Tips til sukkerpress i julen

I dag har jeg hatt besøk av Stine og Veronika fra bare bra barnemat og som vi har kost oss! Skravling fra start til slutt om alt mulig, og jeg fikk være med dem på barnemat TV. Denne episoden fikk jeg velge tema og jeg valgte sukker i julen. Mange føler at de får kommentarer på eget kosthold når de er rundt venner og familie, og noen opplever rett og slett press om å spise ting de egentlig ikke vil. Ikke minst er det mange som vil gi barnet ditt sukker i tide og utide, så dette og masse mer snakket vi om i dag.

Lille var så heldig å få ullbody fra jentene, og jeg fikk deilige cashew- og sjokoladekuler. Disse skal jeg putte i fryseren, perfekt snacks når lille kommer!!

Her kan du se filmen om sukkerpress 😀 <3

Har du opplevd sukkerpress eller kommentarer på ditt eller dine barns kosthold? Jeg vil så gjerne høre dine erfaringer <3

15 kommentarer
    1. Jaaaa, det er så mange som ønsker å “være snille”/gjøre barna glad/bli likt av barna, og gi barna sukker i tide og utide. Spesielt i jula er dette helt utrolig fremtredende!
      De får pepperkaker nesten hver dag på skolen og har julekalendere fulle av sukker som de har fått av besteforeldre. Jeg personlig har en stor utfordring når det gjelder besteforeldre. De synes jeg er helt sinnsyk som ikke synes det er greit at de som besteforeldre får gi så mye sukker de vil til ungene når de er på besøk, og når jula kommer så skjønner de ikke hvorfor jeg maser så fælt om dette. DA må de da i hvert fall få lov?Det blir en kontinuerlig diskusjon, og ender nesten med krangling ukentlig hele året. De finner stadige nye måter å få i de sukker og usunne saker på. Når jeg har fått stoppet de i å gi ungene godteri hver gang de besøker, så er de over på boller, kjeks, sjokolademelk osv, osv. Og de ser på meg som jeg tar fra de all glede i livet hver gang denne situasjonen kommer opp. Mannen min synes også jeg overdriver. Sukker er da ikke farlig, mener han. Jeg føler meg SÅ alene om dette som er en kampsak for meg: å gi barna mine en sunn og god start på livet, gode vaner og lite sukkerkaos i små kropper.
      På SFO serverer de kun halvfabrikata, gjerne med kjeks til dessert og loff ved siden av maten. Og pepperkaker hele desember:-(
      Det føles som en kamp det ikke er mulig å vinne alene, selv om jeg står på for å ha beste kostholdet jeg kan gi de når jeg bestemmer:-) Og kose oss med god mat og et godt liv! Jeg er jo så glad for at de har besteforeldre som er glad i de og som ønsker å være sammen med de, så dette er så kjedelig:-(
      Så takk for at du tar opp temaet:-) Skulle ønske det ble en hel revolusjon:-):-)

    2. Skulle ønske det ble mer vanlig/sosialt akseptert å være bevisst på sukkerinntaket . Det jeg også synes er trist er at mange tror de lever sunt når de eks i løpet av en dag spiser kneipbrød med margarin, frokostblanding med lettmelk, pasta, diverse halvfabrikata etc.
      Det virker ikke som folk tenker over at det finnes skjult sukker i mye mat.
      Man skulle tro at folk hadde mer kunnskap i dagens opplyste samfunn,men tydeligvis ikke . Hva er det som svikter?
      Vi har en datter på 3 år og har stort sett møtt forståelse av familie og venner. Barnehagen er heldigvis veldig fleksibel mtp at hun har med egen matpakke. Enn så lenge synes hun også det er greit selv. Jeg grøsser av maten de serverer i bhg, kneipbrød med margarin og diverse pålegg full av sukker. Hvordan i all verden kan det være optimal næring for voksende kropper?
      Ordet hysterisk er jeg lei av. Jeg er ikke hysterisk, men bevisst på sukkerinntak. Ser ikke hensikten med å fremskynde introduksjonen av søtsaker.
      Jeg brenner for kosthold og har lært veldig mye gjennom denne bloggen . Har atter en gang laget gelégodis og både jeg og datteren elsker det 😀

    3. Theap: Uff Thea, så vondt å høre at du kjemper om dette! Det er veldig lite respektfullt at de går på tross av dine ønsker hele tiden 🙁 sender deg en stor klem <3

    4. Kanskje spørsmål litt utafor tema, men eg lurte på om du har sett dokumentaren «What the health» på Netflix? Der er det ikkje så mykje snakk om sukker, men meir om kjøt, meieriprodukt mm. Har sjølv bakgrunn innan kjemi og biologi, men vart litt sett ut av denne. Hadde vore veldig interessant å høyre tankane dine om den, iallfall 🙂 Når det gjeld sukker, trur eg mange besteforeldre føler at ein «nektar» barnet noko godt, medan det ein vel eigentleg prøver å gjere er å gje barnet så god start som muleg. Ikkje alltid lett å kommunisere til generasjonen som ser på søtsaker som ein luksus.

    5. For en fantastisk film! Så herlige dere er, alle tre. Har selv en på to år, og en liten mini i magen. Minsten går i sukkerfri bhg, noe jeg er så glad for. Rosiner og klementin i godteposen fra nissen på nissefest. Jeg klarer lettere å si ifra til familie, sammenlignet med venner. De fleste har jo også barn, så er så redd for å bli sett på som dømmende. Heldigvis er de fleste av venninnene mine også opptatt av er sunt kosthold. Takk igjen for all inspirasjon du gir, og lykke til videre i svangerskapet. Har fulgt den siden før dere begynte å prøve og få barn, så jeg synes det er ekstra koselig å følge dere <3

    6. Takk skal du ha, godt å høyre 🙂 Det ringte nokre alarmar mellom øyra mine undervegs då eg kikka på dokumentaren, men det følest enda tryggare å høyre det frå nokon som har meir peiling. Ha ei nydeleg helg vidare 😀

    7. er så koselig og lese bloggen din asså 🙂 det må jeg bare si 😀
      håper du hadde ei trivelig jul og lader opp batteriene til fødsel <3
      når det gjelder sukkerpress i julen har jeg ikke vært utsatt for direkte sukkerpress, men opplever at slektninger som kommer på besøk gjerne har med seg en kasse med smultringer og sjokolade!
      og for all del d er veldig koselig
      men syns ikke d er så greit at de har med såååå mye!!! for da føler jeg meg tvunget til og spise alt sammen når de trossalt har det med liksom...
      føler alltid en liten lettelse når jula er over for da slipper man å føle at man må spise 🙂

    8. henriette: Tusen takk Henriette <3 jeg er enig, ingen krise med noe, men om det blir hele tiden og mye så er det jo ikke bra. Deilig med januar ja, frister mer med sunn mat igjen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg