er s tidlig i svangerskapet (6 veker) at ingen enda veit det, lurer eg egentlig p om det kjem opp p facebooken til venene mine at eg er medlem? Skulle likt holdet det hemmelig ei lita stund til :)

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:40
Tone: Gruppen er ikke hemmelig fordi da kan ikke dere finne den og legge dere til. Hvis de gr inn p gruppen vil de kunne se det dessverre. Siden den ikke kun er for gravide, men ogs prvere og mammaer kan du jo kanskje ta sjansen ;) <3

Oda

01.09.2017 kl. 14:30
Helene Ragnhild! Du er et flott forbilde! Synes det du har gjort var helt rett av deg!

Om du skal vre med i en gruppe s anbefaler jeg deg Ammehjelpsgruppen som er driftet av ammehjelpen. Den er 100% seris, godt moderert og har frivillige ammehjelpere som ogs svarer p sprsml. :)

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:39
Oda: Takk, den er kjempe fin!! Var medlem der fr, men s prvde vi s lenge og jeg orket ikke. Den skal jeg absolutt bli med i igjen <3 klem!

C

01.09.2017 kl. 17:03
Hei, jeg vil bli medlem av gruppa! Men vet du om alle vennene mine p fb kan se at jeg er blitt medlem? ;-)

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:41
C: Hvis de gr inn p gruppen kan de det ja ;)

Line

01.09.2017 kl. 17:42
Virker nesten som de "godkjenner" en som synes ryking er Ok mens man er gravid, mens den som sier ifra hvor skadelig det er for det ufdte barnet, den personen blir utestengt. Det er for meg helt ubegripelig! Virker ikke som admin har s mye mellom ra desverre, s den gruppen tror jeg ikke du tapte s mye p bli utestengt fra ;)

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:39
Line: Hadde jeg lagt ut navn hadde jeg synes det var helt p sin plass utestenge, det hadde vrt ufint og ikke greit. Gruppen vr er jo s mye strre enn deres allerede, og jeg er helt sikker p at den blir veldig koselig <3 takk for sttten <3

Marielle

01.09.2017 kl. 19:25
Jeg heier p deg! Alkohol og ryk er ikke greit nr man er gravid. Det er jo ikke noe som heter litt alkohol eller litt ryk, det er nulltoleranse. Punktum. Det er vrt ansvar som mdre gi vre barn den beste starten p livet💗 Gleder meg til flge gruppa di 💗

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:38
Marielle: S enig, det er ingen unnskyldning! Koselig ha deg med <3
Helt enig med deg Helene, det fins ingen unnskyldninger som er gode nok.

Og mammapolitet m man for all del ikke tulle med, de er flinke overdrive rope over seg som du ser :D ;)

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:37
Statera: Takk fine du <3

Anita

01.09.2017 kl. 23:23
Jeg er gravid, og enig i at man skal holde seg unna ting som kan skade barnet i magen.. men da ssteren min gikk gravid klarte hun ikke slutte ryke, hun var helt fortvilet og ble enda mer lei seg av det hele da hun fikk kommentarer fra blant annet familie p det, for hun ville jo ikke vre slem med det ufdte barnet sitt... men der og da var det for vanskelig. S ting kan vre litt mer nyansert, alt er ikke helt svart eller hvitt, og mange av de som ryker under svangerskapet er nok harde mot seg selv fordi de ikke klarer slutte.. Derfor sitter jeg igjen med en litt drlig smak i munnen nr du gr s hardt ut... Og m nok si meg enig med Ina over her at jeg syns denne personen i admin svarte deg helt ryddig og hflig, men det er dine svar som blir stende som litt barnslige..

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:34
Anita: Akkurat p dette er jeg ikke nyansert dessverre, jeg mener at det er ingen unnskyldning og jeg str for dette. Vi fr bare vre enige om vre uenige p akkurat det ;)

Anita

02.09.2017 kl. 10:58
Da m jeg si det er synd at du ikke klarer se ting mer nyansert, blir da litt usikker p hvordan du ser og tar hensyn til andre i forskjellige situasjoner rundt deg... har vrt innom bloggen din en del i det siste fordi jeg er gravid selv. Men sier n takk for meg, er kanskje jeg som er for gammel... men det blir litt umodent for meg. nsker deg alt godt

Helene Ragnhild

03.09.2017 kl. 12:30
Anita: Heldigvis er det helt frivillig flge bloggen, her mener jeg at det er barnslig at en ikke kan vre uenig. Jeg ser nyansert p det aller meste, men ikke ryke med et uskyldig barn i magen nei, der setter jeg min grense.

02.09.2017 kl. 11:09
Ryker man som gravid har man sviktet som mor allerede fr barnet har kommet til denne verden! Kunne ikke vrt mer enig!

Helene Ragnhild

03.09.2017 kl. 12:29
Anonym: Takk for sttten!

Anette

02.09.2017 kl. 11:24
Det finnes ingen akseptable unnskyldninger for ryke under graviditet. At noen kan vre s egoistisk gjr meg drlig. Hvis de ikke klarer rykeslutt br de kanskje revurdere f barn. Kan sidestilles med mishandling. Hvis ett nytt liv i magen ikke er bra nok grunn/motivasjon for rykeslutt hva er det bra nok grunn? Skremmende at gravide i dagens samfunn fortsatt tar like lett p det, men dessverre er jeg ikke overrasket. Det er bare trist.

St p Helene 😊 Ikke bry deg om alle som fler seg sttt,man m ha lov si fra om noe som er skadelig for barnet

Helene Ragnhild

03.09.2017 kl. 12:31
Anette: Slik tenker jeg ogs, en m f lov til opplyse med fakta uten at mange skal ta det personlig ;)

Ida

02.09.2017 kl. 12:19
100% enig i at man ikke skal ryke. Og mener ikke at du hang ut den personen fra gruppen! MEN jeg mener kanskje at det ikke var ndvendig av deg nevne at det var en gruppe p facebook. Det trengtes ikke for illustrere ditt poeng.. Jeg mener riktig sanksjon burde vrt at du fikk beskjed om unng det i fremtiden (advarsel), ikke utestengelse. Admin m jo f lov til forholde seg til regelen om full taushetsplikt.

S NOE selvkritikk kunne du tatt.

Helene Ragnhild

03.09.2017 kl. 12:28
Ida: Jeg synes ikke det var noen krise, s vi fr bare vre enig om vre uenig. Gruppen er tross alt hemmelig og det er derfor omtrent umulig for noen finne ut hvem det gjalt. Jeg kunne dog skrevet mer generelt, siden jeg har sett dette flere ganger noe jeg skrev) og at venninner har opplevd det samme (noe jeg ogs skrev).

Marianne

02.09.2017 kl. 13:25
Sttter deg 100%, Helene! Det er helt ubegripelig at noen kan skade barnet sitt p den mten. Det finnes ikke ord :(

Helene Ragnhild

03.09.2017 kl. 12:31
Marianne: Takk <3

Sandra

02.09.2017 kl. 13:36
Sttter deg i denne, noen folk als.. :-)

Helene Ragnhild

03.09.2017 kl. 12:27
Sandra: Takk <3

Mari

02.09.2017 kl. 15:37
Hurra for deg Helene som setter fokus p dette temaet. Som nybakt mamma ser jeg p min lille forsvarslse baby og fr s vondt i sjelen av tanken p at noen klarer gi disse miraklene gift. Jeg blir s provosert over hvor egoistiske noen mdre er. Hvis du ikke klarer sette babyen din sin helse og velvre foran dine egne behov s er man faktisk ikke klar for bli mor. Dessverre noe jeg har sett flere ganger er mdre som snuser og ammer, og jeg opplevde det samme som deg, at folk blir faktisk krenket (helt sykt) av si noe negativt om det. Dette er en kt risiko for krybbedd og likevel gjr de det :/ S hurra for deg Helene! PS; har fulgt bloggen din siden jeg ble gravid, og grt en gledestre nr du delte nyheten om graviditeten <3

Helene Ragnhild

03.09.2017 kl. 12:26
Mari: Takk for sttten <3 det er ikke meningen sitte p en hy hest, jeg forventer ikke at noen skal leve perfekt, det er jo ikke poenget. Men gjre noe s skadelig blir bare helt feil for meg!
S koselig hre at du delte gleden min, det setter jeg kjempe pris p <3

Janne

03.09.2017 kl. 11:05
Her var det mye mammapoliti! Det er ikke greit ryke eller drikke alkohol under graviditeten - men dessverre gjorde jo veldig mange av vre mdre det p feks 70 og 80-tallet. De fleste av oss ble det folk av uansett - og selvom dette ikke er greit i dag, s burde du ikke falle for fristelsen bli mammapoliti allerede, Helene. Det er nok av usikre mdre/gravide der ute med forskjellige utfordringer - synes ikke du skal dmme dem s hardt og brutalt, fr du vet ord av det mter du deg selv i dra. Lykke til med resten av svangerskapet og lykke til i mammarollen. Husk at bare du bestemmer hva som er best for deg og barnet ditt - s hper du gjr alt riktig n da :) Takk for mange gode innlegg, men n stopper jeg ogs lese bloggen din, for dette var barnslig. Jeg er noen r eldre enn deg, s det kan jo vre jeg er for gammel 😂

Helene Ragnhild

03.09.2017 kl. 12:25
Janne: Her snakker jeg mest som fagperson, ikke som mammapoliti. En som ryker kan jo fint i sitt hode tenke at det er best for barnet, men det er feil i forhold til forskning og all skaden vi har sett at ryking gjr. Om dette gjr at du ikke vil lese s er det nok like greit, kommer ikke til slutte dele mine meninger selv om neon ikke vil hre dem.

Camilla

03.09.2017 kl. 11:49
Heisann! Sendte en foresprsel om vre med i gruppa di jeg 😊

Helene Ragnhild

03.09.2017 kl. 12:25
Camilla: Godkjenner minst en gang om dagen ;) velkommen <3

Janne

03.09.2017 kl. 21:24
Stopper ikke lese fordi du har meninger om ryking, Helene - for det har jeg og. Jeg hater ryk! Og synes ingen br ryke, gravid eller ei. Jeg slutter lese fordi jeg synes du oppfrer deg barnslig her og dro dette litt langt. Du virker veldig fornrmet over at du ble kastet ut av den gruppa, og s ble du litt barnslig i dette innlegget. 😄

Helene Ragnhild

03.09.2017 kl. 22:31
Janne: som sagt er det helt frivillig, du trenger ikke forsvare valget ditt ;)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits