Spis dette for å hele tarmen og holde deg frisk i høst!

Er det bare jeg som har gledet meg til høst med tente lys, pledd, strikketøy og hjemmelaget suppe?

Suppeoppskriftene mine er noen av de mest populære på bloggen, og det er jeg stolt av. Jeg har mange ganger fått høre at dette er verdens beste supper som har blitt favoritter hos både store og små, og det gjør meg veldig glad!

Dessuten er suppe utrolig næringsrikt, mettende, lettfordøyelig og godt! Bruker du kraft får du alle helsefordelene av denne vidundervæsken, heling av tarmslimhinnen, betennelsesdempende virkning og styrkende for hud, hår, ledd og sener.

hjemmelaget suppe

Jeg begynte å lage hjemmelagede supper i voksen alder, hva nå enn det er? Før dette likte jeg faktisk ikke suppe (what??), men nå er det en av favorittene mine. Jeg har lært flere venninner å lage hjemmelagede supper, fordi det er faktisk utrolig mye enklere enn du tror. Det går fort og du kan lage store porsjoner slik at du har lunsj eller middag flere ganger.

Lag hjemmelaget suppe

hjemmelaget suppe

Det er som sagt veldig lett å lage hjemmelaget suppe! Jeg bruker aldri oppskrift, men jeg bruker ca de samme målene hver gang. En annen ting jeg gjør er å alltid lage en stor porsjon og fryse ned det som blir til overs. Da har du alltid næringsrik, hjemmelaget mat raskt tilgjengelig.

Væske

hjemmelaget suppe

Favorittvæsken er hjemmelaget kraft. Det er utrolig sunt og utrolig godt, ingen over, ingen ved siden av. Når det er sagt vil jeg ikke at du skal la være å lage hjemmelaget suppe fordi du ikke orker å lage kraft, eller ikke finner dette på butikken. Du kan bruke buljong av høy kvalitet, da anbefaler jeg en økologisk. Du kan også droppe buljong og krydre suppen selv med ekstra krydder og salt.

Kraft er selvfølgelig best, har du lyst til å komme i gang kan du laste ned den store kraftguiden min her!

Grønnsaker

hjemmelaget suppe

Her finnes det mange alternativer og jeg rullerer etter lyst og sesong. Uansett tilsetter jeg både løk og hvitløk. Jeg tar en løk og 1/2 ? 1 fedd hvitløk per 2 dl kraft ca. Så fyller jeg på med andre grønnsaker, ofte det jeg har liggende som er litt på hell.

Krydder

hjemmelaget suppe

Jeg elsker krydder og tilsetter masse til suppen! Favorittene er salt, basilikum, ingefær, gurkemeie, paprika, curry, chili og kayenne. Hva jeg har i vil selvfølgelig variere ut i fra hvilken suppe jeg lager. Basilikum er veldig godt i tomatsuppe, ingefær smaker himmelsk i gulrotsuppe. En skvis sitron setter også spissen på sistnevnte, mens en ts honning (eller annen søtning) runder av tomatsmaken og fremhever sødmen i tomatsuppe.

Det lille ekstra (og metthet)

hjemmelaget suppe

Suppe smaker best om den er kremet, og det oppnår du ved å tilsette fett. Jeg tilsetter som regel kokoskrem eller kokosmelk. Kokoskrem er det harde laget på kokosmelken som dannes når du setter kokosmelk i kjøleskapet. Du kan også tilsette fløte, laktosefrifløte eller matfløte, men da blir ikke suppen melkefri. Jeg synes ikke kokosmelken gir særlig kokossmak og lager derfor suppen melkefri. Kokosmelk er også veldig sunt, men det er helt opp til deg!

Topping

hjemmelaget suppeHva er suppe uten noe digg på toppen? Dere har sikkert sett at gresskarkjerner er min favoritt? Andre favoritter er egg, parmesan, hampfrø, krutonger laget av grovt brød/lavkarbobrød, chorizo eller andre pølsebiter, linser og bacon!

Standardoppskrift

hjemmelaget suppe

8 ? 10 dl kraft (eller vann og buljong/krydder)

4 gule løk og smør til steking

2-4 fedd hvitløk eller to kinesiske hvitløk

750 gram kokt gulrot + en søtpotet eller 4 bokser/kartonger hakkede tomater eller 1-2 hoder blomkål eller et flaskegresskar og to gulrøtter osv

4 toppede ss kokoskrem

Masse krydder

hjemmelaget suppe

  1. Kok opp kraft/vann og buljong/krydder
  2. Hakk løk og hvitløk og stek i godt med smør, jeg bruker en ss per løk
  3. Del opp grønnsaker og tilsett til kraften/vannet, lager du tomat er det selvfølgelig bare å tomatene i
  4. Når løken er blank har du den oppi sammen med resten av grønnsakene
  5. Tilsett ønsket krydder
  6. Når alt er mørt stavmikser jeg suppen til den er helt jevn (jeg liker best most suppe, hehe)
  7. Tilsett kokoskrem eller fløte og stavmiks litt til
  8. Smak eventuelt til med mer krydder, mer salt, sitronsaft, honning eller noe annet godt

hjemmelaget tomatsuppe hjemmelaget tomatsuppe

Mine favoritter

Tomatsuppe (samme oppskrift, annet innlegg)

hjemmelaget tomatsuppe

Blomkålsuppe

hjemmelaget blomkålsuppe

Søtpotetsuppe

DSC04711

Linsesuppe

linsesuppe

Gresskarsuppe

gresskarsuppe

Gulrotsuppe

Hva er din favorittsuppe? Har du en suppe du vil at jeg skal lage?

15 kommentarer
    1. Suppene ser nydelig ut 😊 Hadde av en eller annen merkelig grunn glemt av at supper er så godt 😊I dag blir det blomkålsuppe til middag 😊 Skal gresskarkjerner bløtlegges i forkant?

    2. Jeg har kokt kraft en gang, som jeg har fryst ned. Har ikke sånn wonderbag, og det tar litt tid, så blir ikke noe jeg gjør ofte 😉 Men tenkte og på å fryse ned supper hvis man lager store porsjoner. Men hvis jeg bruker kraft som jeg har fryst fra før, i suppa, så kan jeg vel ikke fryse ned suppa? Eller?

    3. Elsker å lage hjemmelaget supppe, spesielt om høsten/vinteren! Siden høsten er gresskarsessong, så anbefaler jeg deg å lage gresskarsuppe, den er helt nydelig og gjøres på samme måte som gulrotsuppe! Man kan tilsette gresskarkjernefrø for å gjøre suppen litt ekstra mettende 🙂
      Hvor lenge stekte du grønnsakene i ovnen og på hvilken varme? Det var lurt, for jeg koker de alltid!

    4. Et tips til gresskar/flaskehalsgresarsuppe er å bake de i ovnen istede for å koke! Oh my, det blir så mye bedre smak:)

    5. Bea: Har visst glemt å linke til den, men det er den suppen på bilde med blenderen. Sååå godt!! <3 husker ikke steketiden dessverre, men sikker sånn 180 i 30 min?

    6. Hei!
      Veldig flott innlegg. Jeg får så mye inspirasjon av bloggen din.
      Jeg lurte på om du kunne fortelle litt om dine erfaringer og meninger rundt Forever Living?
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg