Bekkenlsning og 30 tips til tredje trimester

  • 26.10.2017 kl. 19:38

Hei hei,

jeg hper du har hatt en fin torsdag?

N er akkurat middagen i magen og jeg er stappmett. Nesten en gang i uken m jeg har de deilige fiskekakene fra den lokale fiskebutikken p Lambertseter, s gode. Vi spiser dem sammen med dampet brokkoli og smpoteter med litt smr, s enkelt og perfekt hverdagsmiddag.

Jeg har visst ftt den bermmelige bekkenlsningen. I gr var jeg hos kiropraktor og fikk streng beskjed om unng fremoverlent arbeid. Ja, letter sagt enn gjort? Stvsuge, ta ut av oppvaskmaskinen, stelle med hundene, plukke opp ting, lete i vesken, vi gjr jo alt fremoverbyd. Har sikkert syndet ca 40 ganger i dag, ups...

Hvis noen har gode tips tar jeg gjerne imot!? Har hrt om sitte p snn stor ball s tenkte lne det av mamma fremover. Ikke bare bare g gravid, men jeg nyter likevel hvert sekund. Fy sren for noen helter vi kvinner er, og hva kroppen vr klarer :)

Denne sjokoladen er forresten s digg! Helt uten melk og gluten, svindyr, men verdt det. Den er s mektig, s jeg nyter hver bit og det holder med et par ;)

Jeg m bare tipse dere om denne fine artikkelen min venninne Therese har skrevet. Hun er kiropraktor og kan det meste om naturlig livsstil. Denne listen synes jeg var helt gull og jeg fikk masse tips jeg ikke ante om. Artikkelen finner du her.

Tredje trimester nrmer seg med stormskritt, hvor ble tiden av?? N gleder jeg meg vilt til jul og gr allerede og smugtitter i juleblader og p juleoppskrifter. Noen flere som gleder seg?

24 Kommentarer

Karoline

26.10.2017 kl. 20:20
Hei Helene. Du svarte p et spm at du ville skrive et innlegg om kosttilskudd som omega 3 og kollagen under graviditet. Jeg er s spent p det ☺️

Karoline

Helene Ragnhild

27.10.2017 kl. 08:48
Karoline: Hei :) allerede skrevet om kollagen :) omega treen jeg anbefaler er omega cure!

D

26.10.2017 kl. 20:48
Slet med bekkenlsning selv. Var spesielt ille p skambenet. Og noen ganger i lysken i tillegg. Ble spesielt ille de dagene jeg gikk mye, dvs det var ille nok nr jeg gikk, men ble enda verre p slutten av dagen. Alts nr jeg satte meg ned p kvelden kunne jeg knapt bevege meg etter jeg hadde sittet en stund, akkurat som alt stivnet fullstendig. Var s vidt jeg klarte reise meg fra sofaen igjen. S prvde ikke g s mye av gangen og g med sm skritt. Fant ogs ut at trapper var en veldig drlig ide. S tok heis alle steder hvor det var mulig. Hvis jeg mtte g i trapp s passet jeg p g sakte og g ett og ett trinn. Unngikk lfte tunge ting, og fikk andre til ta seg av stvsuging og slike ting. Bekkenet mitt ble faktisk verre etter fdsel. Trodde det skulle bli bedre idet jeg fdte, s ble litt skremt. Men plutselig forsvant det, like fort som det kom.Takk og lov! :)

Helene Ragnhild

27.10.2017 kl. 08:47
D: Merket akkurat det samme! S bra det gikk over <3

Linda

26.10.2017 kl. 21:14
Hei! Jeg hadde og bekkenlsning under der siste svangerskapet. Fikk tips av fysio om det samme som du, pluss alltid samlede ben nr du skal ut og inn av bil. Jeg fikk ogs akupunktur og synes det hadde virkning. Lykke til videre!

Helene Ragnhild

27.10.2017 kl. 08:47
Linda: Skal jeg teste, tusen takk <3

Gunn Sissel

26.10.2017 kl. 21:50
Hvor har du kjpt den fine sjokoladen?😋

Helene Ragnhild

27.10.2017 kl. 08:46
Gunn Sissel: Helsekost p sandvika storsenter :)

Henriette

26.10.2017 kl. 21:51
Hvor er brettet som koppen str p fra? Kjempefin! :-D

Helene Ragnhild

27.10.2017 kl. 08:46
Henriette: det er fra nicolas vaher (usikker p hvordan det skrives) :) tusen takk!

Kristin

26.10.2017 kl. 21:52
Fikk bekkenlsnig i uke 14 og er nr i uke 22. Har vert veldig viktig ta det mer med ro! Har mttet ftt tilpasning p jobb og blitt 50% sykemeldt, man kan ikke fortsette i samme tempo som fr nr man har bekkenlsnig! Hvis ikke man tar det med ro og begynner trene som forebygging kan det jo g utover tiden etter fdselen! S kjempe viktig ta hensyn til kroppen:)

Her er noen ting som hjelper meg:

- G veldig sakte

- Subb nr du gr

- Ta mange pauser, ikke st, g eller sitt for lenge

- Strekke ut kroppen med ligge stak p sofaen innimellom ting man gjr

-Tye

- Jeg gr p trening for gravide med bekkenlsning en gang i uken! Veldig kjekt og nyttig

- Fr massasje og trene med fysioterapeut

- knip bekkenbunnen sammen og hold i minst 6sekund 20 ganger daglig.

- Avspenning, musklene rundt bekkene kan bli svrt stive og mme.

- Bekkenbelte! - S deilig ta p nr man skal g litt! Jeg fr mindre vondt nr jeg gr med dette :)

Jeg har nr flere gode dager enn vonde etter jeg begynte leve ett roligere liv med rett trening! :)

Hper du kommer deg fort og at du slipper mye smerter!

Helene Ragnhild

27.10.2017 kl. 08:45
Kristin: Tusen takk Kristin, masse gode tips <3

Lise

26.10.2017 kl. 22:25
Gode innesko som gir sttte til fotslen, og dermed pvirker hofter og bekken positivt. Jeg brukte ogs en stor pute i sengen mellom bena og foten slik at bekkenet blir liggende parallelt nr man sover p siden. Jeg forskte mye, kiropraktor, homeopat og kiropraktor men det var ingen srlig effekt p smertene og jeg ble mer opptatt av forebygge. Lytt til kiropraktoren. Ikke overbelast deg. Kjr bil om du m. Vr snill med deg selv.

Helene Ragnhild

27.10.2017 kl. 08:44
Lise: Tusen takk <3

maria

26.10.2017 kl. 22:39
Hei! Her er det nok litt forskjellige anbefalinger angende "bekkenlsning" (litt uheldig navn, da bekkenet ikke "lsner" hehe). Jeg studerer medisin ved NTNU, og vre forelesere mener at det ikke er noen spesielle bevegelse man skal unng ved "bekkenlsning" (selvflgelig skal man unng bevegelser som gir smerte da), og stvsuging har nettopp blitt gitt som eksempel p ting mange gravide unngr, men som absolutt ikke forverrer plagene. Men s vet jeg jo ingen ting om dine plager og hvorfor kiropraktoren har anbefalt som han har gjort; ) Hper plagene gr over og du fr en fin avslutning p svangerskapet!

Helene Ragnhild

27.10.2017 kl. 11:47
maria: Hei Maria :) Litt usikker p hva som da er anbefalt? Fr jo vondt og kynnere av nettopp disse tingene, og da skal de vel unngs? Sa til ham at jeg fikk vondt av stvsuge og derfor rdet, men kunne kanskje misforsts. Virker ikke som om det bare gr over av seg selv, s var ute etter rd for hva som kan lindre og vre smart :)

D

27.10.2017 kl. 15:51
Jeg fikk ingen hjelp med min bekkenlsning, nevnte det for lege og jordmor og de var litt snn "jaja, snn er det"..

Mitt beste rd er bare ta mye pauser, feks om du er ute og gr og ting blir vondt s er det bedre med en pause for mye enn en for lite. Ta pause fr det blir for ille. Legen sa det kan hjelpe sove med en pute mellom knrne/lrene. Jeg ble verre av det, men hrt om mange som sier at det hjelper. S er kanskje verdt et forsk :)

Og fr du hjelp hos kiropraktor osv s er jo det bare supert :)

Forresten.. med bekkenlsningen s kom vaggingen.. s jeg vagget sakte avgrde med sm skritt. Ikke mulig g normalt med stor mage og bekkenlsning fant jeg ut hehe. I allefall ikke for meg ;)

Helene Ragnhild

28.10.2017 kl. 11:01
D: Det er gode rd <3

Siw

27.10.2017 kl. 18:14
Hei. Lurt unng det du kjenner gjr det verre. Ellers er det lurt trene kjernemuskulatur. Dvs bekkenbunn (knipevelser) og velser som setelft. Prv belastet bena likt. Dvs lurt unng trapp hvis du kan det. Ligge med pute mellom bena slik at bena ligger parallelt nr du ligger p siden. En kollega lnte svigerforeldrenes robotstvsuger siden hun har hund og mtte stvsuge daglig. Hvis det ikke er aktuelt kan denne mten holde stvsugeren p hjelpe unng for mye fremoverbying http://www.nfle.no/Energibesparende%20Metoder/Stoevsuge%202012.pdf

Helene Ragnhild

28.10.2017 kl. 11:02
Siw: Det var ikke dumt, har nsket meg en snn lenge! kanskje jeg skal investere?? :D

Ida

28.10.2017 kl. 17:52
Alle har bekkenlsning under svangerskap. Men noen har bekkenlsning med smerter ;) for si deg snn hvis du "glemmer" deg og gjr stillinger du ikke skal gjre, s tenker jec nok at du klarer deg helt fint. Trenger liksom ikke gjre seg med handikapet enn man er. Hvertfall ikke s tidlig. Det pleier ikke akkurat bli bedre :p (men fult levelig for min del :-)

Helene Ragnhild

29.10.2017 kl. 09:23
Ida: Offentlige rd er vel greie flge hvis du frst har smerter tenker jeg. Hjelper ikke bli mtt med at dette er noe alle fr.
https://helsenorge.no/gravid/bekkenlosning
https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/bekkenleddsmerter/?page=5

Hilde

07.11.2017 kl. 08:02
Hei! Jeg har hrt s mye om denne sjokolade men hvor kjper du Den? 😊

Helene Ragnhild

07.11.2017 kl. 08:14
Hilde: Kjpte den p helsekosten p Sandvika storsenter :)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits