Mine black friday favoritter og tanker om forbruk

Reklame/annonselenker

Jeg vet at mange har et blandet forhold til black friday, fordi det forbindes med et overforbruk, en overflom av ting vi faktisk ikke trenger. Da vi flyttet i sommer bestemte jeg meg for å ha en skikkelig opprydding og kvitte meg med masse ting her hjemme. Det siste året har jeg vært i en endringsprosess og da føles ryddig veldig bra.

Jeg kvittet meg med masse, alt fra tekopper og klær til gamle papirer og skolebøker. Mye var ubrukelig og gikk på dynga (resirkulerte selvfølgelig), men det meste ble gitt bort. Nå liker jeg å ha færre ting, men ting jeg elsker. Til jul gir jeg gjerne familie tips om ting jeg “samler på”. Jeg skal ønske meg nytt service til jul, ellers samler jeg på royal copenhagen og hvite lexington håndklær. Julegaver til venninner har vi stort sett kuttet ut, vi prioriterer heller å sees, kanskje dra på julekonsert eller ut og spise.Mitt tips til Black Friday er derfor å kjenne på magefølelsen, trenger jeg egentlig dette? Se etter tilbud på ting du trenger og ting som “brukes opp”. En av mine favoritter er derfor nettopp mat.

Her er mine favoritter på Black Friday salget:

SOMA

Her har de det meste du kan ønske deg innen helsekost og sunn mat, og de er helt rå på tilbud, black friday intet unntak. Hva med å kjøpe deilig rå sjokolade til mormor? Eller fylle opp lageret ditt med greens for å få deg gjennom forskjølelsessesongen?

Chlorella

Denne superalgen fikk jeg først anbefalt for 11 (!) år siden da jeg var sengeliggende med ME. Mamma talte opp disse små grønne pillene til meg hver dag og jeg har fortsatt å ta dem da jeg elsker effekten. Chlorella virker midt rensende og støtter kroppens eliminasjonsorganer. Jeg merker at jeg får renere hud, mer energi og føler meg mer “nedpå” når jeg tar den. Er det et produkt innen supermat jeg holder på så er det denne, min favoritt! Jeg kommer til å fortsette med chlorella under graviditeten og når jeg en dag skal amme. Da kan chlorella til og med rense melken. Det anbefales ikke å starte med chlorella når du er gravid, men har du tatt det før kan du ta det.

Lecithin

Lecitihin er et fettstoff kalt fosfolipider som vi finner mye av i hjernen. I tillegg består alle cellemembraner av dette stoffet. Da jeg begynte å bruke lecitihin og spise mer fett fikk jeg merkbart mindre hjernetåke og det er blant annet takket dette produktet at jeg kom meg gjennom studiet med en ME-diagnose. Denne har jeg fortsatt med under graviditeten da det er viktig for utviklingen av barnets hjerne og kan motvirke brystbetennelse. Denne er på knalltilbud nå, jeg kommer til å hamstre.

Gojibær

Disse små, tørkede superbærene er rike på vitamin C og betakaroten. De smaker søtt og lett syrlig, og kan brukes både som snacks, på smoothie, i bakst, over yoghurt, i sjokolade og i granola. De smaker himmelsk i julegranolaen min!

Rått kakaopulver, kakao smør og kakaomass

Skal du lage hjemmelaget sjokolade til jul er det masse penger å spare å å handle inn ingrediensene nå! Her finner du kakaopulver. Den kan også bruker i mousse og smoothie. Kakaosmør og kakaomasse (dessverre utsolgt) lager sammen den deiligste sjokoladen!!

Søt nyhet – kokossirup

Den perfekte sukkererstatningen for deg som som har lyst til å kutte ned på raffinert sukker. Kokossirup gir fortsatt blodsukkerstigning, men lavere enn hvitt sukker. Dette er også en fin gave til noen du er glad i <3

Sjokoladefavoritter

Råsjokolade fra ombar er perfekt størrelse og finnes i masse god smaker. Min favoritt er den med kokos, den finnes både i lys, mørk og som små knapper.

Ellers finner du fantastiske rabatter fra helios, urtekram og flere merker på soma sin nettside! Jeg ser at ting allerede holder på å bli utsolgt, så vær rask!

KITCHENTIME

Denne nettbutikken har masse gode tilbud på kjøkkenutstyr, alt fra stekepanne til spiralizer. Jeg ønsker meg veldig en stor suppegryte og en gryte jeg kan lage brød i fra det fantastiske merket le creuset. Jeg elsker de svarte!!

MYREVOLUTION

Jeg er jo stor stor fan av kollagen og anbefaler det til alle jeg kjenner. Kollagen har nemlig en lang rekke helsefordeler som å styrke både hud, hår, negler og ledd, men ikke minst TARM. De fleste kursdeltakerne mine kaster seg på og jeg har så mange gode tilbakemeldinger på dette tipset!

De har et supertilbud på kollagen, nemlig 3 for prisen av 2. Nå har de i tillegg 25% på alt, også dette tilbudet. Dermed kan du gjøre et megakupp på kollagen i dag! Bruk koden blackfriday2017 🙂

Myrevolution har også fått inn sin egen MCT-olje som du finner her, perfekt til deg som elsker bulletproof kaffe.

FERMENTERINGSKRUKKE

Jeg fikk tips om at fermenteringskrukket min er på tilbud her! (ikke annonselenke)

IHERB

iHerb er en amerikansk nettbutikk og har derfor selvfølgelig black friday tilbud. Jeg har skrevet et langt innlegg om alle mine favoritter her, og den er like aktuell i dag. Selv bestilte jeg akkurat en ny ladning dandyblend, den går nemlig unna her hos meg. Da Linda var på besøk fikk hun smake og hun ble like dilla, hehe. Great minds think alike?

iHerb har alltid nedsatte priser, men du kan bruke koden NOX480 for 10% ekstra rabatt!

Har dere noen gode tilbud dere vil dele med meg? (hvis jeg har noen penger igjen, hehe) Tips meg gjerne!! Jeg har shoppet litt babyting selvfølgelig, nå er vel snart det meste klart, med unntak av babynest som skal lages selv.

Ellers ønsker jeg deg en super fredag og en god start på helgen <3

 

13 kommentarer
    1. Jeg er helt enig i det du skriver om at vi må være mer bevist for å hindre overforbruk og at dager som Black Friday er med på å få folk til å kjøpe mye man ikke trenger….. synes derimot det blir litt motsigende å skrive at man er bevist på å kjøpe kun ting som er nødvendige, mens man samtidig hamstrer babyklær og ting i stor skala. Det er overhode ikke nødvendig å kjøpe klær 4 ganger i uka for å gi en liten baby det den trenger. Mye kan kjøpes brukt, og jeg mener det er like viktig å tenke over handlevaner uansett hva det gjelder:)
      Det er tross alt våre barn og barnebarn som skal vokse opp i den verdenen vi “ødelegger” i dagens samfunn.
      Denne kommentaren er absolutt ikke ment så negativ som den sikkert høres ut, men skal man tenke på miljøet bør man starte med seg selv 🙂

    2. Helt enig i fokus på overforbruk. Jeg er en stor fan av å gi nyttinge ting i gaver, eller opplevelser vis noen ikke ønsker seg materielle ting.Tror alle kan ha mere fokus på miljø og gjenbruk. Hva tenker du om gjennbruk av baby utstyr og klær?

    3. Tonje: Jeg synes det er supert med gjenbruk av babyutstyr, det eneste jeg ikke ville kjøpt brukt en ting som brystpumpe og bilsete. Jeg har arvet endel klær fra en venninne, men jeg har ikke noen i familien med baby. Jeg vil sånn sett kunne gi videre mye av det vi har kjøpt. Også innrømmer jeg glatt at etter mange år med prøving og en stor babydrøm siden jeg var liten har jeg ikke noe dårlig samvittighet for å kose meg med handlingen 😉 <3

    4. Tonje: Og når det gjelder kjøp av brukte babyklær så synes jeg helt ærlig at det er skikkelig styrete å drive frem og tilbake med selgere på finn osv. Men parkdress og andre dyrere ting er topp. Jeg kjøpte f eks leandervuggen vår på finn veldig billig, jeg bare basket den og den er god som ny 😉

    5. Kjære Helene. Jeg er selv opptatt av miljø og arver gjerne klær til mine barn. Har 4 stk,så må ærlig innrømme at økonomisk er d også veldig godt å kunne arve litt. Men jeg elsker også å kunne kjøpe ting til dem. Det å ville kjøpe ting til sin førstefødte ser jeg på som helt normalt og en viktig del av prosessen «redebygging» 💕 Man kan allikavel kalle seg miljøbevisst 💕 Masse lykke til videre i svangerskapet. Du stråler som aldri før,og jeg er så lykkelig på dine vegne. Klem fra en av dine kursdeltakere 💕

    6. Anita: Tusen takk Anita <3 jeg er helt sikker på at det vil bli langt mindre shopping skulle jeg være så heldig å få flere barn. Følelsen av å kunne gå inn i en butikk og kjøpe ting til min lille er og var ganske ubeskrivelig da det først ble min tur. Jeg er absolutt ikke den beste på miljø, det ville jeg heller aldri sagt. Men jeg prøver å gjøre stadig mer 🙂 stor klem og ha en strålende lørdag <3

    7. Takk for nyttige og annleis tips i høve Black Friday! Eg kjøpte både kollagen og MCT-olje etter å ha tenkt på det lenge. Las i eit anna innlegg at du brukte kollagen i kaffien, kan du legge ut oppskrift/ forklare korleis du lagar den? Helsing ei som også ventar ei lita jente, termin 1.februar.

    8. Jeg vil bare si takk for bloggen din! Har lest dine gamle innlegg om hva man bør spise når man prøver å bli gravid, og må bare si at jeg blir oppgitt og provosert over det offentlige helsevesen og personell. Selvsagt, vi har et fantastisk! helsevesen i Norge, men blir så oppgitt over at jeg ikke har fått ett kostholdsråd og at de avfeier akupunktur som noe jeg gjerne må ta på egenhånd, men som de ikke har noen tro på. Jeg har derfor tenkt at et normalt sunt kosthold får holde, tenkt jeg ikke må bli helt hysterisk og lagt akupunktur på hylla for en stund. Men jeg er i så mye bedre form nå som jeg har tatt akupunktur ( er på ivf- behandling) og jeg skal nå sette opp en mer systematisk matplan for å øke sjansene mine. Ikke mer lettmelk, men H-melk, ekte smør og fløte, blant annet. Veldig nysgjerrig på Frøyaklinikken som benytter akupunktur, soneterapi mm og som også hjelper deg med ernæringen. Håper jeg og kjæresten får det til <3 Stor takk og klem til deg 🙂

    9. Hei igjen, det ser visst ut som jeg har misforstått, fikk inntrykk av at Frøyaklinikken var en fertilitetsklinikk, men det er de jo ikke. Var det på Fertilitetssenteret du fikk ivf-behandling? Har du noen erfaringer med eller kjennskap til ivf-behandling i det offentlige versus privat? Håper det er greit at jeg spør! <3 I vårt tilfelle har vi ikke sykehuset i nærheten så jeg savner mer personlig oppfølging, mulighet for å komme innom når man lurer på noe, selvom jeg selvsagt kan ringe sykehuset. Har aldri sittet og snakket med noen fra sykehuset ansikt til ansikt, bare fått informasjon og behandlingsopplegg per post og telefon...

    10. Pia: Hei Pia, tusen takk <3 frøyaklinikken er ikke en fertilitetsklinikk, det var på fertilitetssenteret i Oslo vi tok IVF. Offentlig vs privat har jeg skrevet flere innlegg om på bloggen som du finner i arkivet 🙂 masse lykke til <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg