To bøker jeg elsker om dagen

Jeg elsker å lese – men jeg er ikke så flink til å prioritere det. Ligger jeg på stranden ser du meg med en krimbok, men ellers synes jeg det er vanskelig å sitte med en bok og intet annet. Det blir mye podcaster og lydbøker i stedet, for da kan jeg samtidig brette tøy, gå tur, shoppe eller strikke. Unntaket er flotte kokebøker og livsstilsbøker, det elsker jeg å sitte og bla i. Jeg vil gjerne dele to favoritter med deg i dag, med temaer som opptar meg om dagen.

De siste dagene har vært skikkelig tunge og hele kroppen er bare vond. Anklene mine har bestemt seg for å forsvinne og det er smertefullt hvor hovne bena mine er. Da er det eneste som hjelper å ligge med dem høyt rett og slett. Så kan jeg like så godt nyte tiden med en god bok og finne inspirasjon 🙂

Den første boken er den nye kokeboken til min venninne Linda, som jeg tipper de fleste av dere har hørt om før. Hun driver bloggen lindastuhaug.no, en av Norges mest populære matblogger. Linda er utdannet kokk, og snart er hun også ferdig med sin bachelor i samfunnsernæring. Ikke en dårlig kombo!!

Det jeg liker så godt med hennes oppskrifter, og som jeg personlig tror gjør dem så populære, er at de er enkle og sunne, men samtidig veldig gode. Boken er full av enkel hverdagsmat, og det er nettopp det jeg ønsker meg i en kokebok. Jeg vil ikke ha det så fancy at jeg ender opp med å ikke prøve noen av rettene, og tro meg det har skjedd mange ganger før. Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste som har kokebøker jeg aldri har testet noe fra?

Denne har allerede rukket å få flekker, et veldig godt tegn!!

Linda deler også sin historie om hvordan hun gikk fra overvektig, til undervektig med et problematisk forhold til mat. Hun gir tips til hvordan du kan leve sunt uten å gi avkall på god mat, og hvordan du kan finne en livsstil som passer deg. Musikk i mine ører!!

Den andre boken jeg koser meg med om dagen er Gro Nylander sin bok “Mamma for første gang”. Denne boken er den perfekte blandingen av fagkunnskap og kjærlighet. Gro er kjent som Norges ammedronning og guru, og med god grunn. Hun snakker ivrig om tilknytning mellom mor og barn (i tillegg til far og barn), amming, kroppen etter fødsel osv, men på en herlig, naturlig måte. Det er også masse informasjon om hvordan du kan stelle lille, søvn og mer! Denne gir meg veldig mye trygghet!

Jeg skrev selv bacheloroppgaven min om morsmelkens magiske innhold og jeg krysser alt som kan krysses for at jeg selv får til ammingen. Med denne boken føler jeg i hvert fall at jeg har de beste forutsetningene. Det er en jobb for de fleste i starten, og det tar som regel noen dager før melken kommer inn. Å være forberedt på noen av utfordringene som kan oppstå og få gode råd føles godt for meg. Det dummeste er å bli megastressa, det er nemlig ikke bra for melkeproduksjonen 😉

Har du gode boktips hører jeg gjerne fra deg!! <3

18 kommentarer
    1. Takk for anbefalinger 😊 Har lyst på boka til Linda Stuhaug. Jeg må også ha enkle oppskrifter, passer meg perfekt i en travel hverdag. Sunn mat trenger slett ikke være komplisert 😊
      Mange bruker som unnskyldning at de “ikke har tid til å leve sunt”. Det synes jeg er litt komisk 😉
      Nå skal jeg gå i gang med å lage mangogelé (din oppskrift). Den er favoritt her i huset også så enkel å lage 😀
      Ha en fin dag 😊

    2. Har også pløyd meg gjennom boka til Nylander. Veldig mykje kjekt der! Er rimeleg spent no, men reknar med ein neppe klarer å ta høgde for alt. Plutseleg er knøttet der, og så ordnar det seg nok likevel 🙂

    3. Utrolig lurt at du leser deg opp om amming osv 🙂 det gjorde jeg også og ammingen har gått som en drøm (med små humper i veien, men hvem møter ikke utfordringer i blandt?), og betyr så mye mer for meg enn jeg kunne se for meg før baby kom:) klarer ikke forklare det med ord rett å slett, den nærheten må bare oppleves! elsker rett og slett amming og heier på deg! Stol på deg selv og kroppen din, så er mye gjort allerede <3 mammakroppen er fantastisk! Mener selvfølgelig at amming er bra om man får det til, men at en er en like bra mamma uansett hvordan barnet blir matet:-)
      lykke til med alt som kommer, det er virkelig fantastisk å bli mamma for første gang, nyt hvert sekund!

    4. Jeg leser også Nylanders mamma for første gang nå, godt med litt mer vektet informasjon da jeg fort kan tulle meg inn på forumer;) Siden du sier du hører mye på podcaster, vil du dele dine favoritter?
      Karoline

    5. Jeg elsker å lese, men varierer veldig hvor mye jeg prioriterer det 🙂 Siden jeg er student på heltid å blir jeg veldig mettet av pensumbøker.
      Takk for anbefalinger!

    6. Hei,
      Stadig mer spennende å klikke seg inn på bloggen din om dagen for å se om fødselen plutselig skulle være i gang. Ønsker deg masse lykke til med alt det spennende du har foran deg <3
      Litt off topic, men jeg forstår at du er ganske bevisst på hvilke produkter du bruker med tanker på om det kan være noen stoffer som man helst ikke ønsker å få i kroppen, og jeg lurer på om du har noen anbefalinger for selvbruningskrem til ansikt?

    7. Hei, ja, spennende å følge med her … Og angående bevissthet om hva som går inn i kroppen av stoffer. Har du lest deg opp på temaet vaksiner og hva de inneholder?

    8. IC: Hehe, ikkesant! Tviler på at det kommer noe “fødselen er i gang” innlegg altså! men er kanskje ikke så vanskelig å forstå når det først skjer? Jeg vet at pureskin.no har selvbruning som er helt fri for “alt”, men jeg liker selv best vita liberata produktene. De er også veldig fine! klem <3

    9. Bra. Om man skal la sitt barn bli vaksinert eller ei, er vel sånn cirka en av de viktigste beslutningene man som foreldre tar for sine barn. Det krever at man tar en utdannet beslutning.

    10. Magni: Jeg er ikke sikker på om det er noe jeg kommer til å dele på bloggen, jeg får se. Detaljer om mitt barns helse er privat så jeg setter pris på om jeg får respekt for dette 😉

    11. Inför vår allra första IVF har jag köpt boken Dare to dream – av Izzy Judd. Den handlar om författarens långa väg till att bli förälder. Jag har hört att den ska va jätte bra så jag ser fram emot att läsa den ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg