Se hun sparker!!

Når jeg har så fulle dager som det har vært i det siste kunne jeg nesten glemt at jeg er gravid. Heldigvis har jeg fått verdens koseligste påminnelse i flere uker – lille har begynt å sparke <3

Første gang jeg kjente det var i uke 20. Jeg satt på en kafé i Lillestrøm før jeg skulle på skolen og plutselig kjente jeg et lite dunk nederst i magen. Så forsiktig, men samtidig helt tydelig! Jeg måtte sende Jonna ml med en gang <3

Siden det har det blitt oftere og oftere, og nå er det hver dag. Det kjennes også bedre og bedre. Det er ingen andre som har fått kjenne enda, men det er fordi jeg har vært alene når det har vært så kraftig. Jeg håper Jonna får mulighet i helgen når han kommer hjem.

Siden han er bortreist filmet jeg denne snutten på fredag, helt vilt!!

Hun sparker som oftest når jeg ligger på sofaen, men også når jeg blir stressa. Da jeg holdt foredrag på tirsdag skjedde jo selvfølgelig det som ikke skulle skje. Med 1400 mennesker på live gikk hele get nettet ned her, det var jo den eneste tingen jeg ikke kunne kontrollere. Heldigvis klarte jeg å komme meg på igjen, ved å dele nettet fra telefonen. Da sparket lille som crazy da jeg satte meg ned, hehe. Fikk du ikke med deg foredraget, har du en ny mulighet på onsdag, meld deg på her!

Det er på tide med en oppdatering <3

Hvor langt er jeg på vei: Jeg er i 23 svangerskapsuke, og 22+2 i dag.

Kjønn: Lille jenta vår i magen <3 Heldigvis bekreftet på OUL!

Vektoppgang: 5-6 kg opp, varierer litt 😉

Babyen er så stor som: Maiskolbe, haha, elsker disse fruktgreiene altså! I følge appen veier hun nå rundt en halv kg, herregud <3

Neste ultralyd: Ekstra ultralyd den 4. desember, for å sjekke at morkaken har trukket seg tilbake. Krysser fingrene!

Symptomer: Her om dagen våknet jeg opp med flekker på pysjen, så jeg har tydeligvis begynt å lekke melk! Haha, sorry med mye info!! Litt halsbrann, men ellers har formen vært bra!

Cravings: Frukt, må ha det hver dag! Kiwi, mango og pærer! Iskaffe med havremelk og kefirskål med bær og brunost <3 passer på å få i meg egg hver dag, grønnsaker, prøver å spise nok supper og kraft.

Aversjoner: Ikke så lyst kjøtt, men ellers lite 🙂

Trening: Forrige uke var jeg så flink, men denne har vært så hektisk så jeg har ikke rukket noen ting bortsett fra gravidyoga på tirsdag 🙂

Innkjøp: Jeg har klart å roe meg litt, hehe. Noen flere ting har kommet på plass som jeg gleder meg til å vise dere de neste ukene <3

Når begynte du å kjenne spark?? <3

56 kommentarer
    1. Så magisk! Savner den biten sååå mye. Blir ekstra koselig når du kan stryke tilbake og får bekreftelse på at lille kjente det 😍 Kjente kjempetidlig, faktisk i uke 16 og dette var min første graviditet. Var på jobb 😊

    2. Til tross for morkake i front og første graviditet kjente jeg det i uke 16😄 Elsker det! Er nå i uke 22 men min mann har heller ikke kjent det utenpå, da lille er mest aktiv når jeg er alene.

    3. Kjente det første gang da jeg var 17+2 😍 Og første gang samboeren min kjente det var jeg 20+0! Er verdens beste følelse ❤❤

    4. Ååå, det er helt magisk å kjenne spark <3 Savner det så mye. Kjente det faktisk i uke 16 første gang, men ikke hver dag før rundt uke 20.

    5. Husker ikke når 🙈 men det var magisk å kjenne liv😍 første spira var rolig i magen og er nå en rolig gutt. Andre spira var veldig aktiv i magen og er nå ei aktiv jente. Det er gøy at de allerede inni magen forteller deg litt om hvem de er 😍 kos dere med sparkene 🌸

    6. Kjente det i uke 14, på bursdagen min. Utrulig koselig å kjenne så tidlig. Kjente kvar dag fra uke 16 og pappaen kjente utvendig i uke 18 <3
      Hadde også ekstra ul på grunn av lavtliggende morkake, men den låg heilt i toppen av livmoren på kontroll 😀

    7. Så herlig 😍 Det er en fantastisk følelse! Jeg kjente tydelige spark fra mi lille frøken i uke 16, men de “sommerfugl” bevegelsene kjente jeg fra uke 12-13. Og nå er jenta mi straks 3 år. Det er så koselig å følge med graviditeten din, den tar meg tilbake til den beste tiden i livet mitt, “savn”. Når man har ventet lenge på drømmebarnet så er ventetiden helt magisk 💝 Alle forventningene, drømmene og håpene, og lite vet man egentlig hva som er i vente 😊 Jeg skulle gjerne blitt kvitt sykdom slik at jeg rakk å oppleve det hele en gang til. Takk for en bra livesending her om dagen. Jeg heiv meg rundt og meldte meg også på kurset ditt 👍🏻 Jeg gleder meg veldig til 16. Okt og skulle ønske jeg kunne startet i morgen alt 😁 Et siste lite tips før fødselen: boka “En god fødsel” med lydfil anbefales på det sterkeste. Du mediterer/retter du fokus til de rette tingene under fødselen, og jeg anbefaler den til alle jeg kan 😊

    8. Åhhhh nå savna jeg den følelsen sykt mye!!<3 det er så merkelig følelse og sååå godt (hvertfall frem til slutten, haha)
      Jeg kjente spark fra uke 17 og kunne kjenne utenpå i uke 19. Kunne se det utenpå fra rundt 21 tror jeg. Ååååå savner det, haha. Farlig å lese bloggen din vettu, blir jo verpesyk igjen. Og DET er for tidlig 😂

    9. ÅÅh denne oppdateringa frå deg har eg venta på. Ved forrige statusoppdatering skreiv du jo at du ikkje kunne kjenne noko. Ettersom du ligg rundt 5-6 veker foran meg i løypa har eg tenkt at eg i alle fall ikkje kunne forvente å kjenne noko før du skreiv at du hadde kjent noko. No kjenner eg faktisk små dult og eit slags sug i magen når eg sitter/ligger, men gler meg til å kunne kjenne og sjå dultene på utsida av magen. Så gøy at du filma det! <3

    10. Så koselig 😊 jeg er i uke 20 nå, og kjente for første gang lille som sparket på lørdag. Da lå jeg i sengen hele dagen pga ørebetennelse, og dagen ble betraktelig bedre da jeg fikk kjenne henne i magen for første gang 😍

    11. Så koselig oppdatering! Men haha, endelig flere enn meg som begynte å lekke melk rundt uke 20 i graviditeten 😂 Gikk med ammeinnlegg store deler av graviditeten og følte meg veldig unormal, men ammingen har gått som en drøm, så liker å tro at det er litt derfor! 😅 Lykke til videre – husker ukene du går i møte som de beste i hele graviditeten ❤️

    12. Wow, så rart å se! Men magisk. 😀 bra den lille sier i fra når du er stressa da, haha. Åh, jeg håper en dag også at jeg er like heldig å får oppleve noe slikt!!

    13. Kjente bevegelser første gang da jeg var 16 uker på vei. Det var grytidlig på morgenen, og jeg hadde akkurat lagt meg i sengen igjen ettet å ha tømt blæren. Uventet og utrolig koselig. Kjente liv daglig fra jeg var 18 uker på vei. Sønnen min var en aktiv gutt da han var i magen min, og det er han nå også kan du si 😄

    14. Såå koslig! Verdens beste følelse! 😀 Med nr 1 kjente jeg det når jeg var 19uker og 2 dager påvei😊 Da gikk jeg gravid me en gutt, å han har 4årsdag idag❤️😀 Sist jeg gikk gravid ( 2016 ) hadde jeg en jente som huleboer, og med henne kjente jeg spark fra ca uke 17😊 Har mange fine magefilmer jeg også! Men typisk at de sparker masse helt til man tar opp kameraet, da stopper det🙈 Jenta mi blir foressten 1år om 14 dager og det var når jeg gikk gravid med henne jeg begynte å følge deg pga dine “gravid uke for uke” der du var prøvende😊 Så glad på deres vegne for at du er gravid❤️🙌🏻

    15. Det er så koselig å kjenne liv/spark 😊 Kjenner jeg savner det, er noe magisk ved det.
      Kjente liv første gang i uke 20, kjentes ut som luftbobler som sprakk. Kjente vel ikke ordentlige spark før uke 27 tror jeg.

    16. Maria: Å, så herlig med to små <3 tusen takk, litt vanskelig for meg å se tilbake på filmene, hadde det ikke så bra da...men hadde gode stunder også heldigvis! Nå er jeg ekstremt lykkelig, trengte å bli gravid <3 det er min største drøm å bli mamma, kan ikke tro at det skal skje snart <3 stor klem! <3

    17. Kjente tvilling 1 fra uke 16 og tvilling 2 fra uke 18 =) fra kanskje uke 25 hikket minst en av de hver dag 😄

    18. Kjente det først i uke 17/18. Men gikk noen dager før jeg skjønte hva det var. For i starten var det mer bevegelser enn direkte spark, så trodde først at jeg hadde mye luft hehe. Men ble mye spark etterhvert, nesten litt vel mye til tider. Opp i ribbeina og ned i blæra. Og hun sparket skikkelig hardt, slik at jeg skvatt 🙂 Til slutt kunne jeg knapt sitte uten at det ble fullt opprør inni magen, ble nok litt trangt når jeg satte meg ned, for jeg er ikke spesielt høy. Måtte sitte veldig bakoverlent etterhvert.
      Bare vent til hun blir enda større og hun feks snur seg. Plutselig kan du ha den kulen stikkende ut på den ene siden av magen. Magen min var skjev støtt og stadig, og det stakk ut kuler både her og der 😉

    19. Herregud så koselig!!! Spark er helt magisk! Beste bekreftelsen på at alt er bra inni der.
      Jeg hadde morkaken foran med førstemann, så kjente spark ganske sent. Tror det var rundt halvveis. Med lillebror kjente jeg allerede i uke 15. Ubeskrivelig følelse. Håper jeg får oppleve det igjen!<3
      Kos deg med lille L!

    20. Hei! Siden du ikke spiser så mye kjøtt kan det være lurt å sjekke B12 nivået hos legen. Jeg har begynt på B12-sprøyter nå en liten periode for å få det kjapt opp siden jeg er gravid:)

    21. Jeg begynte å kjenne liv for en god ukes tid siden da jeg var i uke 19. Morkaken min ligger i front så jeg begynte å kjenne en slags dirring i magen først ett par dager før det plutselig ble til små dult. For en fantastisk følelse! Nå gleder jeg meg bare til at samboer klarer å kjenne det på utsiden 🙂

    22. Så herlig husker selv gravid tiden med redebygging osv 🙂 Var så koselig å er enda mer koselig når man kan kle på de søte små alle klærne 😀
      Kjente spark ganske tidlig husker ikke uken jeg var i, men det var som en masse sommerfulger i magen til å starte med til hun ble større å begynte å sparke å slå kraftigere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg