Alt jeg har strikket denne vinteren og permisjon

God morgen <3

I dag er min første dag i permisjon! Hverdagen blir nok ikke så annerledes de neste ukene om ikke lillemor bestemmer seg for å komme før. Jeg har vært 80% sykemeldt den siste tiden på grunn av vond rygg, og når du driver ditt eget firma har du aldri helt fri. Dessuten vil jeg jo gjerne oppdatere dere litt 😉

Jeg har strikket litt siden jeg var liten, men etter at jeg ble gravid har jeg virkelig fått strikkegleden og tatt pinnen fatt. Det er jo så koselig å strikke til den lille som kommer. Mamma har strikket veldig mye og jobber nå i strikkebutikk så jeg er så heldig og får masse hjelp. Likevel vil jeg si at det ikke er noe stress å strikke helt selv, youtube har nemlig masse fine filmer der du kan lære.

Jeg får masse spørsmål om hvor oppskrifter er fra, hvilket garn jeg har brukt og hvilke størrelser jeg strikker. Det er ikke alt jeg har oversikt over siden noen av disse kommer fra gamle oppskrifter vi har funnet hjemme, men der jeg vet skal jeg dele 🙂

Lekekjole

Kjole strikket i tynn merino i fargen pudder rosa fra sandnes i størrelse 6 mnd (minste størrelsen). Oppskriften finner du i dette heftet fra sandnes. Den var ganske enkel å strikke, men mamma hjalp meg litt her også. Montering har jeg ikke prøvd meg så mye på, jeg legger nemlig delene hjemme og vips er ting satt sammen. Det eneste som er dumt er at jeg ikke lærer selv!

Ullsett

Denne luen har jeg strikket til flere venninner som har fått små skatter, men denne er altså til min lillemor <3

Oppskriften på luen vet jeg ikke hvor jeg har fra, det er nemlig en liten lapp jeg har liggende i strikkekurven. Luen kalles ofte for djevellue og det finnes sikkert masse oppskrifter, bare spør på en strikkebutikk så får du hjelp. Jeg tror den er strikket i babyull.

Buksen under er fra heftet du finner i dette innlegget, sammen med den lille omslagsjakken som du ser på bildet under. Disse er begge strikket i lille lerke, et garn jeg elsker! Det er en blanding av merinoull og bomull så perfekt utover våren. Størrelsen er 3 måneder.

Denne buksen vet jeg at jeg kommer til å bruke masse, tipper den sitter veldig fint på og den kan brukes lenge ved å brette opp bena litt.

Hentesett fra mormor

Dette settet har mamma strikket til lille så det kan jeg ikke ta æren for. Det er strikket i tynn merino i fargen kitt, og oppskriften finner du i dette heftet fra sandnes. Siden dette er et hentesett er det strikket i den minste størrelsen, men jeg tror vi kommer til å få brukt det mye. Ull kan ofte brukes lenger enn bomull, da det er mer elastisk.

Babytepper

Det øverste teppet er fra en av klompelompe bøkene og strikket i merinoull fra sandnes. Dette garnet elsker jeg å strikke i, og det var veldig lett å strikke dette teppet. Dette skal jeg ha med på sykehuset! Eller det under, klarer ikke bestemme meg.

Teppet i midten er strikket i babyull lanett og er en oppskrift fra dale. Har dessverre ikke noe hefte å linke til, men er nok ikke så vanskelig å grave frem hvis du spør i en strikkebutikk og viser bilde tror jeg. Dette teppet kommer jeg til å bruke masse, det over også. De er så gode og lette.

Det nederste teppet er baby boho blanket fra ministrikk, strikket i alpakka. Her kan du lese mer om endringene jeg gjorde og hvilket garn jeg brukte. Dette teppet er så mykt, men blir nok mest sånn pynteteppe hjemme. Ser for meg at de små fingrene hennes vil feste seg inn i løkkene.

Varmedress

Er ikke denne nydelig??

Denne dressen er strikket i dobbel tråd babyull lanett og oppskriften finner du i høstheftet til rauma. Vi gjorde litt om på hetten, men mamma fikset det så ikke spør, hehe. Denne skal brukes på kalde dager <3

Bølgegenser

Det siste prosjektet jeg laget er denne bølgegenseren fra Anett Opheim. Det er en kopi av den svindyre gannigenseren som så mange bloggere er avbildet i. Jeg strikket den i størrelse s og brukte 5 nøster pus fra du store alpakka. Om jeg får si det selv synes jeg genseren ble rålekker, men oppskriften er utrolig dårlig forklart så her kan det nok hende du trenger hjelp om du ikke er skikkelig dreven. Det trengte jeg i hvert fall!

Mitt neste prosjekt er denne genseren i hvit i en større størrelse til meg selv, denne skal nemlig gis bort i gave til en helt spesiell person <3

Arvestrikk

Denne lille kjolen har min farmor strikket til meg, så den har jeg dessverre ikke mønster på. Det er ekstra koselig å kle henne opp i noe jeg selv brukte, særlig siden det er strikket av farmor. Hun er dessverre borte nå, men jeg har et bilde et eller annet sted av meg med denne kjolen.

Jeg er nå i gang med en mariusdress i rosa og hvit størrelse et år, og skal dessuten strikke tirilgenseren til meg selv så fort saturnia garn (min lokale strikkebutikk) får inn mer pus fra du store alpakka. Jeg tenkte en skikkelig fresh rosafarge til våren. En god genser er perfekt å amme i og til lange trilleturer <3

Hva er dine strikkefavoritter?? Jeg blir så glad for tips!! Hilsen en som sitter mye i sofaen med vond rygg <3

35 kommentarer
    1. Så nydelige klær! I min familie er det mormor som er den store strikkeguruen. Hun har kommet med nye fint, i tillegg har jeg arvet klær som jeg brukte når jeg var liten <3
      Jeg er dessverre ikke helt på bølgelengde med strikkepinnene eller symaskinen, for det liksom ikke helt til å stemme 😛

    2. Så flink du er å strikke 😍 Strikker litt selv, men er ikke så god enda :p holder på med en pose til baby nå. En av de første tingene eg strikker med mønster 🙂

    3. Så mye fint du har strikket! Jeg strikker mye selv, akkurat nå er det egostrikk. Tunika til meg selv, mens jeg går gjennom vårt 3.prøverørsforsøk. (Vi har ei jente fra vårt første forsøk) Lykke til med fødselen! Når som helst nå da. Man vet aldri. Mi kom før tida, og jeg var totalt uforberedt, da jeg var sikker på at jeg skulle gå over. Haha.

    4. Så mye fint! Synes du ser ganske så proff ut. Jeg kan ikke strikke dessverre. Men lille har heldigvis to bestemødre som strikker, så her har det blitt både tepper, kjole, tøfler, cardigans osv 🙂 Jeg bestemmer garn og farge, også kommer det ferdig plagg. Veldig kjekk løsning hehe.

    5. Så mye fint du har strikket <3 Jeg elsker oppskriftene fra klompelompe bøkene og så har jeg strikket mye fra Sandnes heftene 🙂

    6. Holder selv på med ganni-genseren. Kommet til der hvor jeg skal begynne å felle! Stønn! Dumt med dårlige oppskrifter, tar jo helt motet fra en :-/
      Nydelige plagg du har laget til lille ❤️

    7. Jeg elsker å kle babyen min i hjemmestrikk! Du må sjekke ut petitknit om du ikke allerede har gjort det, der er det så mye fint (til både store og små) <3

    8. Så nydelige plagg ❤️ Blir veldig inspirert! Elsker blåfargen på bølgegenseren, må være samme farge jeg strikker skappelgenseren i nå:-)

    9. Du har vært 80%sykemeldt pga ryggen, og kunne ikke jobbe så mye på data. Men strikke klarer du? Høres rart ut

    10. Mye nydelige strikketøy her <3 Jeg liker å strikke på babyklær og tepper selv. Skal strikke et teppe til min kommende nevø som kommer i februar.
      Du er flink til å strikke.
      God bedring med ryggen og lykke til med fødselen når den tiden kommer. Du blir nok en fantastisk mor <3

    11. Så mye fint? Jeg bruker bare strikkeklær til yttertøy til minstemor og masse strikk til eldste som går i bhg:) og er sant som du skriver, det er elastisk og jeg føler nesten at klærne vokser med de, kan brukes veldig lenge:) hva heter fargen på ganni genseren? Lykke til med fødsel og alt som hører med, du har så mye fint i vente <3

    12. Maren: Takk <3 så godt å høre!! vi legger jo mye kjærlighet i disse plaggene, så koselig at de varer litt! Jeg tror fargen heter jeansblå, men har dessverre ikke koden tilgjengelig 🙂 tusen takk, gleder meg! klemmer <3

    13. nymfemamma: Egostrikk er lov! Når magen er borte har jeg lyst til å strikke genser til meg selv. Når jeg har gjort det før har jeg ikke fått det til så bra, og endt opp med en halvferdig genser med dårlig passform. Men nå skal jeg få det til!!
      Så spennende det med fødsel, kan virkelig skje når som helst nå! <3

    14. Så mye fint 🙂
      Det rosa babyteppet er fra et hefte som heter “baby love spesial” fra Dale 🙂 Det er nr.321 22, hvis du har noen lesere som lurer. Skal strikke det jeg også, senere når jeg vet kjønn <3

    15. Det er så koselig å strikke til baby! Pluss at det går litt fort, noe som er bra for tålmodigheta 😉 jeg venter min første nå i slutten av februar, så syns det er gøy å følge deg. Har strikket en del rompere fra petit knit, noen luer, bleiebukser og nå holder jeg på med Willums selebukse, som også er fra petit knit 🙂 gleder meg til å kle på lille i hjemmestrikka klær <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg