Harryhandel til mor og barn

Før jul var jeg en liten tur i Sverige og jeg lovet jo å vise frem det jeg kjøpte til meg og lille. Vanligvis kjøper jeg mye mer ferskvarer, men nå skulle vi jo være borte hele julen så alt av egg, kjøtt osv droppet jeg. Disse aversjonene sitter jo så i også, og da gjelder det å finne bedre alternativer.

Til lillemor

Først dro vi en tur på apoteket og der handlet jeg endel etter tips fra dere. Særlig denne salven var det mange som sverget til, og den er visst mye billigere i Sverige. Ellers ble det nesesuger med filter, mesoft, q-tips til baby, smertestillende i stikkpilleform og d-vitamindråper med probiotika.

På matbutikken kjøpte jeg økologiske engangsammeinnlegg og gallesåpe. Sistnevnte har jeg fått tips om når det gjelder flekker på ullklærne hennes.

Vi var også innom Kattis babyshop, en liten babybutikk rett utenfor senteret i Strømstad. Her var det kjempe god service og mamma kjøpte litt ullklær og jeg fikk meg en amme BH på halv pris. Den lille rosa tingen på bildet er en nesesuger som jeg kjøpte der.

Vi dro kun til Strømstad denne gangen og hoppet over Nordby. Neste stopp ble derfor Strømstad mat, min absolutte favorittbutikk når det gjelder mat! Jeg kjøpte inn endel ingredienser til å lage energibarer og hjemmelaget sjokolade før lille kommer. Jeg tenker det er digg å ha på lur, selv om jeg vet at noen bebiser reagerer på sjokolade.

Frø ble også hamstret inn slik at jeg kan bake musli, knekkebrød og noen gode rundstykker til å fylle fryseren med. Her snakker vi hamstertendenser på høyt nivå!

Bedre alternativ til pasta og glutenfrie pitabrød. Jeg har ikke fått testet noen av disse enda 😉

Min favoritt; mulberries! Både naturelle og med rå sjokolade. Begge sjokoladene fra the raw chocolate company er svindtyre, men sååå gode!

Verdens beste julete og en økologisk sjokolade til jul 🙂

Masse sunt godis til å ha med i fødebagen og til å ha etter fødsel. Disse fruktposene er sikkert laget for barn, men jeg elsker dem og kjøper dem alltid i Sverige. Kjøpte også litt ulike barer som er greie å ha med i vesken når jeg får disse blodtrykksfallene med kvalme.

Havreyoghurt, havremelk til te og kaffe og mandelmelk kjøper jeg alltid, nam nam. Også økologisk smør da, det er favoritten! Jeg glemte å ta bilde av denne, men en ting jeg alltid kjøper med meg er fermenterte grønnsaker fra Strømstad mat. Det står i krukker helt først når du går inn i butikken i kjøleskapet til venstre.

Hva kjøper du i Sverige? Noe som fristet her? 😀

Nå skal jeg ned til mamma og pappa en tur og se på babynestet jeg og mamma skal sy. Nå er det akkurat en måned til termin og jeg vil bli ferdig så jeg har alt klart. Nestingen har begynt for fullt og jeg har fått et akutt behov for å organisere her hjemme. Noen som kjenner seg igjen?

25 kommentarer
    1. Hei. Jobber på apotek, og anbefaler inityol. Men, den er veldig sterk og bør kun brukes når stumpen er veldig rød/sår. Til vanlig er bepanthen bedre :)bare min erfaring og profesjonelle mening.

    2. Gallesåpe er gull, men etter vår erfaring er den i fast form bedre enn den flytende for å fjerne flekker. Fås kjøp på blant annet Clas Ohlson:) Men når det er sagt så tar den omtrent alt! Har ikke tall på hvor mye klær den har reddet for oss. Bare gnikker på flekkene med såpen og med vann før vask og allerede da går de bort.

    3. Anbefaler minst mulig bruk av produkter på babyen. Hvis du har tid og mulighet: la babyen ligge 10-15 minutter på et håndkle for å lufte rumpa ved hvert bleieskift. Kombinerte ofte med å la babyen ligge litt på magen. Win win, syns jeg da. Spørs jo hva man syns er greit, hva som viser seg og fungere og hva man har tid til. Sverget også til tørrservietter eller vaskekluter heller enn våtservietter. Spennende å følge bloggen din. Blir koselig å se lillesnuppa, hvis du legger ut bilder av henne da. ☺

    4. Line: ja, er vel bare om det er krise at denne skal brukes. Har som jeg skrev fått skikkelig hamstre behov og sikkert kjøpt inn mer enn jeg trenger av mye rart. Men føler en slags trygghet da. Tenkte å bruke potetmel og kun salve om jeg trenger det og da en helt naturlig en 🙂 så kjekt å ha en leser som jobber på apotek da! Klem <3

    5. Otribaby saltvanssdråper er helt supert før man bruker nesesugeren. Snørret blir helt mykt og vanvittig mye enklere(og skånsomt for lille) å suge ut. Å her holder det noen ganger å dryppe litt, også kommer det ut av seg selv. 😀😍 Lurt å ha liggende i nærheten av der man ammer på natten, da det nesten er umulig for bebiser å spise hvis nesen er helt tett!
      Her bruker vi bephanten salven forebyggende, når huden ser litt irritert ut og lufter godt ved bleieskift. Har inotyol på lager dersom hun skulle bli veldig sår!
      Heldigvis finnes det jo ingen fasit, tips er jo fantastisk, men kan jo hende lille din ikke liker/tåler akkurat det samme som lille min!
      Lillemor her har faktisk aldri reagert på noe jeg har spist, så føler oss veldig heldige med det(men til gjengjeld har jeg aldri overdrevet inntaket av matvarer som er utsatt)
      Masse lykke til, jeg er helt overbevist om at du blir en veldig god, varm og snill mamma!❤️

    6. Anonym: takk! Vet jo heldigvis at jeg også kan spørre dere om jeg skulle få noen utfordringer, som helt sikkert kommer! Er så sant som du sier, alle bebiser er jo forskjellige. Tusen takk, så snilt av deg å si <3

    7. Det sunne godiset så ekstremt fristende ut 😀 Noen plasser på nettet det kan bestilles? 😉
      I dag skal jeg lage pepperkakekuler for tredje gang (selv om jula er over). 3-åringen etterlyste det og da var jeg lettbedt 😊 Digger de selv også, må nok fryse de slik at vi ikke gomler i oss alt.
      Hva tenker du om maispinner og annet “babysnacks” som selges til babyer i matbutikker? Har aldri brukt det selv siden jeg er skeptisk. En venninne av meg sa at det var så sunt

    8. Anette: Det vet jeg ikke dessverre 🙁 maispinner osv er ikke sunt nei, det er ikke noe næring i det. Men jeg sier ikke at det dermed er farlig å gi altså, men mine venninner bruker det mest som underholdning, ikke som mat 😉 finnes noen typer som er bedre enn andre mener jeg 😉 så koselig at lille liker kulene 😀

    9. Takk for raskt svar. Var det som slo meg, at maispinner var blottet for næring.
      Ang dine pepperkakekuler: Til og med bestemoren likte de, og hun er vanligvis skeptisk til baksten min siden “det smaker for lite søtt” 😊

    10. Herlig handlekurv! 😀 Anbefaler bephanten for sår babystump. Du bør også eie et termometer for rektal måling av temp. Såre brystvorter har jeg aldri hatt (riktig dietak fra starten av) . Ellers så trenger man ikke så mye såper, shampo og stæsj før de blir større.
      En ting til. Så på snap at du tar modningsakupunktur. Synes det er trist at du som har utdannelse og som ellers er god til å forholde deg til fakta promoterer alternativ medisin.
      https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE61006510/sesong-1/episode-3

    11. Oda: Jeg har sett hele serien og håper at hvis du er utdannet innen helse/forskning at du klarer å se hvordan denne serien setter all alternativ medisin veldig på spissen. Finnes faktisk mye forskning på akupunktur og mange jordmødre bruker dette både før og under fødsel. Synes det er drøyt å dra all alternativ medisin under et også. Men selvfølgelig helt frivillig å benytte seg av det 😉

    12. Har sverget til ull eller ull/silke ammeinnlegg begge ganger, prøvde engangs, men syntes de “skrapte” mot brystvortene (som i starten av ammeperioden er rimelig såre fra før). Så et tips fra meg er å ha ullinnlegg også i bakhånd 🙂 De fleste kan vaskes på 60 grader eller kokes! Regner med du har kjøpt purelan (eller annen brystvortesalve)? I starten brukte jeg det med en gang etter hver amming og unngikk dermed veldig sårhet 🙂 Bør definitivt i fødebagen 🙂

    13. Bare én mnd igjen til termin, tenk at du snart har jenta di her 😀 du får sikkert en haug med tips, men vil gjerne komme med et lite et allikevel.. Jeg pleier å lage våtservietter selv. Har kjøpt små bokser (finnes også søte bokser beregnet til våtservietter på feks ebay) som jeg har i stelleveske, på badet osv. I en bolle blander jeg lunkent vann og en skje med kokosolje, og fukter feks Mesoft kompresser. Deretter fyller jeg boksene med disse, og vips så har du deilige våtservietter 🙂 jeg har brukt disse på tvillingjentene mine i 8 mnd, og de har faktisk ikke vært såre eller røde I DET HELE TATT hittil 🙂 lykke til med siste forberedelser <3

    14. Anonym: kjøpt det, har allerede skikkelig ømme pupper, håper det herder seg litt etterhvert. Har vært purelan fan i mange år og bruker det på leppene hver kveld så det er alltid med meg nå, haha. Er så godt å høre at ting faktisk kan hjelpe for jeg føler meg litt hysterisk som skaffer alt på forhånd. Samtidig tenker jeg at jeg ikke vil stresse med det når hun kommer 🙂 takk for tips søte du!

    15. Vet faktisk ikke helt holdbarheten.. Men her har de hvertfall blitt brukt opp før jeg har trengt å tenke på det, hehe 😀 vanlige våtservietter har blitt brukt kun til nød, syns ikke særlig om de.. Gode til å fjerne maling med, da… 🙄 forresten, jeg var akkurat som deg i starten, syns det var mye bedre å ha kjøpt inn en del på forhånd, selv om det sikkert var litt mer enn nødvendig 😀 men da fordelte jeg bare produktene i små kurver, og hadde en i nesten hvert rom.. Så kjekt å ha ting lett tilgjengelig der man er 😀
      Hvis jeg kan komme med et annet tips.. I starten var mine jenter utrolig røde og fikk sår, i den valken under halsen.. Prøvde forskjellige ting, men det som funket for oss (bokstavelig talt over natten) var en sinkspray fra apoteket, A-Derma cytelium, etter vask med våtserviettene 🙂 syns det ble klissete med salver under halsen, så sprayen er super 🙂
      <3

    16. Hei! Har du kategorier her på bloggen? Er en ganske ny leser, og vil gjerne lese mer om den «vitenskapelige» delen av det du skriver 🙂

    17. Hei!
      Hvor har du kjøpt alle de barene? Hvilken matbutikk/helsekost i Sverige? Så utrolig gode ut!
      Og fryser du sconesene? Evt hvor lenge holder de? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg