hits

Nyt julen uten g opp i vekt

  • 18.12.2017 kl. 07:57

Hver jul fr jeg mange sprsml om hvordan du kan takle julens fristelser. For mange er det en fin balanse mellom det kose seg med god mat og det overspise og sitte igjen med drlig samvittighet. Det er ikke s lett komme med rd, men jeg prver meg. Min innstilling er at jeg koser meg i julen, men jeg kjenner p kroppen nr jeg har ftt nok og passer p ikke la det daglige kostholdet mitt kli helt ut. Da slipper jeg mageondt og lite energi, men jeg fr hele juleopplevelsen.

Mine favoritter til sunn julemat finner du her :)

Jeg nsker ikke gi noen drlig samvittighet for nyte julen fullt ut, men heller vise hvordan en kan kose seg i julen med god samvittighet. Mange kjrer et alt for strengt opplegg og ender i stedet opp med overspise. Du lover deg selv at det er siste gangen, men s skjer det igjen og igjen og det blir en ond sirkel.

Julen skal ikke handle om mat. Den skal handle om vre sammen med mennesker du er glad i, takknemlighet og ro. Jeg kunne sikkert skrevet at du derfor skulle legge bort drlig samvittighet helt, kost deg med maten og ferdig med det, og i en perfekt verden hadde det gtt. For de som blir stressa rundt mat og bruker dette mat som mer enn nring blir de rdene litt tynne dessverre. Nr det gjelder vekten kommer den faktisk litt av seg selv nr du slutter med overspising, kjedespising og svart/hvit tankegang.

Hvordan nyte julen med den beste samvittighet

Vi har kommet til desember mned og mange festligheter str forran oss. Julen er en tid fylt med sosialt samvr, og med det kommer ofte et hyt mat- og alkoholinntak. Selvflgelig skal vi kose oss i julen. Likevel er det lurt ikke la alle de gode vanene du har opparbeidet deg falle bort. Her er en liste med noen triks du kan bruke for g inn i det nye ret p best mulig mte!

Start dagen din som du pleier

Her snakker jeg ikke om julaften og 1. Juledag med lang frokost med rester og godis, men alle de andre morgenene. Ikke fall for fristelsen til trekke julematen over hele desember. Den beste starten p morgenen fr du ved drikke varmt vann med ferskpresset sitron s snart du str opp. Dette kickstarter fordyelsen og forbrenningen din. S kan du spise en frokost rik p proteiner og fett. Dette setter deg opp for en god appetittregulering resten av dagen.

Ikke hopp over mltider

Det er lett tenke at en kan spare kalorier til neste mltid ved hoppe over frokost eller lunsj. Dette vil faktisk kun gjre at du spiser mer! Har du trent fr et juleselskap, eller er ekstra sulten, er det lurt f i seg et lite proteinrikt mltid fr du drar. Ellers vil du vre kjempe sulten, noe som bde gjr at du spiser mer, og at du lettere tar valg som er ugunstige.

Ikke tenk svart-hvitt

Ikke press deg ekstra mett med tanker om at du skal spise 100% sunt i morgen. Det er heller ikke lurt nekte seg det en faktisk har lyst p. Hvis du tenker "ikke-sjokolade" hrer hjernen din kun "sjokolade", og det vil vre ekstra vanskelig styre seg. Ofte ender det med at en sprekker og spiser alt for mye. Unn deg heller en bit, spis den sakte og nyt, gjerne med en kopp kaffe til.

Ta med deg en sunn rett

Det er alltid hyggelig bidra med noe til et selskap. Ta med en salat, bakte rotgrnnsaker eller klementiner for eksempel. Da vet du at det er noe sunt du kan spise, og det blir etter min erfaring alltid godt tatt i mot. Du skal selvflgelig ikke bare spise det sunne du har med, men da har du i hvert fall noe du kan fylle tallerkenen din med.

Husk ogs at det er masse sunn mat i julematen. Kjtt, surkl, rosenkl, svisker og fisk str p mange bord ;)

Puss tennene etter at du har spist

Dette kan hjelpe deg avslutte et mltid, s slipper du sitte og smspise nr du egentlig er mett.

Bestem deg p forhnd

Kjenn etter om du faktisk har lyst p de trre kakene p jobben, eller om du tar en for vre hflig eller fordi du kjeder deg. Er du sulten br du spise noe proteinrikt i stedet. Skal du p en bedre middag, nyt det! Men ikke spis bare for spise, eller fordi du tror at andre forventer det. Det er din kropp, og det er du som bestemmer hva som skal i den, husk det! Menneskene rundt deg vil kanskje kommentere dine valg, men dette er mye grunnet deres egen usikkerhet, og har ingenting med deg gjre.

Spis med tilstedevrelse

Ikke kast i deg maten, men nyt hver eneste bit. Smakene, luktene og utseende. Tygg godt og legg ned bestikket mellom bitene. Det viser seg at konsentrere seg om maten vi spiser, gjr at vi faktisk spiser mindre. Nyt julematen skikkelig, med god samvittighet.

Planlegg en hyggelig aktivit, gjerne noe aktivt

Juledagene trenger ikke kun best av TV-titting og spising. Ta med venner og familie ut p skogstur, skitur eller en tur p skytebanen. Mange har ogs behov for litt alenetid i julen, og lar det seg gjre er en treningskt helt alene ogs nydelig. Alle har godt av komme seg ut av huset og f frisk luft. Da smaker middagen ogs ekstra godt etterp.

Ikke ha godteri liggende hjemme

Det er lett at rester fra selskap blir liggende hjemme og friste. En sjokolade kan nrmest rope p deg fra kjleskapet. Send rester med venner nr de drar, eller kast det du faktisk ikke har lyst til spise. Jeg er selvflgelig imot kaste mat undvendig, men jeg vil heller ikke at du skal vre sppelbtte. Ikke spis mat du egentlig ikke har lyst p, og som ikke gir kroppen din nring, kun for at det ikke skal g til spille. Prv heller lage mindre porsjoner neste gang :)

Senk skuldrene

Pust med magen, ta gjerne avspenning eller les en god bok. Det er nok det du trenger, ikke den ekstra pepperkaken. Legg inn pauser i alt som skjer i julen og ta litt tid for deg selv <3

Mine favoritter til sunne julefristelser finner du i julehefte mitt her :)

10 Kommentarer

Theap

18.12.2017 kl. 10:54
Veldig gode rd:-) S godt bli pmint dette:-) Elsker vinklingen din og mten du adresserer utfordringen! Takk!!

Helene Ragnhild

18.12.2017 kl. 16:16
Theap: Tusen takk Thea <3 klemmer <3

Anette

18.12.2017 kl. 17:30
S bra skrevet 😊 Tror alle trenger denne pminnelsen, selv vi som er bevisste 😊

Gleder meg til prve ut de r pepperkakekulene dine 😊

Helene Ragnhild

19.12.2017 kl. 11:39
Anette: Tusen takk <3 kos deg!

Marie

18.12.2017 kl. 18:28
S godt skrevet Helene!! Gode tips. Vil jammen dele blogginnlegget med kundene mine som nsker vektreduksjon 😊

Helene Ragnhild

19.12.2017 kl. 11:40
Marie: Tusen takk Marie <3

Hanne

18.12.2017 kl. 22:04
Du fine, flinke Helene! For et fint innlegg, med sunne tanker rundt julekosen <3 takk for alt du deler via bloggen din!

Helene Ragnhild

19.12.2017 kl. 11:42
Hanne: Tusen tusen takk Hanne <3

Karoline

01.01.2018 kl. 20:38
Skulle nske jeg kunne drikke varmt vann med sitron! Prvde dette en gang og kastet opp og var kvalm resten av dagen, s jeg tr ikke prve igjen :O

Alle anbefaler dette, s synes det er kjemperart at jeg reagerte slik. Veldig bra innlegg forresten!

Helene Ragnhild

02.01.2018 kl. 17:08
Karoline: Jeg ville bare prvd igjen ;)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no