Gravidoppdatering uke 30 (29+1)

Gud som tiden flyr! Jeg er i tredje trimester jo!!!

Fødsel, eller i hvert fall termin, er om bare 10 uker. Jeg er så spent på fødsel, men aller mest på å få møte henne, holde henne og bare ta det hele inn.

Det er skikkelig på tide med en ny oppdatering, nå har jo mye endret seg!

Hvor langt er jeg på vei: Jeg er i svangerskapsuke 30, og i dag er jeg 29 uker pluss en dag. Det er 79 dager igjen og over 70% av graviditeten har passert.

Barnet: Lille i magen veier nå over 1,4 kg og er ca 36 cm lang. Hodet hennes er nå ganske normal størrelse i forhold til kroppen, og sist jeg var på ABC kunne hun kjenne at hodet lå ned. Det kan jo enda endre seg, men det jeg i hvert fall vet er at det er blitt trangere inni der. Vi skal på ny ultralyd om to uker for å sjekke morkaken, det blir spennende!

Vektoppgang: Mellom 8-9 kg, begynner å bli tyngre nå!

Cravings: Jeg har fått skikkelig cravings på grønnsaksjuice, mango, dadler, julete og sjokolade. En litt artig mix altså! Særlig dadler bare må jeg ha, og de forsvinner så fort. Jeg tror faktisk ikke jeg kan kjøpe sånne bokser lengre, for de forsvinner på 123.

Symptomer: Jeg har hatt endel smerter i bekkenet og ryggen de siste ukene, men det har faktisk blitt bedre etter både kiropraktorbesøk og behandling hos flinke Mona. Det koster selvfølgelig, men når det hjelper så er det så verdt det for meg.

Halsbrann har jeg også ofte, men det hjelper å holde fordøyelsen i gang. Er det ille bruker jeg gaviscon fra apoteket. Å ligge med hodet hevet hjelper, og å unngå å drikker for mye kaffe. Det er uansett ikke bra for gravide 😉

Hormonene er i full sving, og det skal ikke mye til at jeg blir både rørt, sippete eller irritert. Mest av alt svinger energien voldsomt, en dag er jeg full av energi, en annen er alt seigt som sirup. Da er det bare å hvile masse, for nå vokser hun fort og det tar jo på.

Som jeg skrev i forrige innlegg har jeg hatt masse rare drømmer, og da mener jeg rare! Du kan lese om dem her skulle du være nysgjerrig. Søvnen er ikke så god lengre som den var, men det er jo helt vanlig.

Innkjøp: Det er fortsatt endel ting som ikke er på plass, og plutselig begynner jeg å føle at jeg må skynde meg. Samtidig er det mange som har ytret ønske om å få gi gaver og da har jeg ikke lyst til å shoppe så mye mer før det. Bilstol er vel viktig å få hentet snart, slik at det er på plass. Resten er ingen krise 😉

Tanker om fødsel: Jeg tenker mer og mer på fødselen, hvordan det skal bli og hva jeg kan gjøre for å føle meg mest mulig klar. Jeg holder på å ta kurset “en god fødsel” og synes det er veldig bra så langt. Jeg gleder meg, og gruer meg litt på en og samme tid, men slik er det vel alltid når du skal gjennom noe nytt?

<3

 

25 kommentarer
    1. Gravidoppdateringar er så koselege <3 Er omtrent akkurat like spent på alt. Gjekk jo gjennom kunstig befrukting berre eit par dagar før deg, så det blir enormt koseleg å ha nokon å følgje i babyperioden! Skjønt - det spørs kor fort min kjem ut, mange i min familie som har gått over tida. Ikkje så nøye om det blir litt seint, eg gleder meg okkesom 😀

    2. Wow! Så fort dette har gått!! Har fulgt deg siden du ble gravid (og før det og da) men har tenkt at du fortsatt bare er par mnd bare og nå er det plutselig 10 uker igjen! Tiden flyr altså. Dette blir spennende og gøy, gleder meg på deres vegne 😀

    3. Anonym: Så stas å være så likt!! Vi er alle født en uke før, men så lenge jeg får føde på ABC er jeg fornøyd. Og sikkert om ikke også selvfølgelig, men lov å håpe! Gravideklem <3

    4. Så fin du er <3 det nærmer seg med stormskritt nå! 😀
      Men om du er 29+1 er det vell 11+2 igjen til termin, ikke 10 uker?😊

    5. Morsomt å følge graviditeten din og jeg fulgte også deg før graviditeten. Jeg hadde ivf på førstemann og andremann ble til den vanlige måten, så graviditeten ble veldig gledelig overraskelse og uventet og jeg venter en jente også og jeg skal også føde på ABC Ullevål jeg også denne gangen. Jeg har nå kun 3 uker til termin og er nå 37+4 på vei. Jeg har også ett tips mot halsbrann er mandler som funker for meg. ☺️

    6. Så gøy at tiden har gått så fort! For 1 år siden satt jeg å så alle episodene av “Gravid uke for uke” og var like langt på vei som du er nå. Syntes så synd på deg og måtte begynne å følge bloggen din for å se hvordan det gikk <3
      Samboeren min skjønte ingen ting når jeg plutselig ble så glad å prøvde å fortelle at; Hun vi så på YouTube i fjor som ikke ble gravid, er gravid :p hehe.. men var så koselig å se videoen du la ut
      Nå sitter jeg her med en herlig liten gutt på 8mnd, og det er virkelig fantastisk å oppleve hvordan han lærer noe nytt hver dag, den herlige lille latteren og alle smilene og kosene han skal gi! Bare å glede seg <3

    7. Anonym: Å, så utrolig koselig å høre <3 haha, måtte le da du skrev det om samboeren, det har jeg nemlig hørt mye. Flere av mine venninner fikk ml og ble til og med ringt av bekjente da jeg ble gravid, haha <3 det er så koselig at så mange skjønner hvor stort dette er for oss!! <3 Gleder meg masse til å bli kjent med datteren min, og barnelatter er jo bare det herligste som finnes!! Sender dere en stor klem <3

    8. Ann: Så koselig å høre! Gøy at det gikk “av seg selv” på andremann da!! Jeg er så fornøyd med valget om ABC så langt, gleder meg til fødsel og har begynt å visualisere hvordan jeg skal bruke pust og være tilstede. Tvi tvi <3

    9. Jeg tror det lureste man gjør foran en fødsel (og alt nytt egentlig) er å gå inn med et åpent sinn. Og huske at dette klarer du. Jeg gjentok for meg selv flere ganger når jeg skulle presse ungen min ut “du har superkrefter, du klarer litt til.” Funket fint.
      Det er veldig lite babyen egentlig trenger. Det meste babyutstyret er jo for vår egen del. Det viktigste er jo å få med seg babyen trygt hjem. 🙂
      Du ser smashing ut forresten! Fine magen! Og fin kjole!

    10. Tiden går så fort <3
      8 uker bak deg, altså 21 +0 idag.
      Så utrolig Nydelig kjole. Er det en gravidkjole? Hvor er den evnt kjøpt? Er det lov å spørre om det? 🙂

    11. Spennende å følge gravidoppdateringene dine 🙂
      Jeg fødte nettopp en jente som førstegangsfødende 🙂
      jeg gikk inn i fødselen med åpent sinn, men ble dessverre ganske skremt etterpå da det ble veldig heftig og fødselen gikk for fort til at jeg klarte jobbe med riene.. nå når hun nærmer seg 3 uker tenker jeg allerede at jeg gleder meg til neste gang, utrolig hvordan synet på fødselen endrer seg i løpet av kort tid, men for en opplevelse tross smertene (som er midlertidige og glemmes fort)!
      Nå sitter jeg igjen overveldet av kjærligheten og misunner nesten alle som nærmer seg fødsel og skal få oppleve første møte og alle disse tingene, det er virkelig ingenting i verden som kan sammenlignes med følelsene, forventningene og tiden rett etter fødsel<3 ønsker deg stort lykke til i siste innspurt 🙂

    12. Jeg fikk min sønn i uke 29+1 i fjor 🙂 38 cm og 1350 g så det stemmer ganske bra med størrelsen du sier 🙂

    13. nymfemamma: Tusen, tusen takk! Veldig enig, åpent sinn er viktig!
      Ja, det med utstyr er nok sant, men jeg liker å ha det meste på plass likevel. Så kan jeg heller fortelle i ettertid hva jeg typ ikke trengte, hehe 😀

    14. Linn: Tusen takk for at du delte med meg <3 har flere venninner som har samme erfaring, en tøff fødsel, men etterpå sier de at det er det beste de har opplevd likevel 🙂

    15. Det er så koselig med gravidoppdateringer! 😀 Er så kjekt å lese om andre gravide! Selv er jeg gravid i uke 36 med en liten gutt. Tanker om fødsel er veldig mye tilstede, og guri så koselig å tenke på at vi snart har en liten person å ta oss av. Gler meg til å lese om deg/dere videre! <3

    16. Så bra at du går på det fødselskurset! Jeg anbefaler boken til alle jeg kan, inkludert deg for en tid tilbake 😁 Først tenkte jeg at rådene måtte være alt for «enkelt», men da fødselen var i gang, var rådene helt uunværlig og fokuset var akkurat der det skulle være i alle stegene i fødselen. For å si det slik, jeg fant ut at farmora mi hadde gått bort mens jeg lå på fødestua, jeg hadde full åpning i 6 timer og det ble komplikasjoner på slutten pga hjerterytmen til babyen. MEN, takket være at jeg hadde lest boken og brukt meditasjonen som fulgte med hver dag, taklet jeg alt dette på en veldig god måte og holdt fokus kun på rådene i boka. Masse lykke til!

    17. Linda LH: Uffda, det var ikke så koselig å få høre midt i fødsel! så godt å høre at du klarte deg uansett og at kurset var til hjelp. Tenker at det vi kan forberede er nettopp holdning, pust og å jobbe aktivt med avspenning, ikke minst sette seg inn i ulike faser. Så skjer det uforutsette ting, slik er det! stor klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg