Alt jeg har strikket denne vinteren og permisjon

  • 12.01.2018 kl. 09:32

God morgen <3

I dag er min frste dag i permisjon! Hverdagen blir nok ikke s annerledes de neste ukene om ikke lillemor bestemmer seg for komme fr. Jeg har vrt 80% sykemeldt den siste tiden p grunn av vond rygg, og nr du driver ditt eget firma har du aldri helt fri. Dessuten vil jeg jo gjerne oppdatere dere litt ;)

Jeg har strikket litt siden jeg var liten, men etter at jeg ble gravid har jeg virkelig ftt strikkegleden og tatt pinnen fatt. Det er jo s koselig strikke til den lille som kommer. Mamma har strikket veldig mye og jobber n i strikkebutikk s jeg er s heldig og fr masse hjelp. Likevel vil jeg si at det ikke er noe stress strikke helt selv, youtube har nemlig masse fine filmer der du kan lre.

Jeg fr masse sprsml om hvor oppskrifter er fra, hvilket garn jeg har brukt og hvilke strrelser jeg strikker. Det er ikke alt jeg har oversikt over siden noen av disse kommer fra gamle oppskrifter vi har funnet hjemme, men der jeg vet skal jeg dele :)

Lekekjole

Kjole strikket i tynn merino i fargen pudder rosa fra sandnes i strrelse 6 mnd (minste strrelsen). Oppskriften finner du i dette heftet fra sandnes. Den var ganske enkel strikke, men mamma hjalp meg litt her ogs. Montering har jeg ikke prvd meg s mye p, jeg legger nemlig delene hjemme og vips er ting satt sammen. Det eneste som er dumt er at jeg ikke lrer selv!

Ullsett

Denne luen har jeg strikket til flere venninner som har ftt sm skatter, men denne er alts til min lillemor <3

Oppskriften p luen vet jeg ikke hvor jeg har fra, det er nemlig en liten lapp jeg har liggende i strikkekurven. Luen kalles ofte for djevellue og det finnes sikkert masse oppskrifter, bare spr p en strikkebutikk s fr du hjelp. Jeg tror den er strikket i babyull.

Buksen under er fra heftet du finner i dette innlegget, sammen med den lille omslagsjakken som du ser p bildet under. Disse er begge strikket i lille lerke, et garn jeg elsker! Det er en blanding av merinoull og bomull s perfekt utover vren. Strrelsen er 3 mneder.

Denne buksen vet jeg at jeg kommer til bruke masse, tipper den sitter veldig fint p og den kan brukes lenge ved brette opp bena litt.

Hentesett fra mormor

Dette settet har mamma strikket til lille s det kan jeg ikke ta ren for. Det er strikket i tynn merino i fargen kitt, og oppskriften finner du i dette heftet fra sandnes. Siden dette er et hentesett er det strikket i den minste strrelsen, men jeg tror vi kommer til f brukt det mye. Ull kan ofte brukes lenger enn bomull, da det er mer elastisk.

Babytepper

Det verste teppet er fra en av klompelompe bkene og strikket i merinoull fra sandnes. Dette garnet elsker jeg strikke i, og det var veldig lett strikke dette teppet. Dette skal jeg ha med p sykehuset! Eller det under, klarer ikke bestemme meg.

Teppet i midten er strikket i babyull lanett og er en oppskrift fra dale. Har dessverre ikke noe hefte linke til, men er nok ikke s vanskelig grave frem hvis du spr i en strikkebutikk og viser bilde tror jeg. Dette teppet kommer jeg til bruke masse, det over ogs. De er s gode og lette.

Det nederste teppet er baby boho blanket fra ministrikk, strikket i alpakka. Her kan du lese mer om endringene jeg gjorde og hvilket garn jeg brukte. Dette teppet er s mykt, men blir nok mest snn pynteteppe hjemme. Ser for meg at de sm fingrene hennes vil feste seg inn i lkkene.

Varmedress

Er ikke denne nydelig??

Denne dressen er strikket i dobbel trd babyull lanett og oppskriften finner du i hstheftet til rauma. Vi gjorde litt om p hetten, men mamma fikset det s ikke spr, hehe. Denne skal brukes p kalde dager <3

Blgegenser

Det siste prosjektet jeg laget er denne blgegenseren fra Anett Opheim. Det er en kopi av den svindyre gannigenseren som s mange bloggere er avbildet i. Jeg strikket den i strrelse s og brukte 5 nster pus fra du store alpakka. Om jeg fr si det selv synes jeg genseren ble rlekker, men oppskriften er utrolig drlig forklart s her kan det nok hende du trenger hjelp om du ikke er skikkelig dreven. Det trengte jeg i hvert fall!

Mitt neste prosjekt er denne genseren i hvit i en strre strrelse til meg selv, denne skal nemlig gis bort i gave til en helt spesiell person <3

Arvestrikk

Denne lille kjolen har min farmor strikket til meg, s den har jeg dessverre ikke mnster p. Det er ekstra koselig kle henne opp i noe jeg selv brukte, srlig siden det er strikket av farmor. Hun er dessverre borte n, men jeg har et bilde et eller annet sted av meg med denne kjolen.

Jeg er n i gang med en mariusdress i rosa og hvit strrelse et r, og skal dessuten strikke tirilgenseren til meg selv s fort saturnia garn (min lokale strikkebutikk) fr inn mer pus fra du store alpakka. Jeg tenkte en skikkelig fresh rosafarge til vren. En god genser er perfekt amme i og til lange trilleturer <3

Hva er dine strikkefavoritter?? Jeg blir s glad for tips!! Hilsen en som sitter mye i sofaen med vond rygg <3

34 Kommentarer

Ingrid Minde

12.01.2018 kl. 11:19
S nydelige klr! I min familie er det mormor som er den store strikkeguruen. Hun har kommet med nye fint, i tillegg har jeg arvet klr som jeg brukte nr jeg var liten <3

Jeg er dessverre ikke helt p blgelengde med strikkepinnene eller symaskinen, for det liksom ikke helt til stemme :P

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 08:03
Ingrid Minde: S koselig!! Det er jo ikke slik at alle m strikke :) Ingen i familien til Jonna gjr det f eks :D

12.01.2018 kl. 12:33
S flink du er strikke 😍 Strikker litt selv, men er ikke s god enda :p holder p med en pose til baby n. En av de frste tingene eg strikker med mnster :)

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 08:02
Anonym: Takk <3 Jeg begynte med mnster i fjor, s har gtt fort! Jeg har i hvert fall lrt s utrolig mye av knote!!

nymfemamma

12.01.2018 kl. 13:54
S mye fint du har strikket! Jeg strikker mye selv, akkurat n er det egostrikk. Tunika til meg selv, mens jeg gr gjennom vrt 3.prverrsforsk. (Vi har ei jente fra vrt frste forsk) Lykke til med fdselen! Nr som helst n da. Man vet aldri. Mi kom fr tida, og jeg var totalt uforberedt, da jeg var sikker p at jeg skulle g over. Haha.

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 08:01
nymfemamma: Egostrikk er lov! Nr magen er borte har jeg lyst til strikke genser til meg selv. Nr jeg har gjort det fr har jeg ikke ftt det til s bra, og endt opp med en halvferdig genser med drlig passform. Men n skal jeg f det til!!
S spennende det med fdsel, kan virkelig skje nr som helst n! <3

D

12.01.2018 kl. 14:51
S mye fint! Synes du ser ganske s proff ut. Jeg kan ikke strikke dessverre. Men lille har heldigvis to bestemdre som strikker, s her har det blitt bde tepper, kjole, tfler, cardigans osv :) Jeg bestemmer garn og farge, ogs kommer det ferdig plagg. Veldig kjekk lsning hehe.

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 07:58
D: Tusen takk! Det hres ut som meg og mamma ja, hehe :D

Tonje Pettersen

12.01.2018 kl. 15:24
S mye fint :) Selv har jeg ikke tolmodighet til strikke ferdig noe

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 07:58
Tonje Pettersen: Jeg liker ha flere prosjekt, men fr noja om ting blir liggende, hehe <3

Christin

12.01.2018 kl. 15:31
Denne dressen her er min favoritt:

http://www.sandnesgarn.no/babydress-med-raglanfelling

Den er veldig lett strikke, strikkes i merinoull og vokser med babyen :-)

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 07:57
Christin: , den var kjempe st! <3

Emilie Helle

12.01.2018 kl. 17:39
S flink du er!<3

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 07:57
Emilie Helle: Tusen takk <3

Veronica

12.01.2018 kl. 19:23
S mye fint du har strikket <3 Jeg elsker oppskriftene fra klompelompe bkene og s har jeg strikket mye fra Sandnes heftene :-)

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 07:57
Veronica: Tusen takk <3

Trine-Lise

12.01.2018 kl. 20:12
Holder selv p med ganni-genseren. Kommet til der hvor jeg skal begynne felle! Stnn! Dumt med drlige oppskrifter, tar jo helt motet fra en :-/

Nydelige plagg du har laget til lille ❤️

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 07:57
Trine: Ja, oppskriften er ganske hpls. Jeg endte med ta opp masse, men flte jeg lrte mye da!

12.01.2018 kl. 22:06
Jeg elsker kle babyen min i hjemmestrikk! Du m sjekke ut petitknit om du ikke allerede har gjort det, der er det s mye fint (til bde store og sm) <3

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 07:56
Anonym: De har s masse fint!! Synes nesten det er for mye fint strikke, lyst til strikke alt! <3

Camilla

12.01.2018 kl. 23:08
S mye fint! Du er kjempe flink 😊

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 07:56
Camilla: Tusen takk <3

Julie

13.01.2018 kl. 09:11
S nydelige plagg ❤️ Blir veldig inspirert! Elsker blfargen p blgegenseren, m vre samme farge jeg strikker skappelgenseren i n:-)

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 07:56
Julie: Takk <3 tror den heter jeansbl? <3

13.01.2018 kl. 09:50
Du har vrt 80%sykemeldt pga ryggen, og kunne ikke jobbe s mye p data. Men strikke klarer du? Hres rart ut

Hjalmfrid

13.01.2018 kl. 19:48
Mye nydelige strikkety her <3 Jeg liker strikke p babyklr og tepper selv. Skal strikke et teppe til min kommende nev som kommer i februar.

Du er flink til strikke.

God bedring med ryggen og lykke til med fdselen nr den tiden kommer. Du blir nok en fantastisk mor <3

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 07:55
Hjalmfrid: Tusen takk Hjalmfrid! Det er s koselig hre!! S heldig din nev er :)

Maren

13.01.2018 kl. 23:45
S mye fint? Jeg bruker bare strikkeklr til ytterty til minstemor og masse strikk til eldste som gr i bhg:) og er sant som du skriver, det er elastisk og jeg fler nesten at klrne vokser med de, kan brukes veldig lenge:) hva heter fargen p ganni genseren? Lykke til med fdsel og alt som hrer med, du har s mye fint i vente <3

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 07:54
Maren: Takk <3 s godt hre!! vi legger jo mye kjrlighet i disse plaggene, s koselig at de varer litt! Jeg tror fargen heter jeansbl, men har dessverre ikke koden tilgjengelig :) tusen takk, gleder meg! klemmer <3

Maren

13.01.2018 kl. 23:46
S mye fint utropstegn mente jeg;) Hehe :)

14.01.2018 kl. 08:56
S mye fint :)

Det rosa babyteppet er fra et hefte som heter "baby love spesial" fra Dale :) Det er nr.321 22, hvis du har noen lesere som lurer. Skal strikke det jeg ogs, senere nr jeg vet kjnn <3

Helene Ragnhild

14.01.2018 kl. 09:50
Anonym: Tusen takk! S snilt av deg <3 jeg har kost meg veldig med strikke det, tepper er enkle og fine ha med i vesken, p jentekveld osv :D

Maria

15.01.2018 kl. 14:58
Det er s koselig strikke til baby! Pluss at det gr litt fort, noe som er bra for tlmodigheta ;) jeg venter min frste n i slutten av februar, s syns det er gy flge deg. Har strikket en del rompere fra petit knit, noen luer, bleiebukser og n holder jeg p med Willums selebukse, som ogs er fra petit knit :) gleder meg til kle p lille i hjemmestrikka klr <3

Helene Ragnhild

16.01.2018 kl. 19:33
Maria: Wow, da har du jo gjort masse! Jeg m helt klart teste deres oppskrifter :D s koselig at vi skal ha nesten likt! <3

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no