Bekkenløsning og 30 tips til tredje trimester

Hei hei,

jeg håper du har hatt en fin torsdag?

Nå er akkurat middagen i magen og jeg er stappmett. Nesten en gang i uken må jeg har de deilige fiskekakene fra den lokale fiskebutikken på Lambertseter, så gode. Vi spiser dem sammen med dampet brokkoli og småpoteter med litt smør, så enkelt og perfekt hverdagsmiddag.

Jeg har visst fått den berømmelige bekkenløsningen. I går var jeg hos kiropraktor og fikk streng beskjed om å unngå fremoverlent arbeid. Ja, letter sagt enn gjort? Støvsuge, ta ut av oppvaskmaskinen, stelle med hundene, plukke opp ting, lete i vesken, vi gjør jo alt fremoverbøyd. Har sikkert syndet ca 40 ganger i dag, ups…

Hvis noen har gode tips tar jeg gjerne imot!? Har hørt om å sitte på sånn stor ball så tenkte å låne det av mamma fremover. Ikke bare bare å gå gravid, men jeg nyter likevel hvert sekund. Fy søren for noen helter vi kvinner er, og hva kroppen vår klarer 🙂

Denne sjokoladen er forresten sååå digg! Helt uten melk og gluten, svindyr, men verdt det. Den er så mektig, så jeg nyter hver bit og det holder med et par 😉

Jeg må bare tipse dere om denne fine artikkelen min venninne Therese har skrevet. Hun er kiropraktor og kan det meste om naturlig livsstil. Denne listen synes jeg var helt gull og jeg fikk masse tips jeg ikke ante om. Artikkelen finner du her.

Tredje trimester nærmer seg med stormskritt, hvor ble tiden av?? Nå gleder jeg meg vilt til jul og går allerede og smugtitter i juleblader og på juleoppskrifter. Noen flere som gleder seg?

25 kommentarer
    1. Hei Helene. Du svarte på et spm at du ville skrive et innlegg om kosttilskudd som omega 3 og kollagen under graviditet. Jeg er så spent på det ☺️
      Karoline

    2. Slet med bekkenløsning selv. Var spesielt ille på skambenet. Og noen ganger i lysken i tillegg. Ble spesielt ille de dagene jeg gikk mye, dvs det var ille nok når jeg gikk, men ble enda verre på slutten av dagen. Altså når jeg satte meg ned på kvelden kunne jeg knapt bevege meg etter jeg hadde sittet en stund, akkurat som alt stivnet fullstendig. Var så vidt jeg klarte å reise meg fra sofaen igjen. Så prøvde å ikke gå så mye av gangen og gå med små skritt. Fant også ut at trapper var en veldig dårlig ide. Så tok heis alle steder hvor det var mulig. Hvis jeg måtte gå i trapp så passet jeg på å gå sakte og gå ett og ett trinn. Unngikk å løfte tunge ting, og fikk andre til å ta seg av støvsuging og slike ting. Bekkenet mitt ble faktisk verre etter fødsel. Trodde det skulle bli bedre idet jeg fødte, så ble litt skremt. Men plutselig forsvant det, like fort som det kom.Takk og lov! 🙂

    3. Hei! Jeg hadde ogå bekkenløsning under der siste svangerskapet. Fikk tips av fysio om det samme som du, pluss å alltid å samlede ben når du skal ut og inn av bil. Jeg fikk også akupunktur og synes det hadde virkning. Lykke til videre!

    4. Fikk bekkenløsnig i uke 14 og er når i uke 22. Har vert veldig viktig å ta det mer med ro! Har måttet fått tilpasning på jobb og blitt 50% sykemeldt, man kan ikke fortsette i samme tempo som før når man har bekkenløsnig! Hvis ikke man tar det med ro og begynner å trene som forebygging kan det jo gå utover tiden etter fødselen! Så kjempe viktig å ta hensyn til kroppen:)
      Her er noen ting som hjelper meg:
      – Gå veldig sakte
      – Subb når du går
      – Ta mange pauser, ikke stå, gå eller sitt for lenge
      – Strekke ut kroppen med å ligge stak på sofaen innimellom ting man gjør
      -Tøye
      – Jeg går på trening for gravide med bekkenløsning en gang i uken! Veldig kjekt og nyttig
      – Får massasje og trene med fysioterapeut
      – knip bekkenbunnen sammen og hold i minst 6sekund 20 ganger daglig.
      – Avspenning, musklene rundt bekkene kan bli svært stive og ømme.
      – Bekkenbelte! – Så deilig å ta på når man skal gå litt! Jeg får mindre vondt når jeg går med dette 🙂
      Jeg har når flere gode dager enn vonde etter jeg begynte å leve ett roligere liv med rett trening! 🙂
      Håper du kommer deg fort og at du slipper mye smerter!

    5. Gode innesko som gir støtte til fotsålen, og dermed påvirker hofter og bekken positivt. Jeg brukte også en stor pute i sengen mellom bena og foten slik at bekkenet blir liggende parallelt når man sover på siden. Jeg forsøkte mye, kiropraktor, homeopat og kiropraktor men det var ingen særlig effekt på smertene og jeg ble mer opptatt av å forebygge. Lytt til kiropraktoren. Ikke overbelast deg. Kjør bil om du må. Vær snill med deg selv.

    6. Hei! Her er det nok litt forskjellige anbefalinger angående “bekkenløsning” (litt uheldig navn, da bekkenet ikke “løsner” hehe). Jeg studerer medisin ved NTNU, og våre forelesere mener at det ikke er noen spesielle bevegelse man skal unngå ved “bekkenløsning” (selvfølgelig skal man unngå bevegelser som gir smerte da), og støvsuging har nettopp blitt gitt som eksempel på ting mange gravide unngår, men som absolutt ikke forverrer plagene. Men så vet jeg jo ingen ting om dine plager og hvorfor kiropraktoren har anbefalt som han har gjort; ) Håper plagene går over og du får en fin avslutning på svangerskapet!

    7. maria: Hei Maria 🙂 Litt usikker på hva som da er anbefalt? Får jo vondt og kynnere av nettopp disse tingene, og da skal de vel unngås? Sa til ham at jeg fikk vondt av å støvsuge og derfor rådet, men kunne kanskje misforstås. Virker ikke som om det bare går over av seg selv, så var ute etter råd for hva som kan lindre og være smart 🙂

    8. Jeg fikk ingen hjelp med min bekkenløsning, nevnte det for lege og jordmor og de var litt sånn “jaja, sånn er det”..
      Mitt beste råd er bare å ta mye pauser, feks om du er ute og går og ting blir vondt så er det bedre med en pause for mye enn en for lite. Ta pause før det blir for ille. Legen sa det kan hjelpe å sove med en pute mellom knærne/lårene. Jeg ble verre av det, men hørt om mange som sier at det hjelper. Så er kanskje verdt et forsøk 🙂
      Og får du hjelp hos kiropraktor osv så er jo det bare supert 🙂
      Forresten.. med bekkenløsningen så kom vaggingen.. så jeg vagget sakte avgårde med små skritt. Ikke mulig å gå normalt med stor mage og bekkenløsning fant jeg ut hehe. I allefall ikke for meg 😉

    9. Hei. Lurt å unngå det du kjenner gjær det verre. Ellers er det lurt å trene kjernemuskulatur. Dvs bekkenbunn (knipeøvelser) og øvelser som seteløft. Prøv å belastet bena likt. Dvs lurt å unngå trapp hvis du kan det. Ligge med pute mellom bena slik at bena ligger parallelt når du ligger på siden. En kollega lånte svigerforeldrenes robotstøvsuger siden hun har hund og måtte støvsuge daglig. Hvis det ikke er aktuelt kan denne måten å holde støvsugeren på hjelpe å unngå for mye fremoverbøying http://www.nfle.no/Energibesparende%20Metoder/Stoevsuge%202012.pdf

    10. Alle har bekkenløsning under svangerskap. Men noen har bekkenløsning med smerter 😉 for å si deg sånn hvis du “glemmer” deg og gjør stillinger du ikke skal gjøre, så tenker jec nok at du klarer deg helt fint. Trenger liksom ikke gjøre seg med handikapet enn man er. Hvertfall ikke så tidlig. Det pleier ikke akkurat å bli bedre :p (men fult levelig for min del 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg