hits

Nyt julen uten å gå opp i vekt

  • 18.12.2017 kl. 07:57

Hver jul får jeg mange spørsmål om hvordan du kan takle julens fristelser. For mange er det en fin balanse mellom det å kose seg med god mat og det å overspise og sitte igjen med dårlig samvittighet. Det er ikke så lett å komme med råd, men jeg prøver meg. Min innstilling er at jeg koser meg i julen, men jeg kjenner på kroppen når jeg har fått nok og passer på å ikke la det daglige kostholdet mitt kli helt ut. Da slipper jeg mageondt og lite energi, men jeg får hele juleopplevelsen.

Mine favoritter til sunn julemat finner du her :)

Jeg ønsker ikke å gi noen dårlig samvittighet for å nyte julen fullt ut, men heller vise hvordan en kan kose seg i julen med god samvittighet. Mange kjører et alt for strengt opplegg og ender i stedet opp med overspise. Du lover deg selv at det er siste gangen, men så skjer det igjen og igjen og det blir en ond sirkel.

Julen skal ikke handle om mat. Den skal handle om å være sammen med mennesker du er glad i, takknemlighet og ro. Jeg kunne sikkert skrevet at du derfor skulle legge bort dårlig samvittighet helt, kost deg med maten og ferdig med det, og i en perfekt verden hadde det gått. For de som blir stressa rundt mat og bruker dette mat som mer enn næring blir de rådene litt tynne dessverre. Når det gjelder vekten kommer den faktisk litt av seg selv når du slutter med overspising, kjedespising og svart/hvit tankegang.

Hvordan nyte julen med den beste samvittighet

Vi har kommet til desember måned og mange festligheter står forran oss. Julen er en tid fylt med sosialt samvær, og med det kommer ofte et høyt mat- og alkoholinntak. Selvfølgelig skal vi kose oss i julen. Likevel er det lurt å ikke la alle de gode vanene du har opparbeidet deg falle bort. Her er en liste med noen triks du kan bruke for å gå inn i det nye året på best mulig måte!

Start dagen din som du pleier

Her snakker jeg ikke om julaften og 1. Juledag med lang frokost med rester og godis, men alle de andre morgenene. Ikke fall for fristelsen til å trekke julematen over hele desember. Den beste starten på morgenen får du ved å drikke varmt vann med ferskpresset sitron så snart du står opp. Dette kickstarter fordøyelsen og forbrenningen din. Så kan du spise en frokost rik på proteiner og fett. Dette setter deg opp for en god appetittregulering resten av dagen.

Ikke hopp over måltider

Det er lett å tenke at en kan spare kalorier til neste måltid ved å hoppe over frokost eller lunsj. Dette vil faktisk kun gjøre at du spiser mer! Har du trent før et juleselskap, eller er ekstra sulten, er det lurt å få i seg et lite proteinrikt måltid før du drar. Ellers vil du være kjempe sulten, noe som både gjør at du spiser mer, og at du lettere tar valg som er ugunstige.

Ikke tenk svart-hvitt

Ikke press deg ekstra mett med tanker om at du skal spise 100% sunt i morgen. Det er heller ikke lurt å nekte seg det en faktisk har lyst på. Hvis du tenker "ikke-sjokolade" hører hjernen din kun "sjokolade", og det vil være ekstra vanskelig å styre seg. Ofte ender det med at en sprekker og spiser alt for mye. Unn deg heller en bit, spis den sakte og nyt, gjerne med en kopp kaffe til.

Ta med deg en sunn rett

Det er alltid hyggelig å bidra med noe til et selskap. Ta med en salat, bakte rotgrønnsaker eller klementiner for eksempel. Da vet du at det er noe sunt du kan spise, og det blir etter min erfaring alltid godt tatt i mot. Du skal selvfølgelig ikke bare spise det sunne du har med, men da har du i hvert fall noe du kan fylle tallerkenen din med.

Husk også at det er masse sunn mat i julematen. Kjøtt, surkål, rosenkål, svisker og fisk står på mange bord ;)

Puss tennene etter at du har spist

Dette kan hjelpe deg å avslutte et måltid, så slipper du å sitte og småspise når du egentlig er mett.

Bestem deg på forhånd

Kjenn etter om du faktisk har lyst på de tørre kakene på jobben, eller om du tar en for å være høflig eller fordi du kjeder deg. Er du sulten bør du spise noe proteinrikt i stedet. Skal du på en bedre middag, nyt det! Men ikke spis bare for å spise, eller fordi du tror at andre forventer det. Det er din kropp, og det er du som bestemmer hva som skal i den, husk det! Menneskene rundt deg vil kanskje kommentere dine valg, men dette er mye grunnet deres egen usikkerhet, og har ingenting med deg å gjøre.

Spis med tilstedeværelse

Ikke kast i deg maten, men nyt hver eneste bit. Smakene, luktene og utseende. Tygg godt og legg ned bestikket mellom bitene. Det viser seg at å konsentrere seg om maten vi spiser, gjør at vi faktisk spiser mindre. Nyt julematen skikkelig, med god samvittighet.

Planlegg en hyggelig aktivit, gjerne noe aktivt

Juledagene trenger ikke kun å bestå av TV-titting og spising. Ta med venner og familie ut på skogstur, skitur eller en tur på skøytebanen. Mange har også behov for litt alenetid i julen, og lar det seg gjøre er en treningsøkt helt alene også nydelig. Alle har godt av å komme seg ut av huset og få frisk luft. Da smaker middagen også ekstra godt etterpå.

Ikke ha godteri liggende hjemme

Det er lett at rester fra selskap blir liggende hjemme og friste. En sjokolade kan nærmest rope på deg fra kjøleskapet. Send rester med venner når de drar, eller kast det du faktisk ikke har lyst til å spise. Jeg er selvfølgelig imot å kaste mat unødvendig, men jeg vil heller ikke at du skal være søppelbøtte. Ikke spis mat du egentlig ikke har lyst på, og som ikke gir kroppen din næring, kun for at det ikke skal gå til spille. Prøv heller å lage mindre porsjoner neste gang :)

Senk skuldrene

Pust med magen, ta gjerne avspenning eller les en god bok. Det er nok det du trenger, ikke den ekstra pepperkaken. Legg inn pauser i alt som skjer i julen og ta litt tid for deg selv <3

Mine favoritter til sunne julefristelser finner du i julehefte mitt her :)

10 Kommentarer

Theap

18.12.2017 kl. 10:54
Veldig gode råd:-) Så godt å bli påmint dette:-) Elsker vinklingen din og måten du adresserer utfordringen! Takk!!

Helene Ragnhild

18.12.2017 kl. 16:16
Theap: Tusen takk Thea <3 klemmer <3

Anette

18.12.2017 kl. 17:30
Så bra skrevet 😊 Tror alle trenger denne påminnelsen, selv vi som er bevisste 😊

Gleder meg til å prøve ut de rå pepperkakekulene dine 😊

Helene Ragnhild

19.12.2017 kl. 11:39
Anette: Tusen takk <3 kos deg!

Marie

18.12.2017 kl. 18:28
Så godt skrevet Helene!! Gode tips. Vil jammen dele blogginnlegget med kundene mine som ønsker vektreduksjon 😊

Helene Ragnhild

19.12.2017 kl. 11:40
Marie: Tusen takk Marie <3

Hanne

18.12.2017 kl. 22:04
Du fine, flinke Helene! For et fint innlegg, med sunne tanker rundt julekosen <3 takk for alt du deler via bloggen din!

Helene Ragnhild

19.12.2017 kl. 11:42
Hanne: Tusen tusen takk Hanne <3

Karoline

01.01.2018 kl. 20:38
Skulle ønske jeg kunne drikke varmt vann med sitron! Prøvde dette en gang og kastet opp og var kvalm resten av dagen, så jeg tør ikke prøve igjen :O

Alle anbefaler dette, så synes det er kjemperart at jeg reagerte slik. Veldig bra innlegg forresten!

Helene Ragnhild

02.01.2018 kl. 17:08
Karoline: Jeg ville bare prøvd igjen ;)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernæringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til å leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg håper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere år som prøver er jeg endelig gravid! Følg gjerne min reise mot å bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no