hits

Likestilling er f lov til bestemme selv!

  • 16.11.2017 kl. 07:52

Er det bare jeg som er lei av f regler tredd over hodet, i likestillingens navn?

Jeg er s for at vi som kvinner (og menn ogs selvflgelig) skal f kjenne p hva som er riktig for oss. Det er likestilling for meg.

Jeg har lyst til vre selvstendig, til kunne vre med og bestemme, til drive min egen bedrift og vre en "kick ass kvinne". Samtidig har jeg lyst til f lov til krlle det lange, lyse hret mitt, elske shopping og ha vippeekstensions, uten dmmes for det. Jeg vil bestemme selv, er ikke det vr rett som mennesker?

N diskuteres denne pappapermen igjen da, hvor mange uker skal staten bestemme at pappa skal ha. Kan vi ikke f lov til bestemme det selv?

Leste denne artikkelen og ble litt oppgitt. Kanskje flte ikke forfatteren at hun fikk til amming, eller flte seg tilfreds i mammaboblen. Kan hun ikke heller st for det da? Og kanskje snakke med mannen om at de skal dele perm likt neste gang? I stedet for skrike om regler som gjr det vanskelig for min familie?

For oss passer det ikke s godt med pappaperm, fordi pappa er student. Jeg driver mitt eget firma, og skulle gjerne nske at det var annerledes. Det perfekte hadde jo vrt at han ogs kunne ta perm, s kunne jeg ogs f jobbet mer etterhvert. Men for oss blir det utfordrende. Ikke er det lett nr vi m ske om hans eventuelle perm fr min gr ut, for p det tidspunktet vet vi ingenting om hans jobbsituasjon.

Det er ikke synd p oss, vi finner en lsning. Men det hadde vrt lettere om vi bare fikk legge opp permisjonen s den passet vr hverdag. For sist jeg sjekket var det vr lille familie som skal f et nytt medlem, ikke statens.

Min Jonna kommer til bli verdens beste pappa. Fordi han kommer til vre tilstede masse i hverdagen. Hvordan vi legger opp dette synes jeg er helt vr sak. Vi er voksne mennesker og jeg mener at vi m kunne ta den praten p kjkkenet hjemme, ikke miste masse permisjon fordi vr situasjon ikke passer inn i malen.

Hva tenker dere?

37 Kommentarer

Katrine Anita

16.11.2017 kl. 08:08
Jeg forstr din irritasjon over regler, men s er det snn at de fleste papper og mammaer er i jobb og jobber 8-16 5 dager i uka, derfor lager man regler som baserer seg p de fleste, for alle oss andre blir det da litt vrient. Samtidig er jeg personlig veldig for at det finnes en pappa-kvote og en mamma-kvote - som begge burde vre like. Hvorfor? Fordi ikke alle arbeidsplasser er like ivrige p at pappaer skal ta ut permisjon. Veldig mange fedre jeg kjenner sier de ikke ville tatt ut permisjon med sin frste unge dersom de ikke mtte, men at de i ettertid syns det var helt topp vre hjemme. For min del ser jeg at det er veldig praktisk, det betyr at pappa og barn m knytte sterke bnd og at pappa ogs kan vre der nr ting er vanskelige. Det NAV er alt for drlige p fortelle oss er at vi kan gradere permisjon og det er helt genialt - det var iallfall det for oss. Da kan pappa f.eks. vre hjemme en dag eller to i uka, mens du er hjemme resten av dagene, p denne mten fr du jobbet litt, og overgangen for ungen blir mykere. Det er frustrerende prve f barselpermisjonen til g opp nr man ikke flger "malen", men dere fr det nok til ;)

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 17:06
Katrine Anita: Tror ikke helt at de fleste jobber snn jeg da, utrolig mange som jobber p andre mter i dag. Selv om det er flest vil det vre veldig mange som faller utenfor. Ogs str jeg for at menn m kunne kreve den delen de nsker p lik linje med kvinner, her har de en jobb gjre. Gradert permisjon hadde vrt helt perfekt for oss, alts at Jonna tok ut det om han var i jobb, men som student gr ikke det dessverre.

M

16.11.2017 kl. 08:23
Einig i at pappakvote er veldig positivt for folk som har standard arbeid. Nr det kjem til fellesperioden, synest eg han er ganske genial. Ein kan ikkje hoppe bukk over biologien, og for mange vil ikkje amming funke viss ein ikkje kan vere heime (eg veit iallfall korleis eg blir nr eg ikkje fr sove om nettene). For dei som ikkje nskjer eller fr til amme ser eg at det kan vere fint dele fellesperioden meir likt mellom seg. Vi kyrer ei lysing der eg er heime i betalt permisjon frst, fr eg tar ein periode med ubetalt permisjon. Totalt omtrent eitt r. Etter dette gr pappa ut i 23 veker betalt permisjon. Det betyr at ungen fr vere heime med begge til han/ho er rundt 1,5 r, og s klaffar det s mykje betre med barnehageopptak august 2019 (termin i starten av februar). Vi gledar oss utruleg mykje begge to, og eg trur vi fann ei lysing som passar for oss. Eg er ogs veldig glad for at pappa fr s god tid heime med ungen - men ikkje fr eg er ferdig med amminga ;) No svarte eg vel ikkje heilt p det du tar opp, eg tippar ting hadde stilt seg annleis viss pappaen var student. D fr ein ofte kjensla av vere i ein mellomfase, og det er liksom ingenting som er heilt perfekt tilrettelagt. Sjlv om vi i ettertid har lurt p om vi kanskje burde prvd bli gravide under studia (lite visste vi d om at vi mtte f hjelp med den biten), utsette vi det jo fordi det var s lite gunstig konomisk f ungar medan ein studerer. Men det er ein litt anna diskusjon :)

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 17:04
M: "Kan ikke hoppe bukk over biologien" - s godt sagt!! :D
Det viktigste er jo at en finner en lsning som passer for deres familie, derfor jeg ikke er for en enda strengere fordeling. Ogs tenker jeg menn har en jobb gjre om de ikke trr be sjefen om mer perm, eller perm i det hele tatt. Kanskje strengt tenkt, men det gjr jeg alts! Ellers blir det jo aldri endring.
Og kjenner meg igjen i det ikke tenke at vi mtte ha hjelp, hehe. Tenkte vi kunne planlegge, hahha, snn ble det jo ikke!

Sofie

16.11.2017 kl. 08:24
Jeg er ogs i utgangspunktet for full selvbestemmelse, ogs nr det gjelder permisjon. Problemet med dette er imidlertid ikke foreldrene selv, men arbeidsgivere som legger press p far slik at han ikke vil eller fler han kan ta ut permisjon med mindre det er plagt gjennom en fedrekvote. I mange bransjer vil man bli nedgradert og nedprioritert dersom man velger ta mer permisjon enn det som flger av den lovbestemte kvota. Dette er ogs et av hensynene bak ordningen med fedrekvote - det er ikke bare begrunnet i et nske om innskrenke selvbestemmelsesretten. For oss passer det ogs best om jeg som mor tar all permisjonen, p grunn av vre jobbsituasjoner. Men jeg er likevel for fedrekvota p generelt grunnlag, og da m jeg akseptere at den gjelder for oss ogs. Selvflgelig er det helt lov vre uenig, men det er viktig se aspektet med arbeidsgivere som legger press. I en perfekt verden hadde det vrt absolutt best om man kunne bestemme helt selv etter egne behov, men i mellomtiden synes jeg personlig at fedrekvoten er en fin mte sikre at ogs far fr muligheten til vre i permisjon og knytte ekstra god kontakt med barnet sitt.

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 17:01
Sofie: S synd at arbeidsplassen legger press p menn, da tenker jeg at det m finnes lsninger som gr direkte p arbeidsgiver, uten at det skal bestemmes hvor mye perm mor og far skal ta. Utrolig at arbeidsplassen ser det som at mor m jo ha perm, men pappa trenger ikke, for pappaperm er jo i seg selv utrolig flott! Skulle som sagt gjerne at Jonna fikk vrt hjemme med henne. Kanskje en lsning at nav kan ha mer skjnn i tilpasning til de som er utenfor "normen". Takk for fin og reflektert kommentar :)

Ellen

16.11.2017 kl. 08:29
Veldig enige med de over her som skriver at pappaperm er viktig for at menn i det hele tatt skal ta permisjon. Jobber p en arbeidsplass med omtrent bare menn selv, og det er IKKE populrt hos sjefen nr pappaene skal ut i perm. Vger de ta med enn de obligatoriske ukene blir man omtrent sett p som helt ute og at du ikke bryr deg om jobben din. Samtidig ser jeg utfordringen nr pappa studerer etc. Min mann elsket vre i pappaperm, og var veldig glad for kunne si p jobben at han "mtte" ta pappaperm.

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 16:56
Ellen: Men da br jo reglene endres i forhold til arbeidsplassen, ikke p bekostning av familiene? Hadde Jonna vrt ferdig utdannet og i jobb hadde han selvflgelig tatt sin kvote, om ikke mer hvis vi ville det :)

Ann-Therese

16.11.2017 kl. 08:30
Husker da frstemann kom til verden, fikk dessverre ikke pappaen hatt permisjon pga han jobbet i privatfirma/familiebedrift. Regner med at din samboer ogs stiller opp nr han ikke studerer og er opptatt med oppgaver. Selvom han ikke fikk hatt permisjon stilte han opp for snnen nr han ikke jobbet. Denne gangen er det heldigvis enkelere siden han er ansatt i en bedrift.

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 16:04
Ann: Ja, de stiller opp, det gr jo ikke p permen <3

Theap

16.11.2017 kl. 08:38
Jeg fler at dette med likestilling er noe ihvertfall jeg tar litt for gitt i dag, og at det er nettopp denne kampen som har gitt oss muligheten til velge.. og gitt alle de kvinnene som nettop ikke nsker g hjemme alle mnedene, en mulighet til slippe. Og gitt alle pappaer en mulighet til bli litt mer delaktig. OG gjort kvinner mer attraktive i arbeidsmarkedet! OG ikke minst gitt barna mulighet til komme nrmere din far.. For min del, nsket jeg vre hjemme et helt r (og lenger!) og har ftt til det! Jippi:-) S jeg var hjemme sammen med min mann, da han var i permisjon. S upolitisk korrekt (ha, ha), men S riktig for meg og oss! S jeg kjenner dog flelsen nr det resten av samfunnet nsker seg, ikke er noe for akkurat deg/dere! S st p for f til det DU nsker deg<3

Nr det gjelder sminke seg og dolle seg som kvinne, s er nok dette en veldig tillrt oppfrsel med dype rtter i vr kultur. Litt interessant egentlig hvorfor vi kvinner generelt sminker oss og menn ikke? Jeg har ikke svaret! Men bra du koser deg med det da:-) Jeg kunne nok vrt foruten, men jobber med holdningen min, da jeg kjenner p forventningspresset og malen p den fronten! Og m man noe kan man vel like godt se positivt p det:-):-)

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 16:55
Theap: Jeg er s enig, vi tar mye for gitt!! Synd du fler at du m sminke deg, om du ikke egentlig har lyst? Du er sikkert veldig fin som du er ogs, jeg fler at jeg gjr det for min egen del. Synes andre ofte er finest med minst mulig sminke, hehe <3

Theap

16.11.2017 kl. 08:41
Ikke din far, men SIN far!! Ha, ha:-):-)

Mari

16.11.2017 kl. 08:57
Jeg mener ogs at pappaperm og kvote er viktig. Det er helt tydelig en reduksjon i antall uker pappaene tar ut etter kvoten ble redusert fra 14 til 10 uker, og jeg tror at dersom det blir helt selvbestemt vil antallet uker gjennomsnittspappaen tar ut synke ytterligere. Det er tross alt 26 uker en kan fordele helt fritt. En del fedre som jobber i private bedrifter (og ogs noen offentlige) fr pes fra ledere dersom de nsker ta ut mer enn de 10 ukene de har "rett" p, men mange har nok lyst og behov for vre hjemme lengre. Tenker at 14 uker kvote er fint, og at det fortsatt er mange uker igjen til fordele p egenhnd. :-)

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 16:01
Mari: Jeg tenker at menn fr manne seg opp og kreve den permen de nsker, hehe :D

Marie

16.11.2017 kl. 09:19
Jeg er helt enig med deg Helene Ragnhild! Mannen min har bare tatt den tvungne pappapermen (ikke pga jobb, men fordi det var best for barna vre og dermed oss) og da var jeg ogs hjemme, men han prioriterer barn og familieliv over alt. Han er veldig tilstedevrende og elsker vre pappa. Med nestemann skal han sannsynligvis ta nesten hele permen, men det er pga sykdom hos meg s da fr vi (hell i uhell) vre hjemme sammen<3

Jeg tror at rsaken til at menn tar mindre fedrekvote nr det n er 10 uker er fordi det for de fleste familier oppleves som den beste lsningen for barna. Det opplevdes kanskje som den beste lsningen da det var 14uker ogs. Men da hadde man ikke noe valg.. Fdsel, amming og tilknytning er biologiske faktorer man ikke kommer bort i fra. Noen babyer vil bare ha pupp og mamma og pumping er ikke for alle. Selvflgelig skal de som nsker en annen fordeling f lov til det! Familier er ulike og det som er rett for oss trenger ikke vre rett for andre. Derfor er det s trist trykke en lsning nedover hodene p folk.

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 15:44
Marie: Ja, ammingen kommer vi ikke unna. Mamma pleier si at det ikke blir likestilling fr menn kan fde barn, og det vet vi jo at aldri vil skje. Ikke at jeg ville gitt bort denne opplevelsen for alt i verden, hehe <3
Per i dag er det liksom fullt lov dele 50/50, men synes det skulle vrt lettere ske om en alternativ lsning.

Christine

16.11.2017 kl. 09:50
Helt enig med deg. Det burde vre valgfritt. Her i huset synes mannen min det er veldig lenge med 10 uker, men s har jeg en venninne der de delte permisjonen akkuratt likt mellom hun og mannen. S ja, la oss f bestemme selv :-) Prv heller ta tak i det de mener er problemet, alts bedriftene som er negative til at fedrene som skal ha lengre permisjon!

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 15:40
Christine: Hadde Jonna jobbet hadde nok han vrt hjemme en dag i uken, det tror jeg han hadde likt veldig godt og jeg hadde ftt gjort masse jobb. Om jeg hadde klart holde meg borte fra dem da, hehe <3

16.11.2017 kl. 10:38
Min mann fikk heller ikke tatt permisjonen sin. Men han fikk seg jobb nr lille var 4 mnd, s vi fikk masse tid sammen de frste 4 mnd. Etter det jobbet han 13 timers skift.

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 15:40
Anonym: Hrtes koselig ut vre hjemme sammen :D

Mari

16.11.2017 kl. 11:02
Helt enig med deg! Dette br vre opp til de enkelte finne ut av. De frreste er som normen tilsier, s at alle skal mtte forholde seg til de samme retningslinjer blir bare urettferdig. For oss er det heller ikke like enkelt at pappa skal ta ut sin permisjon, og da er det synd at vrt eneste alternativ er si fra oss disse ukene. Det beste hadde vrt flere valgmuligheter slik at alle fant lsninger som passet for seg.

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 15:39
Mari: Tenker da at blir det 50/50 blir det jo krise miste disse ukene, da mister vi halve permisjonen... Hadde vrt fint med flere valgmuligheter ja :)

Mari

16.11.2017 kl. 13:02
Hos oss faller pappapermen bort fordi jeg er student og ikke har opparbeidet meg foreldrepenger. Det synes jeg er urettferdig, og for at far skal kunne ta noe av fellesperioden m jeg enten vre i fulltidsstudiet eller jobbe minst 75%. Mens hvis mor tar fellesperioden er det ingen krav til far. Synes ikke dette er likestilling i det hele tatt..

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 15:38
Mari: Ja, det er skikkelig urettferdig! Og absolutt ikke likestilling!

Siv

16.11.2017 kl. 14:07
Det at staten vil bestemme en viss lenge pappaperm, tror jeg er for hjelpe de fedre som gjerne har en frue som ikke vil dele (jeg kjenner mange av dem) og for de fedre som jobber i sm og private bedrifter hvor de er avhengige av at folk er p jobb, og derfor kun er godkjenner et lovplagt minimum (kjenner noen av de ogs). Jeg syns det er bra det staten vil gjre, men at det evt. kan skes om overfrsel i de familier det ikke passer, s lenge begge er enige.

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 15:37
Siv: Trodde arbeidsplassen mtte la menn ta permisjon, det er jo diskriminering andre vei, og selvflgelig ogs helt feil. Men enig at det burde vre lettere ske :)

Ragnhild

16.11.2017 kl. 14:43
Jeg er helt enig med deg, jeg syns det m vre opp til hvert enkelt par finne den beste lsningen for seg! Og likestilling burde handle om lik rett og mulighet til velge. Samtidig kan det se ut som pappakvote er ndvendig for at enkelte fedre skal f vre hjemme med barna sine uten bli diskriminert av arbeidsgiver:( Det virker som det er en debatt som vekker mange sterke flelser. Ikke s rart kanskje, det handler jo om store ting i livet.

Hos oss passer det best at jeg tar fellesperioden. Hadde det vrt mulig, hadde jeg tatt alt. Men mannen har en jobb som gjr at han vil vre hjemme i deler av min permisjon, s vi er veldig heldige snn. Jeg har ogs det sterkeste nsket om vre hjemme med babyen pr. i dag, men det er godt mulig mannen endrer syn p det nr han fr mte den lille. Jeg kommer til "ofre karrieren" for en periode (ta en mindre spennende og drligere betalt jobb), p grunn av jobbmulighetene der vi bor og fordi jeg vil bruke tid p barnet vrt, ikke p pendling. Jeg ser p det som en glede, og mannen har ikke lyst til gjre det samme (han hadde gjort det om han mtte). Men det kunne jo ogs vrt motsatt, og jeg syns det er utrolig synd om menn skal mte p flere problemer enn det jeg gjr. Hadde mannen hatt et sterkt nske om vre hjemme med babyen, hadde jeg ogs nsket at vi delte fellesperioden mellom oss, og jobbet for finne gode lsninger mtp. amming. N er jeg glad for at det blir som det blir, men det er jo egentlig egoistisk, barnet trenger far, og far er like mye far som jeg er mor. Jeg tror at biologi kan bidra til at mdre i strre grad vil vre hjemme med sm barn, men det er store individueller forskjeller. Kan er et viktig stikkord, det m ikke vre snn. Og forventninger til kjnn og roller pvirker jo ogs valgfriheten vr, og hva vi fler at vi kan gjre, s det er jammen ikke s enkelt det her.

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 15:36
Ragnhild: Jeg har ikke tenkt s mye p dette med arbeidsplassen, s det er s fint at jeg fikk mer info om dette! Kanskje kan det vre en lsning at det er lettere ske om en annen lsning, men menn skal selvflgelig ha de samme rettighetene som kvinner :)

Cecilie

16.11.2017 kl. 16:34
Jeg er helt eng i at det kan g for langt. Det br vre opp til mor og far bestemme. Artikkelen provoserte meg ogs..

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 20:49
Cecilie: Enig med deg <3

Ina

16.11.2017 kl. 19:16
Det skinner s gjennom at artikkelforfatteren ikke trivdes i sin perm og at ammepress holdt p ta knekken p henne. Ok, sier jeg, men noen kvinner trives faktisk med amming, nsker gi pupp heller flaske og nsker hyppig amming fortsatt etter 6 mnd. For folk som har lang reisevei til jobb vil det bli lenge mellom ammingene selv med ammefri. Eller skal man st opp kl 6 for pumpe fr jobb? Det blir det opplagte glade karrierekvinner av...

Selv fdte jeg i februar i r, og skal ha perm ut januar. S tar pappa sin kvote. Han nsker mer perm, men jeg var s sliten etter 5 ivf at jeg faktisk flte at jeg fortjente det! (Han fr ta ubetalt perm frem til bhg start i august istedet) Mannen hadde ikke gtt gjennom tffe hormonbehandlinger over 2 r. Heller ikke en graviditet med bekkenlsning, blodtrykksfall og besvimelser p jobb. Vi fikk ogs en baby som sov svrt drlig frste 6 mnd s hadde jeg vrt ndt til g tilbake til jobb da hadde jeg bare vrt sliten og trist. Nei, la foreldre bestemme selv hva som er best for seg.

Helene Ragnhild

16.11.2017 kl. 20:49
Ina: Viktig finne en lsning som fungerer best for hver familie <3

Mariann

17.11.2017 kl. 09:45
Hos oss var ogs pappa student da vi fikk barnet vrt. Han sa opp og sluttet i deltidsjobben sin fr fdsel slik at jeg kunne f hans 10 uker med min fulle lnn. For oss var det helt greit i den situasjonen vi var i da, selv om jeg tror han kunne ha godt av prve permisjonslivet han ogs ;)

Helene Ragnhild

18.11.2017 kl. 06:12
Mariann: dette blir litt som vr lsning! Hadde nok vrt fint for dem ha perm ja, men passer ikke alltid inn i malen :)

19.11.2017 kl. 12:07
Og huff s frustrert som jeg blir av uttalelser som s elendig systemet er, det passer jo ikke for MEG!

Man kan aldri gjre alle til lags, snn er det bare. Alle familier er forskjellige og i teorien burde man kunne velge selv... Men det er hevet over enhver tvil at dersom man fjerner pappakvoten vil menn i sum ta mindre perm - der biologi og kultur. Og hva skjer da? Jo, kvinner mellom 28 og 38 stiller bakerst i jobbken! Og spesielt i de bransjer hvor kvinner og likestilling har strst behov for drahjelp.

Dette er samfunnskonomi, og langt viktigere enn at systemet tilrettelegger for ditt srtilfelle.

nsker ikke vre brysk, du virker som en nydelig jente med gode budskap i bloggen din ☺️ Hper dere finner frem til en god lsning for deres familie!

Liv

06.12.2017 kl. 10:21
Du kan f overfrt fedrekvoten til mor om far er student og mor ikke er det. S hvis han er student ved tidspunkt for uttak av fedrekvoten er vel dette helt uproblematisk? Det finnes allerede svrt mange unntak fra regelen for folk i andre situasjoner enn at begge foreldre er i vanlig jobb.

Generell kommentar: Etter at de bl-bl satte ned fedrekvoten fra 14 til 10 uker, har den jevne pappapermen gtt ned tilsvarende. Det betyr at mdrene i veldig stor grad tar ut hele fellesperioden i dag. Dette er en kjempestor utfordring for likestillingen. Min mening? Heia lang fedrekvote!

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no