Jeg har blitt mer sårbar

Jeg merker at jeg har endret meg etter at jeg ble gravid, og mest av alt merker jeg det når jeg skal skrive her. Jeg har egentlig ikke brydd meg så mye om å få kommentarer på ditt og datt, og jeg har turt å legge ut mine råd og tips uten å tenke så mye over det. Jeg delte det som fungerte for meg, og var veldig klar på det.

Før jeg ble gravid tenkte jeg at jeg skulle dele masse tips under graviditeten, men så har jeg merket mer og mer at jeg kvier meg for det. Hver gang jeg skriver en setning er jeg plutselig redd for at den skal tolkes feil. Det er heller ikke til å stikke under en stol at kommentarene har blitt mange flere når jeg først deler noe.

Som da jeg delte klær og spurte om tips, da fikk jeg masse råd om ull. Ingen kommentarer var stygge på noen måte, de var heller veldig snille, men det som slo meg var at jeg følte at “herregud, hun kommer jo til å fryse”! “Hva tenkte jeg med?” Selv om jeg hadde stikket mye og det ikke var i innlegget, og jeg ikke hadde lagt ut typ sokker og strømpebukser, så følte jeg meg på en eller annen dum måte truffet av at jeg hadde kjøpt helt feil.

Min reaksjon er nok veldig vanlig, og jeg er glad jeg ble obs på det. For jeg vil jo så gjerne ha alle disse gode rådene fra dere. Og jeg kan ikke føle meg som en dårlig mamma hver gang noen tipser meg om noe jeg ikke hadde tenkt på eller gir meg et råd, det blir for dumt! Det som er så fint med å bli obs på egne følelser er at du kan ta tak i dem, det har jeg jo lært på NLP.

Er det en ting jeg har lært gjennom graviditeten er det at det ikke finnes hverken to mammaer eller to babyer som er like. En baby er for kald og en for varm. En bæsjer gjennom alt og en ikke. Noen liker smokk, og noen ikke. Samme med vogn, noen babyer sover som steiner i vogn, noen må bæres hele tiden. Du kan altså ikke være 100% forberedt. I tillegg liker vi å gjøre ting på ulike måter.

Det aller beste rådet jeg har fått er å følge min magefølelse, fordi det er jeg som kjenner min baby best. Dette rådet har jeg trykket til meg og det skal jeg huske på hver gang jeg blir usikker! Jeg lover å bli litt tøffere fremover, og tørre å dele. Så får jeg heller ta på meg litt rustning innimellom 😉

I dag har jeg forresten vært hos jordmor Tone og nå har hodet festet seg! Så da kan hun bare komme om et par ukers tid synes jeg <3

31 kommentarer
    1. En ting jeg ikke var forberedt på, var hvor krenket mange kan bli når man velger å oppdra barnet sitt annerledes enn andre mødre, og særlig bestemødre. Jeg ble veldig usikker på meg selv i begynnelsen når alle skulle komme med råd, for så å kritisere de valgene jeg tok. Nå er mini seks måneder gammel, og mitt motto er: mitt barn, min stil. Jeg kjenner barnet mitt best, og vet hva som er best for ham 🙂 Alle får komme med råd, men de får ikke lov til å bli såret eller krenket om jeg ikke velger å høre på dem. Du er den beste mammaen for ditt barn! Lykke til med siste innspurt! Nyt de siste ukene som gravid <3

    2. Pia: Så godt å høre at det ikke bare er meg! Jonna synes jeg overdriver sånn hvis jeg reagerer på noe noen sier også, det går liksom ikke inn på ham, hehe. Men digger holdningen din!! takk for gode ord <3

    3. HELT ENIG i at man må gjøre akkurat det som kjennes best for en selv og ikke tenke for mye på hva andre mener (hvis man innerst inne kjenner at dette rådet passet ikke oss) 🙂 heia dere, og lykke til med barseltiden. Bare spør om du lurer på noe, hilsen tobarnsmamma og erfaren småbarnspedagog 🙂

    4. Så morsomt! Idag var jeg også hos jordmor Tone på ABC, første gangen min der. Hun var så koselig! 🙂 Ja, vi kommer til å kjenne vår egen baby best og har våre egne metoder og vaner som de blir vant med.

    5. Fikk tips om mye ull vi også, så kjøpte masse (brukt heldigvis). Ble så og si aldri brukt ull, for ho var utrolig varm og lå jo alltid i vognpose eller bilstolpose ute. Mens ungene til andre i barselgruppa brukte gjerne flere lag ull inni posene. Kan være lurt å drøye hamstring av ull til du ser om ho er varm eller ikke 🙂

    6. Hei! Vet hvordan det føles…
      Ville egentlig bare spørre om du kunne skrive et innlegg om dette med mat… jeg vil jo at meg og kjæresten skal få god mat for tarmen. Men vil ikke ende opp som en husmor heller… for hver gang han lager mat, blir det jo bare halvfabrikat …. noen tips? X)

    7. Du høres helt normal ut synes jeg <3 Jeg kunne også bli lei meg av velmenende kommentarer da jeg var gravid. Husker jeg ble helt i fra meg da noen syntes jeg ikke hadde så stor mage. Var sikkert ment som, "så flott og slank du ser ut", men det eneste jeg klarte å tenkte var at de mente at babyen min ikke vokste som den skulle... Og det er bare et av mange eksempler. Jeg velger å tro at vi blir litt ekstra sårbare fordi vi skal være litt ekstra vare for babyen sine behov i begynnelsen 😉 Og ja, så enig i at du vet best for ditt barn. Du kommer til å bli en super mamma, ikke la noen andre få fortelle deg noe annet.

    8. Definitivt stol på deg selv og egne mamma-instinkter!
      Mange ganger får man bulshit-råd som at det er sunt for babys lunger å skrike seg lilla, eller at ammende ikke kan spise løk og kål.
      Men noen ganger er det også greit å innse at man ikke alltid selv vet hva som er rett. Av og til sier jo forskningen noe som er sant som man kanskje ikke vet. For eksempel så skjønte ikke jeg at babyer trengte å duppe så og så ofte. Det lærte jeg av en artikkel på nette litt for seint og skulle ønske noen fortelte meg det tidligere.
      Men ta til deg råd fra trygge kilder. Ammehjelpen og ammehjelpsgruppen på facebook er en utrolig bra og kunnskapsbasert kilde til infomasjon. Til og med helsesøster kan gi feil råd (som å bruke farris som behandling for soppinfeksjon hos baby). Gjør din egen research!!
      Anngående mindre viktige ting som klær og utstyr osv, så tenk at det faktisk ikke er så veldig viktig i det store bildet om baby har på seg ull eller bomull eller sover i den eller den vognen. I det store bildet betyr det ingenting. Det viktigste er at baby får trygghet, nærhet og kjærlighet. Og DET er du mer en fullstendig kapabel til å gi.

    9. Eg ynskjer også kostholdsinnlegg. Er gravid med nr 2 i veke 28 no. Og den siste mnd har eg hatt eit ekstremt søtsug.. Tenker knapt på noko anna.. Lurar på om det er cravings eller om eg manglar nokon andre næringsstoff.
      Og det med ull, dottera vår tolar ikkje ull i det heile, og får eksem med ein gong. Så ikkje stress med det! 😄

    10. Eg spurte mamma om det var noko spesielt eg burde tenkje på no som vesla snart melder seg. Mamma har oppdratt fire barn, jobbar i barnehage og er spesialpedagog. Ho sa at vi kjem til å finne ut av alt på eige hand, og at ingen kan kome med fasiten på vår unge 🙂 Eg prøver å tenkje på at det har blitt folk av dei fleste, det er liksom ikkje talet på ullklede eller akkurat tidspunkt for når ein begynte med fast føde som avgjer sånt. Som nemnt over her er nok foreldre som vil det beste for ungen det absolutt avgjerande, og ut ifrå det eg har lest er eg heilt sikker på at jenta dokkar har det beste utgangspunktet som finst <3 Eg var også hos jordmor og fekk vite at hovudet var festa i dag. Er litt letta over at vesla ligg rett veg, må berre kome meg eit lite stykke ut i permisjonen før eg synest ho kan kome. Håper på så nært termin som muleg 🙂

    11. Er ikke bekymret et sekund for deg jeg, er overbevist om at du kommer til å bli en fantastisk god og utrolig omtenksom mamma for det lille gullet. Du er en oppgående jente, du har en oppegående samboer, og dere vil finne løsninger på de utfordringene som dukker opp. Magefølelsen din har ført deg så langt allerede (hallo, ikke glem alt du har vært gjennom de siste årene og som du faktisk har taklet solid!), jeg synes det høres fornuftig ut å følge den. Bare det at du er så takknemlig og oppmerksom som du er, tror jeg vil gi deg mye fremover. Og husk at det er ingen fasit – du bestemmer over deg og ditt 😉

    12. Du kommer til å bli en fabelaktig mamma 😊 Helt enig, man kjenner best sitt eget barn.
      Dessuten tenker jeg at det som fungerer for nabobabyen fungerer ikke nødvendigvis for andre babyer.
      Husker jeg ble provosert da svigermor påpekte en gang at jenta på 3 mnd var bortskjemt fordi at barnefar tok henne opp av vugga da hun skrek . Hun sa det på spøk, men syntes det var unødvendig sagt av henne.
      Det verste jeg opplevde var da barnet mitt var 2 år. Jeg og en venninne satt på kafé og vi begynte å snakke om ernæring. Hun visste at vi ikke ga samme mat til lille som majoriteten. I den sammenheng sa hun “Dere burde kanskje ta henne til lege for å sjekke at hun får i seg alle næringsstoffer”. Jeg syntes det var utrolig frekt og satt henne på plass. Nå sporet jeg kanskje litt av, men synes folk generelt skal være varsom med å gi råd med mindre de blir spurt.
      Du har en spennende og fin tid i møte 😊

    13. Jeg følte i starten at rådene ble presset på meg, og at jeg var en liten jente igjen som skulle oppdras igjen. Folk blir fornærmet når du ikke er 100 % enige med dem. Jeg reagerte også veldig på ting som ble sagt sammenlignet med hva jeg gjorde før.
      Heldigvis har jeg en god venninne, som ble mamma for 1 mnd siden, og vi har pratet mye sammen om slike situasjoner hvor folk skal presse på deg råd og regler. Nå er det ca 1 mnd til jeg blir mamma til en liten jente og jeg har heldigvis begynt å bli litt tøffere og tryggere på meg selv. Man må bare gjøre så godt man kan, og prøve å ignorere “mammapolitiet”. Vi er alle forskjellige, og de fleste mødre kjenner barna sine best og vet hva som er best for dem <3

    14. Hei😊 eg er selv gravid og blir lett forvirret og da også fortvilet fordi velmenende råd spriker i så forskjellige retninger. Eg har forsøkt å lage en liste over innkjøpene eg vil ha på plass før fødsel, noen syns det er alt for mye, andre for lite. Jeg venter sommerbaby, og også da har eg blitt rådet til å gå for tynne ullplagg fremfor mest bomull, da ull regulerer varme og jeg kan kle av og på ut ifra barnets temperatur. Men jeg ser for meg å gjøre litt som deg, ha litt av alt og supplere ved behov. Tror rådene blir så ulike fordi babyene og behovene også er så ulike. Det er til syvende og sist babyen sine behov som skal tilfredsstilles, og ingen er bedre til å finne ut av dette enn mammaen i samspill med sitt eget barn. Så vi kan planlegge og forberede oss på noe, men langt ifra alt.
      Syns du virker som en veldig godt forberedt mamma, på veldig mange ulike områder. Jeg lærer hvertfall mye av deg! Og etter hvert som det dukker opp spørsmål (vi lurer jo på så mye rart som vordrende og nybakte mammaer) så bør en søke råd fra gode kjelder som egen mamma, nære venninner, jordmødre osv. Tror ikke et forum kan vite hva som er best for ditt barn, mens de som kjenner til barnet og deg kan gi mye bedre svar. Og tror det er viktig å huske på at det som fungerer for noen trenger ikke fungere for deg/meg. Som mamme skal en være kritisk til råd frå andre, fordi gode råd trenger ikke være gode råd for din/min baby.
      Jeg synes det er spennende å følge deg på veien, og gleder meg over oppdateringene dine. Dessuten syns jeg det er bra at du tar hensyn til deg selv – og ikke poster innlegg som du av erfaring vet at kan forvirre deg unødvendig. Det kan være nyttig lesing for mange at du har en reflektert holdning til dette, som du så fint ordlegger deg i dette innlegget!
      Vi er ekstra sårbare i denne fasen og vi skal først og fremst tenke på oss selv. Jobben kommer i andre rekke nå, og det syns jeg er en god prioritering!
      Ønsker deg masse lykke til på veien videre. 2018 blir et fint og spennande år på så mange måter <3

    15. M: Tusen takk for gode ord <3 det er så sant som du sier! Vi er alle forskjellige, noen bloggere kjører på som før når de får barn, noen ikke, det må jeg jo bare ta litt på sparket. Uansett setter jeg veldig pris på alle som leser og særlig de som legger igjen spor her! Koselig å være flere gravide også <3

    16. kjære deg, jenta di kommer ikke til og fryse 🙂 du hadde jo kjøpt inn både vinterdress og noe tøy fra lillelam 🙂 og jeg kjenner flere som har fått baby i januar- februar og det er IKKE sånn at ungen har på masse ulltøy når man er hjemme og innen dørs, 🙂 kos deg du og følg din egen magefølelse <3
      det er også desverre veldig vanlig at alle skal ha råd om ditt og datt!! jeg får kritikk hele tiden spesielt av svigerfamilien og ungen er snart 2 år, enda så gir de seg ikke men jeg lukker ørene og tenker at jeg vet va som er best for mitt barn<3

    17. Spesielt den “eldre” garde skal ofte komme med råd. Noen av rådene strider fullstendig imot nyere forskning.. men når jeg prøver å si det, så får jeg bare til svar at “vi gjorde det sånn i min tid, og det gikk bra”. Ja det gikk sikkert bra, men det betyr ikke at det var lurt/best, men det var det man gjorde da. Mye har endret seg på 40 år. Det er jo helt andre råd nå, både ang soving, sikring i bil og mat. Slitsomt når det ikke går inn i hodet på den som kommer med rådene. Enkelte forslag jeg har fått er direkte farlig. Og blir provosert når det forslaget kommer igjen og igjen og igjen.
      Og ang ull. Jeg brukte ikke ull på barnet om sommeren (vårbarn). Hadde bittelitt ull første mnd, også startet jeg opp igjen med ull på senhøsten. Brukte først ullbody/strømpebukse med vanlig utedress av bomull over. Og nå på vinteren ullbody/strømpebukse og en ulldress fra Lillelam over. Men kommer jo an på barnet, og hva dere skal (kjøre bil/vogn/bæresele), hvor kaldt det er og feks hva slags pose du har. Du finner fort ut hva som passer for ditt barn 🙂

    18. Ingrid Minde: Hehe, skjønner hva du mener! Føler jeg er litt fritt vilt som gravid også, alle har en mening om hva jeg gjør og jeg er ikke et vanlig menneske lenger! haha!

    19. Kamilla K: Fine Kamilla <3 tusen takk som alltid <3 og takk for at du minner meg på det, at jeg kan takle dette også! Som jeg skrev til deg en gang, jeg lurer på hvordan det føles å feile for de som ikke prøver... <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg