Ekstra ultralyd i uke 32

I dag er jeg faktisk akkurat halvveis i graviditeten, woho! Hvor går tiden? Den raser faktisk forbi! Husker som om det var i går da jeg stod på badet i den nye leiligheten og holdt en positiv test i en skjelvende hånd. Jeg må fortsatt klype meg i armen for å tro at dette er virkelig, og jeg føler meg så heldig. Tenk at vårt ene gullegg satt <3

I dag var jeg på ultralyd sammen med mamma. Vi prøver å holde fraværet til Jonna nede før babyen kommer, og siden vi var på en veldig fin ultralyd sammen i uke 14 tenkte vi at det var koselig om mamma fikk være med denne gangen. Heldigvis var det fortsatt en jente, hehe. Jeg hadde fått sjokk hvis det plutselig var en gutt som skulle komme i februar. Jordmor spurte hvor jeg hadde vært og da jeg sa dr Lundring sa hun at daså, for han gjør aldri feil, hehe. Jeg var overrasket over hvor lang tid hun tok med meg, viste meg alle organene, overleppen, bevegelsene og hele pakken. Siden lille er så mye større nå så vi veldig mye, selv om apparatet til Lundring er ganske magisk.

Hun estimerte faktisk termin til 1. februar, men jeg fikk beholde terminen 2. februar likevel 😉

Noen bilder fra forrige uke siden jeg føler meg litt slapp i dag og rett og slett ikke orker å ta bilder. Dere kan jo heller få se et av lille <3

Det viste seg at morkaken min ligger litt nærme fødselskanalen, 1,2 cm for å være eksakt. Når den er under 2 cm får du automatisk en ekstra ultralyd i uke 32, men jordmor sa jeg ikke skulle stresse. Har du opplevd dette? Nå hun sa det ble jeg nemlig litt redd for at dette betyr at jeg kan risikere å miste ABC. Det går selvfølgelig greit, men jeg har virkelig ikke lyst til å ta keisersnitt. Håper morkaken trekker seg litt lenger fra åpningen slik at det ikke blir noe problem. Jeg har ikke blødd en dråpe i svangerskapet, så det har i hvert fall ikke vært noe problem så langt. Som sagt, hører gjerne fra deg hvis du har noen som helst erfaring med dette <3

P.S. husk min Facebook live i morgen klokken 20, da skal jeg snakke om utmattelse!! <3

52 kommentarer
    1. Så fine bilder av lillemor😍
      Jeg også har morkaka langt ned og frem, så jordmora tror jeg må ta KS når den tid kommer, men morkaka kan jo trekke seg opp, noe som jeg krysser fingrene på for å si det sånn!! 😅

    2. Hei:)
      Jeg hadde også morkaken foran fødselskanalen, og fikk ny ultralyd i uke 34 (innvendig ultralyd). Og da var ikke engang morkaken i nærheten av åpningen, så den hadde altså trekt seg langt vekk:)
      Krysser fingrene for at den gjør det for deg også!<3 (Har hørt at det bare skjer med 1-2% at den ligger foran ved fødsel)

    3. Hadde samme “utfordring” i 1. svangerskap, og hadde en normal fødsel likevel 🙂 Har fått samme beskjed dette svangerskapet, og skal på ultralyd nå denne uka (uke 32). Så er veldig spent på hvordan det blir denne gangen🤞

    4. Jeg hadde også morkake forann fødselskanalen, men når magen vokste trakk den seg vekk og var ikke i nærheten på ultralyden i uke 32. Jeg har hørt at det skjer i nesten alle tilfeller, så ikke uro deg for det ❤️❤️

    5. Jeg hadde også morkaken foran, 1 cm. Min trakk seg opp etter uke 27. Ble katastrofesnitt så fikk ikke føde vanlig, men det hadde ikke noe med morkakeplasseringen å gjøre ihvertfall 🙂

    6. Jeg fikk nok en negativ test samtidig som du fikk positiv så for meg har tiden gått sakte. Stort sett er det bare hyggelig å lese om graviditeten din, men du vet jo hvordan det er, noen dager tåler man ikke så mye. Skal i gang med ivf om noen uker og ditt tilfelle gir håp for at det kan klaffe på første forsøk. Gleder meg til å følge med videre <3

    7. Morkaka mi lå også fornærme, men på ultralyd i uke 32 lå den perfekt. Har nå født en liten skatt😊

    8. Jeg hadde også morkaken foran fødselskanalen, men den trakk seg opp, og på ultralyd i uke 32 var alt fint!😊 hadde forøvrig også termin 1. Februar..i år da !😊 lille prinsessa vår kom likevel ikke før 10. Februar, og har akkurat rukket å bli 7 mnd💕💕 du har verdens fineste mirakel foran deg! Ønsker deg masse lykke til!

    9. I uke 29 var jeg på ultralyd og det ble konstatert at morkaken var totalt forliggende (det som heter placenta previa totalis på fagspråket), og at dersom den ikke flyttet seg innen ca uke 34 så må jeg ta keisersnitt. Legen fortalte meg at det var økt risiko for placenta previa ved IVF, noe som er tilfellet for meg også. Han sa at i de aller fleste tilfellene, så trekker den seg opp etterhvert som livmoren vokser. For en drøy uke siden fikk jeg relativt store blødninger to dager på rad, og ble undersøkt på fødeavdelingen. Der kunne legen se at morkaken hadde begynt å trekke seg til siden, men at det var vanskelig å plassere avstanden til fødselskanalen med 100% sikkerhet. Jeg skal tilbake på ultralyd neste uke (svangerskapsuke 34+5) for å få siste status. Jeg krysser fingrene for at den har flyttet seg 🙂 Ønsker deg lykke til videre i graviditeten, det er spennende å følge deg!

    10. Min morkake lå litt foran fødselkanalen men ikke så mye som din. Det eneste jeg har muskelknute og jeg skal også på ultralyd igjen i uke 30. Jeg skal også føde på ABC Ullevål. Ikke beskrymre deg, hør med jordmor på abc klinikken når du skal dit. Har foreløpig ikke fått noen annen beskjed. Jeg har termin i desember for 5 desember 2017 for andre gang.

    11. Har ingen erfaring med foranliggende morkake, men ville bare si til deg at dersom den ikke skulle flytte seg og du må ta keisersnitt, så er det ikke noe å grue seg til. Jeg hadde ks i juni, og det var en kjempefin opplevelse. Og jeg kommer ikke til å grue meg hvis det skulle bli et ks til:) Ønsker deg lykke til!:)

    12. Hei Helene😀 Jeg blødde MYE i starten av mitt svangerskap, var skikkelig skremmende…. på ordinær ul i uke 18 lå morkaka og sperra helt, den lå forran og så var den langt nede og dekka altså utgangen totalt. De sa jeg kanskje måtte ta KS, men at risken faktisk var ganske liten (og hos meg sperra den fysisk). I de fleste tilfeller flytter den seg oppover i takt med at livmoren vokser 😀Så jeg tror ikke du skal bekymre deg💕 Da jeg var på ul i uke 26 tror jeg det var, for vekstkontroll i forbindelse med svangerskapsdia sjekket de morkaka samtidig. Den var da laaaaaangt fra åpning, hadde med andre ord trukket seg langt opp 😊

    13. Jeg har hatt foranliggende morkake og vet om mange som har hatt det,men i alle de tilfellene har den flyttet seg innen fødsel.

    14. Jeg har også morkaken like foran fødselskanalen på den nederste tvillingen. Det er lenge igjen til fødsel så regner med at den flytter seg innen den tid. Håper den flytter seg så du får født som planlagt på ABC😊👍🏼

    15. Jeg fikk samme beskjed i starten av graviditeten ( er i uke 27 nå) men veldig ofte rekker den å trekke seg tilbake.. spennende å følge deg og kostholdet under graviditet.. et par spm, jeg sluttet helt med kraft, fermentering og kollagen når jeg ble gravid.. synes ikke jeg fant noe bra svar på om det var greit å fortsette..? Google snakker ikke alltid sant 😂 Har du noe kunnskap rundt dette.
      .?

    16. Jeanette: Ville pøst på med alle tre, i hvert fall nå som vi er gravide! Dette er mat, blir nesten litt frustrert (ikke på deg) over hvor redde vi er for mat om dagen…

    17. Ingrid Lone: Tusen takk <3 ikke så lett å ikke bekymre seg, fikk det litt kastet på meg etter timen. Blir generelt lite stresset for alt, men med graviditeten er det lettere å begynne å gruble 🙁 takk for støtte <3

    18. Hilde: Er ikke redd for det, men dessverre er det mange negative aspekter for baby, særlig når det gjelder tarmflora, utvikling av allergi osv. Sier ikke at dette gjelder ditt barn, for det er på typ landsbasis, men det er derfor jeg ikke vil det mest 😉 det viktigste er jo at barnet kommer trygt til verden, så må jeg ta KS så gjør jeg jo det.

    19. Hadde også foranliggende morkake i mitt siste sv.skap. flytta seg oppover når babyen vokser så går nok bra med deg også ☺ men en ekstra ul er koselig og betryggende ☺

    20. Fikk akkurat samme beskjed som deg i uke 20 og ny ultralyd i uke 32 og da hadde den flytta seg, ble vanlig fødsel. Hehe de sa til og med st hun var under gjennomsnittet på vekt men da hun ble født p å termindato var hun over gjennomsnittet på vekt ei stor og fin jente som kom i juli:-) tok seg opp de siste ukene. Elsker bloggen din. Innom hver dag 🙂 ønsker deg masse lykke til videre og gled mer meg til å følge deg videre. Klem fra malene <3

    21. Jeg fikk høre at min morkake lå litt langt ned, men ikke for langt. Det sa de vel både på tidlig UL og på vanlig UL. Den lå ikke foran altså. Da jeg var på UL senere så hadde den flyttet seg lenger opp.. ettersom magen og livmoren strakk seg. Så alt var ok og hadde en vanlig vaginal fødsel, på vanlig avd. Satser på at din også flytter seg, den har fortsatt god tid på å trekke seg oppover 🙂

    22. Det stemmer at det er større sjanse for foranliggende morkake etter ivf befruktning. Jeg fikk det konstantert på ul og oppfølging som deg, men dessverre flyttet den seg aldri nok.. så det ble planlagt keisersnitt i uke 37! Fra uke 32 til uke 37 var jeg innlagt flere netter på sykehus pga store blødninger 🙂 håper du er heldigere, det er jo svært sjelden at den ikke flytter på seg 🙂 lykke til!

    23. Den lå for nært åpningen ja, legene var redde for at det ville endt i akutt keisersnitt om fødselen hadde fått startet naturlig 🙁 ingen vet 100% om den kunne flyttet seg mer fra uke 37 til termin, men risikoen for store blødninger og hastekeisersnitt var for stor i mitt tilfelle 🙂 forsåvidt går det greit nå, og babyen hadde det helt fint, alle blødninger jeg hadde kom fra meg (morkaken) og “preget” ikke babyen 🙂 nå er hun 3 mnd <3

    24. Hei,
      som mange sier pleier den å flytte seg i de fleste tilfeller. Krysser fingrene for at det skjer for deg også.
      Jeg hadde en fødsel som endte i hastekeisersnitt og det gikk veldig fint det også. Det var det siste jeg ville, men i etterkant er jeg overrasket over fint det gikk. Ingen komplikasjoner i etterkant og amming osv som jeg var bekymret for pga keisersnitt gikk kjempefint 🙂

    25. :): Så godt å høre, det er jo en av tingene jeg er redd for, å ikke få til amming 🙁 men kan ikke gjøre noe med det nå, så må bare prøve å tenke fine tanker <3

    26. Her liker jeg Pilotfrue. Strever veldig med å få barn men tar alternativet om det skulle oppstå keisersnitt på den måten at så lenge barnet er friskt gjør det ingenting. Det er fullt mulig å få en god opplevelse selv om du må ta keisersnitt. Jeg ville ikke det som førstevalg heller men måtte. Det gikk fint. Og jeg får muligens føde uten det om det kommer flere barn senere. Jeg var bare glad alt gikk fint når det stoppet opp.

    27. Kan tilføye at gutten min scoret høyt på alt og er utrolig sterk og frisk selv om ikke det ble vaginal fødsel. Negative aspekter finner man i det meste leter man godt nok. Alt ordner seg!

    28. Anonym: Skrev aldri at det var krise, men det er ikke det jeg har lyst til, og det må være lov. Har ikke noe imot pilotfrue, og unner henne veldig å bli gravid, men hun har ingen utdanning innen helse og sier selv hun ikke er opptatt av det. Tviler på at hun har lest om tarmflora, keisersnitt osv. Tviler ikke på at ditt barn er perfekt, det har jeg aldri sagt. Jeg har faktisk skapt den friske kroppen min selv, om du opplever det som skrytete er det din sak.

      Svarer deg i en kommentar siden jeg ser at du har skrevet alle de tre siste 😉

    29. Jeg opplevde også det samme i mitt første svangerskap mht morkake, men i uke 32 så alt normalt ut og jeg fikk grønt lys for vaginal forløsning. Dette fikser naturen selv i de aller fleste tilfeller, bare noen få som må ta KS på grunn av morkaka. Jeg er i alle fall veldig takknemlig for at vi bor i en del av verden, og lever i en tid da dette sjekkes rutinemessig og at det å føde barn ikke er risikosport.
      Forøvrig helt enig med deg angående keisersnitt. Vaginal fødsel er det beste for mor og barn når alt ellers er normalt, men når det er medisinsk begrunnet, noe det er i 9 av 10 tilfeller, er det selvsagt godt at man har muligheten til keisersnitt.

    30. Kathrine: Veldig enig i det, vi er dødsheldige!! Om jeg må ta keisersnitt skal jeg selvfølgelig fikse det 😉 så på fødeavdelingen at det var en som tok keisersnitt fordi hun ville, og fødelegen var veldig klar på at de da prøver så godt de kan å overtale til vaginal fødsel. Håper nesten hun ikke så den episoden, for legen var virkelig direkte.
      Så bra det ordnet seg for deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg