Sukkerfrie scones med skogsbær

God fredag fine du <3

Tusen takk for masse koselige kommentarer på forrige innlegg! Godt å få luftet litt tanker innimellom. Det er jo egentlig noe av det beste jeg vet med å blogge, skriving er god terapi!

I dag har jeg hatt besøk av en venninne på dagen og da hadde jeg lyst til å bake noe godt å servere. Ikke minst har jeg begynt å bake rundstykker, lage godiskuler osv som jeg skal fylle fryseren med til lille kommer. Det og kraftsupper er det jeg ønsker meg som barselgaver, hehe.

Disse sconesene har jeg fått inspirasjon til fra søte Linda. Hun har nettopp gitt ut en bok med masse deilige oppskrifter som jeg virkelig anbefaler. Det er mange gode hverdagsfavoritter i den, og det synes jeg personlig er helt topp i en kokebok. I perioden fremover vil jeg gjerne ha det enkelt og godt, så denne boken skal jeg bruke mye.

Jeg gjorde litt om på oppskriften da jeg ville ha dem litt søtere og med bær. Disse er ikke gluten eller melkefrie, men du kan sikkert bruke annet mel enn speltmel og glutenfrie havregryn. Jeg tror det er verre å bytte ut kesamen enn melken og melet 😉

Sukkerfrie scones med skogsbær

1 dl melk

1 boks kesam (300 gram)

1/2 ts salt

1,5 ss bakepulver

1/2 – 1 dl sukrin gold eller annen søtning

200 gram havregryn (kjørt til mel i blender eller lignende)

170 gram speltmel

Bland melk, kesam, salt, bakepulver og søtning i en bolle. Tilsett så mel og rør godt før du bruker hendene for å kna deigen raskt sammen. Den skal være litt klissete.

Jeg delte så deigen i to og knadde raskt inn litt frosne skogsbær før jeg lagde to runde scones. Bruk en kniv til å rute dem før du setter dem i ovnen. Stekes i 15 – 20 minutter på 200 grader forvarmet ovn.

Smaker fantastisk med smør, og aller best når de er helt ferske!

Nå skal jeg hvile litt i sofaen, mye av det om dagen, før jeg skal besøke en venninne i kveld. Jeg håper du har en fin fredag og er klar for årets første helg <3

8 kommentarer
    1. Scones er helt genialt i barseltiden! Perfekt hvis du spontant får lunsjbesøk og ikke har noe særlig pålegg f.eks. Og etter de første ukene også-alle snakker om at man ikke får tid til matlaging når babyen er helt fersk, men hos meg ble det bare travlere jo eldre babyen ble. I tillegg bruker man hendene- kan ha sovende baby i bæresjal når det lages, min hyler av skrekk om jeg må finne fram mixer av noe slag😂

    2. De så kjempegode ut 🙂 må prøve å lage dem! Tror du jeg kan bytte ut kesam med havreyoghurt, og kanskje bruke et annet mel enn speltmel? F.eks. kokosmel eller noe annet glutenfritt mel?

    3. Wops, overså at du hadde skrevet om akkurat det. Tenkte kanskje at Alpro Go-On kunne funke som et vegansk alternativ til kesam, men tåler ikke soya så godt, så prøver å finne et annet alternativ 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg