Sunnhetsforvirring

  • 15.09.2017 kl. 10:42

Noen ganger blir jeg overrasket over de konklusjonene jeg selv trekker i hodet nr det gjelder sunnhet. Jeg kunne sikkert skrevet at jeg blir overrasket over kommentarer og sprsml jeg fr i sosiale medier, men faktisk skjnner jeg s godt at dere er forvirret, for det er jeg ogs til tider! Det er alts rare tanker som dukker opp i mitt hode jeg blir mest sjokkert over. Forvirring kommer av ulike rsaker, men sentralt for meg kommer ting jeg selv leser og markedsfringen jeg blir mtt med p matbutikken.

Da m jeg ta noen steg tilbake og f oversikt.

Jo lenger bort vi kommer fra maten, og jo mer vi blir opptatt av nringsinnhold, jo lettere er det bli lurt. En matvare tilsatt et vitamin m jo vre sunnere enn en matvare uten? Og en sukkerfri sjokolade m jo vre sunnere enn et produkt med sukker? Og hva med lettprodukter, er de best?? Her er det lett se seg blind ja!

Hvis du fler deg truffet vil jeg bare si at vi er i samme bt! Jeg var selv veldig redd for mange mat varer fr. Jeg var redd for spise litt potet, eller ha banan i smoothien min, for det ble jo for mye karbohydrater? Dette frte til at jeg kunne ta et valg om heller kjpe en atkinsbar enn en frukt p butikken, ikke bra!

Gjr det enkelt

En banan gir deg 13 g sukker per 100 gram, men dette sukkeret kommer som lettopptakelige karbohydrater, pakket inn i en frukt kroppen din lett kjenner igjen og kan fordye. En bar har som regel minst 50 ingredienser og er fylt med fyllstoffer kroppen din ikke kjenner igjen og ikke er skapt for fordye.

Det er ingen mat du finner i naturen som er usunn, men det er noen matvarer det er lurt spise mer av, og noen du br spise mindre av. Dadler er topp de, men de inneholder mye sukker og derfor er det ikke lurt spise ti av dem p rappen (om du ikke vil sitte p do resten av kvelden). Spiser du veldig mye frukt, blir det mindre plass til grnnsaker og egg. Vi kan jo bare spise s s mye hver dag ;)

Jeg sier ikke at du aldri skal kjpe en bar om du har lyst p det, eller at du ikke kan spise ting som til en viss grad er prosessert. Jeg sier bare at i det store og det hele er det et godt valg velge matvarer s nrme som mulig naturen. Et eple rett fra treet i den friske hstluften, det er sunnhet for meg!

Selvflgelig elsker jeg proteinpulver i smoothien min, og jeg spiser ting bearbeidet av mennesker. Jeg bruker ogs alternativer til sukker som stevia og sukrin noen ganger nr jeg baker. Jeg ser ikke noe galt i det, sunnhet trenger ikke vrt sort/hvitt. Jeg vil bare oppfordre deg til ta en tipp p ditt kosthold og se hvor du kanskje har laget rare regler for deg selv? Kanskje gjr de mer skade enn godt?

Jeg vet ikke helt om jeg fr frem budskapet i denne posten, men jeg ville bare skrive noen tanker. Kanskje kan de hjelpe deg?

Jeg hrer gjerne dine meninger og eventuelt sprsml i kommentarfeltet, hvor blir du forvirret?

Stor fredagsklem fra Helene <3

24 Kommentarer

Lillian

15.09.2017 kl. 12:29
Fint innlegg!! Det er s lett bli forvirret av alle rdene som kommer fra alle kanter. Er liksom litt ille nr man fr drlig samvittighet av spise en banan...

Helene Ragnhild

15.09.2017 kl. 13:04
Lillian: S enig! Tror vi glemmer hvor mye markedsfringen pvirker oss ogs!!

mariesmat

15.09.2017 kl. 12:30
Jeg skjnner veldig godt hva du mener og har mange av de samme tankene! Jeg tror folk er s opphengt i detaljer og glemmer det store bildet og seg selv. Mange kjenner heller ikke etter hvilken mat som gjr dem godt eller drlig desverre..

Helene Ragnhild

15.09.2017 kl. 13:04
mariesmat: <3

Mari

15.09.2017 kl. 15:31
Hei! Jeg lurer litt p en kommentar jeg s du skrev for noen dager siden. Der det stod at siden kollagen fantes i maten naturlig, s var det ikke noe problem ta tilskudd. Er det snn at kollagen ikke er farlig f for mye av? Vet at noen vitaminer/mineraler skal man helst ikke ta tilskudd av med mindre man har for lite av, fordi de da i noen tilfeller kan vre skadelige.

Prvde ske p dette og kollagen, men fant ikke noe. S det ser ikke ut som om det er noe problem.

Hper du som kan mer om dette enn meg, kan gjre med litt klokere :-) ernringsverden er litt som en jungel for meg, og pleier gjre ting s enkelt og greit forst.

Helene Ragnhild

16.09.2017 kl. 08:09
Mari: Ja, det er ikke farlig f for mye, men det er ingen hensikt ta for mye heller ;)

Bibi

15.09.2017 kl. 15:33
Jeg syntes du er s flink formidle viktigheten av ha en balanse og ikke se seg helt blind p hva som for tiden er sunt eller ikke. Og jeg mtte le av det med dadlene: "om du ikke vil sitte p do resten av kvelden" hehehe.

Jeg syntes selv det er slitsomt lese om ny forskning der det og det er usunt, den og den dietten visstnok er den sunneste, og spesielt i sosiale medier der plutselig er den og den frukten eller grnnsaken s bra (superfood) mens andre plutselig viser seg ha f nringsstoffer. Det gjr meg forvirret. Syntes derfor det er en god tommelfingerregel med generelt velge s nrme naturen som mulig. N bor jeg i midtsten og her er grnnsaker og frukt veldig billig i forhold til ferdigmat. S jeg har skikkelig drlige unnskyldninger for ikke spise sunt ;)

Helene Ragnhild

16.09.2017 kl. 08:08
Bibi: Medier lages for f klikk og selge, samme med absolutt all ferdigmat, snn er det. Ingen konspirasjonsteori, bare snn verden er ;) , s kult at du bor der!! :D

Hege

15.09.2017 kl. 17:12
Det med bananen - der kjenner jeg meg igjen :P alts, man skal vel ikke g rundt vre redd for spise en banan, en potet eller en gulrot for den saks skyld?! Jeg tror det er mange som utvikler en slags "frykt" for enkelte matvarer pga alle de tusen rd der ute, men selv valgte jeg heller fokuserer p spise disse matvarene til rett tid og i kombo meg fett og proteiner. Mat er min beste venn p veien mot god helse <3 :)

Helene Ragnhild

16.09.2017 kl. 08:07
Hege: Gulrot blir jeg i hvert fall koko av hre at har for mye karbo! S enig med deg, men det vet du jo Hege <3

Anette

15.09.2017 kl. 17:43
For et flott innlegg 😊 Jeg fler meg ikke forvirret over hva som er bra spise eller ikke (mye takket vre deg), men noen ganger fler jeg at matplanlegging blir en stor del av livet mitt. Eks s har jeg tidvis blitt gal av fle at jeg bruker s lang tid tilberede mat samt spekulere p "hva skal matpakken min p universitetet i morgen best av?" Noen ganger har jeg flt meg tom for ideer, men n bruker jeg knekkebrd med smr og ost (din knekkebrdoppskrift) som "base" og s tar jeg eks frukt og/eller grnnsaker i tillegg.

Jeg er begynt spise proteinbar etter trening pga da blir jeg litt mett hvis det tar tid fr jeg fr tilberedt ordentlig mat. Vet at proteinbar er alt annet enn sunt, men har ikke funnet noe bedre alternativ.

Husker en gang jeg spiste banan som eneste mltid og da ble jeg skikkelig slapp grunnet blodsukkersvingninger. Etter dette har jeg ikke spist karbohydrater alene 😊

Hva tenker du om Skyr? Er det et skvipprodukt?

Jeg lurer ogs p D-vitamin. Skal det mye til f i seg for mye av det? Er slik jeg har skjnt det. I dag tok jeg en ss omegacure fiskeolje og 8 drper D3 bestilt fra soma. Tenker det gjr seg med litt strre dose D3 slik som i dag da det ikke var sol ute.

Helene Ragnhild

16.09.2017 kl. 08:06
Anette: Anbefaler sjekke d-vitaminstatus hos legen og ligge p minst 100 ;) skyr er helt OK, fint alternativ hvis du trenger noe p farten, men ikke hver dag ;)

Lene

15.09.2017 kl. 21:27
Elsker innlegget Helene, jeg er s enig med deg! Nr prosesserte matvarer med ukjente ingredienser anses som "sunnere" og "tryggere" enn mat som kommer rett fra naturen, inns jeg for en tid tilbake at det ikke ga noen mening for meg lenger. Husker spesielt godt nr jeg spiste en banen p skolen, og alle de andre kommenterte p at det var "for mye sukker og dela forbrenningen min", mens de selv satt spiste proteinbarer med alt mulig rart i. Ikke at noe er riktig eller galt, men alt med mte! Personlig fler jeg at s lenge jeg spiser strste parten av kostholdet mitt i dens naturlige form, s er jeg egentlig godt p vei, og prver droppe de fleste andre regler og forestillinger jeg har ftt for meg opp igjennom. Mvh eks storforbruker av proteinbarer og lightbrus x)

Helene Ragnhild

16.09.2017 kl. 08:04
Lene: Takk for denne kommentaren <3 er s enig i deg!

Lene

15.09.2017 kl. 23:44
Jeg liker veldig godt holdningen din! Jeg har en venninne som sverger til noe som heter Fitline, og jeg er veldig skeptisk... har du hrt om det?

Helene Ragnhild

16.09.2017 kl. 08:03
Lene: Takk <3 Det har jeg, men kan ikke nok. Vet at mange sverger til dem, men jeg liker ikke smaken nr jeg har smakt selv, hehe

Ellen

16.09.2017 kl. 14:32
Banan, det kan jeg ikke spise da jeg prver ut lchf max 5/100.

Hva er din mening om Lchf?

Helene Ragnhild

17.09.2017 kl. 14:39
Ellen: Jeg mener at det kan fungere veldig bra, men at det ikke er ndvendig for alle ;)

Sissel

17.09.2017 kl. 00:24
Hei . Ja vi er som en kjemisk fabrikk. Mat som ikke er naturlig .vil ikke kroppen ha og ikke kan fordye

Da sier den i fra . P forskjellige mter . Derfor fr vi livsstilsykdommer . Avd slag . Og gr p tung gir til slutt . Ikke vanskelig forst egentlig . Du viste det. P en lettvint mte 😀

Helene Ragnhild

17.09.2017 kl. 14:38
Sissel: :D

Elin

17.09.2017 kl. 15:56
Jeg blir forvirret spesielt av dette med fett og fettreduserte produkter. Det er frst n nylig at jeg har funnet bloggen din og lest om at kanskje fett ikke er verdens farligste ting allikevel. Samtidig nsker jeg g ned i vekt og er usikker p hva jeg burde gjre. Har tidligere hatt en PT som ba meg spise lite karbo og lite fett, og en annen som ba meg spise som normalt bare reduserte mengder av fett. Jeg blir helt "gal" av alle forskjellige meninger som svirrer rundt om temaet, og jeg blir s usikker p hva som er det rette!

Men jeg m bare si at etter jeg har funnet bloggen din s har jeg flt meg kjempeinspirert, men det fles ut som en jungel der ute av ulike produkter. Jeg har begynt koke kraft da, s det er en start :D. Jeg skjnner hvorfor Wonderbag er bra nr man gjr dette, s jeg lurer p en ting angende din. Jeg ser den du har koster 2-300 kr mer enn de andre, er den bedre? Fungerer de til 890 drligere til kraftkoking?

hilsen Eline

Helene Ragnhild

17.09.2017 kl. 16:47
Elin: Jeg ville i hvert fall ikke spist mindre fett og mindre karbo, da fr du lett i deg alt for lite mat og kan ende med f en utslitt kropp. Srlig kvinnekroppen trenger nok ;)
Wonderbagen min er bare litt strre, de passer alle helt supert til kraftkoking :D

17.09.2017 kl. 19:34
Har du tenkt til "bare" blogge om ernring, alts fokus p det? Begynte lese bloggen din p grunn av din graviditet og slikt, men n deler du jo nesten ingenting... Bare oppskrifter og div tips..

Helene Ragnhild

17.09.2017 kl. 20:52
Anonym: Jeg har blogget i flere r og bloggen har alltid vrt en blanding av ernring, hverdagstips og personlig. Fr jeg ble gravid skrev jeg endel om det vre prver, og n skriver jeg ofte om det vre gravid. Men det er ogs mange som flger fordi de elsker lese om ernring. Ikke enig at jeg nesten ikke deler noe, hehe ;)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits